Harmittaa kun mies haluaa välttämättäostaa kalliin auton... Kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ieras

Vieras
Onko muita joita harmittaa autoon menevä kohtuuttoman suuri summa? Mieheni on maalta kotoisin ja hänelle tärkeää että auto on tiettyä kallista merkkiä. Auto in hänelle hyvin tärkeä. Kaikki tuttavapiirissämme ajavat vanhoilla yli 10 v autoilla joissa ei ole paljon rahaa kiinni, mutta hänen pitää saada tosi "hyvä" auto. Laittaisin itse mieluummin rahaa asuntoon, matkustamiseen koko perheen kanssa jne. Oikein harmittaa kun kavereiden miehet sanovat ettei heille ole väliä minkä merkkinen tai millainen auto on. Ylimääräistä rahaa ei meillä ole, aika tiukka tilanne. Säästetään esim siinä, ettei tehdä asuntoon mitään remppaa esteettisistä syistä, eli wc, keittiö, lattiat, seinät yms saavat olla alkup 70-80-luvun näköisiä, vaikka tietysti tykkäsin itse ne laittaa.mutta kun ei ole varaa. Sitten kuitenkin kallis auto pitää olla. Miksi se on joillekin miehille niin tärkeää? Johtuuko se siitä, jos on maalta kotoisin?

Onko muita joita harmittaa autoon menevä kohtuuttoman suuri summa? Mieheni on maalta kotoisin ja hänelle tärkeää että auto on tiettyä kallista merkkiä. Auto in hänelle hyvin tärkeä. Kaikki tuttavapiirissämme ajavat vanhoilla yli 10 v autoilla joissa ei ole paljon rahaa kiinni, mutta hänen pitää saada tosi "hyvä" auto. Laittaisin itse mieluummin rahaa asuntoon, matkustamiseen koko perheen kanssa jne. Oikein harmittaa kun kavereiden miehet sanovat ettei heille ole väliä minkä merkkinen tai millainen auto on. Ylimääräistä rahaa ei meillä ole, aika tiukka tilanne. Säästetään esim siinä, ettei tehdä asuntoon mitään remppaa esteettisistä syistä, eli wc, keittiö, lattiat, seinät yms saavat olla alkup 70-80-luvun näköisiä, vaikka tietysti tykkäsin itse ne laittaa.mutta kun ei ole varaa. Sitten kuitenkin kallis auto pitää olla. Miksi se on joillekin miehille niin tärkeää? Johtuuko se siitä, jos on maalta kotoisin?
Ja siis esim ulkomailla ei olla käyty 5-6 vuoteen kun ei ole varaa (pienet lapset) ja minä ja lapset kuljetaan halvimmilssa vaatteissa mitä löytyy enkä käy esim kampaajalla vaan kaveri leikkaa hiukseni jne. Säästän siis kaikessa missä voin. Ulkona ei syödä eikä pizzaa tilata. Miehellä paremmat vaatteet töissä muttei hänkään osta mitään turhaa itselleen muuten. Tuo auto on vain saatava.

Meillä samoin. Oli hyvä uudehko auto, mutta autokuume iski ja piti saada jotain 25 000 maksava auto. jälkeenpäin on vähän itsekin katunut vaihtoa, kun rahaa olisi tarvittu muuhunkin. Mutta kun yritin sitä sanoa silloin kun autoa vaihdettiin, niin sain vain huutoa osakseni.

[QUOTE="vieras";26149165]Kuinka kalliista autosta on kyse? Ja miten se maalaistausta tähän kuuluu?[/QUOTE]

30t autosta. En tiedä kuuluuko maalaistausta, mietin vain. Uskon että on kotia opittu "ikävä" tapa tai asenne, että auton oltava tietyn lainen. Vanhempansa uusivat autonsa 3 v välein ja aina oltava kallista merkkiä. Asuntonsa sen sijaan ihan mörskä ja vaatteet 10 v vanhoja aina.autot ja moottoripyörät saattavat olla jopa 100t maksaneita.

Jo opiskeluaikana kun muilla oli 1000-2000 e autoja, hänellä oli tuliterä kallis, eikä rahaa mihinkään muuhun.

[QUOTE="juu";26149200]Meillä samoin. Oli hyvä uudehko auto, mutta autokuume iski ja piti saada jotain 25 000 maksava auto. jälkeenpäin on vähän itsekin katunut vaihtoa, kun rahaa olisi tarvittu muuhunkin. Mutta kun yritin sitä sanoa silloin kun autoa vaihdettiin, niin sain vain huutoa osakseni.[/QUOTE]

Tosi tylsää. Mustakin tuntuu että mun mielipiteellä ei tässä ole mitään merkitystä vaikka autosta säästuneullä rahoilla voitais mennä koko perhe kerrankin etelän reissuun ja ostaa jotain siistiä vaatetta meille kaikille. Tai ylipäätään ei tarviis laskea jokaista penniä.

Oliko teillä tuon auton ostopäätös osoittautunut hyväksi kuitenkin siinä mielessä että huoltoja ja vikoja vähemmän?

[QUOTE="HAH";26149208]30 000. Eihän se mikään kallis auto ole![/QUOTE]

Ai ei ole? No minusta se on ihan törkeän kallis! Siis tilanteessa jossa ylimääräistä rahaa ei ole emmekä ole rikkaita! Miehen vanhemmat tosiaan ostaa niitä 100t autoja, mutta se on jo ihan toinen tarina.

Minusta 10t auto olisi hyvä, nykyisen tilanteenne huomioiden. Ja kun ne kelpaavat miehen kavereillekin! Monet laittavat asuntoon esim 350-450t mutta autoon 10t (asumme Helsingissä)

Meillä ei ole tosiaan tuhlattu rahaa mihinkään "turhaan" joten siksi tuo auto tuntuu älyttömältä.

varmasti se riippuu tuloista ja perheen taloudesta, että mikä on kenellekin kallis.

aika typerä kommentti sulta. tiedät sen itsekin.

Ymmärrän kyllä että harmittaa ja muakin harmittais. Mutta ymmärsikö oikein että teillä on wc, keittiö seinät jne ihan kunnossa, ainoana ongelmana se, että et pidä siitä että ne ovat vanhanaikaisia? Sillonhan toi on täysin rinnastettavissa siihen, että haluaa sen uusimman auton, vaikka vanhempikin toimisi ihan hyvin.

Mua kiinnostaa miten olette päätyneet siihen tilanteeseen, että rahankäytöstä päätetään miehen halujen mukaan? Mieskö ne rahat tienaa, vai miksi mies saa päättää mitä tehdään?

Yrität päteä että 30 tonnia ei oo paljon autosta! Wow, ootpa rikas, sulla on varmasti ainakin kaks kertaa kalliimpi auto, siiiistiiii!!

Ja aiheeseen.... Meillä on miehellä kans vähän samaa vikaa. Meillä vaan ei tosiaankaan oo varaa totuttaa noita haaveita käytännössä, onneksi. Ja mun mies on kans maalta kotoisin ja sen vanhemmilla on koko ajan tuliterät autot :D

Minusta se on hieman kumppanin halveeraamista jos ajattelee että hän on jonkun arvon omatessaan täysin integroinut sen jostain muualta, eikä kyse voi olla hänen omasta arvostaan. Toki voihan niinkin asia olla. Noh, siltikin.

Sitäpaitsi jos nyt ajatellaan matkustamista ja auton hankkimista, jälkimmäisestä on ihan oikea hyöty perheelle, harvemmin joku ihan merkkiauto on niin huono etteikö sille rahalle saisi jotain vastinetta.

Lapsuuteni kodissa vanhempani ajelivat n3000 e autolla mutta asuntomme oli Espoon parhaimmilla alueillaja matkustelimme, sekä vanhempani laittoivat rahaa esim taiteeseen.

Tuntuu vaan niin tyhmältä kun meillä rinkiä ole varaa muuttaa sellaiseen asuntoon eikä markustella mutta auto on sitten törkeän paljon kalliimpi kuin kellään tuttavapiirissä (olemme nuoria n 3-kymppisiä)

Ehkä tosiaan voi olla vähän maalais/kaupunkilaisjakoa tässä autoasiassa. Kaupungeissa auto on monesti aikamoinen taakka säilytys- ja pysäköinti- ja ruuhkaongelmineen. Toimivan julkisen liikenteen tai kävelymittakaavaisen asumisen alueella auto on vähän turhakekin. Maalla autoa tarvitaan, se on selkeästi siinä tönön pihalla ja osoittaa talon varallisuutta. Liikkuminen perustuu yksityisautoiluun, ja monesti on totuttu ajattelemaan tietyistä merkeistä, että vain ne ovat riittävän luotettavia (tämä selkeästi kodinperintöä):

Minusta se on hieman kumppanin halveeraamista jos ajattelee että hän on jonkun arvon omatessaan täysin integroinut sen jostain muualta, eikä kyse voi olla hänen omasta arvostaan. Toki voihan niinkin asia olla. Noh, siltikin.

Sitäpaitsi jos nyt ajatellaan matkustamista ja auton hankkimista, jälkimmäisestä on ihan oikea hyöty perheelle, harvemmin joku ihan merkkiauto on niin huono etteikö sille rahalle saisi jotain vastinetta.

Mistä Google translatorista tuo eka kpl oli? Ilmaisisitko ajatuksesi hieman selvemmin?

[QUOTE="Vieras";26149313]Mistä Google translatorista tuo eka kpl oli? Ilmaisisitko ajatuksesi hieman selvemmin?[/QUOTE]

Eli ajattelee ettei kumppani kykene itse muodostamaan omaa arvomaailmaansa omilla ajatuksillaan vaan kopioi ne jostain lapsuudesta automaattisesti jos löytyy joku pienikin yhteneväisyys menneisyyden kanssa.

Toki jos taloudellinen tilanne on sellainen ettei voi ostaa 30t autoa, niin sitten ei voi ostaa, mutta suomessa auton ostaminen ja valitseminen joidenkin kriteerien mukaan mitkä ei perustu vain hintaan, on minusta paljon järkevämpää kuin jättää ostamatta, että perhe pääsee etelään vuosittain.

[QUOTE="Tiina";26149206]Niin miehet on sellaisia. Meilläkin 48000€ maksava auto piti miehen saada.[/QUOTE]

Jaa en minä ainakaan ole. Ikinä en yli 20k laittaisi autoon. Huonoin vastine mitä rahoille voi saada.

Ymmärrän kyllä että harmittaa ja muakin harmittais. Mutta ymmärsikö oikein että teillä on wc, keittiö seinät jne ihan kunnossa, ainoana ongelmana se, että et pidä siitä että ne ovat vanhanaikaisia? Sillonhan toi on täysin rinnastettavissa siihen, että haluaa sen uusimman auton, vaikka vanhempikin toimisi ihan hyvin.

Mua kiinnostaa miten olette päätyneet siihen tilanteeseen, että rahankäytöstä päätetään miehen halujen mukaan? Mieskö ne rahat tienaa, vai miksi mies saa päättää mitä tehdään?

Myös mies haluaisi ne uusia. Ehkä vielä enemmän kuin minä. Kyse ei ole mistään trendien mukaan sisustamisesta, sitä emme kumpikaan harrasta. Kaikki kalusteemme ovat perittyjä esim isovanhemmilta (50-luvun designia), emmekä osta mitään trendikästä tai esim Ikeaa.Mutta joo, onhan keittiön uusiminen silti periaatteessa myös turhaa. Sitä emme kuitenkaan aio tehdä kun varaa ei ole...

[QUOTE="Ccc";26149378]Jaa en minä ainakaan ole. Ikinä en yli 20k laittaisi autoon. Huonoin vastine mitä rahoille voi saada.[/QUOTE]

on vieläkin huonompia olemassa, nimittäin veneet

Itse en kovin vanhalla autolla ajelisi varsinkin kun on lapsia. Vanhasta keittiöstä ei ole terveydellistä haittaa, mutta autosta voi olla. Tietysti järkevintä olisi ostaa parisen vuotta vanha auto eikä uuttaa, koska siinä tippuu hinnasta aika paljon ja silti on hyvä.

Eli ajattelee ettei kumppani kykene itse muodostamaan omaa arvomaailmaansa omilla ajatuksillaan vaan kopioi ne jostain lapsuudesta automaattisesti jos löytyy joku pienikin yhteneväisyys menneisyyden kanssa.

Toki jos taloudellinen tilanne on sellainen ettei voi ostaa 30t autoa, niin sitten ei voi ostaa, mutta suomessa auton ostaminen ja valitseminen joidenkin kriteerien mukaan mitkä ei perustu vain hintaan, on minusta paljon järkevämpää kuin jättää ostamatta, että perhe pääsee etelään vuosittain.

Ei ollut puhe siitä että pitäisi vuosittain mennä reissuun. Melkein 6 vuoteen en ole käynyt (eivätkä lapset) missään. Voisi olla kuva käydä lastenkin joskus. Ja silti voisi ostaa ihan kelpo auton vielä. Autoa käytämme tosi harvoin.

Ja etkö usko, että kotoa saadut mallit vaikuttavat? itse arvostan taidetta, vanhoja taloja ja vanhaa skandinaavisia suunnittelua, ja sen olen oppinut kotoa ihan varmasti. Jos kotona on vanhemmille kelvanneet vain 100t autot, niin etkö usko sen vaikuttavan siihen, ettei poika suostu ajamaan 10 v vanhalla itsekään.