hampaiden pesusta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markki80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihmettelen tuota juttua ettei heti syömisen jälkeen saisi hampaita pestä. Onko ihan tutkittu juttu? Meinaan etten itse ole "pienen ikäni" aikana kuullut.. Ei kukaan ole maininnut neuvolassa tai hammashoitolassa. Meillä nimenomaan usein pestään heti iltapalan jälkeen hampaat, sitten laulut, sadut jne ja valot pois..

Alkuperäinen kirjoittaja -Alli-:
Ihmettelen tuota juttua ettei heti syömisen jälkeen saisi hampaita pestä. Onko ihan tutkittu juttu? Meinaan etten itse ole "pienen ikäni" aikana kuullut.. Ei kukaan ole maininnut neuvolassa tai hammashoitolassa. Meillä nimenomaan usein pestään heti iltapalan jälkeen hampaat, sitten laulut, sadut jne ja valot pois..

Hammashoitolan vauvainfossa puhuttiin tästä. Syöminen käynnistää happohyökkäyksen, joka altistaa hammaskiilteen vaurioille jos sinne menee heti harjalla härkkimään.

Happohyökkäys kestää 20-30 minuuttia eli syömisen jälkeen pitää hampaat pestä vasta sen ajan kuluttua ettei kiille vaurioituisi. Kannattaa antaa lapselle ruuan päälle 1-2 ksylitolipastillia niin silloin voi mennä pesemään hampaat heti kun lapsi on pastillin syönyt. Sama pätee tietysti aikuisillekin. Pastilleja suositellaan syötäväksi kaksi kpl, koska ne imeskellään yleensä nopeasti ja ksylitolin täytyy saada vaikuttaa jonkin aikaa ennenkuin se katkaisee happohyökkäyksen. Sen takia purkka olisi parempi, koska yleensä sitä syödään pitempään kuin pastilleja. Pastilleja olen antanut 1-vuotiaasta alkaen ja nyt kaksi vuotiaana osaa syödä purkkaakin niin ettei nielaise sitä.

vaan eipäs enää olekaan. Meillä alkoi nyt sujua pesut hyvin, kun istutin pojan käsinojalliselle potalle vessassa ja annoin peilin käteen, että näkee kun äiti pesee hampaat. Hyvin sujuu. Olen aiemmin kokeillut tätä peilijuttua syöttötuolissa pöydän ääressä, vaan ei onnistunut.

Yhteistyössä