hammashoito nukutuksessa, riittääköhän 3000€ mihinkään?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelko

Vieras
mä en tän pelon takia ole 10vuoteen pystynyt käymään hammaslääkärissä. hampaita on lohjennut, on reikiä, ientulehdusta, henki haisee... :ashamed:
kärsin tästä joka päivä ja jokaikinen minuutti.
nyt olen saanut kokoon 3000€ säästöön, mutta pelkään että se ei riitä.
mulla on ihan kammottavia kokemuksia hammaslääkäreistä, että mä en uskalla soittaa ja kysyä kun pelkään et mut nauretaan linjoilta...

olen äärettömän kiitollinen asiallisista vastauksista!!!

[QUOTE="vieras";23199027]Noita nukutuksia tehdään kyllä julkisellakin puolella[/QUOTE]

mä en meidän kunnan hammaslääkäriin enää jalallani astu IKINÄ.... niin pahat traumat sieltä saanu.

vaik ne tehtäis julkisellakin puolella niin ei välttämättä samas talos kun ns. tavis hammas hoidot... meil poika kans nukutettiin kun sai niin kauhean hammaslääkäri pelon, niin se nukutus tapahtui kuitenkin yksityisellä, vaikka julkiselta puolelta lähete laitettiin... 89e maksoi eli sen normaalin päiväkirurgisen mukaan meni...

mun ystävän hampaat oli tosi kamalassa kunnossa koska se pelkäsi hammaslääkäri. 2500 sillä meni nukutuksessa ja sen aikana tehtäviin korjauksiin. oli paikattu ja otettu useampi hammaskin pois. ja sai maksaa laskun kolmessa erässä

Kysy voisitko saada ilokaasua hammaslääkärissä. Mä sain ja ihan kunnalliselta puolelta. Mullakin ihan hirvee hammaslääkäripelko mut ilokaasun avulla ei pelottanu kyl yhtään :D Multa on porattu reikiä ja poistettu viisaudenhampaita ilokaasun avulla (ja tietty lisäks paljon puudutuksia), ei sattunu yhtään.

KIITOS vastauksista!! :)

mies saa varata mulle tarkistusajan kun tulee töistä, mä en ite pysty soittamaan... huh, jos vihdoin tää asia hoituis!!!! ja tosiaan jos edes pahimmat sais nukutuksessa hoidettua niin ehkä sitten jo loput pystyis rauhottavien voimalla hoidattaan...

mun kaveri kävi tampereella julkisen puolen nukutushammashoidossa, ja oli tyytyväinen kokemukseen. Maksoi noin 1200e, hampaat putsattiin perusteellisesti, 4 reikää paikattiin.

[QUOTE="mama";23200399]siis onko se nukutus, joka siinä maksaa, vai onko niin paljon korjattavaa hampaissa...?siis kun tonneista puhutaan...[/QUOTE]

Nukutus vaatii aina paikalle anestesialääkärin, joten se ylimääräinen ammattilainen siinä sivussa (ja aineet +laitteet) on varmaan puolet-2/3 loppusummasta

Joissakin kunnissa hammashoito nukutuksessa tehdään lähetteellä yliopistosairaalassa. Sain tänään lähetteen oman alueeni sairaalaan, koska tänään tarkastuksessa johtava Hll totesi, ettei tavanomainen hoito onnistu eikä yksityiselle ole varaa lähteä. Jos en sairaistaisi diabetesta ja sydämenvajaatoimintaa, nukutuslääkäri olisi voinut tulla kaupungin hoitolaan.

Kai te tiedätte nukutukseen liittyvistä riskeistä? Ja hammashoitopelkoa se ei poista. Kuinka monesti elämänne aikana vielä aiotte nukutuksessa hampaanne paikkauttaa?

Sain itse myös kammon kunnan hammashoitolasta kun huuleni poltettiin juurihoitoa tehtäessä! silloin päätin että EN ikinä enää mene kunnaliseen hammashoitolaan enkä ole mennyt! kävin nukutushammashoidossa ja itse selvisin vajaalla 1000e. yksi hammas poistettiin, toiseen tehtiin uusi "kruunu" kun oli lohjennu niin pahasti. Tämän nukutushammashoidon jälkeen olen käynyt yksityisellä hammaslääkärillä joka on aivan mahtava! ja hän ymmärtää hammaslääkäripelkoisia asiakkaita ja on todella helläkätinen, ja selittää aina mitä on tekemässä.
Tsemppiä <3 hyvin se menee *hali*

vielä jäi sanomatta, että minun kohdalla oli ainakin ensin "peruskäynti" siellä hammaslääkärillä ja lääkäri tutki hampaat ja teki arvion mitä tuli maksamaan. sitten sain ajan itse nukutushammashoitoon.

[QUOTE="kohtalotoveri";24637551]Sain itse myös kammon kunnan hammashoitolasta kun huuleni poltettiin juurihoitoa tehtäessä! silloin päätin että EN ikinä enää mene kunnaliseen hammashoitolaan enkä ole mennyt! kävin nukutushammashoidossa ja itse selvisin vajaalla 1000e. yksi hammas poistettiin, toiseen tehtiin uusi "kruunu" kun oli lohjennu niin pahasti. Tämän nukutushammashoidon jälkeen olen käynyt yksityisellä hammaslääkärillä joka on aivan mahtava! ja hän ymmärtää hammaslääkäripelkoisia asiakkaita ja on todella helläkätinen, ja selittää aina mitä on tekemässä.
Tsemppiä <3 hyvin se menee *hali*[/QUOTE]

Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi yks huono kokemus tekee koko kategoriasta kauhean. Jos yks osaamaton kunnan hammaslääkäri tekee mokan (tai taitava tekee sen yhden harvinaisen virheen), heti ollaan demonisoimassa kaikki kunnan hämmäslääkärit. Vähän sama kun sanois, että koska yks tyyppi kansalaisuutta X varasti sun lompakon, kaikki X:t on varkaita.

[QUOTE="vieras";24637610]Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi yks huono kokemus tekee koko kategoriasta kauhean. Jos yks osaamaton kunnan hammaslääkäri tekee mokan (tai taitava tekee sen yhden harvinaisen virheen), heti ollaan demonisoimassa kaikki kunnan hämmäslääkärit. Vähän sama kun sanois, että koska yks tyyppi kansalaisuutta X varasti sun lompakon, kaikki X:t on varkaita.[/QUOTE]

Samoin mietin minä. Mä en ainakaan mitään tonneja alkais maksamaan hammaslääkäristä, vaikka joku hammaslääkäri olis tehnyt virheen. Itse olen myös joutunut virheen kohteeksi terveydenhuollossa kahdesti, mutta käyn silti kunnallisella - virheitä sattuu. Ihan hyvin se yksityinen hammaslääkärikin voi sohaista poralla jonnekin muualle, samalla tavalla kai se hammaslääkäri on koulutettu, oli julkinen tai yksityinen, vai onko koulutuksessa jotain eroa??

Samoin mietin minä. Mä en ainakaan mitään tonneja alkais maksamaan hammaslääkäristä, vaikka joku hammaslääkäri olis tehnyt virheen. Itse olen myös joutunut virheen kohteeksi terveydenhuollossa kahdesti, mutta käyn silti kunnallisella - virheitä sattuu. Ihan hyvin se yksityinen hammaslääkärikin voi sohaista poralla jonnekin muualle, samalla tavalla kai se hammaslääkäri on koulutettu, oli julkinen tai yksityinen, vai onko koulutuksessa jotain eroa??

Niin, no sehän on jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää. Itse joka tapauksessa suosin niin hammashoito asioissa kuin muissakin YKSITYISIÄ, kyllä ne maksaa toki enemmän, mutta kyllä ne tekee asiat paljon huolellisemmin!!! eikä olla "liukuhihnalla" niinkuin kunnallisella puolella. Mielipiteensä jokaisella :D

Miten joku voi antaa hampaiden mädäntyä suuhun mieluummin kuin menee hammaslääkärille? :( Tai maksaa monta tuhatta yhdestä hammaslääkärikäynnistä. Etenkin kun ottaa huomioon, että kyllä siellä pitää käydä ennemmin tai myöhemmin taas uudelleen.

Halvemmalla pääset kun soitat hammaslääkärille ja selität, että jostain järjettömästä syystä pelkäät hirvästi. Osaavat sitten suhtautua oikein ja rauhoitella, ja tehdä suunnitelman ilokaasujen tms. varalle. Samaten voi ottaa kaverin mukaan pitämään kädestä, kyllä ne hammaslääkärit senkin ymmärtää.

[QUOTE="kohtalotoveri";24637682]Niin, no sehän on jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää. Itse joka tapauksessa suosin niin hammashoito asioissa kuin muissakin YKSITYISIÄ, kyllä ne maksaa toki enemmän, mutta kyllä ne tekee asiat paljon huolellisemmin!!! eikä olla "liukuhihnalla" niinkuin kunnallisella puolella. Mielipiteensä jokaisella :D[/QUOTE]

Samaa työtä ne yksityisetkin tekee eikä yksi asiakas ole sen spesiaalimpi tapaus kuin muutkaan.

[QUOTE="vieras";24637727]Samaa työtä ne yksityisetkin tekee eikä yksi asiakas ole sen spesiaalimpi tapaus kuin muutkaan.[/QUOTE]

Niin tekevät joo, mutta kyllä heillä on aikaa asiakkaalle eri tavalla kuin julkisella puolella XD

[QUOTE="anni";24637832]Niin tekevät joo, mutta kyllä heillä on aikaa asiakkaalle eri tavalla kuin julkisella puolella XD[/QUOTE]

No jaa, viimeksi kun kävin lääkärissä (julkinen) niin lääkärillä oli aivan hyvin aikaa, kyseli paljon ja oli kiinnostunut. Samoin hammaslääkärissä on saanut hyvää palvelua; hampaat hoidetaan asianmukaisesti. Lääkäriaikaa meidän terveyskeskukseen on välillä hankalaa saada, se on ainoa miinuspuoli. Olen kerran käynyt yksityisellä kun tarvin nopeasti ajan, ja ei siellä sen kummempaa ollut, terveystarkastus kesti 5 minuuttia ja lasku oli iso.

[QUOTE="vieras";24637714]Miten joku voi antaa hampaiden mädäntyä suuhun mieluummin kuin menee hammaslääkärille?[/QUOTE]

Tai miten joku voi pelätä lentämistä niin paljon, että jättää lomareissut väliin tai ajaa Euroopan halki autolla?

Tai miten joku pelkää ahtaita paikkoja niin paljon, että kävelee viisitoista kerrosta portaita?

Tai pelätä busseja niin paljon, että oksentaa kun näkee sellaisen? (Jep, tositarina).

Ei ne pelot niin rationaalisia ole. Ole onnellinen, jos et pelkää mitään ainakaan niin paljoa, että se haittaisi ns. normaalia elämää.

Olen itse pahasti hammaslääkäripelkoinen. Noin kymmenen vuoden välein on ollut jotain remppaa suussa (paikkausta, hammaskiven poistoa), aina nukutuksessa tehty julkisella puolella. Sen verran hyvä veronmaksaja olen, etten viitsi hävetä pelkoani.

Mäkin niin toivoisin joskus pääseväni nukutukseen. Ainut vaan, että nukutuksessa ei voi muutakun aloittaa juurihoidot.. Juurihoitoja pitäisi tehdä kahteen hampaaseen, päälle 20reikää ja kaikki viisaudenhampaat pitäisi ottaa pois + yksi hammas mille ei kannata tehdä juurihoitoa. Olen soittanut ja kysellyt hintoja ja hirveitä summia menisi, koska hampaiden korjauksessa menisi monia tunteja.
En ole käynyt hammaslääkärissä oikeastaan 6vuoteen, lukuunottamatta niitä 3kertaa jolloin on laitettu kipupaikat hampaisiin, kun ei ole enään kestänyt sitä saatanallista kipua. Kyseinen yksityinen hammaslääkäri on ihan hyvä, mutta en vain pysty menemään muutakuin ihan pakon edessä. Kärsin myös pilaantuneesta hammaskalustostani. En tiedä mitä tekisin, kohta joutuu repimään kaikki hampaanjämät irti..