Hampaiden pesusta

  • Viestiketjun aloittaja Hampaista
  • Ensimmäinen viesti
Hampaista
Minkä ikäisenä pitäisi alkaa pestä hampaita kahdesti päivässä? Meillä on 1 v 5 kk, joka on noin kuukauden ajan nukahtanut ilman pullomaitoa eli vasta nyt hampaidenpesulla on oikeasti merkitystä, kun hampaat jäävät puhtaiksi. Kovin hyvin hän ei niitä kyllä anna harjata. Samoihin aikoihin tuli eka poskihammas ja otettiin hammastahna käyttöön, riisinjyvän verran. Jos harjaatte aamuisin, harjaatteko heti herättyä ennen aamupalaa? Entä oletteko jo antaneet ksylitolipastilleja? Emme asu Suomessa, joten olisi kiinnostava kuulla, miten siellä on hammashoitolasta neuvottu.
 
Samaa miettinyt
Meillä melko saman ikäinen lapsi. Tähän saakka olemme pesseet vain illalla hampaat, koska olen miettinyt aamuisin pesua myöskin. Ajattelin ihan kysyä hammashoitajalta, mikä olisi "oikea tapa" pestä hampaat aamulla. Sen tiedän että aikuisen suositellaan pestä ennen aamupalaa, koska yön aikana suuhun on kuitenkin tullut bakteereja joita ei pidä ravita esim. tuoremehulla aamuisin. Tämän olen kysynyt meidän hammashoitajalta (virallisesti hän on suuhygienisti).

Meillä syötiin iltaisin tissimaitoa 1v2kk ikään saakka ja sen jälkeen iltapesusta on siis ollut hyötyä. Nykyisin lapsi ei oikein tykkää pesusta, vaikka aloimme käyttämään hammastahnaa (lapsen pikkurillin kynnen kokoisen määrän, suosittelee hammashoitola) kun poskihampaat puhkesivat. Ja meillä on käytössä 2 hammasharjaa, aikuinen harjaa tahna-harjalla ja lapsi omallaan "vesi-harjalla". Lisäksi olen miettinyt, koska lapset oppivat sylkemään tahnan pois. Olen myös kuullut, ettei suuta tarvitse huuhtoa hampaiden pesun jälkeen jotta fluori jää vaikuttamaan suuhun. Liekö tuo sitten totta ja miten suositeltavaa, sitä en tiedä!?

Näin joka tapauksessa meillä. Alamme kyllä pestä hampaat aamuisinkin, kunhan vain ottaisimme siihen hetken aikaa niin varmasti onnistuisi. =)
Niin ja olen kuullut myös että n.½tuntiin syönnistä ei saisi harjata hampaita tai n.½t hampaiden pesusta ei saisi syödä. Tämä on siis vain "kuulopuheita" eli en siitä tiedä myöskään sen enempää.

Toivottavasti tästä oli sinulle jotakin apua! Hyvää Kesää!!
 
xylitol
Xylitol pastilleja olen antanut vähän reilu 1-vuotiaasta lähtien ja purkkaa n. 1,5 v lähtien. Tahna tosiaan kuuluu jättää suuhun vaikuttamaan, myös aikuisilla. Nyt lapsi jo 2,5v ja iltaisin pestään hampaat. Aamupesu kyllä pitäisi ottaa kans kuvioihin, mutta on aina vaan jäänyt ja jäänyt.
 
Aq
Meillä on hampaat pesty alusta asti aamuin-illoin ja hammastahnaa ollaan myös käytetty siitä lähtien kun eka hammas puhkesi. Ei ole kovin yleistä kai mutta meidän neuvolassa sanottiin että on nykyisin suositus. Hammastahnan määrä kuitenkin niin pieni.

Tahna jätetään vaikuttamaan suuhun, tosin nuorimmainen ei vielä osaa sylkeä. Purkkaa ovat saaneet 1,5-vuotiaasta lähtien ja pastilleja vuoden iästä. Iltapalan jälkeen annan aina purkan jotta hampaat voi pestä nopeammin ;) eli ei tarvii odottaa puolta tuntia koska xylitol katkaisee happohyökkäyksen.

Sitä en ole kuullut ettei saisi syödä puoleen tuntiin hampaiden pesusta..... meillä syödään aamupala aina heti hammaspesun jälkeen.
 
ghjhgf
me asutaan sveitsissä.
ekasta hampaasta lähtien hampaat pestiin, ensimmäiset kk ilman tahnaa.
täällä sanotaan alle 1v yhden kerran, yli 1v kaksi kertaa päivässä, 2v kolme kertaa (päiväruoan jälkeen myös) päivässä. no meidän lapsi on nyt 2,5v ja pesen aamuin illoin ja päivisin 1-2 kertaa purkka varsinkin makean jälkeen. fluoritabletteja ei meidän hammaslääkäri ainakaan pitänyt tarpeellisena, aikaisemmin niitä täälläkin suositeltiin.
hammastahnaa ei syljetä tai huuhdella, pikkulasten tahnassa on niin pieni määrä fluoria, että ei vaarallista, oli tehty tutkimuskin aiheesta...
 
hgj
Meillä pestään aamuin illoin. Tyttö on vähän vajaan vuoden ikäinen mutta hampaita on jo yhdeksän (5 alhaalla 4 ylhäällä). Käytetään sellaista apteekistä saatavaa vauvojen tahnaa jossa on xylitolia. Fluoritahnan käytön aion aloittaa kun tyttö on 1,5v.. Niin ja meillä on käytössä se sormiharja, jolla minä harjaan ja neidillä itsellään on on sitten kädessä tavallinen pienten harja, jolla hän "harjaa".
 
apteekista
Ei vaan apteekista voi ostaa pieniä harjoja, jotka kiinnitetään aikuisen sormeen. Siis ihan oikeita hammasharjoja kuitenkin. Tästä oli just puhetta toisessa ketjussa ihan vähän aikaa sitten.
 

Yhteistyössä