Harso/suoja vaunujen suuaukolla aiheuttaisi kondensaatioveden kertymistä vaunuihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilhiemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tilhiemo

Jäsen
17.07.2008
45
0
6
Niin, anoppi pelästyneenä kertoi, että "muutkin ikäiseni" ovat huolissaan, kun nykyään pidetää harsoa tai muuta peittoa vaunujen suuaukolla, että vaunuihin voi kertyä kondensaatiovettä ja hengitysilma huonontua jne. ja olla haitaksi, jopa vaaraksi vauvalle. Itse en millään usko, että harso tai muukaan kangas, joka nyt on tyyliin pyykkipojilla tai hakaneuloilla vaunujen päällä voisi olla niin tiivis, että moista tapahtuisi? En ole koskaan havainnut vesipisaroita kuomun sisällä. Onko jollain parempaa tietoa asiasta? Minusta tuntuu nyt on kyseessä hyvää tarkoittavien mummojen "urbaani legenda" :kieh: , vai onko oikeesti tarkistettava asia.

No siis en kyllä usko tuommoiseen. :) Meillä ainakin harso on niin löyhästi siinä suuaukolla, että väkisinkin sinne pääsee pieni tuulenvire. Lisäksi harsohan on aika ohutta kangasta, eikä missään nimessä mitään tuulenpitävää. Kyllä senkin läpi ilma kulkee ja jos jotain kosteutta tulee, niin harsohan nimenomaan imee sitä itseensä. Eli ei siellä mitään ns. "telttailmiötä" pääse tulemaan, ts. vesihöyry kondensoitumaan vaunujen kuomuun.

Mä olisin kyllä nauranut varmaan päin näköä, jos mulle olisi anoppi tullut tuollaisia selittämään. :D Mun äiti kyllä jupisi, että on tyhmän näköistä, mutta kun selitin, että harso auttaa lasta nukkumaan (ulkomaailma kun kiinnostaa jo kovasti) ja pitää auringon ja pienen tuulen loitolla, niin kummasti äitikin oli sitä mieltä, että on ihan hyvä juttu. ;)

En mä usko, että sinne mitään vettä kertyy, mutta joka paikassa tuota käytäntöä ei suosita. Meillä muistaakseni neuvolassa täti suositteli, ettei siinä edessä pidettäisi mitään rättiä, että ilma pääsisi vaihtumaan vapaasti. Kyllä ainakin mun mielestä on aivan kamalan nököistä, kun jotkut tunkee jopa viltin siihen kuomun ja aukon päälle. Ei siellä silloin kyllä kovin ilma kierrä...

Höpö höpö.
Ensinnäkin vaunujen pitäisi olla umpi tiiviit kauttaaltaan ja suojan ilmaa läpäisemätön.
Vanha polvi, esim oma äitini (70v) ihmettelee ko.rätin pitoa lähinnä sen takia, että ennen korostettiin raittiin ilman terveellisyyttä ja ihmetellään miksi vaunun nykyisin ihmiset tukkii aukon jotenkin. Siltikin hänen(kin) mielestä on hyvä suojata pakkasella suora kylmä viima esim. harsolla. Joten todellakaan mitään vettä tms. sinne ei kerry, muutenhan vaunun kuomu olisi litimärkä/tippuisi vettä :)
Mutta asia on erikseen, miksi pitäisi joku umpipaksu peitto tunkea vaunun suojaksi. Laittakaapa huvikseen lämpömittari vaunuun vaikka 10 asteen pakkasella, tulette yllättymään miten lämmin vaunu on sisältä ilman mitään toppapeittoja suuaukolla.
Itse pidän harsoa suuaukolla lähinnä siksi, että maailma kiinnostaa jo niin paljon, ettei nukkumisesta tule ilman sitä yhtään mitään :)

Kiitos :flower: Näin itsekkin ajattelen ja järkeilen asian. Eihän ne rätit niin nättejä oo, mutta rauhoittaa nukkumaan ja hieman estää pahimman viiman pääsyä vaunuun. Itse oon kovilla pakkasilla (yli -15) laittanut paksumpaakin peittoa lähemmäs lapsen kasvoja vähän niinkuin "kuvuksi", jotta hengitysilma pysyis suht lämpimänä; koskaan en oo vettä havainnu kuomussa tai muuallakaan esim. lapsen iholla - oon vaan kokeillu esim. lapsen poskista että ovat suht normilämpöset nukkuissa. Meillä ulkona on nukuttu yli -20 keleissäkin ja hyvin tarettu =)

Meillä päin on aina laitettu rättiä aukon eteen ettei kaiken maailman elukat tunge vaunuihin.Itsekin olen nähnyt kaksi eri tapausta kun orava yrittää väkisin tunkea vaunuihin.Toinen oli kesy kaupunki orava jota ihmiset oli ruokkineet niin kai se ruokaa etsi sieltä vaunuistakin.Millään ei meinannut uskoa ettei sinne mennä.Kissathan myös saattaa mennä vauvan vaunuihin nukkumaan ja vielä naaman päälle.Enkä usko että harso ainakaan estää hapen saannin.Johan ne olisi suomalaiset kuolleet sukupuuttoon..

Yhteistyössä