Harmittaa, kun poika ei halua lukioon :/

Olisin niin toivonut, että poikani olisi hakenut lukioon, mutta hän haki nyt sitten amikseen :/ Keskiarvo olisi riittänyt lukioon. Arvostan opiskelua ja lukio antaa hyvän yleissivistävän koulutuksen. Amiksessa ei taideta kovin paljon opiskella aineita, ainakaan yhtä pitkälle? Lukio olisi tehnyt hyvää, saisi sivistystä asioista, oppisi ajattelemaan asioita laajasti ja pohtimaan syvällisesti...ammattiin ehtisi opiskella lukion jälkeenkin, kun taas amiksessa opiskellaan suoraan ammattiin. Olen huomannut, että lukion käyneet ihmiset tietävät enemmän asioista ja osaavat paremmin keskustella/väitellä :\| Tuleeko pojastani amismusaa jumputtava, karvanoppia käyttävä hurjastelija? :\|
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Mun isä aikoinaan yritti mua saada lukioon viimeiseen asti. Viikkoa ennen yhteishakua tajusin, että mähän haen sinne VAIN kun mun isä niin haluaa.. ja sitten vaan ilmoitin isälleni että se ei ole mun juttuni ja minä EN sinne hae..

Mun mielestä vanhemmat ei voi elää omaa elämäänsä lasten kautta, vaan jokaisen on noi ratkaisut tehtävä ihan itse ;)

Mä voin sanoa olevani ihan onnellinen ja eipä mun yleisälykkyydessä nyt mitään vajetta ole, vaikka en lukiota käynyt. Mulla on taskussa 2 eri ammattitutkintoa ja elämänkokemusta sen lukionkin edestä :)

Ja hei.. karvanopissa ei oo mitään vikaa ;)
 
Anna pojan tehdä omat valinnat elämänsä suhteen.. Hän voi jatkaa opintojaan myös ammattikoulun jälkeen ja monet näin tekevätkin. Ajattele, että hän voi valmistumisen jälkeen päästä töihin ja alkaa tienaamaan. Työn ohessa voi sitten jatkaa opintoja.
 
Myös amiksessa opiskellaan yleissivistäviä aineita :wave: Eikä koulutus ihmistä pahenna ;) Voihan lukion käydä myöhemminkin esim. työn ohella iltalukiona.

t. lukion, amiksen ja ammattikorkeakoulun käynyt :)
 
iitas
Minä ainakin tulen lapsilleni ehdottaan ammatikoulua =)
Se on sit eriasia,jos tietävät tarkkaan jatko-opinnoista lukion jälkeen ja ammatti vaati lukion käynnin.Muuten en koe lukioo tarpeellisena.
 
satunnainen vieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:15 Töllin Ruusa kirjoitti:
Provotutka suorastaan ulvoo.
:eek: :eek:
:headwall:
Se tutka taitaa olla vain näille palstalla asuville kehittynyt hyve koska satunnaisella vierailijalla sellasta ei ole. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:21 mimoniandra kirjoitti:
Myös amiksessa opiskellaan yleissivistäviä aineita :wave: Eikä koulutus ihmistä pahenna ;) Voihan lukion käydä myöhemminkin esim. työn ohella iltalukiona.

t. lukion, amiksen ja ammattikorkeakoulun käynyt :)
joo, lukio antaa aikaa miettiä mitä haluaa. ja tuleehan siellä nähtyä noi vanhojen tanssit ja penkkarit jne.
yleissivistävä koulu. suosittelen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:22 satunnainen vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:15 Töllin Ruusa kirjoitti:
Provotutka suorastaan ulvoo.
:eek: :eek:
:headwall:
Se tutka taitaa olla vain näille palstalla asuville kehittynyt hyve koska satunnaisella vierailijalla sellasta ei ole. :whistle:
Saattaa olla, mutta aloittajan kirjoituksen viimeinen lause oli provosointia.

Eikös?
 
sen verran täytyy vielä kommentoida, että eikö vanhemmalle kuuluis kuittenkin olla tärkeintä se että lapsi on onnellinen siinä mitä tekee??? Mä ainakin ajattelisin asian niin että kun mun lapset on tuossa iässä, mulle on ihan sama menevätkö lukioon vai amikseen kunhan jotain tekevät (sen vaadin) ja pää-asia että ovat onnellisia siinä mitä tekevät :)

Kun sitä tosiasiaa ei kukaan voi kieltää että IHAN JOKAISTA ammattia tässä elämässä TARVITAAN. Itku pääsis jos en sais apua kun lapseni on kipeä, mutta itku pääsis myös jos roskakuski jättäis joku keskiviikko tulematta!!! Kaikki ammattikunnat on tärkeitä, ei tää yhteiskunta muuten pyöris!! ;) <br><br>
 
Oli provo tai ei niin kerrompa tarinan.

Mun mies kävi amatsun ja valmistui sähkömieheks, haki ammatti korkeakouluun. Valmistui sieltä sähköpuolen automaatio insinööriksi. Tällä hetkellä opiskelee teknillisessä yliopistossa DI:ksi. JA mitä todennäköisimmin jatkaa vielä senkin jälkeen opintoja eli valmistunee tulevaisuudessa tekniikan tohtoriksi ja siis ilman ylioppilastutkintoa.

Ei se lukio ole mikään autuaaksi tekevä ihmelaitos. Ilman lukiotakin voi osata podhiskella, väitellä ja muuta sellaista, sanoisin että koti vaikuttaa moiseen paljon enemmän kuin mikään koulu.
 
Vaikka mulla itsellä on lunta p*skahuussin katolla (=ylioppilaslakki), en ole painostanut lapsia lukioon. Esikoinen kävi amiksen sähköpuolen, ja suunnittelee nyt työnhakua ja jatko-opiskelua.
Tytär opiskelee merkonomiksi ja haikailee jo kovasti töitä vaikka vielä olisi vuosi koulua jäljellä. Itsenäistymisen halu on suuri.

Vuodet näyttää mitä nuo pienemmät valitsevat, mutta mihinkään en aio painostaa.

Kunhan opiskelevat ja saavat ammatin ja sitä kautta työtä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:22 iitas kirjoitti:
Minä ainakin tulen lapsilleni ehdottaan ammatikoulua =)
Se on sit eriasia,jos tietävät tarkkaan jatko-opinnoista lukion jälkeen ja ammatti vaati lukion käynnin.Muuten en koe lukioo tarpeellisena.
Aika jännä, minä ajattelin toimia juuri päinvastoin, eli jos lapsi on selvillä ammattitoiveestaan, ja sinne mennään vahvasti ammatillisten opintojen kautta, niin selvähän se sitten on, ilman muuta amiskaan ja sinne minne mieli palaa.

Mutta jos on pientäkin hakua ja epäröintiä, niin sitten lukioon. Esikoinen aikoo tehdä kaksoistutkinnon (ensin vuosi lukiota aika rankalla lukujärjestyksellä, sitten media-assistentin ammattiopintoja ja lukiota sovitellen 2,5-3,5 vuotta). Keskimmäinen on jo 13-vuotiaana ollut monta vuotta hämmästyttävän varma, että aikoo hierojaksi, ja lähtee sen alan koulutukseen ja lukee aikanaan siihen päälle vähän kaupallisia aineita, että ymmärtää yrittäjyyden päälle. Saa nyt nähdä mitä ajattelee kolmen vuoden päästä.

Pienin elää onneksi vielä aikaa, jolloin hänestä on tulossa laskuvarjohyppääjä, sarjakuvapiirtäjä ja kissanhoitaja.

Piika-äiti
 
No meillä ei elettäs tällaista elämää kuin nyt jos ei oltais lukiota miehen kans molemmat aikanaan käyty. Nyt hyvät korkeakoulututkinnot ja sen verran mellevät tilipussit nykyisissä haasteellisissa ja arvostetuissa töissä, että ei käy harmittaan. Ei olis tullu lähettyä vaihtoon ja ulkomaille työharjoitteluihin, ei olis tullu opittua näin laajasti kieliä jne. Ei olis mahiksia tyydyttää omaa kunnianhimoa samalla lailla. Voi toki ilman lukiota päästä tälle väylälle, mutta kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja ulkomaisiin yliopistoihin ei mun käsittääkseni pääse ammattikoulun kautta. Mun mielipide on, että jos lukion käy, niin siitä ei haittaakaan oo. Siltikin voi mennä sen jälkeen amikseen ja ihan perusduuniin jos sitä elämältään haluaa. Mutta jos sitten mieli muuttuukin ja haluaa joskus muuta, niin on paremmat lähtökohdat lähteä sitten sille linjalle. On ainakin helpompaa.

Ketään on vaikea pakottaa ja murkut ei ymmärrä useinkaan asioiden pitkän tähtäimen merkityksen päälle. Mutta tietysti hän on oman elämänsä herra tietyssä mielessä ja hänen täytyy saada tehdä omat valintansa ja omat virheensä tai ne oikat valinnat. Aika vasta näyttää onko ne valinnat sitten olleet hänen kohdallaan hyviä. ovat voineet ollakin vaikkei lukioon oo mennytkään.

 
loppuun käynyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:21 fjonga kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:15 Töllin Ruusa kirjoitti:
Provotutka suorastaan ulvoo.
älä ny, mun mutsi on tuommonen... hän tosin pakotti hakemaan lukioon!!! nyt veli joka rämpii 6 keskiarvolla joutuu samaan kohtaloon...
Jospa veljesi sitten päättäisikin itse tai keskeyttäisi. Kävitkös sinä lukion loppuun? :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:35 Vieras kirjoitti:
No meillä ei elettäs tällaista elämää kuin nyt jos ei oltais lukiota miehen kans molemmat aikanaan käyty. Nyt hyvät korkeakoulututkinnot ja sen verran mellevät tilipussit nykyisissä haasteellisissa ja arvostetuissa töissä, että ei käy harmittaan. Ei olis tullu lähettyä vaihtoon ja ulkomaille työharjoitteluihin, ei olis tullu opittua näin laajasti kieliä jne. Ei olis mahiksia tyydyttää omaa kunnianhimoa samalla lailla. Voi toki ilman lukiota päästä tälle väylälle, mutta kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja ulkomaisiin yliopistoihin ei mun käsittääkseni pääse ammattikoulun kautta. Mun mielipide on, että jos lukion käy, niin siitä ei haittaakaan oo. Siltikin voi mennä sen jälkeen amikseen ja ihan perusduuniin jos sitä elämältään haluaa. Mutta jos sitten mieli muuttuukin ja haluaa joskus muuta, niin on paremmat lähtökohdat lähteä sitten sille linjalle. On ainakin helpompaa.

Ketään on vaikea pakottaa ja murkut ei ymmärrä useinkaan asioiden pitkän tähtäimen merkityksen päälle. Mutta tietysti hän on oman elämänsä herra tietyssä mielessä ja hänen täytyy saada tehdä omat valintansa ja omat virheensä tai ne oikat valinnat. Aika vasta näyttää onko ne valinnat sitten olleet hänen kohdallaan hyviä. ovat voineet ollakin vaikkei lukioon oo mennytkään.
pääseehän ammattikoulusta jatkamaan amk:hon, ja sieltä noihin kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin (erasmus jne) jos se on se päämäärä... ei siihen lukiota tarvitse. ja amk:sta voit jatkaa korkeakouluun jos mieli tekee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:35 Vieras kirjoitti:
No meillä ei elettäs tällaista elämää kuin nyt jos ei oltais lukiota miehen kans molemmat aikanaan käyty. Nyt hyvät korkeakoulututkinnot ja sen verran mellevät tilipussit nykyisissä haasteellisissa ja arvostetuissa töissä, että ei käy harmittaan. Ei olis tullu lähettyä vaihtoon ja ulkomaille työharjoitteluihin, ei olis tullu opittua näin laajasti kieliä jne. Ei olis mahiksia tyydyttää omaa kunnianhimoa samalla lailla. Voi toki ilman lukiota päästä tälle väylälle, mutta kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja ulkomaisiin yliopistoihin ei mun käsittääkseni pääse ammattikoulun kautta. Mun mielipide on, että jos lukion käy, niin siitä ei haittaakaan oo. Siltikin voi mennä sen jälkeen amikseen ja ihan perusduuniin jos sitä elämältään haluaa. Mutta jos sitten mieli muuttuukin ja haluaa joskus muuta, niin on paremmat lähtökohdat lähteä sitten sille linjalle. On ainakin helpompaa.

Ketään on vaikea pakottaa ja murkut ei ymmärrä useinkaan asioiden pitkän tähtäimen merkityksen päälle. Mutta tietysti hän on oman elämänsä herra tietyssä mielessä ja hänen täytyy saada tehdä omat valintansa ja omat virheensä tai ne oikat valinnat. Aika vasta näyttää onko ne valinnat sitten olleet hänen kohdallaan hyviä. ovat voineet ollakin vaikkei lukioon oo mennytkään.
Nykyään voi opiskella korkeallekin ilman yo tutkintoa. Minulle on tärkeintä että lapseni ovat onnellisia ja tyytyväisiä valintoihinsa. Jos välttämättä tarvitsee lukiopaperit, niin ne voi hommata myöhemminkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:29 haaskalintu kirjoitti:
Oli provo tai ei niin kerrompa tarinan.

Mun mies kävi amatsun ja valmistui sähkömieheks, haki ammatti korkeakouluun. Valmistui sieltä sähköpuolen automaatio insinööriksi. Tällä hetkellä opiskelee teknillisessä yliopistossa DI:ksi. JA mitä todennäköisimmin jatkaa vielä senkin jälkeen opintoja eli valmistunee tulevaisuudessa tekniikan tohtoriksi ja siis ilman ylioppilastutkintoa.

Ei se lukio ole mikään autuaaksi tekevä ihmelaitos. Ilman lukiotakin voi osata podhiskella, väitellä ja muuta sellaista, sanoisin että koti vaikuttaa moiseen paljon enemmän kuin mikään koulu.
Ei lukio ole mikään autuaaksi tekevä ihmelaitos tosiaan, mutta säästää aikaa, jodenkin kohdalla vuosia. useinkin. Eipä niitä hyväksilukuja ammattikoulusta ja ammattikorkeakouluista hankituista tutkinnoista niin hyvin vielä saa. Onneksi on menossa parempaan suuntaan. Ja alasta riippuu tosi paljon!
 
Meillä äiti suorastaan pakotti lukioon. Olisin halunnu parturikouluun, mut äiti sano ett sen jos teen ni ei kuulemma moikkaa mua enää ikinä eikä tunnusta tyttärekseen. No joo, siinä oli omalta osalta hieman teiniangstia ku tiesin mamman mielipiteen.

Mut nyt sit oon amiksessa ja harnittaa, ku tuli kuluttettua aikaa kolme vuotta lukiossa ku nyt olisin jo valmistunu.
 
kävin itse lukion vanhempien painostuksesta :kieh: onhan se tärkeetä että tietää kaikkea nippelitietoa,esim "miks uuteen asfalttiin jää sade vesi pisaroiks" ym.
mieluummin olisin amikseen menny,ja muuten amiksesta pääsee myös hakemaan yliopistoihin ym. 3.asteen koulutukseen
ja mieluummin niin että poika vetäsee amiksen ihan kympillä kun että jurnuttaa lukiossa pakkopullaa :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:41 Huuhkajatar kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 13:35 Vieras kirjoitti:
No meillä ei elettäs tällaista elämää kuin nyt jos ei oltais lukiota miehen kans molemmat aikanaan käyty. Nyt hyvät korkeakoulututkinnot ja sen verran mellevät tilipussit nykyisissä haasteellisissa ja arvostetuissa töissä, että ei käy harmittaan. Ei olis tullu lähettyä vaihtoon ja ulkomaille työharjoitteluihin, ei olis tullu opittua näin laajasti kieliä jne. Ei olis mahiksia tyydyttää omaa kunnianhimoa samalla lailla. Voi toki ilman lukiota päästä tälle väylälle, mutta kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja ulkomaisiin yliopistoihin ei mun käsittääkseni pääse ammattikoulun kautta. Mun mielipide on, että jos lukion käy, niin siitä ei haittaakaan oo. Siltikin voi mennä sen jälkeen amikseen ja ihan perusduuniin jos sitä elämältään haluaa. Mutta jos sitten mieli muuttuukin ja haluaa joskus muuta, niin on paremmat lähtökohdat lähteä sitten sille linjalle. On ainakin helpompaa.

Ketään on vaikea pakottaa ja murkut ei ymmärrä useinkaan asioiden pitkän tähtäimen merkityksen päälle. Mutta tietysti hän on oman elämänsä herra tietyssä mielessä ja hänen täytyy saada tehdä omat valintansa ja omat virheensä tai ne oikat valinnat. Aika vasta näyttää onko ne valinnat sitten olleet hänen kohdallaan hyviä. ovat voineet ollakin vaikkei lukioon oo mennytkään.
Nykyään voi opiskella korkeallekin ilman yo tutkintoa. Minulle on tärkeintä että lapseni ovat onnellisia ja tyytyväisiä valintoihinsa. Jos välttämättä tarvitsee lukiopaperit, niin ne voi hommata myöhemminkin.

Jep jep, voi toki opiskella myöhemminkin ne lukiopaperit, siskon lapset just tekee niin kun eivät aikanaan tehneet. Ei oo kuulemma lysti istuskella vanhemmalla naamalla junioreiden joukossa. Mutta tänkin voi joku kokea ihan toisin.
 

Yhteistyössä