Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iltavuoro:
No nyt kun suoraan kysyit niin kyllä siihen porukkaan kuuluu varmaan vähän huonoakin seuraa. Mutta se ei ole varsinainen syy vaan uskomukseni että jos olis vähän muutakin menoa kuin nuo kaverit joiden ilmeisesti ikinä ei tarvi tehdä kotiläksyjä, kotitöitä tai harrastaa mitään niin pikkuhiljaa tulisi elämään ihan uudenlaista ryhtiä . Poika on nyt siinä vaiheessa että kaverit suurin piirtein muodostavat varjoperheen ja siihen kaikki aika tuntuu kuluvan. Koulu varmaan haittaa pahasti tuon perheen symbioosia.
Koululla on sellainen vaikutus

Mun junnu istui aiemmin persus tietsikkatuoliin juurtuneena, mutta asiat muuttui, kun aloitti softaamisen. Mä olen ollut tosi tyytyväinen siihen harrastukseen, se on lisännyt junnun motivaatiota omatoimiseen kuntoiluunkin. Meille oli yhtenä päivänä ilmestynyt joku keskiaikainen kidutusväline...en tiedä mikä penkki se on, mutta vatsalihasliikkeitä junnu siinä tekee. Käsipainot on ilmestyneet myös ja nyt pitäisi käydä herralle ostamassa kunnon lenkkarit juoksemista varten. Viimeisin meikäläisen ilonaihe tuli viime viikolla: junnu ei ole moneen viikkoon enää edes halunnut limsaa ja eilen meidän ruokakomerosta lähti viimeiset valkoiset pastat. Itse halusi muuttaa ruokavaliotaan entistäkin terveellisempään suuntaan.
Softaus tietysti maksaa juuri niin paljon kuin siihen on lykätä rahaa, mutta ei harrastuskamojen tarvitse olla siinäkään lajissa mitään huippukalliita. Sitäpaitsi meillä ainakin on junnulle nyt kesäduuni maistunut, kun palkallaan rahoittaa itse harrastuksensa. Isommille softaussessioille tuo tarvitsee kuljetuksen, mutta onneksi järjestää kyytinsä itse.