Hampaiden pesu kamalaa!

Millä ihmeen konstilla saisin tuon meidän vähän reilu 1-vuotiaan hampaat pestyä? Ensimmäinen hammas tuli reilu 3kk ja heti alettiin pesemään. Nykyään se on melkein mahdotonta. Hirveä huuto tulee samantien kun näkeekin harjan. Ollaan kokeiltu että ite pesen samaan aikaan mutta ei auta :/ Mua niin pelottaa että pojalle tulee sellaiset mustat rumat piikkihampaat jos se ei anna pestä niitä kunnolla :ashamed:
Tahna on käytössä mutta senkin se vaan koittaa ensin imeä harjasta pois ja taas huuto jatkuu :ashamed:
 
Minä sanoisin, että höllätkää vähän. Pitäkää pari iltaa taukoa jos ihan mahdottomaksi on mennyt. Antakaa vaikka ksylitoli pastillia. Meillä on kaksi hammasharjaa, joista poika saa valita mieleisensä. Tuon ikäisenä taisin käyttää pojalla "hammaspeikko laulua" (ihan oma kehittämäni :D ), jota poika jäi kuuntelemaan ja antoi sit pestä hampaat. Voisit myös kokeilla ihan ensin vaan käyttää harjaa suussa ja ihan pikkuhiljaa pidentää hampaidenpesu aikaa. En tiedä toimiiko noin pienellä vielä joku palkkio hampaiden harjaamisesta? Olisi kuitenkin hyvä, että tilanne olisi pääosin mukava. Niin että tsemppiä! Ei ne hampaat heti mustaksi mene =)
 
Hei!

Meillä on molemmat lapset inhonneet hampaiden pesua. Ihan pikku vauvana (4-5kk, kun ekat hampaat tuli) vielä meni, mutta pian kiinnostus lopahti molemmilta. Vuoden ikään asti molempien kanssa kokeiltiin varovasti ja pidettiin taukoja, kun huuto oli kova. Kaikkea kokeiltiin, kahta hammasharjaa, lauluja jne. Ei auttanut.
Hammashoidossa meille sanottiin esikoisesta, että vuoden iässä hampaat pitäisi alkaa pesemään, vaikka sitten vähän väkisinkin. Minusta tuo kuulosti kauhealta! Mutta noin vuoden iässä kyllästyin molempien kanssa siihen, että hampaita ei saatu koskaan pestytä kunnolla. Hyvä, jos harja saatiin suuhun kerran viikossa. Siispä aloin pesemään ns. väkisin. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsi pötköttää lattialla ja minä "istun" päällä siten ettei lapsi pääse karkuun. En siis tietenkään istu, vaan pidän lapsen sivusuunnassa paikoillaan. Sitten pesen hampaat ja laulan kivoja lauluja samalla vaikka lapsi huutaisikin. Palkkioksi hammaspastilli ja kehut/kiitokset. Tässä vaiheessa lapsi onkin jo suu hymyssä pastillirasialla=)
Esikoisella tätä vaihetta kesti muutamia kuukausia. Huuto hampaiden pesussa loppui kyllä nopeammin, mutta jos koitti sylissä pestä, rimpuili pois. Jossain vaiheessa esikoinen sai alkaa itse päättämään pestäänkö hampaat pötköllään vai istuallaan. Ja pikkuhiljaa siirryttiin istualtaan pesemään. 2v jälkeen on esikoisemme ollut esimerkillinen hampaiden pesijä. Istuu suu auki ja joka kolon saa pestä kunnolla. Ei siis ole ainakaan traumoja jäänyt alkuaikojen väkisin pesemisestä. Hammaspeikko tarinat alkoivat myös toimimaan vajaa 2v.llä.
Kuopus on nyt 1v1kk ja hänen kanssaan menee jokatoinen pesukerta huudon kanssa ja jokatoinen ilman huutoa. Mutta eiköhän sekin siitä.
En tarkoita, että väkisin peseminen olisi paras juttu. Mutta ei minun mielestäni voi iät kaiket odottaakaan, jos kaikki muut konstit on käytetty.
Hammaspastillipalkkiota kannattaa ainakin kokeilla!
 
Kiitos vinkeistä :flower: meilläkin on kaikki kokeiltu ja nykyään meilläkin pestään ns.väkisin. Poika makaa sängyllä ja itse pidän toisella kädellä sen käsistä kiinni että ei revi mun naamaa verille ja toisella kädellä yritän pestä :LOL: Oon ajatellut niin, että ne hampaat pestään tykkäsi siitä tai ei. Kai se joskus älyää että turha rimpuilla ja kiukuta kun ne pestään siitä huolimatta... Täytyypäs ottaa toi hammaspastilli käyttöön, jospa se toisi edes vähän iloa hampaiden pesuun
:) :) :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kissankello:
Hammaspastillipalkkiota kannattaa ainakin kokeilla!
Hammaspastilli?

Kenties Fludent? Tai xylitolipastilli?

Mielenkiinnosta vaan kysyn. Meidän tyttö 1v4kk antaa mielellään pestä nuo vähät hampaansa vaikka uusiakin tulossa. Itse vielä rapsuttelee suuta harjalla lopuksi, huuhtoo harjan ja laittaa kuppiin odottamaan :)
 
Meillä poika ainakin antaa pestä kunnolla hampaan kun saa aina sylkästä lavuaariin ja huuhtoa sit lavuaarin pesun jälkeen.. Mummi opetti pojan pörisemään ja aattelin sit käyttää sitä hyödyks hampaitten pesussa :D
 
:wave: täällä on kanssa kaikki yritetty. Eka hammas tuli 11 kk iässä ja hampaidenpesu harjoittelu alotettiin noin 10 kk iässä (hampaita odotellessa). Mielellääm kyllä leikkii harjan kanssa ja laittaa suuhunkin mutta varsinainen peseminen ei suju. Ikää nyt 1 v. 6 kk ja ekat poskihampaat tuli just. On koitettu siis aloittaa hissukseen laulun, tahnan, kahden (kolmen) hammasharjan kera sekä niin että miehen kanssa pestään molemmat samaan aikaan omamme. Mutta ei niin ei. Noin kuukausi sitten aloitettiin "saat kiiltokuvan jos annat pestä hampaat kunnolla" ja se toimi reilun viikon. :) Sitten taas tyssäsi. Nyt on sitten pesty väkisin. Eka yritetään suosiolla istuallaan sylissä ja "saat tarran tarrakirjaan" ja jos ei onnistu ( 2/3 kerroista ei onnistu) niin sitten selälleen lattialle ja pestään väkisin. Huutaa kuin syötävä, tosin tässä on se hyvä puoli että suu aukeaa hyvin :whistle: Kun harjaaminen lopetetaan, pomppaa ylös innoissaan huuhtelemaan harjaa eli ei kai siitä mitään traumoja jää.

Mutta "kiva" kuulla ettei kaikilla pesu suju. Mä jo luulin et meillä vaan on hankala tapaus.
 
Meillä hampaiden pesu onnistuu parhaiten niin, että taapero istuu lavuaarin reunalla, jalat lavuaarissa ja lutraa vedellä siinä samalla kuin itse pesen ukkelin hampaat. Selällään maaten en kyllä ikinä kokeilisi hampaita pestä, itsestäkin ajatus selällään pesemisestä tuntuisi yököttävältä. Meillä hampaita ei olla pakolla pesty, se ei välttämättä ole hyvä idea, voi tulla just tommonen pesukammo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja kissankello:
Hammaspastillipalkkiota kannattaa ainakin kokeilla!
Hammaspastilli?

Kenties Fludent? Tai xylitolipastilli?

Mielenkiinnosta vaan kysyn. Meidän tyttö 1v4kk antaa mielellään pestä nuo vähät hampaansa vaikka uusiakin tulossa. Itse vielä rapsuttelee suuta harjalla lopuksi, huuhtoo harjan ja laittaa kuppiin odottamaan :)
Ihan xylitolpastilleja tarkoitin. Meillä ne on ainakin tosi pop! 1v saa valita itse ottaako PikkuKakkosen vai Kattimatikaisen purkista ja sen jälkeen ollaankin yhtä hymyä=)
 
Meillä on alusta asti ollut käytössä sellainen sormihammasharja. Eli se pujotetaan sormeen ja sillä harjaillaan sekä tällä hetkellä ainokaisia kahta alahammasta että kutiavia ikeneitä. Oikein mielellään on koko ajan tähän hommaan ryhtynyt. Suu auki odotetaan sitä harjaa suuhun.

Sormihammasharjan ostin apteekista, jonne he niitä tilasivat, kun ei löytynyt hyllytavarana. Merkki oli muistaakseni InfaDent ja tuttu hammashoitaja sellaista harjaa suositteli. Harjakset ovat lempeän tuntuiset, koko kapistus kun on semmosta silikonin tyylistä materiaalia.

Varsinainen ensihammasharja kököttää meillä aina vain kaapissa paketissaan. Suosittelen aloittamaan tällä sormimallilla, vaikka lapsi saattaakin pureksia sormeasi :) Harjaaminen on huomattavasti positiivisempi kokemus sekä harjattavalle että itse harjaajalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kissankello:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja kissankello:
Hammaspastillipalkkiota kannattaa ainakin kokeilla!
Hammaspastilli?

Kenties Fludent? Tai xylitolipastilli?

Mielenkiinnosta vaan kysyn. Meidän tyttö 1v4kk antaa mielellään pestä nuo vähät hampaansa vaikka uusiakin tulossa. Itse vielä rapsuttelee suuta harjalla lopuksi, huuhtoo harjan ja laittaa kuppiin odottamaan :)
Ihan xylitolpastilleja tarkoitin. Meillä ne on ainakin tosi pop! 1v saa valita itse ottaako PikkuKakkosen vai Kattimatikaisen purkista ja sen jälkeen ollaankin yhtä hymyä=)
Joo, meillä syödään ruuan jälkeen noita. Mä jäin vaan miettimään että onko järkeä antaa sitte pastilli suuhun vielä sen jälkeen kun hampaat on pesty? Kun ideana ois että se fluori jäis vaikuttamaan ja vahvistamaan kiillettä. Oisko noi hyvänmakuiset Fludentit ehkä järkevämmät?

Enkä nyt yritä sua teilata, anna vaan jos se susta tuntuu hyvältä :) Ite vaan aloin miettimään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijonaäippä:
Varsinainen ensihammasharja kököttää meillä aina vain kaapissa paketissaan. Suosittelen aloittamaan tällä sormimallilla, vaikka lapsi saattaakin pureksia sormeasi :) Harjaaminen on huomattavasti positiivisempi kokemus sekä harjattavalle että itse harjaajalle.
Mä annoin tuon ä-pakkauksen ensihammasharjan tytölle maisteltavaksi jo joskus muutaman kuukauden ikäisenä vaikka hampaista tuli vasta 11kk iässä ensimmäinen. Oli tuttu tunne suussa sitten kun alettiin harjailemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimurri:
Minä sanoisin, että höllätkää vähän. Pitäkää pari iltaa taukoa jos ihan mahdottomaksi on mennyt. Antakaa vaikka ksylitoli pastillia. Meillä on kaksi hammasharjaa, joista poika saa valita mieleisensä. Tuon ikäisenä taisin käyttää pojalla "hammaspeikko laulua" (ihan oma kehittämäni :D ), jota poika jäi kuuntelemaan ja antoi sit pestä hampaat. Voisit myös kokeilla ihan ensin vaan käyttää harjaa suussa ja ihan pikkuhiljaa pidentää hampaidenpesu aikaa. En tiedä toimiiko noin pienellä vielä joku palkkio hampaiden harjaamisesta? Olisi kuitenkin hyvä, että tilanne olisi pääosin mukava. Niin että tsemppiä! Ei ne hampaat heti mustaksi mene =)
Juu meillä menee aika samanlailla.. teen siitä hampaiden pesutilanteesta ihan pelleilyä.. siis laulellaan ja naureskellaan yhdessä ja näytän typeriä ilmeitä.. siinä samalla sitten pesen tyllerön hampaat. Nyt onkin mennyt siihen, että jos meinaa jäädä hampaat pesemättä, neiti suuttuu.
Mielikuvitusta kehiin ja siitä se lähtee.. Älä ota stressiä.. hiljaa hyvä tulee =)
 
Meillä tyttö ei anna harjata hampaita mikäli harjassa on tahnaa. Harjaan aina ensin pelkän veden kanssa ja vasta lopuksi laitan harjaan vähän tahnaa minkä tyttö sitten itse levittää hampaisiinsa.
 
Meillä pestään kahdella harjalla. Toinen on tytön kädessä ihmeteltävänä ja toinen minulla, jolla pesen. En saa harjaa pysymään suussa kuin muutaman sekunnin, ennen kuin tyttö ottaa sen pois. Sitten otan häneltä sen toisen harjan pesen sillä välillä muutaman sekunnin, kun hän ihmettelee sitä toista... ja sitä rataa, taas vaihdetaan. Tyttö työntää harjan pois aika pian suusta kielellään.

Olen antanut aina aterian jälkeen sellaisen Katti Matikaisen xylitolpastillin imeskeltäväksi. Imeskely on sujunut hyvin yksivuotiaasta lähtien eli ei ole olut pelkoa, että se jäisi kurkkuun tms. Ne ovat sellaisia murenevia pastilleja, kun niitä puree.

Tuskinpa niitä mustia piikkihampaita tulee, jos ei suu likoa jatkuvasti sokerissa. Lisäksi se kaiketi vaatii streptokokkibakteerin, jotta hampaat sillä tavalla alkavat reikiintyä ja kulua. On paljon muitakin ehkäisykeinoja kuin harjaaminen. Pelko pois =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kissankello:
Ihan xylitolpastilleja tarkoitin. Meillä ne on ainakin tosi pop! 1v saa valita itse ottaako PikkuKakkosen vai Kattimatikaisen purkista ja sen jälkeen ollaankin yhtä hymyä=)
Joo se on huvittavaa, kun meilläkin tyttö menee ihan ekstaasiin ja lähtee kävelemään pastilli suussaan pitkin kämpää omissa maailmoissaan :D

 
Mä en usko, että mitään kamalia traumoja pääsee syntymään, vaikka välillä joutuukin väkisin hampaat pesemään, kun ei se lapselle kuitenkaan aiheuta mitään muuta kuin mielipahaa ja vähän ehkä epämiellyttävää oloa. Ei siis mitään kipua tms.

Meillä välillä vastustetaan kovasti, mutta se kestää vain muutaman päivän. Joka ilta on kuitenkin pakko pestä kun on alkanut jostain syystä nyt tulemaan kamalasti plakkia taaperon hampaisiin, joka ei kyllä millään pastilleilla lähde vaikka niitäkin ruokien jälkeen käytetään.

Olen tehnyt niin, että jos alkaa huutaa kun pitäisi pestä hampaat, sanon että "Huuda vaan lujempaa ja suu oikein auki, että äiti saa hampaat kunnolla harjattua!" niin yleensä huuto loppuu jo siihen ja lapsi rauhoittuu. Ja jos rupee kitisemään jo siinä vaiheessa kun ollaan menossa hammaspesulle, sanotaan, että ei auta, hampaat on pestävä joka ilta. Näillä konsteilla ei tosiaan ole montaa iltaa mennyt kun hampaiden pesu taas sujuu oikein mallikkaasti. Ja sitten tietysti, jos ei suju niin sitten pestään vain nopeasti, mutta pestään kuitenkin.

Minusta vanhempien tehtävänä on opettaa lapselle, että maailmassa on asioita, jotka täytyy tehdä, vaikka ehkä tuntuvatkin epämiellyttävältä ja hampaiden pesu on yksi niistä.
 
[Miksi tää lainaus ei mulla onnistu...."Joo, meillä syödään ruuan jälkeen noita. Mä jäin vaan miettimään että onko järkeä antaa sitte pastilli suuhun vielä sen jälkeen kun hampaat on pesty? Kun ideana ois että se fluori jäis vaikuttamaan ja vahvistamaan kiillettä. Oisko noi hyvänmakuiset Fludentit ehkä järkevämmät?

Enkä nyt yritä sua teilata, anna vaan jos se susta tuntuu hyvältä :) Ite vaan aloin miettimään...[/quote]"

Eipä ole tullutkaan mieleen, että tosta xylitolpastillista voisi olla haittaa hampaiden pesun jälkeen. Enkä siis loukkaantunut=)
Mietin nyt kanssa, että kumoaakohan se pastilli sit sen fluorin vaikutuksen vai ei? Täytyypä ihan mielenkiinnosta kysäistä hammaslääkärissä, kun lähiaikoina sinne asiaa.

Ja samaa mieltä Viuvauvou, en minäkään usko että väkisin pesemisestä mitään traumoja jää. Ei meillä ainakaan jäänyt esikoisellakaan, vaikka ihan samanlailla toimittiin. Tosiaan: vaikka lapsi huutaisi, niin hymyillen ja laulellen ne hampaat väkisin meillä pestään. Palkkioksi se pastilli ja kiitokset. Kun pastilli on suussa, on hymykin jo korvissa.
 
Kukin tyylillään mutta olen kyllä nyt meidän kohdalla sitä mieltä että jos kerran 7 kk:ssa ei homma ole edistynyt leikin jne. varjolla (joka päivä harjoiteltu) niin ei se sillai edistykään. Meilläkin harjaa on pureskeltu n. 4 kk iästä ja harjausharjoittelu aloitettu 10 kk iässä kun eka hammas tuli 11 kk iässä. Olen siis Viuvauvoun kanssa samoilla linjoilla: jotkus asiat vaan on tehtävä, halusi lapsi tai ei. Toki ensin hyvällä jne. koetetaan mutta rajansa kaikella. Meillä tämä 7 kk harjoittelu oli kyllä se raja. Ja selällään lattialla pestään vain jos lahjonta-huijaus-leikki ei ole tuottanut tulosta.
 
Ja lisäys vielä: meillä on suurentunut reikiintymisriski koska lapsella refluksi (suu hapan usein). Siitä tämä tärkeys hampaiden pesusta. Hammastahnaa olen suuhun laittanut vaikkei harjaus olisikaan sujunut. Ja aina ruuan jälkeen juo vettä päälle. Xylitolia meillä ei maha kestänyt.
 
Eipä ole tullutkaan mieleen, että tosta xylitolpastillista voisi olla haittaa hampaiden pesun jälkeen. Enkä siis loukkaantunut=)
Mietin nyt kanssa, että kumoaakohan se pastilli sit sen fluorin vaikutuksen vai ei? Täytyypä ihan mielenkiinnosta kysäistä hammaslääkärissä, kun lähiaikoina sinne asiaa.
En mä usko että se pastilli varsinaisesti kumoaa fluorin vaikutusta mutta se huuhtoutuu pois suusta kun lapsi imeskelee ja makustelee pastillia :)

Ja kuka tuossa aiemmin puhui plakista, eihän se xylitolipastilli olekaan plakin poistoon vaan happohyökkäyksen katkaisuun, mekaaninen hampaiden puhdistus (=harjaus) on sitten hampaiden putsaukseen ja plakin poistoon :) Molempi hyvä, yhdessä vielä parempi :)
 
Mä olen ymmärtänyt hammashoitolan ohjeet niin että happohyökkäyksen katkaisuun xylitolia ruuan jälkeen, hampaiden harjaus aamuin illoin eli plakin mekaaminen poisto, joka on tehokkain reikiintymisen esto. Hampaita ei saisi pestä heti ruokailun jälkeen jolloin happohyökkäys on vielä käynnissä. Tällöin voi hankaus saada aikaan kiilteen ohenemista. Ja pesun jälkeen fluorin imeskelyä jotta kiille vahvistuu. Tai fluoritahnalla pesu.

Meillä näistä ohjeista noudatetaan vaan osaa eli kerran päivässä harjaus, satunnaisesti poika "pesee itse" myös aamulla ja xylitoli ei sopinut, joten sitä ei käytetä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Eipä ole tullutkaan mieleen, että tosta xylitolpastillista voisi olla haittaa hampaiden pesun jälkeen. Enkä siis loukkaantunut=)
Mietin nyt kanssa, että kumoaakohan se pastilli sit sen fluorin vaikutuksen vai ei? Täytyypä ihan mielenkiinnosta kysäistä hammaslääkärissä, kun lähiaikoina sinne asiaa.
En mä usko että se pastilli varsinaisesti kumoaa fluorin vaikutusta mutta se huuhtoutuu pois suusta kun lapsi imeskelee ja makustelee pastillia :)

Ja kuka tuossa aiemmin puhui plakista, eihän se xylitolipastilli olekaan plakin poistoon vaan happohyökkäyksen katkaisuun, mekaaninen hampaiden puhdistus (=harjaus) on sitten hampaiden putsaukseen ja plakin poistoon :) Molempi hyvä, yhdessä vielä parempi :)
No joo, ton ymmärrän kyllä et pastillia imeskellessä fluori "huuhtoutuu" pois. No, meillä tää toimii tällä hetkellä hyvin näin että pastillin saa palkaksi pesun jälkeen. Kunhan vähän kasvaa, jää varmaan (kutes esikoisellakin) pois pesupalkkio ja silloin pastilleja saa vain ruuan jälkeen.
Meillä tulikin juuri vasta ekat poskihampaat ja täällä tahnan käyttöä on suositeltu vasta silloin. Olen kyllä käyttänyt jo jonkin aikaa, kun ajattelin että josko pesu miellyttäisi silloin enempi. Mutta ei siis välttämättä olisi fluoria vielä aikasemmin tarvittukaan.

Mukavia hampaiden pesuja ja vappua kaikille!
 
En jaksanut ketjua nyt lukea kokonaan mut mun vinkki olis että lapsi näkee mahdollisimman usein kun muutkin harjaa hampaitaan. Onko koskaan päässyt tätä todistamaan? Meillä ainaki esimerkki on paras apu asiaan ku asiaan.
 
"kiva" lukea että me ei olla ainoita jolla harjaus vaikeeta :D Mekin siis ensin kokeiltiin kaikenmaailman kikat, ja alotettiin jo reilun 3kk iässä harjoittelu. Mutta ei tykkää niin ei tykkää. Ja samaa mieltä olen niiden kanssa, jotka sano että kaikista asioista ei vaan voi tykätä, mutta silti ne on tehtävä :ashamed: Poika on nähnyt kun isi ja minä pestään hampaat, sillon kyllä naurattaa mutta hymy hyytyy kun saa suuhunsa oman harjan :whistle: On koitettu kirjaa lukea samalla kun siinäkin nalle pesee hampaita, kaikkeni oon koittanu :LOL: Toivon tosiaan että joku ihana ilta saisin pestyä hampaat kunnolla. Alahampaat vielä jotenkuten onnistun pesemään mutta ylähampaat onkin sitten asia erikseen :p
 

Yhteistyössä