Hampaiden narskuttelu

Katherine Wheel

Aktiivinen jäsen
27.01.2005
17 604
0
36
Onko täällä ketään joka unissaan narskuttelee hampaitaan? Miten ongelma on ratkaistu? Keskiviikkona ois hamppilääkäri, ja täytyy samalla puhua tosta narskuttelusta. Ihan karseeta kirskutusta pidän, mies kerran äänitti sitä mulle :whistle: Pelottaa että kohta on kaikki hampaat säpäleinä, leukaluukin lonksuu, johtuneeko siitä vai jostain muusta.

Täällä yksi krooninen narskuttelija, lapsesta asti. Mulla on kaikki hampaat menneet ihan pilalle narskuttelun vuoksi, halkeamia joka hampaassa.. Mulla oli joskus yläasteikäisenä purentakisko yöksi, sitten sen käyttö jäi. Kuutisen vuotta sitten oli pakko hakea uusi purentakisko, kun oli lapaluista ylöspäin päälakeen asti jokaikinen lihas ihan juntturassa ja koko ajan huippasi. Kaikki hampaat hiottiin uudelleen, koska purentakin oli narskuttelun myötä vääntynyt vinoon, vedettiin viisaudenhampaat pois jne jne. Mut oli kyllä vaivan väärti. Parin viikon purentakiskon käytön jälkeen oli olo ihan toinen..

Sitten toisen raskauden myötä se kisko unohtui jonnekin kaapin perälle, kuivahti ja nyt mä en voi enää käyttää sitäkään.. Vaikka pitäisi kyllä. Mulla joskus aikoinaan leukanivel lonksui myös, nyt se on jo niin paha, ettei edes lonksu enää, koska nivel ei mahdu aukeamaan täysin paitsi joskus haukotellessa ja silloin meinaa leuat jäädä jumiin auki. Eli musta tulee sellainen mummo, että joka aamu herään leuat sijoiltaan :(

Joten suosittelen lämpimästi, että keskustelet hammaslääkärin kanssa purentakiskosta ja jos sellaisen saat, niin pidät siitä hyvää huoltakin..

Mulla on yhdestä takahampaasta lähtenyt palanen, epäilen että juurikin ton narskuttelun takia. Olis tosi kiva herätä ku ois legot murusina suussa. Makso mitä makso, niin pakko tähän joku apu löytää...

Mulla kans hampaiden narskuttelua öisin ja leukaluut lonksuu. Mulle hamppulääkäri teki purulevyn mikä pitää pitää suussa öisin. Maksoi 139 euroa mut kyl on sen väärti...

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Mulla kans hampaiden narskuttelua öisin ja leukaluut lonksuu. Mulle hamppulääkäri teki purulevyn mikä pitää pitää suussa öisin. Maksoi 139 euroa mut kyl on sen väärti...

Mulla se purentakisko tuli kaiken kaikkiaan maksamaan reilun tonnin vanhaa rahaa. Voi olla että menee jo lähemmäksi kahta. Mulla siis tosiaan jouduttiin niin paljon hiomaan purentaa, vetämään hampaita pois, paikkaamaan hampaita, kuvattiin toi leukaluu ynnä muuta. Mutta kyllä todellakin kannatti. Sen vuoksi harmittaakin ihan älyttömästi, että tokan raskauden pahoinvoinnin myötä en pystynyt kiskoa käyttämään ja unohdin sen kaapin perälle ja se kuivahti. Nyt se ei enää mahdu suuhun :( Mutta jahka rahatilanne antaa myöden, niin teetän uuden ja varmasti pidän sitä kuin kukkaa kämmenellä.

Mies on ihan järkyttävä narskuttelija, varsinkin jos sillä on stressiä. Hampaat oli ihan kuluneet, ajoittain kovat päänsäryt jne vaivana. Sille tehtiin kans sellanen hammassuoja ja on ollu molempien mielestä tosi hyvä. Makso kaikkineen jotain 200 ? paikkeilla kunnallisella puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirskuttelijan vaimo:
Saakohan tosta kiskosta kela korvausta?

Mies ei ainakaan tiennyt tuliko siitä erikseen korvaukset kun kysyin. Mut ei se oo kovin kauhee raha siihen hyötyyn nähden.

No mutta jos se kunnallisella maksaa parisataa, niin mitähän mahtaa maksaa yksityisellä :whistle:

Mulle sanottiin arvioksi 500 ylöspäin. Olen kuullut lähemmäs tonnin kiskoistakin. Kannattaa teettää kunnallisella tai kysellä tarjouksia yksityisiltä.

Mies ei ainakaan tiennyt tuliko siitä erikseen korvaukset kun kysyin. Mut ei se oo kovin kauhee raha siihen hyötyyn nähden.

No mutta jos se kunnallisella maksaa parisataa, niin mitähän mahtaa maksaa yksityisellä :whistle:

Siihen noin pariin sataan oli laskettu muistaakseni siihen vaadittavat käynnitkin. Niitä tarvitaan pari kappaletta kun otetaan valokset hampaista ja sovitetaan kisko.

ei saa kelasta korvausta,mutta se kannattaa hankkia. hampaat saa kulutettua ihan rikki narskuttellulla. kysypä suoraan joltain hammas teknikolta tekevätkö kiskoja ilman käyntiä hammaslääkärillä (jotkut meinaan tekevät ainakin proteeseja). tällöin välistä jää hammaslääkärin palkkio pois,joten tulee hieman halvemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulle sanottiin arvioksi 500 ylöspäin. Olen kuullut lähemmäs tonnin kiskoistakin. Kannattaa teettää kunnallisella tai kysellä tarjouksia yksityisiltä.

IIK! Mutta toisaalta, tuleehan se halvemmaksi kuin rakentaa hampaat uusiksi.

Yksityisellä maksaa 300-500 euroa. Toimenpiteet ovat seuraavat:
- Jäljennöksien otto: Yläpuoli, alapuoli ja purentavaha (15-30 min).
- Teknikko tekee kiskon.
- Kiskon sovitus ja hionta hammaslääkärillä (30 min).
- Tarkistuskäynti noin 2 viikon päästä (15 min).

Ensinnäkin ennen kiskon valmistusta kannattaa tehdä perusteellinen analyysi hampaista:
- Paikat OK?
- Purenta OK, ei tarvita hiomista?
- Hampaat muuten OK, ei heilu tai muita ongelmia?
Kun kaikki on OK, tehdään kisko.

Kiskon tekee usein tavallinen HL. Saattaa onnistua ihan hyvin. Itsellä on kylläkin huonoja kokemuksia. Minulla on menossa 4 kisko puolen vuoden aikana:
- Eka painoi etuhampaita ihan jumalattomasti.
- Toinen tehtiin heti perään uudestaan. Se oli sopivuudeltaan hyvä, mutta muotoilu alapuolen hampaisiin oli huono.
- Kolmannen teki eri HL. Se oli löysä ja lonksui, mutta sopivuus alapuolen hampaisiin hyvä.
- Neljännen saan loppuviikosta. Suuret ovat odotukset.
Olen maksanut niistä 2 kpl. Yleisesti ottanen kiskojen valmistus ei ole hammaslääkärille hyvää businestä, ei ainakaan minun tapauksessa, jos hinta on 300 euroa. Paljon on työtä ja useita käyntejä.

Itse totesin, että kannattaa hakeutua heti sellaiselle lääkärille, joka on erikoistunut purentaongelmiin. Tällöin lopputulos voi olla kerralla oikea. Tämä ei onnistu kunnallisella, koska homma menee tavallisen HL kautta. Vain vaikeat tapaukset menee erikoislääkärille.

Jos kisko tulee kunnalliselta puoleta, niin teknikon työstä (110-120 euroa), ei saa mitään korvausta. Muuten se on halvempi, mitä yksityisellä. Tosin edullinen hinta ei paljoa lohduta, jos kisko on päin peetä ja pitää teettää heti uusi.