Halvat on huvit köyhän lapsilla

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Mun mielestä kuulostaa tosi hienolta! :)

Mä itse kun olin pieni, niin meillä oli rahasta aika tiukkaa. Välillä kuitenkin sai sitä mitä halus. Kyllä oli juhlaa, kun sai limskaa ihan oman pikkupullon, muistan isovanhemmilla käydessä, kun siellä aina sai oman pienen limskapullon ja grillattua broitsua ruuaksi. :) Ei mulle ole mitään kauheita muistoja jäänyt, vaikka en kaikkea saanutkaan, mitä halusin.

Meillä on itsellä useampi lapsi ja välillä on niin tiukkaa, että ruoka saadaan ostettua, mutta mihinkään ylimääräiseen ei jää rahaa. Silloin keksitään jotain leipomisjuttuja ym. tai sitten puhallellaan saippuakuplia kylppärissä. Ja ne on lasten mielestä kauheen hauskaa. Jouluksi ja synttäreiksi ostetaan jokaiselle aina jotain mieleistä, mutta muuten ei juurikaan ylimääräisiä ostella. Ihan iloisilta meidän lapset näyttää! :) Toivottavasti ei mitään kauheita muistoja jää sitten myöhemmälle iällekään. Joskus ostetaan vaatteita kirpparilta ja joskus kaupasta, silti tuntuu olevan yhtä mieleisiä.

Mun mielestä on vaan hieno juttu, että lapsilla on mielikuvitusta! :)
 
köyhis
Ei tää nyt oo varsinainen leikki, mut meillä lapset kilpailee ja taistelee ympäri vuoden pullojen keräilyn merkeissä. Voi sitä riemua, kun kaupan kulmalla nököttää 15 centin tölkki.
 
"a p"
Mulla oli tässä yks päivä synttärit. Pari nuorinta nyt muutaman päivän paketoineet lelujaan sanomalehteen ja vielä lahjanarua päälle ja sit kuskanneet mulle "synttärilahjoja" .
 
Äipykkä
Kaikki nämä "nuukailu" jutut ovat toimineet meidän lapsilla kun ovat olleet pieniä (vaikka oikeastaan rahasta ei le puutetta). Juuri tuollaisia pahvilaatikon uusio käyttäjiä ovat olleet kaikki.
Mutta kertokaahan miten TEINI voisi olla yhtä "nuuka" ja vaatimaton viihtyäkseen. ARGH, kaikki pitäis olla priimaa ja nenää vaan nyrpistellään (ja sama lapsi siis leikki niillä pahvilaatikoilla).
 
Ihania! Mun lapset rakensi eilen mökillä jämälaudoista ja pressun riekaleesta kodan.
Laudan kappaleista ja rimanpätkästä tuli pikkusiskolle keppiheppa ... näitä ois vaikka kuinka paljon ... metsikössä muutaman puun keskellä on maja jossa on wc, keittiö ja olkkari tais olla makuuhuonekin ja ne on kaikki "sisustettu" asianmukaisesti. En sanois että on köyhät huvit, lapsilla on kivaa ja me aikuiset tehdään AINA töitä, siis rakennetaan, remontoidaan, siivotaan tms niin lapset keksii omaa kivaa. Eilen tosin maalasivat varastomökin kappaleita ihan oikeasti mun kanssa ja sekin oli kivaa.
Ai niin, alkuksesästä rakensivat autinkotuoline pahvilaatikoista talon, jossa oli ovi, ikkuna ja harjakatto. Rakennustarpeina pahvilaatikot ja pakkausteippi.
 
Viimeksi muokattu:
mielikuvitusta
Meidän 5-vuotias on luonnostaan nuuka ja kekseliäs: muut vinkuvat tiettyjä leluja, meidän poika leikkii että auto on joku ihmishahmo. :D Sai lahjaksi ihan oikean hahmonkin eräästä sarjasta, vaan enpä ole nähnyt että kertaakaan sillä leikkisi...
 
-
Meillä ei eletty erityisen leveästi ollessani pieni.
Askartelin aina itse kaikki barbin autot ja huonekalut. Tein vaatteet. Piirsin. Meillä askarreltiin ja äiti antoi tehdä kaikenlaista. Uskon, että se antoi minulle paljon enemmän eväitä elämään, kuin mitä valmiit lelut olisivat antaneet. Olen edelleen äärettömän taita käsistäni ja hyvä piirtämään :)
Toivon, että kun lapseni vähän kasvavat voin antaa heille mahdollisuuden toteuttaa omaa luovuuttaan ja uskomaan omiin kykyihinsä sensijaan, että istuisivat perse homeessa sohvalla pelaamassa pleikkaria aamusta iltaan (ei siis tässäkään taidossa ole mitään vikaa, mikäli se ei täytä täysin lapsen vapaa- aikaa).
Anyway... uskon, että soveltamisen taito on lapselle huomattavasti arvokkaampaa, kuin valmiit ja kalliit lelut, vaikkei se lapsena aina sille tuntuisikaan :)
 
sipale
Meillä on ikuisuunprojekti lasten kanssa nukkekodissa. Lapsista on jo kehittynyt melko mestareita tunnistamaan kaikkea käyttöön sopivaa joista tehdä lisää nukeille tavaraa.
Ja kuulemma mieluummin itsetehtyä kuin ostettua.
Toki aina jotain ostetaankin mutta tarkan harkinnan jälkeen.
Samoin erilaiset keppihevoset mallia villasukka on huudossa meillä.
 
"hmm"
Mun 8v poika sai joululahjaksi kirpparilta löytämäni armeijan vanhan kaasunaamarin :D

Oli pojan lempparilahja, vaikka sai kaikkea muutakin :)

2 euroa tais maksaa
en nyt tiedä onko tästä hyötyä näin myöhään viestin lähetyksen jälkeen sanoa, mutta n. 50 vuotta ja sitä vanhemmissa kaasunaamareissa voi olla asbestipohjainen suodatin. Toki varmaan kaikki ottavatkin suodattimen pois lasten leikkeihin menevästä kaasunaamarista, mutta ajattelin vain sanoa :) ja yleisimmät kirpputorien kaasunaamarit ovat niitä tällä hetkellä armeijassa käytössä olevia ja turvallisia harmaita malleja joiden paras tunnusmerkki on se pottunenä.
 

Yhteistyössä