Haluatko kysyä jotain 46-vuotiaalta äidiltä jolla on 3kk ja 3pvä ikäinen vauva?

• Viestiketjun aloittaja Janita.66
  • Ensimmäinen viesti
"sipsi"
Lämpimästi onnea sinulle ja perheellesi. Vuotta nuorempi olen, meille ei tosin lapsia enää tule :) Kyllä on lapsellisia kommentteja täällä ketjussa, toivottavasti et pahoita mieltäsi.

Ja niille, jotka 46v ikäistä mummona pitävät sanon että höpönhöpön ja huomenna lissää :LOL: Mummous on kaukana meikäläisestä :)

"vieras"
Eipä siinä mitään. Hieno homma ja onnea pienokaisesta :)
Itse olen "nuori" kolmekymppinen kolmen lapsen äiti, mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka joskus vielä haluaisi perheenlisäystä.

En siis pidä mitenkään ihmeellisenä 40+ vauvan äitejä. On minun isoäitinikin saanut lapsia 20-46 -vuotiaana. Ennen taisi olla aika tyypillistä että lapsia syntyi naisille hyvinkin monen ikäisenä. Isoimmat jo aikuisia nuorimpien syntyessä.

Janita.66
[QUOTE="sipsi";28445663]Lämpimästi onnea sinulle ja perheellesi. Vuotta nuorempi olen, meille ei tosin lapsia enää tule :) Kyllä on lapsellisia kommentteja täällä ketjussa, toivottavasti et pahoita mieltäsi.

Ja niille, jotka 46v ikäistä mummona pitävät sanon että höpönhöpön ja huomenna lissää :LOL: Mummous on kaukana meikäläisestä :)[/QUOTE]

Niin on meikäläisestäkin!

Pitkät hulmuavat on brunetet hiukset, tykkään meikillä korostaa kauniita piirteitä, käydä kosmetologilla kasvohoidoissa sun muissa jupakoissa, pitää vartalon hoikkana ja mustat pitkävartiset saappaat on kova sana. Jos mummolta kuulostaa niin minkäs teet... :)

Kiitos onnitteluista!

Janita.66
[QUOTE="vieras";28445679]Eipä siinä mitään. Hieno homma ja onnea pienokaisesta :)
Itse olen "nuori" kolmekymppinen kolmen lapsen äiti, mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka joskus vielä haluaisi perheenlisäystä.

En siis pidä mitenkään ihmeellisenä 40+ vauvan äitejä. On minun isoäitinikin saanut lapsia 20-46 -vuotiaana. Ennen taisi olla aika tyypillistä että lapsia syntyi naisille hyvinkin monen ikäisenä. Isoimmat jo aikuisia nuorimpien syntyessä.[/QUOTE]

Minä olin pikkusiskoni syntyessä 15-vuotias eli en vielä aikuinen, mutta kolmen vuoden päässä täysi-ikäisyydestä.

Mies ja kun hänen kaksoisveljensä syntyivät niin vanhemmat lapsethan ovat olleet silloin siinä perheessä 13 ja 11-vuotiaita.

Kyllä se on varmasti ollut tyypillistä ja nuorihan sinä vielä olet!

Vauvat on kiva juttu, kannattaa niitä haluta. ;)

Myös 46
Itselläni nuorin on 6-vuotias. Kyllä tähän keskusteluun voisin sanoa, että lapsen haluamiseen ei vaikuta biologinen ikä vaan se, kuinka terveeksi ja elinvoimaiseksi tuntee itsensä. Itse tunnen olevani jokseenkin raihnainen. Mutta 45-vuotias ystäväni sai juuri lapsen ja haaveilee toisesta. Hänellä tilanne aivan toinen, on terve ja priimakunnossa.

"Heli"
[QUOTE="Satu";28444955]Ymmärtääkseni ketjun aloittajalle tässä oli tarkoitus esittää kysymyksiä :)[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Sinänsä hyvän asian toi esiin, mutta onhan hän päivänselvä.. provo :)

Huomionkipeä sellainen, kuten aina näissä "haluatko kysyä jotakin" -aloituksissaan.

60-luvulla syntynyt
[QUOTE="Heli";28445933]Olen samaa mieltä. Sinänsä hyvän asian toi esiin, mutta onhan hän päivänselvä.. provo :)

Huomionkipeä sellainen, kuten aina näissä "haluatko kysyä jotakin" -aloituksissaan.[/QUOTE]

Mulle tuli vähän sama mieleen. Sillä "Janita"-nimisiä ei 60-luvulla ollut. On vain meitä Saria, Minnoja, Päiviä ja Tiinoja.

"vieras"
6xäiti
[QUOTE="vieras";28446218]Itse asiassa Janita-nimisiä oli 180 kpl 1960-luvulla. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta tämä tieto.

Ja mikä estää Sarin, Minnan, Päivin, Tiinan tai vaikkapa Helenan ottamasta nikikseen jotain muuta nimeä?[/QUOTE]

Niinpä. Kaikkeen täällä porukat takertuvatkin.

Aapeelle onnea vauvasta! Itsekin olen vähän haaveillut vielä vauvasta ja ikää 42v. Nuorin on 3v, joten ei ikäeroakaan kauheasti tulisi. Mutta sen näkee, sitten joskus, tuleeko meille vielä vauvaa, ei olla vielä edes aloitettu yrittämään , josko koskaan aloitetaankaan, mutta haaveillahan saa aina :)

42v
Olethan sinä silloin vielä aika nuori jos olet 36v vasta... :)

Toki ihan aikuinen ihminen, mutta kun itse ajattelen niin että 18-30vuotiaat on nuoria aikuisia ja sitten 30-35v nuorehkoja, niin vähän aikaa sittenhän sinä olet vielä ollut 35-vuotiaskin.

Enkä todellakaan ole varsinaisesti mummo ikäinen, minä en ole vielä edes saavuttanut keski-ikää eli täyttänyt viittäkymmentä ja ne 50-60v ovat niitä keski-ikäisiä sitten ja 60v jälkeen alkaa vanhuus ja sellainen mummo ikä omasta mielestäni, vaikka mummoksi voi tulla aikaisemminkin mutta on eriasia se onko mummo vai mummo-ikäinen.

Jos tuo esikoinen hankkisi vaikka lapsen 20-25v niin kyllä minulle ne lapsenlapsetkin kelpaa, eikä haittaa yhtään. Miksi pitäisi haitata? Miksi siitä pitäisi tehdä ongelma? Eikö samalla voi olla mummo kuin äitikin.
Kuulehan, kyllä sinä olet keski-ikäinen ihan minkä määritelmän mukaan tahansa...
:)

Wikipediasta:
Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.

Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.

Janita.66
Alkuperäinen kirjoittaja Myös 46;28445879:
Itselläni nuorin on 6-vuotias. Kyllä tähän keskusteluun voisin sanoa, että lapsen haluamiseen ei vaikuta biologinen ikä vaan se, kuinka terveeksi ja elinvoimaiseksi tuntee itsensä. Itse tunnen olevani jokseenkin raihnainen. Mutta 45-vuotias ystäväni sai juuri lapsen ja haaveilee toisesta. Hänellä tilanne aivan toinen, on terve ja priimakunnossa.
Minäkin voin muuten hyvin, ainut mikä on vähän riesana niin tuo reuma ja mies on täysin terve. Reumaan sairastuin joskus 6 vuotta sitten.

Janita.66
[QUOTE="Heli";28445933]Olen samaa mieltä. Sinänsä hyvän asian toi esiin, mutta onhan hän päivänselvä.. provo :)

Huomionkipeä sellainen, kuten aina näissä "haluatko kysyä jotakin" -aloituksissaan.[/QUOTE]

Kuuleppas Heli,

45-vuotiaanako ei voi enää tulla raskaaksi ja synnyttää 46-vuotiaana vauvaa?

On meitä.

Huomionkipeys tässä ei ole tarkoitus, vaan kuitenkin kun meitä tämän ikäisenä vauvaa saaneita ei varmaan ole kovin monta, niin ajattelin asian siksi olevan mielenkiintoinen aihe ja tein mahdollisuuden jossa saa kysymyksiä esittää tämän ikäiselle pienen vauvan äidille. Eikö se ole kaikinpuolin positiivinen ja mieltä avartava juttu?

Janita.66
Mulle tuli vähän sama mieleen. Sillä "Janita"-nimisiä ei 60-luvulla ollut. On vain meitä Saria, Minnoja, Päiviä ja Tiinoja.
Pelkästäänkö Sareja, Minnoja, Päivejä ja Tiinoja on 60-luvulla ollut? Ompa siinä sitten ahdas nimivalikoima ollut kun ei ole kun neljä naisten nimeä josta valita...

Hölmöläinen on se joka tähän uskoo.

On sitä valinnan varaa ollut enemmänkin ja siihen aikaan Janita nimi on ollut ehkä uniikimpi, mutta niihän sitä tänäkin päivänä annetaan lapsille uniikkeja nimiä.

Pikkusiskoni nimi on Jenni ja Jenni nimisiähän löytyy mummoistakin, joten miettikäähän sitä. :)

Janita.66
[QUOTE="vieras";28446218]Itse asiassa Janita-nimisiä oli 180 kpl 1960-luvulla. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta tämä tieto.

Ja mikä estää Sarin, Minnan, Päivin, Tiinan tai vaikkapa Helenan ottamasta nikikseen jotain muuta nimeä?[/QUOTE]

Ei varmaan mikään, hyvä pointti kuitenkin. Sen verran voin paljastaa, että Janita on kyllä ihan oikea nimeni eli jos joku tästä tunnistaa niin terveisiä vaan tutuille! :)

Janita.66
Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;28446381:
Niinpä. Kaikkeen täällä porukat takertuvatkin.

Aapeelle onnea vauvasta! Itsekin olen vähän haaveillut vielä vauvasta ja ikää 42v. Nuorin on 3v, joten ei ikäeroakaan kauheasti tulisi. Mutta sen näkee, sitten joskus, tuleeko meille vielä vauvaa, ei olla vielä edes aloitettu yrittämään , josko koskaan aloitetaankaan, mutta haaveillahan saa aina :)
Haaveilla aina saa ja pitääkin ja kiitos onnitteluista. :)

Niin näyttää myöskin takertuvan... Kyllä minä olen -60 luvulla syntyneen Saritan ja Maritankin tiennyt. Joten mikä poikkeus Janita nimi sitten on. Joskus pienempänä kysyin vanhemmiltani, että mistä he keksivät antaa minulle juuri nimen Janita. Niin olivat kuulemma ensiksi miettineet Maritaa mutta sitten vääntelivät ja kääntelivät ja tulivat tulokseen että ei Janitakaan hullummalta kuulostaisi kun j - kirjaimella alkavista nimistä he pitivät eniten... :)

Janita.66
Kuulehan, kyllä sinä olet keski-ikäinen ihan minkä määritelmän mukaan tahansa...
:)

Wikipediasta:
Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.

Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.
No monethan puhuu että kun 50v täytetään niin ollaan elämän puolivälissä. Sitä minä pidän siis keski-ikänä. :)

"Heli"
Kuuleppas Heli,

45-vuotiaanako ei voi enää tulla raskaaksi ja synnyttää 46-vuotiaana vauvaa?

On meitä.

Huomionkipeys tässä ei ole tarkoitus, vaan kuitenkin kun meitä tämän ikäisenä vauvaa saaneita ei varmaan ole kovin monta, niin ajattelin asian siksi olevan mielenkiintoinen aihe ja tein mahdollisuuden jossa saa kysymyksiä esittää tämän ikäiselle pienen vauvan äidille. Eikö se ole kaikinpuolin positiivinen ja mieltä avartava juttu?
Totta kai voi.

Olin siis väärässä, ja pyydän vilpittömästi anteeksi. :)

Janita.66
[QUOTE="Vieras";28446778]Mua mietitytti onko molemmilla lapsilla sama isä? Jos on, niin miksi näin pitkä väli seuraavaan?[/QUOTE]

Molemmilla lapsilla on sama isä.

Siksi näin pitkä väli kun en kuvitellut koskaan hankkivani toista lasta enää ja sitten elin siinä ajatuksessa että jos minä jätän nyt 46-vuotiaana ehkäisyn pois, on minulla ikää kuitenkin jo sen verran että harvemmin tässä varmaan raskaaksi tulee. Tulin sitten kuitenkin ja pidin sitä niin ainutlaatuisena asiana kun minua vielä tässä iässä onnisti, että en nähnyt muuta tarkoitusta sille kuin että tämän lapsen on todella tarkoitus tulla maailmaan ja se pidetään. :) mies oli samaa mieltä ja vanhin lapsi hurrasi tietysti onnessaan kun hänestä oli tulossa isosisko.

Pelkäsin jopa sitä vanhemman lapsen ilonmäärää vähän, koska tiesin että minulla ei ole pelkästään suuri riski synnyttää kehitysvammaista lasta vaan minulla on myös suuri riski keskenmenoon. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin, enkä joutunut pettämään vanhemman lapsen iloa, enkä omaani tai miehen.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Janita.66
[QUOTE="sasa";28447262]Hoidetaan lapsenlapsia? 46-vuotiailla on vielä työelämää 20 vuotta jäljellä! Kyllä mummoikäinen on minunkin silmissäni vasta päälle kuusikymppinen eläkeläinen.[/QUOTE]

No nämä on kato näitä 36-vuotiaita bileäitejä, jotka haluaa helposti saada tyrkätyksi ne omat lapset sinne mummolle hoitoon kun on tarvetta, eikä omalla äidillä saa enää olla omaa perhe-elämää halutessaan vaikka siihen olisi mahdollisuus.

Yhteistyössä