Hei Keskosen äiti! (ja muutkin...)
Minkä ikäinen lapsesi on? Minun lapsellani oli nimittäin vauvana sama ongelma, tietyt äänet pelottivat. Varsinkin vesihana ja esim karkkipussin rapina herättivät syvästäkin unesta, ja olen varma että se johtui pitkästä tehohoitoajasta. Jossain vaiheessa se sitten helpotti (nyt 2,5-vuotias).
Meillä on myös tuo syömisongelma, ja siitä johtuen huoli hampaiden kunnosta. Parissa hampaassa on jotain vauriota, mutta selityksenä voi olla myös alkutaipaleen huono ravitsemus- ym tilanne, joka sattui juuri siihen kohtaan kun ne hampaat kehittyivät ikenessä.
Hammastarkastusten määrä varmaan vaihtelee paikkakunnittain, meilläpäin niitä on 1-vuotiaana ja 3-vuotiaana. Oman yhdistyksen kurssilla sain ohjeen, että ainaskin sydänlasten PITÄÄ päästä hammaslääkärille eikä hoitajalle, koska hoitajan tietämys ei välttämättä riitä hoitoon. Eli itse pitää vaatia oikeanlaista hoitoa. Siitä en sitten osaa sanoa että miten se tarkastus tai hoito käytännössä onnistuu, jos lapsi ei anna koskea suuhun. Iän myötä luultavasti moni asia helpottaa, niinkuin meillä nuo äänipelot.
Nyrkkisääntönä reikiä vastaan olisi max 5 happohyökkäystä päivässä ja harjaus aamuin illoin. Ja ksylitoli ruoan jälkeen.