Hampaiden pesusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nyt oli ihan pakko tehdä oma aloitus tälle, kun tuossa toisessa ketjussa tuli yksi asia väittelyn alaiseksi.

Kuuluuko hampaat pestä aamulla ennen aamupalaa ja illalla iltapalan jälkeen

vai

aamulla ennen aamupalaa ja illalla ennen iltapalaa?

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Aamulla ennen aamupalaa ja illalla iltapalan jälkeen

Sitä mieltä mäkin. Kun joku tosiaan väitti, että iltapalaa ennen kuuluu pestä eikä iltapalan jälkeen, että näin on sanonut hammashoitajat ja -lääkärit mukamas.

kiillevaurioista puhu mulle lääkäri, että niitä ehkäistään pesemällä hampaat ennen ruokailua.. Mutta itse pesen siis aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi!:D

Kyllä se suositus on parikymmentä minuuttia ennen aamupalaa jotta fluori on vaikuttamassa kun ensimmäinen happohyökkäys tulee ja tuo aikaraja siksi että kiille hieman pehmenee harjatessa ja ruoka(varsinkin tuoremehu) liuottaa hammasta enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Aamulla ennen aamupalaa ja illalla iltapalan jälkeen

Näinhän se menee ja lisään vielä et sitten aamupalan jälkeen xylitol-purkka tai pastilli suuhun, ni johan menee oikean kaavan kautta!

Siis kyllä mäkin sen tiedän, että aamupalaa ennen kuuluu ilman muuta hampaat pestä. Mutta miten joku voi väittää, että ihan hammasalan ammattilaiset sanoo, että hampaat kuuluu pestä jo ennen iltapalaa :o ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis kyllä mäkin sen tiedän, että aamupalaa ennen kuuluu ilman muuta hampaat pestä. Mutta miten joku voi väittää, että ihan hammasalan ammattilaiset sanoo, että hampaat kuuluu pestä jo ennen iltapalaa :o ?

Siten voi väittää, kun mulle näin on kerrottu jo 6v. sitten ja viimeksi nuorimmaisen hammashoitaja puoli vuotta sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Siten voi väittää, kun mulle näin on kerrottu jo 6v. sitten ja viimeksi nuorimmaisen hammashoitaja puoli vuotta sitten.

Eipä taida olla kovin ammattimaista porukkaa sielläpäin töissä :whistle:

Vaihda hammashoitajaa.

Mutta siis, entä sitten kun illalla syö sen hampaanpesun jälkeen? Sillonhan suussa on taas happohyökkäys ja hampaat jää "paskaseks" koo yön ajaksi ja yöllähän syljen erityskin on vähäsempää.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mutta siis, entä sitten kun illalla syö sen hampaanpesun jälkeen? Sillonhan suussa on taas happohyökkäys ja hampaat jää "paskaseks" koo yön ajaksi ja yöllähän syljen erityskin on vähäsempää.

No niinpä. Tietääkseni myös tärkeää olisi illalla ihan viimeiseksi ne hampaat pestä.

Kyllä minä neuvon potilaita pesemään hampaat ennen aamupalaa ja illalla viimeiseksi eli pesun jälkeen ei suuhun enää muuta kuin vettä ja/tai esim.ksylitol-pastillia

On tää kumma juttu. Mulla on kavereita eri paikkakunnilla esim. Helsinki, jyväskylä, Tampere ja kaikille heille on sanottu näin. Et ei ole minun oman kaupunkini juttu eikä todellakaan mikään uusi asia.

On tää kumma juttu. Mulla on kavereita eri paikkakunnilla esim. Helsinki, jyväskylä, Tampere ja kaikille heille on sanottu näin. Et ei ole minun oman kaupunkini juttu eikä todellakaan mikään uusi asia.

Siis ootko nyt ihan satavarma, ettet oo itse käsittänyt väärin.

Ennen taisi olla ohjeena, että aamulla hampaat pestään vasta aamupalan jälkeen, mutta nykyisin ohjeistetaan, että jo ennen aamupalaa. Eli uudistus koskee vaan tuota aamupalaa eikä todellakaan iltapalaa.

Siis ootko nyt ihan satavarma, ettet oo itse käsittänyt väärin.

Ennen taisi olla ohjeena, että aamulla hampaat pestään vasta aamupalan jälkeen, mutta nykyisin ohjeistetaan, että jo ennen aamupalaa. Eli uudistus koskee vaan tuota aamupalaa eikä todellakaan iltapalaa.

Eihän tuossa muusta voi olla kyse kuin väärinkäsityksestä.

Yhteistyössä