hampaiden pesu itkettää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitimamma76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äitimamma76

Jäsen
28.04.2005
185
0
16
Annoin lapselle hammasharjan siinä 8 kk ikään tultuaan. Nyt on 1 v 2 kk ja vieläkään ei anna harjata hampaita. On yritetty potalla, sylissä, peilin edessä, sohvalla. Hammatahnalla ja ilman. Kaksi harjaa on käytössä mutta siitä ei ole mitään apua.
Hampaita on nyt 5 ja tuntuu että kaikki muut (tämän palstan äitien) naperot antaa pestä hampaat ja tykkää siitä.
Meillä tyttö vaan itkee kun vähän harjasen iltaisin.

kysynkin on muilla näitä tapauksia ja milloinkahan tästäkin päästää?
:/

Mä yritän tehdä siitä leikin, esim annan leikkiä hammastahnalla, ja nyt olen keksinyt että kun saan 2 sekuntia harjata hampaat nostetaan kädet ilmaan "jee, tosi hyvää" poika siinä vain nauraa. hoitopöydällä harjetaan, poika 1,5 v.

Meillä poika ensin saa itse harjata vähän aikaa.(pureskelee harjaa) Sitten annan hammastahnatuubin käteen ja harjailen samalla.Välillä kun takkuaa tuo touhu,yritän keksiä jotain,mikä alkaa naurattaa.Suu aukeaa hyvin,kun nauraa ;)

meillä neiti 1v9kk huutaa kun päätä leikattais heti kun näkee hammasharjan... se huutaminen vaan onneksi helpottaa sitä pesemistä kun on suu auki B) harjauksen jälkeen annan neidille harjan omaan käteen ja saa itse jatkaa... huuto loppuu siihen. ja meillä ei johdu huuto siitä et olis hampaita tulossa kun kaikki on jo suussa... neiti muuten seisoo toimituksen ajan sellasella kylppäri korokkeella (tai mikä sen nimi nyt ikinä onkin)

Mulle sanottiin neuvolassa, että vaikka lapsi ei tykkäis harjauksesta ja huutaa koko ajan,niin ne hampaat on pakko harjata. Sillä pieni lapsi ei osaa vielä itse päättää mikä sille on parasta,joten vaikka tuntuis kuinka julmalta pestä niitä hampaita,niin se on silti tehtävä.

Mä olen kans ymmärtänyt että hampaat kuuluu pestä eikä siinä itku auta. Tietenkään en harjaa kuin ihan vaan pikkuisen. Nyt huomasin että tosiaan sieltä on jälleen puhjennut alhaalle kolmas hammas. Isän kanssa ei tartte itkee kun hän ei hampaita pese.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2005 klo 12:36 mä vaan kirjoitti:
miten saatte huuhdottua suun? siis meidän tyttö nielee vedet eikä millään osaa purskauttaa vesiä pois suusta...kai se oppii sit joskus..

Eihän nyt hyvänenaika pikkulapsi (1v. ja risat) osaa purskauttaa vesiä suustaan. Ei sitä hampitahnaa tarvi niin palion laittaa että suuta pitää huuhdella ämpäritolkulla. Ite oon huuhdellu puhtaalla hammasharjalla. Pakostakin poika(1v.1kk.) nielee vähän tahnaa.

Olen samaa mieltä siitä, että pieni lapsi ei voi itse päättää pestäänkö hampaat vai ei! Mutta minkäs teet, kun poika (1v2kk) puree täysiä hampaat yhteen, kun näkee harjan. Ei siinä auta itketys eikä nauratus. Ilman väkivaltaa harjaa ei saa suuhun. Joskus saan vähän sohittua sinne tänne, mutta en läheskään joka ilta. Kaikki keinot kokeiltu. Toivon, että tämäkin vaan ohimenevä vaihe. Juotan vettä iltaisin, että edes vähän suu huuhtoutuisi.

Onko enää ksylitolikarkkeja, siis sellaisia kun sopii harvahampiselle. Niiskuneiti hedelmäkarkkiaskin ostin ja annoin tytölle yhden karkin 'jälkiruuaksi', mutta olen joskus vuosia sitten ostanut ksylitoli suklaatakin. Mahtaako olla vielä tuotannossa. Ajattelin että katkaisee happohyökkäyksen josko siitä olisi apua reikiä vastaan.

Yllättävän paljon tuttavien 2-4 vuotiailla näitä reikiä on. Mutta onneksi nykyaikana lasten ei tartte pelätä hammaslääkäriä vaan tykäävät käydä.

Meidän poitsu 1v9kk pureskelee ite harjaa ja minä pesen samalla omia hampaita. Sitten pesen vaihtelevalla menestyksellä hänen hampaansa =) joskus poitsu harjaa mun harjalla mun hampaita samalla kun harjaan hänene hampaitaa (aikamoista sohellusta) pää asia kun niitä vähän sohii, noin pienellä idea on että tottuu siihen, et hamapita harjataan säännöllisesti. Ei niitä mitenkää pysyt niin tehopuhdistaa pienellä. Kannattaa hieman leikin varjola kokeilla. Ja tietenki noin pienet nielee veden, kastellulla hammasharjalla voi vähän huuhtoa, mut jonkin verran kuitenkin pienet nielee ihan tuonne 3-v asti(tietty yksilöllisesti joku voi osata sylkeä aikaisemminki). Kaupoissa myydään täysksylitoli pastilleja esim Xylibon, niitä meidän hammashoitaja neuvoi ostamaan. Ovat ihan pieniä pastilleja. Ne Niiskuneidit ym. karkit eivät kuulemma ole täysksylitolia, sillä on kai jotakin merkitystä?? Ja Nyt poitsu pureskelee jo purkkaa, sellasta lasten mietoa puol tyynyä tai niitä ihan pieniä minityynyjä (joskus jopa muistaa olla nielemättä) =) =)

Meillä on hampaidenpesu onnistunut aina leikin varjolla. Pakolla en ole koskaan pessyt, enkä pese. Joka kerta olen saanut tytön naureskelemaan vaikka olisikin vastustellut pesua. Ja aina kehun hurjasti kuinka hienosti pestään hampaat, vaikken aina niitä niin hyvin olisikaan saanut kuurattua. Ikää nyt 2 vuotta.

Jo alle 1-vuotiaalle voi antaa ksylitolia, Xylisuu ja Xylibon ovat ainakin sopivia täysksylitolivalmisteita. Ksylitolia sisältävät karkit (Myy-pastillit ym.) ovat ihan karkkiin rinnastettavia, joten niitä antaisin vain karkkipäivänä, jos sellainen on.

Yhteistyössä