Hanskat ja pipot, +18C!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huh

Vieras

Työhuoneeni ikkunasta näen päiväkodin lapsia, siellä eräilläkin on pipot päässä ja hanskat kädessä. Aurinko paistaa ja lämpömittari näyttää reilusti yli 15C.. Helsingissä siis.

Ei kai nyt oikeasti hanskoja tällä kelillä vielä tarvitse? :o

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Työhuoneeni ikkunasta näen päiväkodin lapsia, siellä eräilläkin on pipot päässä ja hanskat kädessä. Aurinko paistaa ja lämpömittari näyttää reilusti yli 15C.. Helsingissä siis.

Ei kai nyt oikeasti hanskoja tällä kelillä vielä tarvitse? :o

jos vanhemmat sanoo et ne täytyy olla niin nehän myös täytyy olla... kokemuksesta tiedän

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos vanhemmat sanoo et ne täytyy olla niin nehän myös täytyy olla... kokemuksesta tiedän

Siis eivätkö vanhemmat luota hoitajien ammattitaitoon? Kyllä minunkin lapsellani on siellä vaikka minkälaista vaatetta kaapissa, mutta en todellakaan oleta (tai HALUA), että ne kaikki tungetaan päälle, jos ja kun ei tarvetta ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis eivätkö vanhemmat luota hoitajien ammattitaitoon? Kyllä minunkin lapsellani on siellä vaikka minkälaista vaatetta kaapissa, mutta en todellakaan oleta (tai HALUA), että ne kaikki tungetaan päälle, jos ja kun ei tarvetta ole.

Kyllä mun lapselle on laitettu päiväkodissa - 5 asteessa villahaalari ulkoiluhaalarin alle :saint: Sen koommin en sitä villahaalaria ole vienyt :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja bbs:
Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Mutta nythän on syksy :o
Poika meni tässä elokuun puolella päiväkotiin shortseissa, niin muilla tarhalaisilla oli ulkoilupuvut päällä :snotty:

Mikä syksy täällä on +20.c

Se oli just sellainen heitto, että kun on syksy, niin silloin pitää joidenkin mielestä pukeutua sen mukaan. Ei sään mukaan.

Käytiin eilen kävelyllä pojan kanssa enkä ollut laittanut hanskoja käteen. Hetken päästä kun kokeilin pojan sormia niin olivat ihan jääkylmät! Ei muuta kun takaisin kotiin hakemaan pojalle ohkaset tumput :)

Näitä ääri päitä aina löytyy, meidän poika kun oli päiväkodissa ja olin kanssa viennyt sinne jokaiseen keliin sopivat vaatteet sekä kengät niin eikös kun menin hakemaan poikaa hoidosta oli lokakuu, sateista ja kylmää 2-4 c , niin eikös poika seissy siellä keskellä vesi lätäkköä lenkkarit jalassa ilman kuriksia sekä hanskoja, huomautin aiheesta hoitajalle niin se hoitsu sano mulle et ei se halunnu laittaa (poika oli silloin 3v) sanoin sille hoitajalle et anteeksi vaan mutta kumpi teistä on se aikuinen??? Poika oli seuraavana päivänä räkätaudissa ja kuumeessa ja jouduin olemaan poissa töistä, tein kyllä reklamaation päiväkodille aiheesta!

Poika meni tässä elokuun puolella päiväkotiin shortseissa, niin muilla tarhalaisilla oli ulkoilupuvut päällä :snotty:

Minä olin kuopuksen kanssa pienten ryhmässä ulkoilemassa (päiväkotiin tutustumassa), ja siinä hoitajan kanssa mietimme joko pitäisi olla hanskatkin lapsilla kädessä kun oli monella tosi kylmät kädet. Samassa joku isä toi lapsensa hoitoon, lapsella jalassa Crocksit. Kyllä siinä mietti että toisilla on hiukan eri käsitys pukemisesta ja säästä. Tietysti eri asia jos lapsi on isompi ja liikkuu paljon, ei tule niin helposti kylmä. Mutta aamut ovat jo aika viileitä ja ennen kaikkea kosteita (paitsi tänään oli heti aamusta ihan kesäistä ).

Kyllä mun lapselle on laitettu päiväkodissa - 5 asteessa villahaalari ulkoiluhaalarin alle :saint: Sen koommin en sitä villahaalaria ole vienyt :whistle:

No juu, itse asiassa hyvä kun tuli puheeksi.. lapsellani uusi omahoitaja ja pitääkin muistaa hänelle painottaa tätä pukeutumisasiaa. Siis että se välikausitakki ja hupparitakki siellä naulakossa ovat näillä keleillä lähinnä vaihtoehtoisia eikä niitä todellakaan tarvitse survoa molempia päälle aamullakaan. :) Toppahaalari+villahaalari -yhdistelmää ei meillä tarvita IKINÄ päiväkodissa, joka sijaitsee Helsingissä, mutta pianhan siellä mammat jo kiikuttavat villahaalaria vk-puvun alle, kun lämpömittari näyttää +5C...

Mein isommilla on takin taskussa sormikkaat. Itte halusvat ne mukaan ottaa kun puol 8 oli viel viileempää. Lippikset pistivät päähän.
Pieninkii otti sormikkaat mukaan, tänään tais laittaa semmosen kesähatun, eilen pihalla piti pipoa! (ohut salama-pipo )
Pistäkööt sitä mitä haluaa päähänsä ja käsiinsä, tosin jos rupee kaapista toppahattua ja rukkasia kaivamaan niin kyl miä sit puutun asiaan :D

Ja mein tarhassa ainakii tädit tietää mitä tekee ja käyttävät omaa järkeään.
Kaikkea mitä repusta löytyy, ei tartte päälle laittaa vaan voivat kattoa ilman mukaan mitä tarvii!
(oha siel kuriksetkii, eikä ne niitä pue päälle kuin vain sateella ;) jos näin ihan kärjistetään )

Mullapa on niin paljon voimia, että jaksan polkea lapsen ja useamman ulkovaatteen tarvittaessa hoitoon =) Esim. shortsit ja pitkät housut sekä hellehatun ja ohuen puuvillapipon ja ehkä vielä hupparinkin. Lisäksi meillä on niin fiksut hoitotädit, että he osaavat katsoa mikä vaate on kullekin ulkoilukerralle sopiva =) Nämä isot lämpötilaerot ovat pian ohi eikä tarvitse näitäkään miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyynel:
Näitä ääri päitä aina löytyy, meidän poika kun oli päiväkodissa ja olin kanssa viennyt sinne jokaiseen keliin sopivat vaatteet sekä kengät niin eikös kun menin hakemaan poikaa hoidosta oli lokakuu, sateista ja kylmää 2-4 c , niin eikös poika seissy siellä keskellä vesi lätäkköä lenkkarit jalassa ilman kuriksia sekä hanskoja, huomautin aiheesta hoitajalle niin se hoitsu sano mulle et ei se halunnu laittaa (poika oli silloin 3v) sanoin sille hoitajalle et anteeksi vaan mutta kumpi teistä on se aikuinen??? Poika oli seuraavana päivänä räkätaudissa ja kuumeessa ja jouduin olemaan poissa töistä, tein kyllä reklamaation päiväkodille aiheesta!

:o :( Voi ei, luulin ettei tällaisia olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Minä olin kuopuksen kanssa pienten ryhmässä ulkoilemassa (päiväkotiin tutustumassa), ja siinä hoitajan kanssa mietimme joko pitäisi olla hanskatkin lapsilla kädessä kun oli monella tosi kylmät kädet. Samassa joku isä toi lapsensa hoitoon, lapsella jalassa Crocksit. Kyllä siinä mietti että toisilla on hiukan eri käsitys pukemisesta ja säästä. Tietysti eri asia jos lapsi on isompi ja liikkuu paljon, ei tule niin helposti kylmä. Mutta aamut ovat jo aika viileitä ja ennen kaikkea kosteita (paitsi tänään oli heti aamusta ihan kesäistä ).

No juu, aamut ovatkin eri asia - toki minäkin menen sen hetkisen sään mukaan. LÄhinnä tarkotinkin juuri sitä, että mennään sään mukaan, ja toki lapsia on hurjan erilaisia - toiset ovat kylmäisiä.
Mun esikoinen esim. on koko kesän nukkunut pitkälahkeisessa,- ja hihaisessa uniasussa :whistle: Noi pojat taasen ovat olleet sellaisia kuumakalleja koko ajan, että tukehtuvat jos tumppaan liikaa päälle. lisäksi vielä atooppinen iho..

No on se varmaan välillä aika vaikeaakin arvioida, mikä nyt tarkalleen olisi se paras vaateyhdistelmä. Mulla kanssa lapsilla vähän kaikkea hoidossa mukana, ja luotan, että hoitajat niistä valitsevat sopivimmat. Lapset eri ryhmissä, mutta mukana samanlaiset setit ulkoilua varten: verkkaripuku, välikausihaalari, hellehattu, pipo, tumput, kuravaatteet, lenkkarit, saappaat. Useimmiten lapsilla on ollut erilaiset asukokonaisuudet päällä. Esim. pienempi on ollut vk-haalarissa, pipossa ja lenkkareissa ja isompi on ollut collegepaidassa, kurahousuissa, hellehatussa ja kumppareissa... Mutta parempi, että on vähän lämmin kuin liian kylmä kuitenkin.

No juu, itse asiassa hyvä kun tuli puheeksi.. lapsellani uusi omahoitaja ja pitääkin muistaa hänelle painottaa tätä pukeutumisasiaa. Siis että se välikausitakki ja hupparitakki siellä naulakossa ovat näillä keleillä lähinnä vaihtoehtoisia eikä niitä todellakaan tarvitse survoa molempia päälle aamullakaan. :) Toppahaalari+villahaalari -yhdistelmää ei meillä tarvita IKINÄ päiväkodissa, joka sijaitsee Helsingissä, mutta pianhan siellä mammat jo kiikuttavat villahaalaria vk-puvun alle, kun lämpömittari näyttää +5C...[/quote]

Mä kyselin toisessa viestissä aiemmin, että voisiko lapsi täällä etelän "talvessa" pärjätä topatulla välikausitakilla sekä kunnon toppahousuilla ja kerrospukeutumisen säännöillä (takin alle villatakkia jne. tarvittaessa), ja vastaus oli 90% että ei voi. Nyt jäin miettimään, että onko se kuitenkin vain totuttu tapa se toppahaalari, vaikka nämä talvet ovat vuosi toisensa jälkeen märempiä ja lämpimämpiä.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:

No juu, itse asiassa hyvä kun tuli puheeksi.. lapsellani uusi omahoitaja ja pitääkin muistaa hänelle painottaa tätä pukeutumisasiaa. Siis että se välikausitakki ja hupparitakki siellä naulakossa ovat näillä keleillä lähinnä vaihtoehtoisia eikä niitä todellakaan tarvitse survoa molempia päälle aamullakaan. :) Toppahaalari+villahaalari -yhdistelmää ei meillä tarvita IKINÄ päiväkodissa, joka sijaitsee Helsingissä, mutta pianhan siellä mammat jo kiikuttavat villahaalaria vk-puvun alle, kun lämpömittari näyttää +5C...[/quote]

Mä kyselin toisessa viestissä aiemmin, että voisiko lapsi täällä etelän "talvessa" pärjätä topatulla välikausitakilla sekä kunnon toppahousuilla ja kerrospukeutumisen säännöillä (takin alle villatakkia jne. tarvittaessa), ja vastaus oli 90% että ei voi. Nyt jäin miettimään, että onko se kuitenkin vain totuttu tapa se toppahaalari, vaikka nämä talvet ovat vuosi toisensa jälkeen märempiä ja lämpimämpiä.

Kyllä voi. Ainakin viime talven pärjäsi ihan hyvin.

mutta pianhan siellä mammat jo kiikuttavat villahaalaria vk-puvun alle, kun lämpömittari näyttää +5C...

Edelleen, lapsissa on eroa. Toiset juoksevat pää hikisenä ja touhuavat vauhdikkaasti koko ajan, toiset leikkivät rauhallisesti hiekkalaatikolla. Jälkimmäisille saattaa tulla pelkässä vk-haalarissa kylmä jo +5 asteessa. Ja sisävaatteetkin ovat erilaisia, pojilla on usein paksuja college-pukuja, kun taas ainakin meillä tytöillä on usein ohuita trikoopaitoja ja legginssejä.

Yhteistyössä