Onnistuuko hampaiden harjaus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marza1970
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hankalaa on, pojalla ikää 2v2kk. Joskus harjaus onnistuu hyvin, mutta useimmiten huonosti. Välillä pestään väkisin se mitä pystytään. Useimmiten isä pesee, kun itsellä ei riitä hermot...
Joskus pesu onnistuu niin että otan pojan lattialla syliin makaamaan, jotenkin siinä suu aukeaa vähän kuin itsestään ja harjaus onnistuu.
Välillä tulee kissa ja pesee alahampaat, sitten koira pesee ylähampaat jne...
Ja lahjonta! = Saat fluoritabletin tai xylisuun jos pestään kiltisti hampaat.

Poika 1,4kk antaa minun harjata vain kun istuu minun sylissäni ja isä harjaa omia hampaitaan ja vähän naurattaa siinä samalla . Ja hienosti menee. Aamun ja illan hauskin hetki. Esimerkkillä tuonkin oppii.

Kiitos kaikille vastanneille ja oli kutakuinkin kumminkin lohduttavaa ettei olla ainoita joilla on tuskaa tuo peseminen.
Kyllä uskon itsekkin että se alkaa jossain vaiheessa sujumaan. Niin ja meillä kans muuten purraan harjasta niitä harjaksia niinkuin joku tuolla aiemmin kirjoitti :/

Meillä tuo neiti 1v8kk ite juoksee vessaan joka ilta ja huutaa "hampaat" jos ei vanhemmat muista, joten hyvin sujuu.. :D Harjata antaa ensin hyvin ylhäältä ja alhaalta mutta haluaa sen jälkeen myös itse läträtä hammasharjan kanssa..

Meillä muksu 1 vuosi ja 1kk. Hampaiden harjaus sujuu kohtalaisesti eli kun mennään veskiin niin odottaa ja osoittelee harjaa ja kun ruetaan tositoimiin niin antaa muutaman kerran äiskän pestä jonka jälkeen pitää imeä ja itse pestä. Jos ei anneta pestä niin huuto on kauhea... Näin meillä :)

Voi itkun pitkut kun meillä poijan 1v ja 4kk on ihan kamalaa saada hampaat pestyä. huh mikä urakka on aina edessä ja tuntuu ihan hirveälle kun olemme kokeilleet vaikka kuinka viihdyttää ja antaa harjaa omaan käteen sun muuta,eli meillä ei ole ainakaan helppoa se hampaiden pesu.toivotaan mieheni kanssa että alkaisi tykkäämään mutta tuntuu että trauma pian tulee kun näkeekin harjan niin huuto alkaa, joten aika hirveää meillä ainakin :/

Meillä neiti 1.V antaa harjata hampaat ihana kiltisti! Neidillä ollut hammasharja Leikeissä jo ihan vauvasta asti! Tiedä sitten auttaisiko se asiaa.. :snotty: Meillä iltapesun yhteydessä aina petään hampaat! äiti pesee ensin neidin hampaan ja sen jälkeen neiti saa harjan omaan käteen ;) Ja yleen sä se kulkeutuu kädessä sänkyyn asti...

Joo kyllä minä uskon että jos aloittaa harjaamisen tosi pienenä niin lapsi tottuu hampaiden pesuun. Meillä aloitettiin muutaman kuukauden ikäisenä ikenien jynssäys aamuin illoin. Eikä tulisi pieneen mieleenkään jättää hampaita pesemättä. Samaa periaatetta on noudatettu jo 12v eikä ole ikinä ollut reikiä hampaissa vaikka on ollut hammasraudatkin. Mutta karkkia en antanut ennenkuin täytti 2v nykyään sitäkin vedetään kaksin käsin, mutta hampaat pestään sähköharjalla aamuin illoin.

Meillä 2v1kk antaa pestä hampaat vaihtelevasti, oma tahto kova, minä itse. Sitten huikka vettä päälle," purskauttelusta" ei tietoakaan, mitinkin minkä ikäisenä lapsi oppii suun huuhtelemaan eikä juo vain vettä hampaidenpesun päälle?

Meillä ei kyllä onnistu vieläkään mutta katellaan. ite ottaa harjan suuhun ja pureksii vaan mutta muut ei saa kajota ja meillä on nyt suu täynnä uusia hampaan alkuja joten se kai vielä tekee sitä ettei anna kunnolla ees kurkistella suuhunsa. saa nauramaan pojan leveesti niin sitten näkee mitä suussa on..hih

Hyvin menee, joka kerta aamupalan jälkeen laulan pojalle laulun siilihammasharjasta ja silloin hän lähtee portaita kohti yläkertaan ja repii kädestä että nopeemmin!! Ottaa korokkeen ja hammasharjansa käteen ja ojentaa sen mulle että tahnaa!! sitten tietty lutkuttaa kaikki tahnat pois ja antaa mulle harjan sekä ottaa mun harjan ja tehdään niin että hän harjaa mun hampaat ja minä hänen. Sit syljetään ja leikitään vedellä....tällälailla*

Meillä neiti tykkää ihan hirveesti hampaiden pesusta. Antaa aamuin illoin pestä hammastahnalla hampaat ja mielellään vielä sen jälkeen itse pureksii harjaa.
Hampaita tällä hetkellä 8 ja poskihampaita on tulossa 2.
Ollaan pesty hampaita jo 5kk ikäisestä asti, neiti siis nyt 1v2kk.

Meidän 1.5v tytöllä on semmoinen rutiini harjauksen kanssa, että hänellä pitää olla oma harja kädessä ja minä harjaan sitten vaivihkaa toisella harjalla hampaita. Joku päivä onnistuu hyvin ja joku päivä taas ei. Juttelin juuri viimeviikolla oman hammaslääkärin kanssa, niin hän sanoi että pienillä harjaus pitää tehdä leikin varjolla ja ei missään nimessä pakottamalla tai siten, että lapsi kokee asian epämiellyttäväksi. Jos harjaus ei aina onnistu, niin voi antaa myös fluoritabletteja (esim. Fluorilette, jossa tosi pienet purutabletit).

Yhteistyössä