hampaiden pesusta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markki80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kariesta aiheuttava bakteeri tarttuu lapselle, jos ei ole tarkkana. Me ollaan varottu tartuttamasta lasta. Toivottavasti on onnistunut. Hoitotädin ja mummojen tarkkudesta ei aina voi mennä takuuseen, vaikka heitäkin on valistettu asiasta.

Meillä hammaspesu takkuili, kunnes hoksasin istuttaa lapsen peilin eteen lipaston päälle. Siinä hän antaa harjata hampaita hyvin ja samalla naureskelee peilikuvalleen.

Alettiin pesemään pojan hampaita kun ensimmäiset ilmestyi 5kuisena.Oli pitkään aika taistelua,kuukausi tolkulla sai väkisin pestä.Nyt ikää 1,4 v ja hyvin antaa harjata.

Pahvi:
Ei se streptokokki hampaisiin voi tarttua (ja antibioottikuuri häätää strepton helposti!!!) vaan hampaisiin tarttuu karies jos joku...

No kyllä minun neuvolasta saamassani artikkelissa (haastateltu lasten hammashoidon erikoishammaslääkäri Sara Karjalaista Turun yliopiopiston hammaslääketieteen laitokselta) sanotaan näin:
Mutans-streptokokki on merkittävin kariesta, eli hampaiden reikiintymistä aiheuttava bakteeri, jonka vauva saa aikuiselta syljen välityksellä. Vielä hampaattomat vauvat ovat kariesbakteerilta turvassa, sillä bakteeri ei pysty kiinnittymään limakalvoihin eikä näin pääse lisääntymään. Mutta heti, kun ensimmäisen helmihampaan pieni kulma paistaa ikenestä, bakteeri voi liimautua kiinteään alustaan ja alkaa lisääntyä. Jos isällä tai äidillä on paikatut hampaat, heillä on myös mutans-bakteeri suussaan.

Niin että kyllä se on bakteeri joka siirtyy...

nostanpa hattua niille vanhemmille, jotka todella onnistuvat välttämään kaikkea sylkikontaktia lapsensa kanssa ensimmäiset kolme vuotta...siis ettei ikinä ehdi lapsi lipaisemaan äidin jätskitötteröstä tai samasta keksistä jne.

ai niin, osaisiko joku kertoa että kumpi on haitallisempaa, harjata lapsen hampaat heti iltapuuron / maidon jälkeen vai antaa unimaito vasta harjauksen jälkeen?
kun siis jos tuo hampaiden harjaus heti syömisen ja juomisen jälkeen on niin haitallista. itse olen kyllä huomannut että vauvan ja taaperon kanssa on ankarien hampaanhoitosääntöjen noudattaminen aika hankalaa, joten meillä otetaan rennosti, harjataan kyllä päivittäin muttei stressata. onhan nykypäivän kuusikymppisilläkin sentään vielä suurimmalla osalla omat hampaat suussaan, eikä heidän lapsuudessaan varmaan niin tarkkoja oltu kaikesta.

Vaan kyllä nykyajan kuusikymppisillä on monesti aika reikäiset hampaat. Esim äidilläni 55v taitaa olla enemmän amalgaamia kuin omaa hammasta suussa, isällä 65v saatu pari vuotta sitten osaproteesit. Hampaiden huono kunto on vanhemmilla ihmisillä aika yleistä, ja nuoremmillakin. Ei kai hampaiden pesun vuoksi huvin vuoksi huvin vuoksi saarnata. Ennaltaehkäisy parasta.

Meillä on pienestä asti suukoteltu suulle jne. Musta on luonnotonta, jos omaa lastaan pusuttelee aina vaan poskelle. Se on siis mun mielipide. Itellä on paikkoja suussa ja poika varmaan multa sen bakteerin on jo saanu. Pojan iskällä ei oo vieläkään reikiä hampaissa. Hampaat pestään silti aamuin illoin, nykyään poitsu "itkee" koko harjauksen ajan, muttei me siitä välitetä. Pesut ku on ohi, loppuu huutoki ku seinään.

Meillä vielä toistaiseksi (pitäisikö koputtaa puuta) hampaiden pesu sujuu kikatellen ja hymyssä suin. Poika nyt 10 kk ja kolme hampaan alkua. Yritin ennakoida tätä hammaspesuasiaa ostamalla sen Jordanina puruleluhammasharjan heti alussa. Eli meillä on ollut hammasharja puruleluna alusta asti ja aina olen yrittänyt kovasti kehua, kun harjaosa on ollut suussa. Tänäänkin poitsu ihan ylpeän oloisena "harjaili" itse hampaitaan.

Eikö kukaan teistä ole koskaan kuullut että fluori on teollisuuden sivutuotteena syntyvää myrkkyä, eli ei suositella kenellekään, ei aikuisille eikä lapsille varsinkaan? Ottakaas asioista selvää...

mitähän tabletteja ne sieltä hammaslääkäristä sitten suosittelee? ja ainakin olen koko ikäni niitä syönyt eikä mitään vikaa ole ilmennyt..

ymmärtääkseni jopa juomaveteen lisäätään fluoria kun se vahvistaa hampaita..
onhan se kamalaa kun valtioata myöten kaikki haluavat myrkyttää meidät.. ettet olisi tarkoittanut että kloori=myrkkyä?

poika on nyt 3,5v ja hampaiden harjausta ei meillä harrasteta.. siis kyllä aina välillä harjataan hänen hampaansa mutta reikiä hänellä on ollut vaan yksi mahdollisesti alkava.. joskus voi mennä viikkoja harjausten välillä.. kun ehtii nukahtamaan ennen harjausta ja aamusin ei muista niitä harjata..

onneksi on perinyt isänsä hyvän hammaslaadun.. ja kyllä me ollaan samasta lusikasta syöty ja pullosta juotu.. mulla on kariesbakteeri ja erittäin huonolaatuset hampaat mutta pojasta en sitte tiiä..

näin meillä ja hyvin ollaan pärjätty.. itse olen pienestä asti hampaita pessyt aamuin illoin ja silti reikiä miljoona.. kai liika harjauskin kuluttaa.. mutta tosiaan kaikki ei oe samanlaisia..

Suomi kuuluu suuhygienian osalta samaan kastiin entisten itäblokin maiden ja Maltan kanssa, kertoo Suomen osalta WHO:n terveystutkimuksen tiedonkeruusen osallistunut terveyskasvatuksen professori Lasse Kangas Jyväskylän yliopistosta.
-Huonon suuhygienian syyt ovat kulttuurillisia, tämä asia ei ole muttunut, vaikka elintaso on noussut Suomessa. Uhkaava lasten suuhygienian heikentyminen ei ainakaan helpota asian korjaamista tulevaisuudessa.
Kankaan mielestä myös kouluterveydenhuollon ja hammastarkastusten alasajo heikentävät hammasterveyttä.
Vaikka lapset harjaavat hampaitaan laiskasti se ei vielä näy suoraan hammasterveydessä. Suomessa on hyvä suun terveydenhuolto, jolla pystytään korjaamaan vaurioita jälkikäteen. Kaikissa tapauksissa tämäkään ei ole enää mahdollista.
- Hampaattomuus on myöhemmässä aikuisuudessa suomalaisilla jo yleisempää, kuin muilla eurooppalaisilla. Tämänhetkinen hampaattomuus ei kuitenkaan johdu tuoreista hoidon muutoksista, vaan kymmeniä vuosia sitten tapahtuneista asioista. Aikaa myöten nähdään, kuinka tuoreemmat muutokset vaikuttavat hammasterveyteen, Matti Pöyry sanoo.
Fluoraus taas kunniaan
WHO:n uusi, vertaileva terveystutkimus valmistuu keväällä, johtopäätökset syksyyn mennessä. Hammashuollon kotimaiset tilastot saadaan sitä ennen. Odotettavissa on vähintään huonoa suuhygieniaa ja tulehduksia.
- Ientulehdus riemastuu harjaamattomuudesta. Se on alku monille suun ja hampaiden sairauksille. Hammasluuston eroista johtuen reikiä ei välttämättä tule kaikille, mikäli sokerin käyttöä vältetään.
Hammaslääkäriliitossa ei nähdä hampaiden harjausta ja ksylitolin käyttöä toistensa vaihtoehtoina saati vastakohtina.
- Molemmista on hyötyä. Ksylitolin edut ovat kiistattomat, sen käyttö päiväkodeissa ja kodeissa on erittäin suotavaa.
Streptokokki mutans -bakteeri on ehdottomasti haitallisin reikiintymisen kannalta. - Ksylitolin mainio ominaisuus on, että se puree juuri tähän tulehdusbakteeriin.
Mutta jos ksylitoli ja fluori laitetaan vastakkain, hammaslääkäri valitisisi fluorin.
- Harjaus kahdesti päivässä fluorihammastahnalla takaa riittävän perushoidon.
Käytännössä paras tulos saavutetaan, kun käytetään sekä hampaiden harjausta, että fluoria ja ksylitolia suuhygienian hoitoon.
Lahden kaupungin ylihammaslääkäri Markku Mikkonen pitää edelleen realistisena tavoitetta, jossa lapsi totutetaan hyvään ravintoon ja henkilökohtaiseen hammashygieniaan toiseen ikävuoteen mennessä.
- Jos edelleen neljään ikävuoteen asti onnistutaan pitämään karies loitolla, on erittäin todennäköistä ettei se koskaan saa otetta henkilön hampaista.

Esa Arvekari

Kuka helvetin idiootti sitä hammastahnaa nielemällä nielee? Lapset nielee joo, mutta ei niillekkään sitä hammastahnaa laiteta harjan mitalla. Joka hammasthnatuubissa lukee, että lasten hampaiden pesua pitäis aikuisen valvoa. Jenkkitutkimus on jenkkitutkimus, kyllä mä luotan suomalaisiin suosituksiin! Lapsetki oppii varmaan viimeistään 2-vuotiaana sylkemään hammastahnan suusta ulos. Ja tolla "tutkimuksellahan" kaupataan jotain hölynpöly-tuotetta.

No ei ihme, että mamimon lapsella 3,5v on jo reikä hampaassa. "Vain yksi alkava..." Kun olisi hampaita säännöllisesti pesty ja samasta lusikasta syömistä vältetty, ei olisi sitä alkavaakaan. Mistä sen voi vielä tietää kenen hammasluun lapsi on perinyt? Kyllä se on se kariesbakteeri, mikä "periytyy" vanhemmalta lapselle sekä hampaiden pesutottumukset. En kyllä ymmärrä vanhempia, jotka eivät ajattele lapsen parasta. Jos kerran voi itse vaikuttaa lapsen hampaiden reikiintymiseen, miksi ei soisi lapselle ehjiä hampaita. Kyllä aikuisiällä viimeistään osaa arvostaa vanhempien vaivannäköä, jos lähes reiättömät hampaat.

Kaikki vaan hampaita pesemään, ei se lapsi ikinä opi itse hoitamaan hampaitaan, jos ei pienestä pitäen opeteta.

"ja antibioottikuuri häätää strepton helposti!!!)"

ehkä muualta elimistöstä, mutta hampaistosta sitä ei vielä nykykonstein saada häädettyä kokonaan. Sama pätee ientulehdus (ja parodontiitti) bakteereihin. Bakteerit ovat turvassa "kasaamansa" sitkeän matriksin ympäröiminä, jolloin antibiootti pääsee käsiksi vain uloimmaisiin bakteereihin. Näin ollen ientulehdukseen, paremmin kuin kariekseenkaan eivät antibiootit tehoa.

Ja kyllä se on Streptococcus mutans -bakteeri, joka aiheuttaa sairauden nimeltä karies, eikä toistepäin.

Me aloitimme "leikin" varjolla hampaiden pesun. Kun hampaita tuli, ensin harjailtiin kahta alahammasta. Tai vähän aikaa pureksittiin harjaa. Kannattaa aloittaa mahdollisimman pinenä. Lapsesta voi silloin tuntua, että hampaita on harjattu aina. Eli on tottuneempi hampaiden pesuun, kun hampaita on enemmän.

Mekin olemme vähän laistaneet ja unohtaneet tuota pesua, vauvana. Mutta nyt isompana olemme yrittäneet pestä hampaat päivittäin. Joko niin että typy pesee ensin itse ja sitten äiti tai toisinpäin. Olen myös tehnyt niin, että olen itse pessyt saman aikaa esimerkiksi. Antanut typyn harjata itse, samalla kun pesen itsekkin. ja lopuksi äiti on vielä pessyt typyn hampaita.

Typy tykkää tahnasta, tai sanoo tahnaa purkaksi, kun maistuu aivan purkalta. Meille sanotiin, että vauvallekkin voi antaa päivittäin pienen palan purkkaa (ei haittaa vaikka söisi sen). Samaten tahnaa neuvottiin käyttämään heti. Itse en pesisi "väkisin" vaan tyytyisin siihen, että jotenkin edes harja kävisi suussa.

Siitä harjan käyttämisestä suussa kun ei oo mitään hyötyä. Sama kun ei pese sitten ollenkaan. Hampaat täytyy harjata aamuin illoin, ei käyttää hammasharjaa suussa ;)

Onko se nykyään yleistäkin että lapsen hampaita ei pestä? Minusta se kuulostaa ihan kamalalta, anteeksi vaan. Meillä oli lapsena kova kuri hampaiden pesun suhteen ja silti tuli reikiä :( Yritän välttää kaikin keinoin että lapsella säilyisivät hampaat ehjinä pitkään, on se hammaslääkärissä käyminen sen verran vastenmielistä aikuisellekin. Itse pesen 1-vuotiaan hampaat joka päivä vaikka vähän väkisin, sillä onhan ne puhtaaksi saatava! Kokeilkaa vaikka itse olla muutama päivä pesemättä omia hampaita!

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Eikö kukaan teistä ole koskaan kuullut että fluori on teollisuuden sivutuotteena syntyvää myrkkyä, eli ei suositella kenellekään, ei aikuisille eikä lapsille varsinkaan? Ottakaas asioista selvää...

Joo ja tiesitko, että happikin on myrkyllistä, vaikka hengitetään sitä kokoajan. Myös liikaan vedenjuontiin kuolee... Eli kyllä kuollaan kaikki, ennemmin ja myöhemmin, näin kärjistäen.

minä1:lle

Sinulla on välillä aika kärkkäitä kommentteja. Mutta kuten sanoin, itse en pesisi "väkisin". Siinä ei menisi kuin ikenet ruvelle. Mutta meillä ei nyt vanhempana ( n. 1v) lähtien ole ollutkaan ongelmia. Johtuen ehkä siitä ettei olla pakotettu pesemään hampaita.

Toki tulevasta ei tiedä. Sen näkee sitten.

Olen huomannut että vaikeuksia harjaamisessa on silloin kun on hammas/hampaita puhkeamassa. Silloin suosiolla jätetään harjaaminen vähemmälle vaikkakin ne hampaat silti pestään kaksi kertaa päivässä. Mutta varovasti ja vain pieni hetki. Onneksi niitä ei ikuisesti puhkea ;) Nyt on hampaita suussa 14.

Isommat lapset (3,5v ja 5,5v menee omatoimisesti pesemään hampaitaan joka aamu heti herättyään ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Aloittavat siis itse ja minä lopetan =). Hienot reiättömät hampaat molemmilla!

Olen kyllä nähnyt lähipiirissäni pieniä lapsia joiden hampaat ei niin kovin nätit ole.. Syynä jatkuva napostelu, limsan juonti ja se ettei niitä hampaita kovin usein pestä! Eivät varmasti "isoina" vanhempiaan kiitä.....

Syy siihen, miksi hampaita saisi pestä heti ruoan jälkeen, on se, että happohyökkäys pehmittää kiillettä. Jos peset hampaat happohyökkäyksen aikana, peset pois myös osan kiilteestä.

"fluori=myrkkyä
Eikö kukaan teistä ole koskaan kuullut että fluori on teollisuuden sivutuotteena syntyvää myrkkyä, eli ei suositella kenellekään, ei aikuisille eikä lapsille varsinkaan? Ottakaas asioista selvää..."

Fluoria on myös tietyissä syömissämme ruoissa ja maaperässä, eli fluori ei ole mitään teollisuuden sivututteena syntyvää epäluonnosllista ainetta vaan tarpeellinen, luonnollinen hivenaine, joka kylläkin suurina määrinä on haitallista....kuten lähes mikä tahansa muukin aine.

Nimenomaan toivoisin, että ihmiset ottaisivat asioista selvää ennenkuin tulevat opettamaan muita viisauksillaan.

Yhteistyössä