Viittaan siihen, miten moni mies kaipaa maksulliselta muuta(kin) kuin itse aktia. Kotona ei siis heru tätä "muuta" eikä itse seksiä, kumpaakaan. Ja olihan tässä ketjussa myös tuo hiihtomökki-esimerkki.
Vähintään voidaan sanoa, että _yleensä_ suomalaisnaiset suhtautuvat epäillen klassisiin odotuksiin ja mielikuviin naisista hoivaavana ja muutenkin "pehmeämpänä" olentona - joita taas monet suomalaisetkin miehet yhä häneltä toivovat.
Ensinnäkään läheisyys ja hellyys eivät ole synonyymi "klassiselle hoivaamiselle", mikä on muuten omaa terminologiaasi tässä yhteydessä. Tutkimukset eivät tue sitä, että suomalaiset naiset haluaisivat pelkkää aktia ilman läheisyyttä - päinvastoin, mikäli suhteessa on tarjolla vain sitä, naiset ovat useimmiten tyytymättömiä tilanteeseen. Sinäkin kun aktiivisesti täällä palstailet, olet varmaan tällaisiin ketjuihin törmännyt. Eri asia sitten, jos läheisyys ja seksi on kokonaan loppunut suhteesta - silloin ei ole kyse siitä, että nainen on liian moderni, vaan todennäköisemmin parisuhteessa on vähän syvempiäkin ongelmia, ellei kyse ole tilapäisestä elämäntilanteesta (esim. koliikkivauva).
Ja toiseksi suurin osa miehistä ei kaipaa naisesta hoivaajaa itselleen, vaan suurin osa haluaa tasaveroisen suhteen, mihin kuuluu läheisyyttä ja seksiä, molemminpuolista hellyyttä. Kaikki ovat toki yksilöitä, joten noita sinun kuvailemiasi miehiä toki on myös, je heidän sitten kannattaa etsiä sellainen kumppani, jolla on samanlaiset toiveet ja käsitykset sukupuolista.
En jaksa etsiä sitä hiihtomökki-esimerkkiä uudestaan, mutta muistan sen jotenkuten. Se ei itse asiassa kerro mitään suomalaisten parisuhteiden tilasta, koska ne hiihtomökki-tyypit ovat yhtä hyvin saattaneet olla sinkkujakin.
Tietyltä kannalta olen aivan samaa mieltä kanssasi. Lähinnä tuo _jyrkkä_ - filosofian termein marcuselaisesti dialektinen - pesäero klassisuuteen niin ajattelussa, arvoissa ja normeissa kuin käytöksessä ja olemuksessa pistää silmään. Pidän itsekin ainakin jossain määrin "hienostuneemmasta" radikalismista.
Makuasia.
Voisit muuten huviksesi etsiä - kun kerran olet mieltynyt erilaisiin teorioihin ja ajattelijoihin, kenties tutkimuksiin myös? - jotain tutkimuksia suomalaisesta seksielämästä
nykyisin ja myös parisuhteisiin liittyvistä odotuksista ja näiden odotusten toteutumisesta. Voisit etsiä myös tutkimuksia eroista ja niiden syistä - sehän paljastanee jotain siitä, kuka on ollut parisuhteessa tyytymätön ja mihin asiaan.