Hapanmaitotuotteet 8kk

Lääkäri kyseli tänään vauvamme syönneistä (kaikki maistuu ja syö hyvällä ruokahalulla) ja sanoi, että tässä 8kk kynnyksellä voi pikkuhiljaa antaa hapanmaitotuotteita. Muistelen, et esikoisen aikaan toinen lääkäri sanoi samoin, mutta neuvolatädit sanoneet toisin. Kumpaakohan nyt uskoa? Miten te olette aloitelleet? Esikoiselle aloittelin siinä 9,5kk iässä.
 
En ole noin pienenä aloittanut kellään kolmesta. Meillä pikku-ukko 10kk ja just on aloiteltu hapamaitovalmisteista raejuustolla ja maustamattomalla A-jugulla. Rahkaa ajattelin antaa seuraavaksi ja tuossa lähempänä 1 vuotta sitten vähitellen tav maitoa.
 
Mulle neuvolassa sanottiin, et 10 kk:n iässä voi aloittaa. Mutta aloitettiin jo 9 kk:n iässä. Mä oon tehnyt puolet korviketta ja puolet tavan maitoa aapuruuron. Samoiten jogurttia on maisteltu...(pitkin pienen ikää kylläkin jo... ) Myöskin raejuusto on seuraavana listalla.
 
Hei!
Meille sanottiin 8kk neuvolassa, että maitoa voi alkaa kokeilla ja, jos sopii, voi puuronkin siihen jo keittää. Luomumaitoa on meillä siis käytetty jo jonkin aikaa. Myös jogurttia on maisteltu.

Ruotsissa vauvanruokiin lisätään yleisesti kermaa ja maitoa jo puolenvuoden ikäisenä, pian kiinteiden aloituksen jälkeen. Lastenlääkäri sieltä päin oli sitä mieltä, että mieluummin luomulaatuisia maitotuotteita kohtuudella kuin superkäsiteltyjä teollisia korvikkeita...

Olisi kiva tietää, mihin nuo kaikki suositukset ihan oikeasti perustuvat!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalainen:
Hei!
Meille sanottiin 8kk neuvolassa, että maitoa voi alkaa kokeilla ja, jos sopii, voi puuronkin siihen jo keittää. Luomumaitoa on meillä siis käytetty jo jonkin aikaa. Myös jogurttia on maisteltu.

Ruotsissa vauvanruokiin lisätään yleisesti kermaa ja maitoa jo puolenvuoden ikäisenä, pian kiinteiden aloituksen jälkeen. Lastenlääkäri sieltä päin oli sitä mieltä, että mieluummin luomulaatuisia maitotuotteita kohtuudella kuin superkäsiteltyjä teollisia korvikkeita...

Olisi kiva tietää, mihin nuo kaikki suositukset ihan oikeasti perustuvat!

Kiva oli saada tämmönenkin vastaus =) Ajattelin jo, että kukaan ei ole kuullut paitsi minä. Mutta, ajattelin parin viikon päästä maistattaa jotain, esim. viiliä tai maustamatonta jugurttia, mikäli vatsaongelmia ei ilmene.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalainen:
Olisi kiva tietää, mihin nuo kaikki suositukset ihan oikeasti perustuvat!

Lehmänmaidossa on huomattavasti enemmän proteiineja (kolminkertaisesti) kuin äidinmaidossa, ja liian suuri määrä kuormittaa vauvan munuaisia.

Lisää aiheesta osoitteessa:
http://www.saanendoah.com/compare.html
 

Kiitos tuosta, Milka!
Tarkoitin kuitenkin kaikenlaisia neuvoloiden suosituksia ylipäätään. Ne, kun usein poikkeavat kovastikin toisistaan eri maissa (myös Pohjoismaissa).
Monissa Euroopan maissa ei puhettakaan, että imettävät äidit joisivat kofeiinipitoisia juomia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalainen:
Kiitos tuosta, Milka!
Tarkoitin kuitenkin kaikenlaisia neuvoloiden suosituksia ylipäätään. Ne, kun usein poikkeavat kovastikin toisistaan eri maissa (myös Pohjoismaissa).
Monissa Euroopan maissa ei puhettakaan, että imettävät äidit joisivat kofeiinipitoisia juomia...
No, tässäkin asiassa voi tietysti käyttää itse omaa harkintakykyään. Ainakin itselläni kofeeni vaikeuttaa suuresti unen saantia, niin imettäessäni en ole ikinä kofeiinia käyttänyt, koska en halua mahdollisesti sen johdosta pilata lapsen unensaantia. Mutta ehkä olen silti turhankin tarkka tietyissä asioissa, meillä kun 6-vuotiaskaan ei ole ikinä juonut mm. coka-colaa (siinäkin siis kofeiina).

 
Olen vasta aloittanut antamaan pojalle 10kk hapanmaitotuotteita. Jogurtti on maistunut, eikä mitään oireita ole tullut. Seuraavaksi listalla on rahkaa, ja vasta kuukauden päästä ajattelin kokeilla tavallista maitoa. Raejuustohan ei ole hapanmaitotuote, mutta myös sitä ajattelin antaa.

Aiemminhan (10 v sitten) suositus tavallisten maitotuotteiden kohdalla oli 8kk, joten ei se niin tarkkaa ole. Tohon proteiinijuttuun sen verran, että se proteiinimäärä ei ole ollenkaan oleellinen, vaan se että lehmänmaidon proteiinit ovat isompia molekyylejä kuin äidinmaido/korvikkeen. Joillakin vauvoilla tämä saattaa kuormittaa munuaisia, mutta ei kaikilla. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja karina:
Aiemminhan (10 v sitten) suositus tavallisten maitotuotteiden kohdalla oli 8kk, joten ei se niin tarkkaa ole. Tohon proteiinijuttuun sen verran, että se proteiinimäärä ei ole ollenkaan oleellinen, vaan se että lehmänmaidon proteiinit ovat isompia molekyylejä kuin äidinmaido/korvikkeen. Joillakin vauvoilla tämä saattaa kuormittaa munuaisia, mutta ei kaikilla. =)
Juu niin on, että aiemmin oli suositus aloitella 8kk iässä, tuosta ei kovin kauaa olekkaan. Mutta kuitenkin omalla järjellä tässä mennään ja ihmetyttää vaan nuo suositukset, jotka tyyliin muuttuvat joka vuosi. Tosin ainahan niitä tutkimuksia tehdään, mutta kuitenkin.. Ei pysy kärryillä, varsinkin kun ensimmäisen lapsen kohdalla suositukset olleet ihan erilaiset ja sillon joskus ennen muinoin ei ollut korvikkeitakaan keksitty, tavan maitoo vaan ja loraus vettä sekaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karina:
Aiemminhan (10 v sitten) suositus tavallisten maitotuotteiden kohdalla oli 8kk, joten ei se niin tarkkaa ole. Tohon proteiinijuttuun sen verran, että se proteiinimäärä ei ole ollenkaan oleellinen, vaan se että lehmänmaidon proteiinit ovat isompia molekyylejä kuin äidinmaido/korvikkeen. Joillakin vauvoilla tämä saattaa kuormittaa munuaisia, mutta ei kaikilla. =)
Mä olen kyllä ymmärtänyt, että juurikin se määrä on oleellinen asia. Esim. korviketta ei saisi mennä reippaasti yli litraa vuorokaudessa, koska liika proteiini rasittaa munuiasia.
 

Yhteistyössä