Hammaslääkäri kammo..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja L@ur@
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

L@ur@

Aktiivinen jäsen
14.12.2013
1 608
1
36
Pelkään mennä hammaslääkäriin. Ennen pystyin käymään siellä kun sain rauhoittavia mutta nyt en uskalla mennä vaikka saisinkin lääkkeen. Hammas on hiton kipeä. Syön burana ja panadolia täydet annokset päivittäin ja lisäksi hörpin lasten pronaxen pullosta huikkaa.. Oon pitänyt tätä kipua 6 kk.. Oon karsinut ruokia joita en voi purra. En juo kuumia juomia tai syö mitään kylmää..

Kun oon lääkärissä, itken, oksennan, hyperventiloin ja oon joskus pyörtynyt. Itken jo siinä kohtaa kun sinne soitetaan.

Miten pääsee kunnalliseen nukutushammashoitoon??? Yksityiselle ei varaa..
Mää niin kuolen näiden hampaiden kanssa.. :'(

Vaikka sulla ois kuinka kova pelko, et nukutusta saa ellei sulla ole ainakin jotain mielenterveysongelmia. Silloinkin antavat rauhottavia ensisijaisesti. Nukutus on tarkoitettu vammaisille ja vaikeasti hoidettaville (vammasta johtuen), näin mulle on ainakin sanottu pelkopolilla.

Mä olen itse siis päässyt kaupungin pelkopolille, jossa mua on nyt hoidettu jo melkein kymmenen vuotta. Pyysin lähetettä terveyskeskuksen hammaslääkäriltä joka nauroi ettei ne ota mua sinne - mä sanoin että annetaanko niiden päättää, että laittaisit nyt vaan sen paperin vetämään. Niin vaan ottivat ja ekat kolme vuotta hoidatin hampaani (reikiä siis varmaan siinä vaiheessa parikymmentä) rauhoittavien avulla, useamman kerran olen ihan nukahtanut hoitopöydälle vaikka on etuhampaita operoitu. Hoito on ollut loistavaa pelkopolilla ja mulla sattuu olemaan niin upea lääkäri kenen kanssa voi puhua ihan kaikesta, joka tukee ja on rauhallinen ja todella välittää potilaistaan.

Suosittelen että pyydät itsekin lähetettä pelkopolille - olettaen että sun kunnassa on sellainen tarjolla. Tähän tän hetkiseen tilanteeseen se ei kyllä auta, joten ei oikein auta kuin vain mennä päivystykseen - tai sitten soittaa yksityiselle ja kysellä hintoja ja mahdollista maksujärjestelyä.

Hammaskipu on ihan järkyttävää ja porauskipu on pahinta mahdollista kipua, joten ymmärrän sua erittäin hyvin.

Mua on myös porattu lapsena ohi, mutta ei noin pahasti. Hammaslääkärikammo on aika monella eli et ole ainoa siitä kärsivä. Siitä huolimatta olisi nyt erittäin tärkeätä mennä sinne hammashoitoon. Tänä päivänä hampilekurit on paremmin koulutettu kohtaamaan pelkopotilas kuin aiemmin. Teepä nyt niin, että varaat sen tarkastusajan ja mainitset tästä pelosta. Ensimmäisellä käynnillä sitten tehdään hoitosuunnitelma. Oma mies on myös kovasti pelkopotilas, mutta viimeksi nukahti tuoliin.

Mua on myös porattu lapsena ohi, mutta ei noin pahasti. Hammaslääkärikammo on aika monella eli et ole ainoa siitä kärsivä. Siitä huolimatta olisi nyt erittäin tärkeätä mennä sinne hammashoitoon. Tänä päivänä hampilekurit on paremmin koulutettu kohtaamaan pelkopotilas kuin aiemmin. Teepä nyt niin, että varaat sen tarkastusajan ja mainitset tästä pelosta. Ensimmäisellä käynnillä sitten tehdään hoitosuunnitelma. Oma mies on myös kovasti pelkopotilas, mutta viimeksi nukahti tuoliin.

Viimeksi kun annoin katsoa suuhun ( pelkään jo sitä katsomista ja tuoliin istumista vaikka ei tehtäs mitään) niin sain rauhoittavia 2x10 mg diapamia ja itkin koko ajan että saivat kuvat hampaista. Sitten oksensin niiden lavuaarille ja hoitaja soitti mieheni hakemaan minut kotiin.. Kotona itkin jonkun aikaa ja nukahdin eteisen lattialle.. :snotty:

Viimeksi muokattu:
Voiko joku lähteä sun kanssa sinne?

Kaveri oli yhden kerran mukana ja itkin siellä aulassa. Sitten huudettiin mun nimi. Sanoin etten mene ja yritin lähteä kotiin, niin kaveri tarttu käteen kiinni ja lähti kuljettamaan huoneeseen.. Menin paniikkiin ja huusin et päästä irti vitun hullu!! Ai että hävetti.. En ilkee pyytää ketään mukaan enää.. Mies on lasten kanssa kun menen.

Voi ei. Niin tiedan tuskasi. Mina en mennyt hammaslaakariin muistaakseni reiluun 10 vuoteen, koska pelko oli niin kamala. Oli kausia kun elin Nurofen+ -sarkylaakkeen avulla. Se on ibuprofeenia kodeiinilla. Taalla reseptivapaata.

Pikakelaan hetkeen, kun menin hammaslaakariin. Pari viikkoa olin huomannut ikenessa pienta turvotusta. Yhtena yona herasin hikoiluun ja mittasin kuumeeksi 39.5. Paivystyksen kautta hammasensiapuun. Hammasperainen absessi.

Tasta lahti prosessi, johon meni rahaa n. vuosipalkkani verran. Lainaa tulen maksamaan hammaslaakaripelkoni takia vuosia.

Pliis, pliis, mene hammaslaakariin nyt viela, kun olet vasta tuossa vaiheessa.

Viimeksi kun annoin katsoa suuhun ( pelkään jo sitä katsomista ja tuoliin istumista vaikka ei tehtäs mitään) niin sain rauhoittavia 2x10 mg diapamia ja itkin koko ajan että saivat kuvat hampaista. Sitten oksensin niiden lavuaarille ja hoitaja soitti mieheni hakemaan minut kotiin.. Kotona itkin jonkun aikaa ja nukahdimme eteisen lattialle.. :snotty:

Mä oon pahoillani sun puolesta. Oman puolison hampaat sain hoidettua kuntoon, mutta tuohon en ossaa sanoa mittään. Voiko ne sieltä hammashoitolasta antaa sulle lähetettä eteenpäin jonnekin muualle?

Minut hoidettiin sedaatiossa, koska tyon maara oli niin jarjeton.
Nykyaan psytyn kayda tarkastuksissa ilman mitaan laakitysta, mutta mitaan hampailleni en anna tehda ilman rauhoittavia.

Voisikohan onnistua niin, että jos ei siis kunnalliselle pääse nukutukseen, niin yksityisen kanssa tekisit jonkinlaisen maksusuunnitelman, ettei kerralla tartte maksaa koko hoitoa? Ainakin pääkaupunkiseudulla on useitakin yksityisiä, joissa tehdään nukutuksessa noita hammashoitoja. Ja oikeesti sun pitäs aatella se niinkin, että jos hammasvaivat pääsee liian pahoiksi, niin niistä tulee ihan "kuolemantauti:, voi tulla sydänvaivoja, yleinen verenmyrkytys yms. Ja sun elämä on varmaan tosi kaameaa, jos joudut kuukausikaupalla kestämään hammassärkyä, vaikkakin(ja ehkä etenkin) särkylääketurruksissa.

Jos kuiteskin aattelet, ettei yksityiselle ole mahdollista, niin:
Ota yhteyttä vaikka sinne kunnalliseen, kun on semmonen "hyvä hetki", eikä itketä, ja yritä vain kysyä sieltä, kuinka sun pitäisi asian kanssa edetä? Tai vaikka omaan terveyskeskuslääkäriin, johan toi on kaameaa ahdistusta ja paniikkia; pitäähän siihen olla joku apu!

Tsemppiä!!

Multa on poistettu kaksi hammasta ja se oli jotenkin siedettävää verrattuna poraan ja juurihoitoon. Nyt mulla on ientulehdus ihan selvästi.. Punainen ien johon kutiaa ja koskee yhtäaikaa. Poski on turvonnut. Äitini sai märkäpaiseen kurkkuun hampaasta ja pelottaa kyllä
Mitä tästä seuraa kun ei mene vaan ei silti pysty. Koskee myös leukaan ja korvaan..

Jos soittaminen on ylivoimaista, niin joku toinen soittaa. Tarvitset nyt kyllä jonkun ystävän henkiseksi tueksi tähän asiaan. Menet sinne ja tähdennät ettei ekalla kerralla saa koskea hampaisiin muuten kuin tarkistus tehdään. Tämän perusteella sitten hoitosuunnitelma. Röntgen voidaan ottaa koko suun kuvana, ei tarvi suuhun tunkea mitään pikkukuvia varten. Näin ainakin mun miehen hoito lähti liikkeelle, hienovaraisesti.

Viimeksi muokattu:
Sulla on kyllä paha pelko :hug:
Mä olen myös ollut hampilääkärikammoinen ja en käynyt siis vuosiin ollenkaan hammaslääkärillä. Jossain vaiheessa tuli sellaiset kivut että oli pakko mennä, ei ollut vaihtoehtoa. Silloisessa asuinkunnassani oli piiiitkät jonot kunnalliseen hammashoitoon ja sieltä tehtiinkin sitten joku maksusitoumus yksityiselle. Sain varata ajan valitsemalleni yksityiselle hammaslääkäriasemalle ja maksettavaa tuli vain tasan se mikä olis menny kunnallisellakin.
Korostin jo aikaa varatessa, ( olin siis varannut pelkopotilaisiin perehtyneen lääkärin ) että olen todella PELKOPOTILAS ja sanoin etten siksi ole vuosiin käynyt hampaita hoidattamassa. Kun se aika koitti että piti sinne mennä niin kädet jääkylminä suurinpiirtein tärisin odotushuoneessa mutta kaikessa lyhykäisyydessään pääsin peloistani. Eka kerralla oli rauhottavaa mut sit en enää tarvinnut sitä. Mulle tehtiin siellä kolmeen hampaaseen juurihoidot ja pelkoa tietty lisäs se mitä ihmiset pelotteli juurihoidosta. Kaikki meni kuitenkin hyvin eikä sattunut yhtään missään vaiheessa. Lääkäri kertoi koko ajan mitä tekee ja keskittyi minuun. Nyt on taas pelko tullut vähän takaisin kun pitäis varata aikaa muutaman lohjenneen hampaan hoitoon :| en oo joutunut pitkään aikaan käymään hampilassa joten alkaa olla taas kynnystä mut enköhän rohkaistu tässä lähiaikoina..

En usko et sulla auttaa sekään et joku väkisin rupee sua raahaamaan vastaanotolle :( Oiskohan sun asuinpaikkakunnalla mahdollisuus päästä yksityiselle samaan hintaan vai pääseekö sinne kunnalliselle ilman pitkää jonotusta? Pääsisitkö käymään jossain pelkopolilla tai muuta?
Toivottavasti sulla jotenkin järjestyy hoitoon meneminen koska tosiasiahan on et se hammas pitää hoitaa. Tsemppiä :heart:

Multa on poistettu kaksi hammasta ja se oli jotenkin siedettävää verrattuna poraan ja juurihoitoon. Nyt mulla on ientulehdus ihan selvästi.. Punainen ien johon kutiaa ja koskee yhtäaikaa. Poski on turvonnut. Äitini sai märkäpaiseen kurkkuun hampaasta ja pelottaa kyllä
Mitä tästä seuraa kun ei mene vaan ei silti pysty. Koskee myös leukaan ja korvaan..

Mä oon se, joka ei sano edes "päivää" ennenkuin oon pyytänyt puudutuksen hammiksessa.. Pystytkö ajattelemaan niin, että kun saat puudutuksen, se kipu on poissa, eikä tunnu missään? Puudutusta ei kyllä koskaan säästellä ees kunnallisessa, ja sehän vain pikkasen nipistää ja turvottaa sitten mahollisesti jäkikäteen, mutta ihanaa olla, kun ei tunnu missään.. Ja hei, jos noin paha kipu nyt ja levinnyt muuallekin, niin lähde päivystykseen..Onhan niillä siellä kunnon "dropit", jos aattelee vaikka purevia, huutavia lapsiakin..

Korosta kovasti sitä että sua oikeesti pelottaa tosi paljon. Mä aina pyydän et laittavat puudutuksen tappiin asti, niin paljon kuin vaan voi pistää. Kivusta ei tartte kärsiä. Toivottavasti rohkaistut ja menet sinne. Ymmärrän kyllä että tuo meneminen saattaa tuntua mahdottomalta :(

mulla on ihan samanlainen tilanne. kävin hoitajan vastaanotolla syksyllä ja se löysi reiän ja sen lisäksi mulla on hammas lohjennut. varattiin aika lääkärille paikkaukseen mutta en ole sinne vieläkään pystynyt menemään. oon ihan umpikujassa tän asian kanssa, haluisin saada hampaat hoidettua mut en vaan kykene sinne menemään. tää asia vaivaa ihan joka päivä ja pelottaa et miten pahaksi noi kohta menee :(

[QUOTE="tiipii";29468097]Mä oon se, joka ei sano edes "päivää" ennenkuin oon pyytänyt puudutuksen hammiksessa.. Pystytkö ajattelemaan niin, että kun saat puudutuksen, se kipu on poissa, eikä tunnu missään? Puudutusta ei kyllä koskaan säästellä ees kunnallisessa, ja sehän vain pikkasen nipistää ja turvottaa sitten mahollisesti jäkikäteen, mutta ihanaa olla, kun ei tunnu missään.. Ja hei, jos noin paha kipu nyt ja levinnyt muuallekin, niin lähde päivystykseen..Onhan niillä siellä kunnon "dropit", jos aattelee vaikka purevia, huutavia lapsiakin..[/QUOTE]

Jos pelkäsin kipua niin en varmaan pystyis puolta vuotta pitämään rikkinäistä hammasta ;) pahinta on ne äänet ja suhinaa ja makuuasento kun nieluun valuu räkää ja kyyneliä.. Tuntuu että siihen tukehtuu. Ja ne imurit vihloo ihan kauheasti suussa ja oksettaa ne pumpulit poskissa. Saa skarpata tosissaan ettei yöki..

Yhteistyössä