Harmittaa kun mies haluaa välttämättäostaa kalliin auton... Kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän kyllä että harmittaa ja muakin harmittais. Mutta ymmärsikö oikein että teillä on wc, keittiö seinät jne ihan kunnossa, ainoana ongelmana se, että et pidä siitä että ne ovat vanhanaikaisia? Sillonhan toi on täysin rinnastettavissa siihen, että haluaa sen uusimman auton, vaikka vanhempikin toimisi ihan hyvin.

Mua kiinnostaa miten olette päätyneet siihen tilanteeseen, että rahankäytöstä päätetään miehen halujen mukaan? Mieskö ne rahat tienaa, vai miksi mies saa päättää mitä tehdään?

No periaatteessa päätetään yhdessä mutta mies on sitä mieltä että tuo tietty auto olisi paras. Perustelee ihan hyvin, mutta mulla tökkii se, kun köyhäillään kaikessa muussa, laittaisin rahaa mieluummin muuhun elämiseen ja rinkiin autossa. Emme käytä autoa päivittäin.

[QUOTE="Vieras";26149472]Ei ollut puhe siitä että pitäisi vuosittain mennä reissuun. Melkein 6 vuoteen en ole käynyt (eivätkä lapset) missään. Voisi olla kuva käydä lastenkin joskus. Ja silti voisi ostaa ihan kelpo auton vielä. Autoa käytämme tosi harvoin.

Ja etkö usko, että kotoa saadut mallit vaikuttavat? itse arvostan taidetta, vanhoja taloja ja vanhaa skandinaavisia suunnittelua, ja sen olen oppinut kotoa ihan varmasti. Jos kotona on vanhemmille kelvanneet vain 100t autot, niin etkö usko sen vaikuttavan siihen, ettei poika suostu ajamaan 10 v vanhalla itsekään.[/QUOTE]

Taitaa olla miehesi aika yksinkertainen mielestäsi? Voihan hän toki ollakkin, kun en tunne.

Asioiden arvostamisella ja käytännön jutuilla on mielestäni suhteellisen selkeä ero. Pidän koirista mutta minulle ei tule ikinä koiraa, se on täysin nurinkurista ottaen huomioon nuoruuteni / lapsuuteni. Pidän myös maaseudusta, mutta en haluaisi siellä asua, vaikka sekin puhuu vastaan lapsuuden ympäristöä. Näitä esimerkkejä voisi latoa tähän vaikka kuinka paljon. Ihminen on sitä mitä hän haluaa olla suurimman aikaa, eikä sitä automaattisesti mihin /minkä ympärillä kasvoi. Joistain asioista vain pidät ja olet saanut tutustua osaan niistä jo lapsuudessa. Freud oli puoskari.

Ehkä tässä tosiaan tökkii myös mun oma turhamaisuuteni/itsekkyyteni?
Harmittaa kun olen aina kaveriporukassa se ryysyisin, mulla on yhdet talvi goret, joilla on pakko mennä myös kaupungille, ostettu 4 v sitten, ei yksikään talvikengät muita. Kesäksi on tennarit. Korkokenkiä en oo ostanut vuosiin, enkä käynyt kampaajalla kosmetologista puhumattakaan. Yksityis Lekurilla en käy vaan kärsin kaikki pikkuvaivani odottaen tk jonossa. Vaatteet on kaikki kirpparilta/marketista. Kosmetiikka ja shampoot marketista. Uuden ripsarin (10 e) ostan ehkä vuoden välein kun on ihan kuivunut...en oikeesti pistä yhtään rahaa itseeni siksi säästämme rahaa isompaan asuntoon.
Totta kai mäkin Haluisin joskus ostaa jotain kivaa ja nättiä itelleni vain turhamaisuuttani. Mun vaatteet on osa yläasteaikaisia, esim kotivaayteet ja t paidat, urheiluvaatteet yms. Siksikin tuo 30t autoon tökkii niin pahasti.

Jos mun mies ostais tuommosen niin en varmasti maksaisi siitä penniäkään! Onneks meillä on edes vähän samansuuntaiset elämänarvot, joten kumpikaan ei olla valmiita laittamaan rahoja autoon, jota ei edes päivittäin tarvitse.. Mieluummin käydään syömässä ravintoloissa, matkustellaan ja tehdään kesäreissuja niillä rahoilla.

Taitaa olla miehesi aika yksinkertainen mielestäsi? Voihan hän toki ollakkin, kun en tunne.

Asioiden arvostamisella ja käytännön jutuilla on mielestäni suhteellisen selkeä ero. Pidän koirista mutta minulle ei tule ikinä koiraa, se on täysin nurinkurista ottaen huomioon nuoruuteni / lapsuuteni. Pidän myös maaseudusta, mutta en haluaisi siellä asua, vaikka sekin puhuu vastaan lapsuuden ympäristöä. Näitä esimerkkejä voisi latoa tähän vaikka kuinka paljon. Ihminen on sitä mitä hän haluaa olla suurimman aikaa, eikä sitä automaattisesti mihin /minkä ympärillä kasvoi. Joistain asioista vain pidät ja olet saanut tutustua osaan niistä jo lapsuudessa. Freud oli puoskari.

Ehkä jotkut pääsevät irti kodin malleista. Mutta just hyvään autoon tottuminen on sellainen juttu josta on vain vaikea vaihtaa huonompaan. Monessa asiassa on vaikea tinkiä totutusta elintasosta. Mulle ne on noi kampaajalla käynnit ja kampaajan shampoot esim, niitä aina kuolaan kaupoissa mutten kuitenkaan osta. Jos en olisi ikinä sellaiseen tottunut, olis ehkä helpompaa.

Miehen kaikki sukulaiset ovat samanlaisia. Elävät kulutusluottoja (jotkut) ja mikään muu auto ei kelpaa kuin uusi Mersu

Minusta tuntuu, että tämä asia vaatii teillä vakavaa keskustelua. Toisaalta ymmärrän miestäsi, mutta perheen edun pitäisi kuitenkin olla suurempi kuin noheva uusi auto. Ota asia esiin ja tehkää yhteinen säästösuunnitelma. Molemmat saa asioita, jotka on heille tärkeitä, mutta yhteisen päätöksenteon jälkeen, ja ennen kaikkea asioita tulee harkittua pitkällä tähtäimellä.

No sikäli "maalaisuus" ehkä vaikuttaa, että kun ajetaan pitkiä työmatkoja niin ihan paskaa autoa ei kannata ostaa. Siis jos ajaa esim. 40 tkm vuodessa, kun siellä autossa joutuu istumaan paljon joka päivä ja tietty se kuluu käytössä. Mutta ihan kelpo auton saa kyllä 10 000-20 000 eurolla.

En kyllä itsekään oikein ymmärtäis isoa satsausta autoon, jos sillä ei edes ajeta paljoa. Mutta monille se on kumman tärkeää, että on uusi ja kallis auto... Mutta tollaisesta rahankäytöstä pitäis kyllä parisuhteessa päättää yhdessä.

Mun mielestä on yks ja sama kuka eniten perheeseen rahaa tuo, hankinnoista päätetään aina yhdessä. Jos rahaa ei paljoa ole, niin miksi se toimiva auto pitää vaihtaa. Meillä varmasti tehtäisiin kompromissi, atuoon menis 15 tonnii ja saman verran remontointiin, sitten kun asunto on remontoitu ja auto maksettu, mies sais vaihtaa auton uudempaan. Mikään ei ole niin huono sijoitus kohde kuin auto, arvo tippuu vaikkei ajais ollenkaan. Muutoinkaan en usko että Helsingissä auto on välttämätön.

[QUOTE="Vieras";26149232]Tosi tylsää. Mustakin tuntuu että mun mielipiteellä ei tässä ole mitään merkitystä vaikka autosta säästuneullä rahoilla voitais mennä koko perhe kerrankin etelän reissuun ja ostaa jotain siistiä vaatetta meille kaikille. Tai ylipäätään ei tarviis laskea jokaista penniä.

Oliko teillä tuon auton ostopäätös osoittautunut hyväksi kuitenkin siinä mielessä että huoltoja ja vikoja vähemmän?[/QUOTE]

No mies perusteli vaihtoa sillä että kohta ne verot(?) kallistuu jos ei nyt osta. Sitten edellisessä autossa olisi ollut tietyin välein tehtävä huolto edessä, joka olis ollut kallis ja uudet renkaat olis pitänyt hankkia. Että ei se ihan järjetön kauppa ollut, mutta edellisessä oli esim. parempi ja isopmpi takakontti, mikä on lapsiperheessä oleellista.

uusia autoja pitää huollattaa merkkiliikkeessä kalliilla rahalla, vanhempia voi rassata ite tai viedä halvemmalle pajalle

uudet auton huoltoon menee siksi sama raha kuin hyvän käytetyn huoltoon

[QUOTE="Mina";26149571]Jos mun mies ostais tuommosen niin en varmasti maksaisi siitä penniäkään! Onneks meillä on edes vähän samansuuntaiset elämänarvot, joten kumpikaan ei olla valmiita laittamaan rahoja autoon, jota ei edes päivittäin tarvitse.. Mieluummin käydään syömässä ravintoloissa, matkustellaan ja tehdään kesäreissuja niillä rahoilla.[/QUOTE]

Mikä tekee sinun ja ap:n arvoista automaattisesti parempia kuin ap:n miehen arvot? Entä jos ei vain arvosta ravintoloita, matkustamista tai reissaamista? Tai arvostaa, mutta haluaa reissata hyvällä autolla? Kyse ei ole siitä mikä on järkevää ja mikä ei.
Mitä jos mies ei saa elämäniloa uudesta laminaatista kämpän lattiassa, mutta hyvällä autolla ajaminen tuo hymyn huulille?

Tietysti on selvää, että taloudellisessa mielessä autoon ei kannattaisi laittaa yhtään ylimääräistä, mutta elämässä on muitakin asioita kuin taloudelliset järkisyyt. Lähinnä tarkoitan sitä, että vaikka toisen ajatausmaailma ei vastaisi palstan enemmistön mielipidettä, niin ei sitä pakko ole tuomita.