Haluisin perhepäivähoitajaks

  • Viestiketjun aloittaja pph?
  • Ensimmäinen viesti
pph?
Mutta ongelma on varmaan siinä, että oon nuori, 21-vuotias ja asutaan kaksiossa. Kuka tietää millaiset ne kriteerit on? Löydän vaan ympäripyöreitä vastauksia.. Eli onko se kaksio este, onhan tää kummiskin iso (n.70neliöö). Tai mun ikä..Toisitko itse lapsesi hoitoon itseäsi nuoremmalle, vai ajattelisitko "mikä vastuuntunnoton kakara".
Muutaman vuoden olen jo halunnut ruveta yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Kaiken näköisiä tavaroita on tullut varastoon haalittua asenteella "näistä voisi sitten lasten kanssa askarrella..". Lasten kanssa tulen hyvin toimeen ja se tuntuu siltä "kutsumustyöltä". Päiväkodissa olen ollut töissä ja se tuntui "siltä omalta hommalta".
 
sokeritoppa
Otapa yhteyttä kuntasi päivähoitotoimistoon tms. ja kysy sieltä, minkälaiset teidän kunnassa ovat käytännöt.

Itsellä ei ole kokemusta pph:sta, mutta kummityttö on ollut muutamalla eri hoitajalla eri paikkakunnilla. Paras on äitinsä mielestä ollut vähän päälle kaksikymppinen (en tarkkaan muista ikää), työstään tosi innostunut nuori pph. =)
 
rusina
Kyllä siihen jotkut koulutusvaatimukset on perhepäivähoitaja kursseja järjestetään, lähihoitajan koulutuksella voi ruveta. Ikä ei liene este. Mikäli olet päiväkodinkin tuntenut omaksesi niin ehdottomasai töihin vaan - hyviä lastenhoitajia ei ole liikaa...
 
mama
Ei kai ny ikä o este ja toi teiän kaksiokin kuulostaa aika isolta! Ota yhteyttä teidän kunnan lasten päivähoidosta huolehtivään immeiseen ja kysy, miten pääsisit pph:n hommiin!
 
pph?
Itse vaan mietein näitä ikäennakkoluuloja. Itse en koe itseäni mitenkää liian nuoreksi. On tässä elämää tultu jo elettyä, nyt on se vakiintumisen aika. Lähihoitaja opiskelua takana jo vuosi, toiset kaksi edessä. Mutta siksi mieteinkin, että jos ottaisi selvää kursseista yms. Turhaan käyn koulua loppuun, koska tiedän jo nyt, että vanhukset yms. eivät ole se minun juttuni. Eivätkä laitokset.
 
vieras
Meidän tyttö oli pphoidossa tädillä joka asu kaksiossa ja tais olla jotain 55 neliöö eli ei kai se kämppä mitään meinaa, jos työ tuntuu omalta ja sitä tekee hyvin.
 
pph
Suosittelen lämpimästi tätä alaa jos olet kotona viihtyvä ihminen. Ota yhteyttä oman kuntasi pph toimistoon. Et ole liian nuori ja kursseista ja koulutuksesta saat sieltä tietoa. itse rakastan työtäni ja voin siis suositella. Meistähän on jatkuva pula ja olisi mukavaa jos nuoria tulisi hommiin mukaan. Teitä tarvitaan!
 
Kannattaa tosiaan kysyä oman kunnan/kaupungin päivähoidon johtajalta tms. lisätietoja, vaatimukset kun vaihtelevat kunnittain. Esim. täällä ottavat myös sellaisia (varsinkin sijaisiksi) kenellä ei ole koulutusta. Eli hepääsevät määräaikaiseksi, vakituisen työsuhteen ehto on pph:n, mutta monet ovat kuulema suorittaneet sen myös työn ohessa. Eikä se kaksiokaan ole välttämättä este, onhan teillä aika paljon tilaa jos 70 neliötä. Täällä ainakin yksi pph asuu kaksiossa.

Jos olisin itse viemässä lastani hoitoon, niin ei ikä merkitsisi ensisijaisesti mitään, vaan ylipäänsä suhtautuminen työhön ja se miten lasten kanssa on. Voisin hyvin kuvitella että lapseni hoitaja voisi olla ikäisesi, ei se ikä aina tee hoitajasta parasta mahdollista :snotty:
 
pph?
Kiitos kaikille kommenteistanne ja mielipiteistänne. Tiedän, että motivaatio olisi työssäni kohdallaan ja muutkin asiat. Itse olen vain ollut kovin huolissani iästäni ja asuntomme koosta. Koska en ole itsekään törmännyt nuoriin pph, että varmaan johtuu siitä :)
 
migreenikko
Itse olen ollut perhepäivähoitajana ja asuin silloin kaksiossa ja ei se estänyt millään tavalla hoitamasta lapsia,tykkäsin työstä,hoidin loppuajan yksityisenä perhepäivähoitajana lapsia.
 
yx pph
Anteeksi, että tungen tähän ketjuun eriävällä mielipiteellä, mut kannattaa lukea esim. tältä palstalta juttuja pph:n työstä, palkkauksesta jne. Saatat harkita pari kertaa pph:ksi ryhtymistä. Enempää en "mollaa" työtä, ettei taas valitus ala jostain päin kuulua..
 
migreenikko
En miäkään ala entistä ammattiani mollaamaan,mutta vaihdoin muualle työhö,kyllä sitä nyt jonkun aikaa työkseen tekee perhepäivähoitajan työtä,mutta palkka saisi siinä työssä myöskin nousta,mitä ei varmaan tapahdu koskaan,täytyy todella tykätä lapsista,että tykkää sitä työtä tehdä vuosikausia.
 
pph?
Olen kyllä laskeskellut ja ottanut asioista selvää. Palkkahan on suoraan sanottuna kunnallisella p*ska. Yksityiseksi varmaan jossain vaiheessa lähtisinkin. Mutta toisaalta, olen sen luontoinen ihminen, ja aina kaikille sen sanonutkin, että raha ei tee ihmisestä onnellista. Mieluummin teen p*skalla palkalla työtä joka tuntuu oikeelta, kuin erittäin hyvällä palkalla hommaa jota vihaisin/en viihtyisi. Ja eihän miehen palkassa oo moittimista tällä hetkellä ;)
 
Karkkimaankaveri
Sinulla selvästikkin aito motivaatio työtä kohtaan niin silloin ikä ei ole este. Hyvin voisin tuoda lapseni itseäni nuoremmalle hoitajalle, jos motivaatio kohdallaan. Tiedän erään ikäisiesi hoitajan ja on todella pidetty täällä. Eikä työajat ole peet, kuten vieras mainitsi, koska yksityisenä saat itse päättää työaikasi. Onnea!
 
Pph
Sinulla voisi ollakin motivaatiota, koska ei ole omia lapsia vielä. Työpäivän jälkeen ei siis velvoitteet jatku :) tai eihän noilla eläkeikää lähestyvilläkään illalla ole töitä päinvastoin kuin meillä pph:illa joilla omia pieniä lapsia.

Mutta tuohon asunnon kokoon en ota kantaa. Se riippuu ihan leikkitilan suuruudesta ja makuutilat pitää löytyä. itse aloitin työt kolmiossa, mutta neliöitä ei ollut paljoa enempää kuin sinun kaksiossakaan. Nykyään asumme neliössä, mutta leikkitilana käytämme olohuonetta, keittiötä ja eteistä. Hyvin mahtuvat leikkimään sillä aika vähän me sisätiloissa homehdutaan vaan me ulkoilemme paljon.

Onnea matkaan :)
 
pph
Alkuperäinen kirjoittaja On hyvä:
et on motivaatiota mut kannattaa ajatella myös ihan omaa napaakin...

Oma äiti perhepäivähoitajana, palkka 600-800e/kk, tosi paska ja työajat ihan perseestä
Tätä kyllä ihmettelen! Siis, äidilläsi ei voi olla kovin montaa lasta tuolla palkalla. Oma palkkani on n. 1700e/kk ja työajat on ainakin paremmat kuin kaupanalalla. Itselläni on ainakin työaika n. 7.00-17.00 välisenä aikana ja ilman työmatkoja!:)

 

Yhteistyössä