Haluatko kysyä romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
Romanitar...
Vastaan mielelläni esitettyihin kysymyksiin.

Muistetaan asiallisuus puolin ja toisin. Toivon myös, että rasistiset kommentit jätettäisiin tämän keskustelun ulkopuolelle.
 
Miia
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Vastaan mielelläni esitettyihin kysymyksiin.

Muistetaan asiallisuus puolin ja toisin. Toivon myös, että rasistiset kommentit jätettäisiin tämän keskustelun ulkopuolelle.

Mä luulen että joku tulee ennemmin tai myöhemmin heittämään jotain lokaa tähän keskusteluun, mutta jos noita tulee niin älä välitä sellaisesta. Tosi hienoa että tulet itse tavallaan "tarjoamaan" tämmöstä, ei tarvi keskenään spekuloida ja arvailla.

Sitä kysyisin että onko tässä netin kautta käytävässä keskustelussa jotain rajotteita tai kiellettyjä asioita mistä ei voi tai saa puhua? En halua loukata, kysyttävää kuitenkin olisi.
 
piimä
Miksi te olette niin sosiaalisesti ronskeja, siis ihan oikeasti työssäni 9,5 romania kymmenestä on karskeja, hyökkääviä ja pelottavia.
Äläkä syytä minua, palvelen kaikkia asiakkaita ihan yhtä ystävällisesti.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Miia:
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Vastaan mielelläni esitettyihin kysymyksiin.

Muistetaan asiallisuus puolin ja toisin. Toivon myös, että rasistiset kommentit jätettäisiin tämän keskustelun ulkopuolelle.

Mä luulen että joku tulee ennemmin tai myöhemmin heittämään jotain lokaa tähän keskusteluun, mutta jos noita tulee niin älä välitä sellaisesta. Tosi hienoa että tulet itse tavallaan "tarjoamaan" tämmöstä, ei tarvi keskenään spekuloida ja arvailla.

Sitä kysyisin että onko tässä netin kautta käytävässä keskustelussa jotain rajotteita tai kiellettyjä asioita mistä ei voi tai saa puhua? En halua loukata, kysyttävää kuitenkin olisi.

Totta, voihan näitä tietysti tulla. Mutta mitäpä minä varsinaisesti välittäisin siitä, jos joku haluaa minulle, tuntemattomalle ihmiselle, lähetellä tökeröitä viestejä netin kautta? :) Eikä tosiaan tarvitse miettiä, mitä voi tai saa kysyä, kyllä ihan kaikki käy. Ajattelin, että on ihmisiä, joilla on kysymyksiä, mutta ei vastauksia, ja päätin tulla katsastamaan, josko voisin jollekin vastauksen antaa.
 
pöh
Olen töissä asiakaspalvelussa. Vain 1/10 romanista käyttäytyy hyvin ja he ovat usein ärimmäisen kohteliaita. Miksi valtaosa (minun kokemukseni mukaan) käyttäytyy huonosti mm. olemalla röyhkeä, epäkohtelias, liian äänekäs, yrittää huijata jne.
 
lisko harmaana
Käykö moni romani ihan tavallisissa töissä? Mikä on tuttavapiirisi tavallisin ammatti? (minä satun tuntemaan runsaan joukon insinöörejä ja sairaanhoitajia) Mitä itse ajattelet romanien (väitetyistä) ongelmista yhteiskunnassa?
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Onko huomattavan suuri osa romaneista uskovaisia? On tullut sellainen vaikutelma. Jos ovat, niin kuuluvatko ev.lut.-kirkkoon vai muuhun?

Hei! Suurin osa romaneista uskoo Jumalaan, ja Jeesuksen ylösnousemukseen, mutta kaikki eivät tietenkään ole uskossa. Hengelliseen toimintaan ja hengellisiin tapahtumiin saatetaan osallistua aika aktiivisesti, vaikka ei varsinaisesti uskovaisia oltaisikaan. Suurin osa romaneista on ihan evankelisluterilaisia, mutta jostain syystä moni on hakeutunut käymään esim. helluntaiseurakunnissa tai baptistiseurakunnissa.
 
Vieras
Miten romanikulttuurissa suhtaudutaan mielenterveysongelmiin ja niiden hoitoon? Olen ammatiltani psykologi ja psykoterapeutti ja olen ihmetellyt romaniasiakkaiden vähäistä määrää. Kuitenkin tilastollisesti suunnilleen sama määrä eri mielenterveysongelmia on ihmisillä eri asuinmaista ja kulttuureista riippumatta.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja piimä:
Miksi te olette niin sosiaalisesti ronskeja, siis ihan oikeasti työssäni 9,5 romania kymmenestä on karskeja, hyökkääviä ja pelottavia.
Äläkä syytä minua, palvelen kaikkia asiakkaita ihan yhtä ystävällisesti.

On tietysti vähän hankala vastata kenenkään muun kuin itsensä puolesta, ja minulle on kotona opetettu ihan tavalliset käytöstavat, joilla pärjää jokapäiväisessä elämässä. En epäile, että asiakaspalvelutaidoissasi olisi jotain vikaa, varmasti osaat asiasi. :) Olisiko vain niin, että kohtaamasi romanit ovat joko olleet muuten vain pahalla päällä, tai sitten he ovat heittäneet tavallisessa kanssakäymisessä tarvittavat käytöstavat roskikseen. Ikävää, että joudut tuollaisia romaneita kohtaamaan, toivottavasti tulee vastaan toisenlaisiakin romaneita.
 
joo
Haluan. Onko romaneille tärkeää, että lapsella on tukkaa? Mulla oli vieruskaverina synnytyslaitoksella romaniäiti, joka sanoi että olisi hyvä, jos lapsella olisi paljon hiuksia.

Entä hameen käyttö? Jos sitä alkaa käyttää, niin pitääkö sitä sitten käyttää aina? Vai voiko jättää käyttämättä väliaikaisesti, jos vaikka saa jonkun työpaikan, jossa romanihameen käyttämisestä olisi haittaa?

Sitten, yksi kysymys vielä. Miksi romanit eivät käytä lämpimiä talvivaatteita vaan kulkevat aina samoilla hameilla ja nahkatakeilla, vaikka olisi 30 astetta pakkasta? Eivätkä käytä pipoja, mitään päähineitäkään?






 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi nuorempi romani ei voi asua kerrostalossa vanhemman romanin yläpuolella?

Nuorempi ei saa olla symbolisesti eikä konkreettisesti vanhemman yläpuolella, koska vanhempi ei saa jäädä nuoremman jalkoihin. Tunnetko yhtään käsitettä romanien symbolisesta puhtaudesta? Myös se nimittäin liittyy tähän. Jos esim. nuori nainen kävelisi vanhempien romanien asunnon yläpuolella, olisi tämä alapuolella oleva asunto symbolisesti likainen. Jos tapoja tiukasti noudatetaan, niin asunto irtaimistonsa kanssa olisi tavallaan pilalla.
 
äiti82
Asun keski-pohjanmaalla ja pienessä kaupungissa, jossa myös romaneja, mutta enimmäkseen heitä tulee kaupunkiimme kesäisin ruotsista. Yleensä silloin meillä kaupoissa tehovalvonta ja vaikka se romaneja loukkaa ja ärsyttää niin näin se vain on. Haluankin nyt kysyä että miksi romanit niin usein varastavat?
 
joku vaan
Mistä te tunnistatte ei-romanivaatteissa kulkevan puoliromanin tuosta noin vain?
Olen saanut itse valkolaiskasvatuksen ja tietääkseni minusta ei pitäs näkyä sukuni päällepäin.
 
huuhh
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Mistä te tunnistatte ei-romanivaatteissa kulkevan puoliromanin tuosta noin vain?
Olen saanut itse valkolaiskasvatuksen ja tietääkseni minusta ei pitäs näkyä sukuni päällepäin.
Ehkä romanit vaan kysyvät herkästi. Multakin on kyselty et "oot sie meikäläisii" ja en todellakaan ole romanin näköinen, tukka oli vaan sellasilla "romanileteillä".
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja wq:
onko romanipuku kuuma? mitä vaatteit siel on alla?

Romanivaatetus on kuuma kesäisin, sekä miesten että naisten. Miehillä tietysti vähän helpompaa.

Röijyn, eli päällyspuseron alla pidetään yleensä röijykankaan väristä aluspaitaa, koska usein nämä röijykankaat ovat läpinäkyviä. Hameen alla on useimmiten alushame, joko leveä tai kapea, oma maku ratkaisee.
 

Yhteistyössä