Hammaslääkäri hetken paikalla, kysy mitä vain!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaslääkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on huomenna hammaslääkäri. Takimmainen poskihammas alhaalta poistettiin helmikuun lopussa mutta yksi juuri jäi. Sen jälkeen olen syönyt 3 ab-kuuria, paketin panacodia ja muita särkylääkkeitä. Tarviiko mun maksaa tuosta hampaanpoistosta, koska hoito näköjään jäi kesken.. (olen maksanut kyllä laskun jo). Huomenna siis juuri leikataan pois. Mitä on odotettavissa?

No jaa, tästä täytyy kyllä keskustella sen hoitavan lääkärin kanssa. Varmaankin vähintään käyntimaksun verran joudut maksamaan.

[QUOTE="Äiti";26220250]Me pestään 3v hampaat kahdesti päivässä sähköharjalla ja fluori+ksylitolitahnalla, saa iltaisin myös ksylitolipastillit. Hampaissa ei näy mitään pilkkuja tms, mutta lapsi valittaa että sattuu kun harjataan ienrajoja. Voiko silti olla reikiä vaikkei silmällä näe muutoksia?[/QUOTE]

Oletteko milloin viimeksi käyneet suuhygienistillä tai hammaslääkärillä? Jos valittaa vain harjatessa, ja nimenomaan ikenissä, niin epäilisin, että lapsi kokee harjauksen liian kovana. Yksi mahdollisuus on tietenkin ientulehdus.

[QUOTE="vieras";26220266]Miksei kunnallisella puolella anneta suosiolla niitä puudutteita?? Miksi vähätellään kipua ja todetaan, ettei nyt sentään paikkauksen takia tarvitse puuduttaa? Vaikka potilas itse toivoisi puudutusta.[/QUOTE]

Kyllä meillä ainakin annetaan puudutus, jos asiakas pyytää. Asiakashan sen myös maksaa.

[QUOTE="aapee";26220477]Oletteko milloin viimeksi käyneet suuhygienistillä tai hammaslääkärillä? Jos valittaa vain harjatessa, ja nimenomaan ikenissä, niin epäilisin, että lapsi kokee harjauksen liian kovana. Yksi mahdollisuus on tietenkin ientulehdus.[/QUOTE]

yhteen samaan kysymykseen kaksi eri vastausta. Hammaslääkäri, joo vissiin!

Miksi minulla on yhä 34-vuotiaana lähes täydelliset hampaat, vaikka 11 vuoden ikään en pessyt hampaita kuin ehkä pari kertaa viikossa ja söin makeaa miten sattuu, ja nykyäänkin kahdesti päivässä tapahtuvassa hampaiden pesussa harjaan hampaita hätäisesti vain noin 30sek/pesu? Syön makeaa lähes päivittäin (karkkia, suklaata, tai leivonnaisia). Ei ole yhtään ainutta reikää, ei haise henki, ja hampaani ovat valkoiset, vaikken koskaan ole käyttänyt valkaisua. En käytä xylitol-tuotteita - en ole koskaan käyttänyt. Onko tässä kyse pelkästään hyvästä tuurista vai mitkä kaikki asiat voivat vaikuttaa hampaiden kuntoon?

Karieksen syntyyn vaikuttaa happoa tuottavien bakteerien runsas määrä plakissa, sokeripitoinen ravinto ja ruokailun tiheys sekä syljen ja hammaskudoksen ominaisuudet. Voi olla, ettet ole saanut mutans streptokokki -tartuntaa.

Mitä on ne viivat hampaissa?

Yksi etuhampaani on suorassa kirkkaassa valossa ikään kuin naarmulla ylhäältä alas asti, mutta sitä ei normaalisti näe, vain vessan peilistä ihan läheltä. Hammaslääkäri tai suuhygienisti ei ole ikinä sanonut mitään.

[QUOTE="vieras";26220289]Mikä siinä on ettei hammaslääkärit ja suuhygienistit ole vielä tänä päivänäkään perillä siitä, että imetys ei todellakaan ole mikään tappotuomio hampaille? Kaikki muu katsotaan läpi sormien, mutta auta armias jos imetät taaperoa.[/QUOTE]

Taaperoimetys ei yksistään aiheuta hampaiden reikiintymistä varhaislapsuudessa. Pitkään jatkuva imetys on kuitenkin tutkimusten mukaan usein yhteydessä ruokatottumuksiin, jotka voivat suosia hampaiden reikiintymistä varhaislapsuudessa.

[QUOTE="pop";26220296]Mitä maksaisi, ja kuinka paljon veisi aikaa saada nuo lähentyvät alaleuan etuhampaat uudelleen nättiin riviin?

Voiko reikä korjaantua itsekseen? ksylitolpastilli kyllä ollu reiän päällä melkosen usein kun koski eikä ehtinyt lääkärille...[/QUOTE]

Hintakysymystä sinun täytyy kysyä suoraan hammaslääkäriltäsi, hän osaa parhaiten arvioida sen. Ihan reikä ei kyllä valitettavasti paikkaannu itsekseen.

Kuuluuko sadismi hammaslääkäri opintoihin? vai tuleeko se ihan luonnostaan?

Ei kuulu =) Pyrkimys on, että potilas saisi mahdollisimman kivutonta hoitoa, se on meille työskentelevillekin etu, kun potilas voi olla tuolissa rentona. Nykytekniikalla mitä meillä julkisella puolella on käytössä, ei voida hammaslääkärireissua esim. paikkauksen yhteydessä aivan kivuttomaksi loihtia, kun jo se puudutuspiikkikin tuntuu inhottavalta, mutta varmasti tulevaisuudessa tämäkin on mahdollista.

Yhteistyössä