Yksityisellä maksaa 300-500 euroa. Toimenpiteet ovat seuraavat:
- Jäljennöksien otto: Yläpuoli, alapuoli ja purentavaha (15-30 min).
- Teknikko tekee kiskon.
- Kiskon sovitus ja hionta hammaslääkärillä (30 min).
- Tarkistuskäynti noin 2 viikon päästä (15 min).
Ensinnäkin ennen kiskon valmistusta kannattaa tehdä perusteellinen analyysi hampaista:
- Paikat OK?
- Purenta OK, ei tarvita hiomista?
- Hampaat muuten OK, ei heilu tai muita ongelmia?
Kun kaikki on OK, tehdään kisko.
Kiskon tekee usein tavallinen HL. Saattaa onnistua ihan hyvin. Itsellä on kylläkin huonoja kokemuksia. Minulla on menossa 4 kisko puolen vuoden aikana:
- Eka painoi etuhampaita ihan jumalattomasti.
- Toinen tehtiin heti perään uudestaan. Se oli sopivuudeltaan hyvä, mutta muotoilu alapuolen hampaisiin oli huono.
- Kolmannen teki eri HL. Se oli löysä ja lonksui, mutta sopivuus alapuolen hampaisiin hyvä.
- Neljännen saan loppuviikosta. Suuret ovat odotukset.
Olen maksanut niistä 2 kpl. Yleisesti ottanen kiskojen valmistus ei ole hammaslääkärille hyvää businestä, ei ainakaan minun tapauksessa, jos hinta on 300 euroa. Paljon on työtä ja useita käyntejä.
Itse totesin, että kannattaa hakeutua heti sellaiselle lääkärille, joka on erikoistunut purentaongelmiin. Tällöin lopputulos voi olla kerralla oikea. Tämä ei onnistu kunnallisella, koska homma menee tavallisen HL kautta. Vain vaikeat tapaukset menee erikoislääkärille.
Jos kisko tulee kunnalliselta puoleta, niin teknikon työstä (110-120 euroa), ei saa mitään korvausta. Muuten se on halvempi, mitä yksityisellä. Tosin edullinen hinta ei paljoa lohduta, jos kisko on päin peetä ja pitää teettää heti uusi.