Hampaiden harjaus?

Meitin poika (1v2kk) ei anna harjata hampaitaan millään. Hampaita on 4 ylhäällä ja 2 alhaalla. Hirveä huuto tulee vaikka kuinka yritän tehdä pesusta leikkiä ja näytän itse mallia omalla hammasharjalla.

Ikävää jos tulee reikiä.

Siitäkin olen ollut huolissani, että olen ruokia maistellut omalla ylähuulella että onko vielä kuumaa... kun varmaan olen siirtänyt huonon bakteerikannan pojalle :ashamed: en vaan ole ajatellut asiaa ja siitä kokeilemisesta on tullut tapa.
 
mami3
Meidän nuorimman (1v. 10 kk) kohdalla välillä sama juttu. Nyt homma hoituu paremmin, kun vanhempi pörisee, et muka ois sähköhammas-harja käytössä. Hassua mutta toimii meillä =)
 
mami3
Unohdin vielä lisätä, että annappa pojan käteen hammasharja ihan päivisin. Meillä saa välillä "leikkiä" harjalla itekseen, tietty katotaan ettei kurkkuun asti sitä laita.
 
Anska
Meilläkii (tyttö vuoden) hampaiden pesu on hauskaa ku se on saanu jo useemman kuukauden ennen hampaiden tuloa leikkiä harjalla. Siis meillä on kaksi harjaa käytössä toinen on tytön "leikkimis"harja ja toinen sit se millä hampaat oikeesti pestään.
Kaverini kertoi myös vinkin millä saa, tai ainakii heitä helpotti, harjaus: laitat omaan suuhusi oman harjasi että lapsesi saa harjata sinun hampaita niin lapsi unohtaa oman suunsa kokonaan. en oo itse vielä testannu tätä mut jos tulee ongelmia harjauksen kanssa niin aion testata.
 
No meillä menee toisinaan sovussa, mutta toisinaan harjaan ne sitten väkisin. Poika seisoo edessäni ja otan vaan tiukan otteen ja harjaan. Kannattaa hoitaa pesu tarpeeksi ajoissa, sillä olen huomannut että lapsen väsymys tekee kaikista iltatoimista vaikeita...
 
Meillä poika ei niinkään protestoi tuota harjaamista vastaan, mutta silti se varsinainen puhdistustyö tuppaa mennä enempi tai vähmpi leikiksi. En oikein aina luota, että hampaat puhdistuvat kunnolla.
Poika vielä ei millään meinaa äitin tai isin autaa, vaan itse pitää venkoilla harjan kanssa.
Olenkin nyt antanut päivisin poitsulle muumi xylitol purkkaa (miedon makuinen) josko se jotain auttaisi. Ainankin poika osaa tosi hyvin "jäystää" purkkaansa.
 
Meillä saman ikäisen pojan hampaidenpesu helpottui kun otimme hammastahnan käyttöön. Minimaalisesti lastenhammastahnaa harjalle, niin hyvin onnistuu, ei kyllä ihan aina, mutta kyllä useimmiten.
 
osaako teidan lapset jo sylkea hammastahnan pois, vain annatteko niella?
kyselen kun en tieda mita oman 15kk kanssa tekisin, hampaita on jo 16, poskihampaatkin tuli jo 12kk ikaisena mutta eihan tuo viela osaa sylkea tahnaa pois joten pesen yleensa vain vedella. Pesu sinansa sujuu suht hyvin, kun annan samalla tutkiskella omia kosmetiikkapurkkejani, mutta tuo hammasrivisto varmaan jo kaipaisi hammastahnaakin.
 
tuosta tahnan käytöstä meille sanottiin juuri hammastarkastuksessa, että sitten kun poskihampaat puhkeaa on hyvä aloittaa lasten hammastahnan käyttö, mutta sitä tulee laittaa ihan ohut pieni pipana harjaan, juuri siitä syystä etteivät osaa sylkäistä sitä vielä.
sitten voi vähän lisätä käyttöä kun oppii sylkäisemään.

meillä hammaspesut onnistuu, ihme ja kumma. on tytön mielestä jotenkin jännää kun hampaita raaputellaan. tyttöä naurattaa aina kovasti kun äiti pesee hampaita. siinä on vissiin jotain kovasti koomista. paljon kun ottaa käyttöön vettä, että se pesu menee vähän niinkuin jo lotraamiseksi, tuntuu meillä ainakin tuo veden käyttö auttavan asiaa. :D :D :D :D :LOL:
 
meillä kans ei antanut harjata hampaita mutta kokeilin tuota hammastahna tekniikkaa että harjakset vaan hipasee sitä tahnaa(siis vaan sen verran käytetään kun hampaita vasta kanssa 5)
ja sen poika antaa laittaa suuhun ja sitä se imeskelee...harjaamisliikkeitä tosin ei voi tehdä kuin muutamia per puoli mutta meillä sekin on voitto sinänsä!!!
 
ADHD
Kokeilkaa ksylitolipastilleja (ei siis karkkeja), joita löytyy esim. kauppojen luontaistuotehyllyiltä. Ei tietenkään kokonaista nappia suuhun, vaan vaikka neljännes. Olisko merkki ollut Xylisuu tms!?! Me ei olla vielä maistettu, mutta kunhan äiti muistaa joskus kauppareissulla ostaa, niin maistetaan pieni pala ruuan päälle. Itse kokeilen kanssa ruuan kuumuutta ylähuulella, mutta toivottavasti se ei ole "sylkikontakti"... aina päätän etten niin tee ja silti...
 
Kassu ja tyty
Meillä tyty 1v2kk pesee aina mielellään hampaita. Annoin jo ihan pienenä totutella harjaan ja nykyään hyvin menee. Itkee, jos otan harjan pois suusta. Hammastahnaa ei meillä vielä käytössä, mutta vesilasiin tykkää kovasti itse harjaa kastella.
Kannattaa antaa ipanan ihan ite omassa tahdissa ottaa ensi askeleet harjauksen suhteen, niin hyvä tulee.
 
Tytölle välillä tuotti vaikeuksia harjaaminen, vaikka alotettiin jo pienenä harjan maistelu. Eikä siinä mitkään temput auttaneet :/ Nyt 1,2v. antaa jo vähän harjata ja itse pureskelee harjaa reippaasti. Vähän taisi auttaa se kun otettiin hammastahna käyttöön. Sitä jo täällä ihmettelinkin, että näin pienenä hammashoitaja käski alottaa, mutta täällä on suositus ekoista hampaista. Eikä kuulema haittaa vaikkei osaa sylkeä pois, kun tahnaa on niin pieni määrä.
 
hammaspeikko
Joopa, joo! Meilläkin harjaaminen on täyttä tuskaa ja huutoa neidin(11kk) kanssa:( Ei todellakaan pidä hampaiden harjaamisesta. Täytyypä kokeilla tuota hammastahna-kikkaa...

Olen kyllä itse sitä mieltä, että hampaiden harjaaminen on hyvä aloittaa jo tässä iässä. Hampaiden peruskuntohan luodaan juuri tässä vaiheessa, kun ensimmäiset maitohampaat ovat suussa. Näin ollen en väheksyisi hampujen harjaamisen tärkeyttä. Meidän neidille ei ainakaan anneta mitään makeita herkkuja (karkit, keksit, mehu ym.) ennen kuin täyttää 2. Jokaisella toki oma näkemyksensä lapsen hampaiden harjaamisen tärkeydestä, sekä mitä antaa lapselleen syötäväksi!
 
annin äiti
Xylibon(saa karkkihyllystä, 3 makua, täysksylitolivalmiste, Jkl:ssä ainakin Prismat myy)on meillä käytössä joka aterian jälkeen, koko perhe syö! Jo äit.neuvolavaiheessa esiteltiin kovasti täysksylitolituotteita lasten hammashoidossa. Niistä on tullut sen suuntaisia tutkimustuloksiakin, että on varmaan ihan järkevää ottaa tavaksi. Olikohan se Oulun yliopiston tutkimus, jonka mukaan lapsen ja vanhempien käyttäessä 2 tai 3 vuoden ikään kyseisiä valmisteita aina ruokailujen jälk. ja käyttäessä fluori+ksylitolipitoista hammastahnaa, voi lapsi säästyä koko iäkseen reikiintymiseltä. Tietty purkat ja muutkin valmisteet ajaa saman asian, mikäli ne on täysksylitolia. Meillä ei ainakaan oo purkka toiminut, tyttö syö aikansa ja nielaisee. Noi xylibonit on tullu kyllä jo ihan säännölliseksi tavaksi. :)
 

Yhteistyössä