harjoitussupparit

SoulSyndicate

Jäsen
27.12.2011
284
1
16
Onko muita, joilla olisi alkanut tulla harjoitussuppareita jo ns. normaalia aiemmin? Olen siis itse rv 20+6 ja harjoitussuppareita on tullut jo muutaman viikon ajan. :O Joskus jopa ovat olleet säännöllisiä, mutta kuitenkin kivuttomia (puristavaa ja ahdistavaa tunnetta vain).

Soitin neuvolaan ja kysyin asiasta, sanoi että ei ole syytä huoleen kunhan pysyvät kivuttomina. Kuitenkin muistaakseni olen lukenut jostain, että jos kovin usein tulee ja vielä säännöllisestikin, tulisi tilanne ehkä kuitenkin tarkistaa? Itselläni on seuraava neuvola ensi viikon tiistaina, enkä muista oliko siinäkään käynnillä samassa lääkärikäyntiä. Kuitenkin itse tiedän, ettei ainakaan täällä ihan pienestä välitetä, huomasin saman asian jo edellisessä raskaudessa kyllä tarpeeksi hyvin.........

Siksi kyselisinkin, että onko kenelläkään muulla kokemuksia, ja onko tilanne pysynyt normaalina vai onko lapsi esim. syntynyt ennenaikaisesti?

Ja toinen kysymys, heitetään nyt samaan. Onko kellään todettu raskauden aikaisia vasta-aineita? Eli siis itse kävin normaalisti niissä verikokeissa jotka suoritetaan ilmeisesti jokaisen raskauden yhteydessä, ja minulta löytyi jonkinlainen vasta-aine. Epäilivät siis, että lapsella olisi eri veriryhmä kuin minulla (en muista nyt tähän hätään olenko itse rh + vai -, mutta MUISTELISIN olevani +, joten vauva kai sitten on -? Ja jos on todettu tälläistä, onko jouduttu esim. suorittamaan lisätutkimuksia ja onko vaikuttanut sikiöön mitenkään?

T. yksi panikoiva mamma...... :x

Viimeksi muokattu:
Mulla myös supistelee, samalla tavalla, eli kivuttomasti, mutta puristaa tosi ikävästi. Suht usein, melkeinpä kerran tunnissa. Neuvolaan soittelen tänään ja kyselen. Kohdunsuun tilanne pitää jossain vaiheessa tarkistaa, koska vaikka kai useimmiten ovat harmittomia, voivat myös jo avata paikkoja. Nyt viikolla 21+0.

Me ollaan sit samoilla viikoilla :D Itelläkin alko tänään rv 21+0!

Joo aion itsekin tosiaan kysyä tuosta supistelusta vielä enemmän, kun on se seuraava neuvola. Eilenkin kun soitin neuvolaan niin tuntui vaan että neuvolatädillä oli kova kiire ja en sen vuoksi sen suurempia vastauksia asiaan saanut.

Outoa vaan tosiaan kun esikoisen kanssa alkoi nämä vasta 30-35 rv jälkeen, jolloin ne tietysti kai jo ovatkin ihan toivottuja :D

• Tykkää
Reactions: Guitar
mulla alkoi supistelut kanssa ajoissa, mutta oli kyllä kipujakin välillä. En aina kyllä osannut sanoa onko liitoskipuja vai mitä, mutta neuvolantäti aikaisti lääkärintarkistusta tästä syystä parilla viikolla. Ei ollut tapahtunut muutoksia ja kaikki labratkin oli puhtaat, mutta lääkäri määräsi suoraan kahden viikon saikulle ja lepoon. Ihan vaan sen takia, että saadaan raskaus jatkumaan turvallisesti. Ekasta ei ollut mitään tälläistä, joten ihmeissäni olin.

Viime viikolla palasin töihin ja suht okei meni, mitä nyt superväsymystä lukuunottamatta. Eilen sitten taas jo olikin vaikeaa ja illalla supisteli. Meni tosin heti ohi kun makoili sohvalla. Nyt siis viikkoja 27+3. Huomenna olisi taas neuvolakäynti ja omien vointien mukaan saikkua olisi jatkettu jo viime viikolla. Nyt sitten katselen ja ihmettelen, kun ei sitä ihan makaamaakaan viitsisi vielä jäädä.

Juu, minä onneksi en itse ole töissä (koulussa olin, mutta sekin loppui jo viime joulukuussa :D), mutta kuitenkin onhan tässä touhua tuon esikoisen kanssa, kun 2 v 3 kk uhmaikänen kyseessä. Sen vuoksi tuntuukin että joskus masu joutuu aika kovalle koetukselle. Mutta toivotaan nyt ettei ainakaan itellä alkais mitenkään kivuliaina nämä, kun pelkään ettei kukaan taaskaan ota tosissaan mitään :( Hmmph.. Noh, jospa sitä yrittäis ottaa rennosti!

Onko teillä sitten tullut supisteluja levossa vai juurikin siinä rasituksessa? Kun itse tosiaan olen huomannut, että suurimmalta osin levossa tulee enimmät supistelut (tai sitten en vaan huomaa jos liikun, kun ei tosiaan kipuja pahemmin ole), alaselkä kylläkin on jatkuvasti melkeinpä kipeä, mutta siihen totuin jo esikoista odottaessa.. (iskias tyyppistä särkyä)..

Täälläkin yksi supisteleva odottaja.
Supisteluvat alkoivat joskus rv 16+.

Tuntuvat sangen epämukavilta, massu kovettuu hetkellisesti ja aika nopeasti menevät kuitenkin ohi. Välistä tulee myös ihan alavatsalle menkkamaisia supistuksia jotka tuntuvat hiukan enemmän ja säteilevät nivusiin ja reisiin.

Neuvolassa ja lääkärissä olen näistä moneen otteeseen maininnut, kuulemma ovat ihan normaaleja jos eivät ole ihan jatkuvia/säännöllisiä. Kohdun kuulemma pitääkin supistella ja valmistaa itseään tulevaan synnytykseen.
Jos supparit alkaa hankaloittaa elämää tai niitä tulee liikaa niin sitten on asialle tehtävä jotain, sairaslomaa tjm.

Joskus kivuttomatkin supistukset saattaa saada siellä kohdunsuulla jotain aikaan, eli jos huolettaa niin neuvolassa meillä ainakin tarkastavat aina jos yhtään epäilyttää.
Ei kannata jäädä asian kanssa arvuuttelemaan. :)

Mulla tulee supistuksia ihan normi askareiden parissa, tai levossakin. Monesti iltaisin juuri pötkötellessä tai istuksiessa. Yritän ottaa mahdollisimman kevyesti ja olla stressaamatta asian suhteen. Vaarallisia supparit ei yleensä ole, toivotaan että paikat pysyy visusti kiinni! :)

Joo, minäkin juuri luin tuosta, että jo nämä harjoitussupparitkin voi saada jotain aikaseks tuolla kohdunsuulla :/ Siks vähän pelottaakin, kun olen monesti kuullut sanottavan että normaalisti ne alkais tulemaan vasta viimeisellä kolmanneksella, ja just se että kohtu sit valmistautuu siihen tulevaan synnytykseen. Itselläni alkoi nää supparit joskus tossa rv 17 tienoilla ja siitä lähtien on tullut viikossa 2-4 päivänä ainakin, ja joskus muutaman tunnin ajan säännöllisinä.. Mutta neuvolatädin mukaan siis kaikki kunnossa kunhan ei koske :D Jotenkin vaan en osannut odottaa näitä näin aikasin!

Mulla on nyt meneillään 16+4 ja viime viikosta lähtien on supistellut öisin / aamulla sängyssä loikoillessa. Hurjan aikaselta tämä tuntuu. Ei satu ollenkaan, mutta ihan selkeästi ne silti tuntuu ja näkyykin kohtu kovana pallona. Ens viikolla lekurille ja siltä kyselemään...

Minulla on jo useampi raskaus takana, ja joka kerta nuo harjoitussupistukset on alkaneet aikaisemmin. Viime raskaudessa, joka oli minun kahdeksas, alkoi supistukset rv 14-15. Ilman mitään kipuja, mutta selvät tuntemukset, vaikka maha ei edes kunnolla näkynyt tuossa vaiheessa, mutta sisällä tuntui "jalkapallo".

Minulla nuo supistukset eivät ole aiheuttaneet ennen aikaisia synnytyksiä tai mitään muutakaan vakavaa. Ja kun oman kehoni tunnen ja tiedän ne todelliset supistukset niin en ole ollut huolissani. Mutta toki tilanne on hyvä tarkastaa jos epäilyttää. Joskus esim. virtsatietulehdus tai muut bakteerijutut saattavat aiheuttaa liian aikaisia supistuksia.

Viimeksi muokattu:
Hei tuo oli aika hyvä tietää. Minulla oli eilen virtsaputkentulehduksen kaltaisia oireita, siis pissatti kokoajan, muttei oikein tuntunut että vessareissut olisi auttaneet. Olen ennenkin sairastanut näitä, täytynee siis ottaa asia puheeksi neuvolassa. Nyt siis oireet katosivat jo :O Tuttua tosin, käynyt näin ennenkin kun on ollut..

Hei
Viime raskaudessa ensimmäiset harjoitussupistukset jo viikolla 12+. Mainitsin asiasta neuvolassa (kävin kuuntelemassa samalla sydänäänet). Eivät muistaakseni olleet kovin huolissaan. Sitten ne taas loppuivat moneksi viikoksi, alkoivat uudestaan joskus 20+ viikoilla. Kohtu vain harjoittelee tulevaan. Mitään poikkeavaa mun raskaudessa ei ollut ja terve tyttö syntyi viikoilla 40+4. Nyt menossa toinen raskaus 10+.

Yhteistyössä