Hampaan sedaatiosta

PatalaiskaVätys

Aktiivinen jäsen
27.04.2005
1 044
0
36
Kävin tänään hml:ssä. Mulla ollut oireilua kahdessa hampaassa, joista toinen avattiin tänään. Molemmat päällisin puolin ok, röntgenkuvat siistit.

Toinen hampaista siis avattiin, hammasta ei saatu puutuneeksi kolmella piikillä. Hammasta alkoi särkemään kunnolla. Hammaslääkäri sanoi että seurataan yön yli, ja menen huomenna uudestaan jos vielä särkee.
Pelkään hammaslääkäriä kuollakseni. Juuri sitä kipua. Hml sanoi, että laitetaan vaikka viisi piikkiä puudutetta, ja sitten voidaan "nukuttaa" hammas. Eli tehdä sedaatio. En älynyt kysyä, että kuinka ja poistaako se tunnon varmasti ja netistä en löydä tietoa.

Onko jollekkin siis tehty hampaan nukutus? Auttoiko?
 
Minä luulisin, että aikoovat tehdä juurihoidon, eli katkaisevat
poikki ne hampaan hermot, jonka jälkeen sitä ei enää
koskaan pitäisi särkeä. Mulle on tehty kahteenkin hampaaseen,
kolme kertaa joudut käymään yhden hampaan takia kun laittaavat
niitä lääkepaikkoja yms..
Miekin pelkäsin kuollakseni hampilääkäriä ennen, vaan en enää.
Mukavaa tuo juurihoito ei ole, mutta sen jälkeen helpottaa.
Mulla on ollut vaan muutaman kerran haamusärkyä noissa
juurihoidetuissa hampaissa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Minä luulisin, että aikoovat tehdä juurihoidon, eli katkaisevat
poikki ne hampaan hermot, jonka jälkeen sitä ei enää
koskaan pitäisi särkeä. Mulle on tehty kahteenkin hampaaseen,
kolme kertaa joudut käymään yhden hampaan takia kun laittaavat
niitä lääkepaikkoja yms..
Miekin pelkäsin kuollakseni hampilääkäriä ennen, vaan en enää.
Mukavaa tuo juurihoito ei ole, mutta sen jälkeen helpottaa.
Mulla on ollut vaan muutaman kerran haamusärkyä noissa
juurihoidetuissa hampaissa...


se on hampaan amputointi
 
Tarkoituksena olis päästä hampaan pohjalle katsomaan, onko siellä jotain ja tarviiko juurihoitaa. En tiedä mihin asti tänään pääsi, mutta hammas oli ihan kunnossa siihen asti. Pitää varmaan soittaa jonnekkin hammaslääkäriin ja kysyä. Kiitos kuitenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tulehtunut hammas ei puudu:
ei sitä pelkää hammasta nukuteta! sedaatio tehdään usein pelokkaille potilaille eli nukutuksessa sedaatiossa hoidetaan hampaat.

No juu, mulle on tehty sedaatiossa yksityisellä toimenpide. Nyt kävin kuitenkin kunnallisella päivystyksessä. Ja huomenna menen uudestaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tulehtunut hammas ei puudu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Minä luulisin, että aikoovat tehdä juurihoidon, eli katkaisevat
poikki ne hampaan hermot, jonka jälkeen sitä ei enää
koskaan pitäisi särkeä. Mulle on tehty kahteenkin hampaaseen,
kolme kertaa joudut käymään yhden hampaan takia kun laittaavat
niitä lääkepaikkoja yms..
Miekin pelkäsin kuollakseni hampilääkäriä ennen, vaan en enää.
Mukavaa tuo juurihoito ei ole, mutta sen jälkeen helpottaa.
Mulla on ollut vaan muutaman kerran haamusärkyä noissa
juurihoidetuissa hampaissa...


se on hampaan amputointi

No mie en noita hienoja nimikkeitä tiedä,
hammaslääkäri vaan minulle puhui juurihoidosta.
Kiitos kun selvensit :)

 

Yhteistyössä