Hampaan juurihoito - onko kellään niitä mukavia ja positiivisia kokemuksia?

Niitä kaipailisin. Tiedossa on miten kivuliaaksi homma voi mennä ja mitä muutakin mahdollisesti levähtää reisille, mutta miten ne onnistuneet hoidot? Miten puudutus toiminut, mitä hammasta on operoitu yms.?
 
"joo"
Mua sattuu normaali poraaminen niin että aina puudutetaan puolinaamaa. Pelkään hammaslääkärissä mut mun vakkari lekuri on voittanut mun luottamuksen ja se ehdotti ettei puuduteta juurihoitoon, koska jos hammason täysin kuollut niin ei tunnu missään, lupas et halutessa puudutetaan kesken puuhan... ei tuntunut juur missään tuo touhu... joku noista isoista takahampaista se oli... tolla kokemuksella juurihoito on mulle mukavampaa kuin normaali
paikkaaminen
 
"Jep"
Parasta on kun se sietämätön hammassärky loppuu.

Mulla on juurihoidettu kaksi hammasta. Toinen oli niin tulehtunut, että hoitokertoja tarvittiin muistaakseni viisi, lisäksi antibioottikuuri. Toinen hammas taisi tulla kuntoon jo kolmannella käynnillä.

Molemmat ovat olleet säryttömiä heti ekasta h.lääkärikäynnistä lähtien.

Huonoa on tietenkin se rahanmeno.
 
Kaksi tehty
Tehty kaksi kertaa. Jos puudutus auttaa ei ole edes kivulias. Itselläni yksi juuri halkesi hoidon yhteydessä ja sitä saatu koskaan täysin tunnottomaksi missään vaiheessa ei hoidon aikana eikä sen jälkeenkään. Ei haittaa elämääni kuitenkaan lainkaan, ei kipuile, ei ole täysin kuollutkaan kuten juurihoidettu hammas on. Jos kaikki sujuu ok, ei juurihoito satu juuri lainkaan.
 
"vieras"
Juurihoito tehty yhteen hampaaseen, kuudes ylhäällä. Sinänsä koko juurihoito oli kivuton toimenpide ja ekan kerran kun tehtiin, ei mitään huonoa sanottavaa.
Minulle kävi vain tuossa hampaassa niin, että siinä oli yksi ylimääräinen juurikanava, jota ei lekuri huomannut ja hammas tulehtui sen kautta uudestaan. Sen jälkeen hoidoissa meni pieleen kaikki , mitä voi mennä, jopa viila katkesi juurikanavaan ja jäi sinne. Puolen vuoden hoito ei auttanut ja hammas poistettiin. Itse olisin lähtenyt tuohon poistoon jo heti kun toinen hoito piti aloittaa.
 
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta, mutta miehellä kyllä ihan positiivinen. Ei kuulemma sattunut ollenkaan. Ainoa huono puoli oli se, että alkuperäinen juurihoito oli tehty jotenkin huolimattomasti ja hammas jouduttiin vielä avaamaan uudelleen muutaman vuoden kuluttua. Mut ei siinäkään ollut mitään kauheaa, ei kuulemma sattunut. Lie tuo kunnolla sitten puudutettu tai jotain. Molemmat käynnit yksityisellä ja useampi saturainenhan niihin meni, mutta nyt on kunnossa.
 
"vieras"
Mulla on juurihoidettu yksi poskihammas (nelijuurinen). Se oli semmonen et entisen paikan alle oli jäänyt muhimaan pöpö ja koko hammas oli vuosien mittaan tulehtunut. Itselläni hoidot eivät ole tuntuneet missään vaiheessa miltään. Ei vaikka on sanottu et tulehtunut hammas ei puudu. Itelle pistettiin tymäkkä puudutuspiikki ja sit koko hoidon ajan hampaaseen ruiskutettiin neilikkauutetta? joka ilmeisesti desinfioi ja puuduttaa. Ainut negatiivinen juttu koko asiassa on se, et pitää olla helkutin kauan suu auki :D
 
"mammaliini"
kokemusta on puolin ja toisin! mutta itse en pidä tuota kipua toimenpiteen aikana siinä niinkään ongelmana. puudute kun laitetaan niin ei (yleensä) tunnu missään ja sen tarvitsee vain ensimmäisellä kerralla, koska sen jälkeen hammas on tosiaan kuollut eikä sen käsittely ole yleensä kivuliasta. ja itselläni on puudutteet aina toimineet hyvin. yleensähän juurihoitoon menevä hammas on ennen hoitoa oikein maanvaiva kipuineen potilaalle ja juurihoidosta on nopea helpotus. mutta sen neuvon sanon, että jos ei hammaslääkärisi meinaa kuvata juuria täytön jälkeen (että onko täytteet varmasti juurien päissä asti) niin vaadi se kuva!

tsemppiä!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28087536]Mulla on juurihoidettu yksi poskihammas (nelijuurinen). Se oli semmonen et entisen paikan alle oli jäänyt muhimaan pöpö ja koko hammas oli vuosien mittaan tulehtunut. Itselläni hoidot eivät ole tuntuneet missään vaiheessa miltään. Ei vaikka on sanottu et tulehtunut hammas ei puudu. Itelle pistettiin tymäkkä puudutuspiikki ja sit koko hoidon ajan hampaaseen ruiskutettiin neilikkauutetta? joka ilmeisesti desinfioi ja puuduttaa. Ainut negatiivinen juttu koko asiassa on se, et pitää olla helkutin kauan suu auki :D[/QUOTE]

Niin ja kävin kunnallisella. Ekalla kertaa poistettiin juuri ja pistettiin lääkeaineet. Toisella kertaa täytettiin hammas. Hoidot tais yhteensä maksaa n. 120€.
 
"Vieras"
Minusta ei kyllä ole sen kummallisempi kuin tavallinen hammaslääkärissä käynti. Puudutuspiikin laitto saattaa ainoastaan kirpaista alussa... ei muuta kipua odotettavissa.
 
"Hmm"
[QUOTE="vieras";28087536]Mulla on juurihoidettu yksi poskihammas (nelijuurinen). Se oli semmonen et entisen paikan alle oli jäänyt muhimaan pöpö ja koko hammas oli vuosien mittaan tulehtunut. Itselläni hoidot eivät ole tuntuneet missään vaiheessa miltään. Ei vaikka on sanottu et tulehtunut hammas ei puudu. Itelle pistettiin tymäkkä puudutuspiikki ja sit koko hoidon ajan hampaaseen ruiskutettiin neilikkauutetta? joka ilmeisesti desinfioi ja puuduttaa. Ainut negatiivinen juttu koko asiassa on se, et pitää olla helkutin kauan suu auki :D[/QUOTE]

Onkoha se samaa mitä laitettiin juuriin täytön yhteydessä, kun koko suu peitettiin punaisella kumimaisella liinalla ja vaan juurihoidossa oleva hammas näkyi koko suusta :) Jotain myrkkyä sinne laitettiin kun kaikki paikat suojattiin huolella.
 
"huoh"
Minulla juurihoitoa tehty jo 4 vuotta.
On julkisella puolella niin ruuhkaa että eivät saa ikinä tehtyä loppuun kun ed. työ ehtii kärsiä siinä puolen vuoden aikana kun odotellaan uutta aikaa.
 
"mei"
Useampi juurihoito takana.Aina ollut kivutonta.Se suun auki pitäminen 45 min on se pahin :)

Yhden kerran mulla on hoito sattunut,ja selkeästi johtui hammaslääkäristä! Hoito jäi kesken tietenkin kun sattui,seuraava hammaslääkäri teki kivuttomasti.
ja kyseessä ihan kunnallinen!
 
Saraldo
Mulle on tehty useampia juurihoitoja, mutta yksi kerta jäi mieleen sekä hyvässä että pahassa. Ensimmäinen hammaslääkäri ei pystynyt juurihoitamaan hammasta, koska mun juuret oli niin haaraiset ja haarat niin pieniä, ettei hänen välineensä pystynyt siihen. Hän ei myöskään saanut hammasta puutumaan. Menin saman hampaan kanssa lääkärille, joka tekee pelkkiä juurihoitoja. Ja se olikin sitten taivas :). Puudutus onnistui heti ja sitä lykättiin niin paljon että varmasti puutui. Sitten mulle laitettiin sellainen palkki leukojen väliin, ettei mun tarvinnut itse pitää suuta koko ajan auki, vaan yläleuka lepäs sen palkin päällä. Ja kun puudutus toimi eikä leukoja tarvinnut jännittää, niin mä nukahdin siihen juurihoitoon :D.
 
"vieras"
[QUOTE="Hmm";28087549]Onkoha se samaa mitä laitettiin juuriin täytön yhteydessä, kun koko suu peitettiin punaisella kumimaisella liinalla ja vaan juurihoidossa oleva hammas näkyi koko suusta :) Jotain myrkkyä sinne laitettiin kun kaikki paikat suojattiin huolella.[/QUOTE]

En ole varma. Oma muistikuvani vain on et hammaslääkäri ruiskulla pisteli sitä hampaan sisään.
 
"mammaliini"
ja vielä tuosta, että jos hampaan juurihoito epäonnistuu täysin ja edessä alkaa olla hampaan poisto, niin kannattaa pitää mielessä mahdollisuus resektiolle eli juuren päiden leikkaukselle. eivät kaiketi kovinkaan herkästi ala tuota kunnallisella puolella ehdottelemaan. yleensä vaan napataan koko hammas pois ja sitten onkin ongelma sekä purennallisesti että ulkonäöllisesti. resektio ei tietenkään sekään ole mikään mukava toimenpide, mutta nopeasti siitä paranee eikä ainakaan itsellä ollut juurikaan kipeä. ja maksaahan sekin, mutta pikku hinta implantin rinnalla.

se muuten onkin aika järkyttävää, että kuinka kallista hammahuolto suomessa on! itselläni on terveyskeskuksessa 'mokattu' niin monta kertaa, että uskallan käydä enää yksityisellä luottohammaslääkärilläni. mutta kylläpä nuo juurihoidot kunnallisellakin aika paljon kustantaa..
 
Itselläni havaittiin reikä jo paikatusta hampaasta, paikan alta. Avattiin eilen ja porailtiin huoletta, kunnes alkoikin sattumaan. Puudutus oli alla ja lisää laitettiin, mutta ei auttanut. Hammasta ei saatu porattua tarpeeksi syvälle, joten lääkepaikka väliaikaisesti - seuraava aika huhtikuun alussa. On luultavimmin juurihoidon paikka, tai sitten hampaanpoisto, nämä kaksi vaihtoehtoa sain.

Kamala hammaslääkäripelko on, ja käynkin julkisella puolella pelkopolilla. Hammaslääkäri on ollut sama jo vuosia, joten siinä mielessä luottamusta löytyy. Rauhoitteli että hammas voi hyvinkin puutua ensi kerralla, kun on ollut neilikkaöljy vaikuttamassa, mutta silti epäilyttää. Jos hammas tulehtuu ennen huhtikuuta, sitten peli on selvä siltä osin ja hoitokin (mitä ikinä päätänkään) tapahtuu kunnallisen päivystyksessä, sillä pelkopolilla ei akuuttiaikoja.

Hampaan säilyttäminen olisi hyvä juttu - kyseessä takahammas, viisaudenhampaasta seuraava - mutta en tiedä voinko mennä juurihoitoon. Kipu nytkin poratessa jo todella kova.

Kiitos positiivisista vastauksista!
 
Viimeksi, kun juurihoidetun hampaan päälle laitettua, lohjennutta kruunua paikattiin, en huolinut puudutusta. Eihän juurihoidettuun hampaaseen satu. Olikin ensimmäinen kerta pitkään aikaan, kun minua porattiin ilman puudutusta. Reissusta jäi positiiviset fiilikset.
 
Mulla ollut molemmat juurihoidot kahdella kertaa ohi. Ei se nyt mukavaa ole, kun kyse poskihampaista ja lääkärillä koko käsi sun suussa, mutta kivutonta oli ja nopeasti ohikin.
Ei jäänyt huonoja fiiliksiä ollenkaan.
 
Mulla juurihoidettiin yksi vaurioitunut hammas. Oon aika toimenpidepelkoinen ja olin ihan kipsissä koko hoidon ajan, vaikkei se tuntunut puudutuksestakaan alkaen missään. Hoidon jälkeen olin tosi kipeä, henkinen puoli varmaan vaikutti eniten. Mun kasvot turposi ja pelkäsin että kuolen siihen. :D Kävin vielä kerran lääkärillä ensimmäisen hoidon jälkeen jolloin avasivat väliaikaisen paikan uudelleen. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.
 

Yhteistyössä