Hampaat ja yösyötöt

4äiti
no en oo,kolme lasta 9,8,4v ja on syöny melkein vuoden ikään yöllä ja ei oo reikiä yhtään kellään,hampaat puhkes 4kk ikäsenä,ja nuorin nyt 7kk ja hampaita on ja kyllä syö sekin vielä yöllä.

vieras
Jos neuvoja pelkää hampaiden kärsivän niistä yösyötöistä, niin voihan sitä aina antaa hörpyn vettä imetyksen päälle niin suu puhdistuu... Joillainhan tulee tulee ekat hampaat jo tosi aikasin, joten aika hassulta tuo neuvo kyllä tuntuu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ihan järkevä ajatus varmastikin, että rajoittais happohyökkäykset siihen viiteen per vuorokausi.
Minä kyllä ymmärrän sen, mutta en jotenkin ajatellut vielä tuota vähän yli ½ v vauvaa saada siihen ruokaa 5xvrk.
Joo, jotain rajaa ton hammashysteriankin kanssa... äidinmaito nyt kuitenkin on ihmispennun ensisijaista ruokaa, tuskin luonto on hommaa ajatellut niin että sitä syömällä tippuu hampaat suusta. Itse imetin 8 kk:n ikäistä vauvaa vielä kerran per yö, ekat hampaat tuli hälle 4 kk:n iässä.

elsi
Siis todellakin olen antanut. Meillä tyttö söi kerran yössä melkein 2 v asti ja hampaita totisesti oli/on. Hammashoitajan tekemässä "karies-testissä" 0-tulos (ei kariesbakteeria).

Mulle ainakaan hammashoitaja ei maininnut mitään tuollaista, että pitäs syötöt lopettaa. Sano vaan, että se maito on kuitenkin pienelle niin tärkeä ja sanoi, että jos mahdollista niin suuta voi hiukan huuhtoa vedellä maidon annon jälkeen.

Kahta vanhinta syötin yölläkin n. 1½-vuoden ikään. Molemmilla oli siinä vaiheessa kaksi hammasta sekä ylhäällä että alhaalla. Kuopusta en ole imettänyt lainkaan, mutta on saanut vastiketta pullosta hampaallisena olleessankin myös yöllä.

Kahdella vanhimmalla (nyt 10- ja 8-vuotiaat) ei ole ollut koskaan ainoatakaan reikää hampaissa. Kuopuksella (5½-v.) on paikattu kaksi reikää maitohampaista. Lieneekö sattumaa? Vai onko rintamaito sellaista että ei rei'innytä lapsen hampaita? En tiedä, kun en ole sen alan ihminen.

Yhteistyössä