hampaidenpesu

Onko kellään neuvoja millä saisin pestyä 1v 2kk hampaat. Olemme yrittäneet harjoitella jo ensimmäisitä puhjenneista hampaista, mutta turhaan, poika ei suostu avaamaan suutaan tai pyörittää päätään edestakas, niin että pesu on mahdotonta. Jos yrittää väkisin niin huuto on kauhea, eikä siitäkään mitään tule, enkä halua niin tehdä kun tykkään että pesun pitäisi tuntua kivalta. Huomion muualle vieminenkään ei auta. Isoveljen kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, vaan hän on aina mielellään pessyt hampaita ja antanut pestä. Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia? ja onko lapsi myöhemmin antanut alkaa pestä hampaita?
 
On ongelmia, enemmän tai vähemmän. Neiti 1.5 v. Joka päivä silti pestään, aamuin illoin ja tahnalla. Hammashoitaja näytti asennon, jos muutoin ei suostu, eli jos lapsi ei ota harjaa ja ala harjata, niin selälleen, käsistä kiinni ja kylllä se suu sitten avautuu jossain vaiheessa valitukseen...Ei kiva, mutta säännöllinen rytmi on tärkeää. Ja välillä menee mukavasti kun harjaa itse kauankin kun harjataan yhdessä. Mutta välillä...Joka tapauksessa kehoitti, että oman harjauksen lisäksi myös vanhemman tulisi harjata! Näkyy kuulemma hampaiden kunnossa myöhemmin.

Toivon, että on suostuvcaisempi sitten jossain vaiheessa.
 
Meillä ainakin harjaus on ollut tähän saakka vähän sinnepäin noiden edellämainittujen ongelmien vuoksi. Nyt tyttö on 1,6v ja päätin että hampaat harjataan kunnolla joka ilta. Huuto lähtee jo siitä että sanotaan että hampaat pestään. Kun tenava on ongittu sohvan takaa tms. niin vien vessaan ja selitän joka kerta miksi hampaat pestään. Annan oman harjan millä saa harjata virtahevon hampaita ja välillä jopa omiaankin. Välillä antaa pestä ihan ok ja sillon isot ihastelut ja kehut, toisinaan taas pestään väkisin. Sillonkin saa kehuja siitä että osaa avata suun :headwall: mutta toivottavasti se tästä joku päivä helpottuu. Tyttö muuten puree sitten sitä harjaa aika reippaasti, että siinäkin menee aikansa että suostuttelee päästämään irti siitä hampailla että kädet myös irti harjan varresta. Meillä on nämä täysxylitolipastillit myös käytössä ja varsinkin aikasemmin kun en kovin lujaa pakottanut hampaiden pesuun, mutta 1,6 v kyllä jo ymmärtää jos sattuu haluamaan ymmärtää.
 
minä annoin mutamaksi päiväksi periksi kun oli tulossa takahampaita enkä pakottanut pesemään...yritin kuitenkin edes hieman harjata ja kun tämäkään keino ei auttanut niin nyt pesen vkisin jonkin verran ja lupaan hampien pesusta palkinnoksi xylitolipastillin joka suussaan poika menee paremmin nukkumaan kun muuten sekin on yhtä huutoa....
 
Meillä tyttö 1v 2kk ja hampaidenpesussa on auttanut Pepsodentin mintun makuinen lasten hammastahna ja se, että tyttö saa pitää mun hammasharjaa kädessään silloin, kun minä pesen hänen hampaansa....! Ennen näitä juttuja hampaidenpesu oli enemmän tai vähemmän täynnä huutoa :whistle: Nykyään huuto tulee siitä, jos ei joka vessareissun aikana niitä hampaita pestä, kauhee möykkä ja rimpuilu, kun yritän viedä tytön pois vessasta ilman hampaidenpesua seittemää kertaa päivässä :LOL: Oon aatellu, että aamu- ja iltapesut saa riittää.
 
Puhun itse ainakin kunnon tauon pitämisen puolesta. Eihän noin pienellä saa ainakaan meidän hammaslääkärin mukaan käyttää edes lastentahnaa, joten se harjaus on enemmänkin harjoittelua varten. Pidä ihmeessä taukoa ja kokeile sitten uudelleen. Kauheasta pakottamisesta meillä ei ainakaan synny mitään hyvää. Sama juttu monen muunkin opeteltavan asian kanssa. Mutta jokainen tyylillään. Meillä on muuten tytöllä oma harja aina kädessä ja ensin äiti harjaa ja sitten saa tyttö soheltaa. Mutta hermoja siihen harjaukseen.
 
Meillä ei aluks ollut minkäänlaisia ongelmia, mut noita samoja tuli sitten jossain vaiheessa. Nyt 1v4kk poika harjaakin hampaat yleensä itse ja homma onkin paljon kivempaa. Ei meinais millään luopua hammasharjasta. Aina vessaan mentäessä on pakko mennä ihailemaan hammasharjaa :D
 
Meillä on aina sujunut hyvin ja kerran huutelin vessasta että kaikki (koululaiset mukaanlukien) hampupyykille, niin hymyilytti kun tyttö 10kk polvet kopisten konttasi vessaan, istahti kitapurjeet näkyvissä. Ongelma syntyy siitä kun hammaspesun jälkeen ei haluaisi luopua siitä harjasta =)
 
Meillä poika 1v 4kk pesee lähes joka aamu ja ilta hampaansa itse (harjailee tosin välillä muutakin kuin hampaitaan, mutta pistäähän tuo muutenkin kaikki suuhunsa ;) ) ja siinä sivussa yritän sitten itse saada välillä harjata niitä hampaita, joskus onnistuu joskus ei. Pakolla en kyllä alkaisi hampaita pesemään, eihän siitä jää kuin inho koko toimistusta kohtaan :/.
 
Meillä aloitettiin hammaspesut jo 3kk ikäisenä kun ei ollut vielä hampaitakaan. Tykkäsi touhusta kun helpotti kutiavia ikeniä.

On siis pitänyt tosiaan tähän asti hammaspesusta, mutta nyt runsas 1v kun on niin on tullut kaikenlaista känkkäränkkää, ei saa peppua pyyhkiä (pottailee), ei pestä käsiä, ei kasvoja, vaippaa ei saisi laittaa, pukeminen on välillä hankalaa, hammaspesuakin haluaa välttää ja yrittää kiemurrella sylistä pois jne jne.

Olen vain ajatellut, että jos nämä kaikenlaiset oppimiset olisi jätetty tähän vaiheeseen niin voi hirvitys :/ . Nyt sentään voin hieman jo komentaakin kun tuo varmasti (vaikka pieni onkin) tietää, että niitä kun tehdään vaikka häntä ei juuri nyt huvittaisikaan. Rajojen kokeilusta on meillä juuri nyt kyse ja turhan rajustikin. Jonain päivinä kyllä kaikki sujuu loistavasti...No, tämä on vaan tällainen kausi.
 

Yhteistyössä