Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Romanitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voiko romaaniksi muuttua vain menemällä romanin kanssa naimisiin( siis jos ei ole romanitaustaa itsellään)? pidetäänkö näitä valkolaisia puolisoita "aitoina" romaaneina?

eli siis kuvitteellisesti jos olisin vaikka yksinäinen valkolainen nainen niin voisinko alkaa pukeutua romaaniasuun ja sanoa itseäni romaaniksi? opiskella vaikka kirjoista jne että mitä uusi kulttuurini pitää sisällään?

[QUOTE="hmmmmm";27513886]voiko romaaniksi muuttua vain menemällä romanin kanssa naimisiin( siis jos ei ole romanitaustaa itsellään)? pidetäänkö näitä valkolaisia puolisoita "aitoina" romaaneina?

eli siis kuvitteellisesti jos olisin vaikka yksinäinen valkolainen nainen niin voisinko alkaa pukeutua romaaniasuun ja sanoa itseäni romaaniksi? opiskella vaikka kirjoista jne että mitä uusi kulttuurini pitää sisällään?[/QUOTE]

Jos nyt ensin novelliksikin... :saint:

Harmillista että "jokatoinen" romani on huonokäytöksinen. Lainausmerkeissä. Tuntuu että teille on hyvin vaikeaa asioida esim kaupassa normaalisti. Ravintolatilaukset tehdään niiiin monimutkaisesti kuin olla voi ja kun palvelussa menee jokin vikaan, syntyy hirveä haloo ja pitäisi saada tietenkin hyvitystä. Ja huonoja tapoja opetetaan jälkipolvelle. Rakaa yleistystä mutta kerran olen nähnyt kohteliaan romanin joten mun henk koht tilasto ei ole teidän puolella..

Alkuperäinen kirjoittaja tässäkysymys;27513744:
vauvoista tuli mieleen, että onko imetys ok? vai siirrytäänkö pulloruokintaan sen vuoksi, ettei edes omassa kodissa perheen kesken voi olla rinnat esillä?

Periaatteessa imetys ei ole "sallittua", mutta kyllähän jotkut imettävät. Osa kauemmin, osa vähemmän aikaa. Usein imetys kyllä loppuu aika nopeasti, koska imetysajan aikana ei tulisi kyläillä muiden kodeissa eikä antaa lasta esim. isovanhempien syliin.

Rinnat esillä ei voi olla muualla kuin oman miehensä edessä, mutta periaatteessa romanikulttuuri "kieltää" rintojen paljastelun muualla, kuin saniteetti- tai makuuhuonetiloissa.

Itse olen puoliksi romani mutta en ole saanut kuitenkaan romanikasvatusta, koska olen kasvanut muualla kuin romaniperheessä. Tutustuin erääseen romaninaiseen, ja hän tietää että minussa on "romaniverta", itseäni ihmetytti kyläillessäni heillä että hän kysyi minulta haittaako minua jos hänellä ei ole kotonaan hametta päällä. Että voiko hän minun edessään olla ilman hametta, vastasin että tottakai voit jos haluat. Mietin että minkä takia hän kysyi noin?

Toinen asia mikä mietityttää mutta en voi sitä oikein kysyä keltään on: kun menen vierailulle sukulaisteni luo, miksi he odottavat että tulen säädyllisesti pukeutuneena (musta pitkä hame, pitkä paita) enkä saa mennä esimerkiksi housut jalassa? Koen itse sen hieman oudoksi koska minua ei ole kasvatettu romanikulttuuriin.

miksi naisten hame on keskeltä usein halki?
miksi puhutte usein huutamalla ja mölisemällä?

Hameessa on keskellä pieni halkio, tosin se on hameen yläosassa. Samalla kohdalla hameessa on myös nappikiinnitys ja eräänlainen vekki, joka estää tuota kiinnityskohtaa näkymästä... Ehkä tuo ajattelemasi halkio on sitten se? Onhan niitä tietysti naisia, jotka varastelevat ja kaiketikin siksi ovat tehneet tuohon kohtaan ihan oikean halkion.

En mä tiedä, minä puhun ainakin omien kuvitelmieni mukaan ihan normaalilla äänellä... :D Monella romanilla on valtaväestön edustajia kuuluvampi ääni, nuoremmilla se möliseminen on usein sellaista esittämistä.

Kysymykset lähtivät varmaan siihen suuntaan kuin toivoit :) Itse olen valtaväestöä mutta arvostan romanikulttuuria hirveästi, toki en kaikkia sen edustajia, mutta yleisesti ajateltuna. Mummo aina sanoi minulle pienenä lapsena että jos haluan kävellä kauniisti, katso miten romaninainen kävelee: isovarvas irtoaa viimeisenä maasta.

Aikalailla kyllä joo :) Saa täällä tietysti kriittisempiäkin kysymyksiä esittää kunhan sen tosiaan tekee rakentavasti ja asiallisesti :) Mukava että sulla on romanikulttuurista positiivisia ajatuksia.

Periaatteessa imetys ei ole "sallittua", mutta kyllähän jotkut imettävät. Osa kauemmin, osa vähemmän aikaa. Usein imetys kyllä loppuu aika nopeasti, koska imetysajan aikana ei tulisi kyläillä muiden kodeissa eikä antaa lasta esim. isovanhempien syliin.

Rinnat esillä ei voi olla muualla kuin oman miehensä edessä, mutta periaatteessa romanikulttuuri "kieltää" rintojen paljastelun muualla, kuin saniteetti- tai makuuhuonetiloissa.

ohoh, ompas mielenkiintoisia sääntöjä. pidetäänkö äidinmaitoa jotenkin saastaisena vai miksi? Miksi imetetty lapsi ei saa olla toisten sylissä? tekeekö imetys lapsesta epäpuhtaan? Ilmeisesti tekee ainakin naisesta?

Viimevuosina on ollut paljon puhetta romanikerjäläisistä Suomessa, tunnetteko että he ovat teidän "sukuanne" ja onko halua auttaa?
Onko Suomessa vielä romaneja, jotka liikkuvat, eli ei vakituista osoitetta?

Mä en tunne sillä tavalla yhteenkuuluvuutta heidän kanssaan enkä tunne että olisivat "sukulaisia". Kyllä moni Suomen romani kuitenkin auttaa romanikerjäläisiä, itsekin olen antanut vaatetta sun muuta heille vietäväksi.

Suomessa on kyllä romaneja, joilla ei ole vakituista osoitetta eli kirjat on esim. Poste Restantessa, mutta kyllä he kuitenkin vakituisesti "majailevat" jonkun luona.

Oletko sä uskovainen? Mulla on tuttavana muutama uskovainen romani ja haluisin tutustua heihin paremmin, mutta vähän "pelottaa" pyytää kylään kun en tunne teidän sääntöjä. Onko teillä ruokasääntöjä ja miten ne puhtaussäännöt, voitteko syödä kylässä? Tai edes tulla kylään muille kuin romaneille? Vai pitäisikö mun unohtaa kutsuminen?

[QUOTE="hmmmmm";27513886]voiko romaaniksi muuttua vain menemällä romanin kanssa naimisiin( siis jos ei ole romanitaustaa itsellään)? pidetäänkö näitä valkolaisia puolisoita "aitoina" romaaneina?

eli siis kuvitteellisesti jos olisin vaikka yksinäinen valkolainen nainen niin voisinko alkaa pukeutua romaaniasuun ja sanoa itseäni romaaniksi? opiskella vaikka kirjoista jne että mitä uusi kulttuurini pitää sisällään?[/QUOTE]

Ei tietenkään romaniksi voi muuttua, mutta voi tietysti ruveta elämään romaniyhteisössä ja -kulttuurissa. Monia sellaisia naisia (ja miehiäkin) onkin. Minun tuntemistani romaneina kohdellaan niitä, joilla on romanivaatteet, romanipuoliso ja jotka yhteisössä elävät täysin rinnoin.

Tietysti on ihmiä, jotka opettelevat kulttuuria esim. netistä ja väittävät itseään romaniksi. Heitä kutsutaan pilkallisesti "suoliksi".

[QUOTE="Kikka";27513908]Harmillista että "jokatoinen" romani on huonokäytöksinen. Lainausmerkeissä. Tuntuu että teille on hyvin vaikeaa asioida esim kaupassa normaalisti. Ravintolatilaukset tehdään niiiin monimutkaisesti kuin olla voi ja kun palvelussa menee jokin vikaan, syntyy hirveä haloo ja pitäisi saada tietenkin hyvitystä. Ja huonoja tapoja opetetaan jälkipolvelle. Rakaa yleistystä mutta kerran olen nähnyt kohteliaan romanin joten mun henk koht tilasto ei ole teidän puolella..[/QUOTE]

Eipä tuohon oikein voi mitään sanoa, ikävää että sulla on huonoja kokemuksia.

jos valkolainen menee naimisiin romanin kanssa ja he eroavat jossain vaiheessa niin miten suhtaudutaan tähän valkolaistaustaiiseen? Onko hän "suoli" vai toivotaanko hänen kenties riisuvan romanikulttuuriset merkit itsestään (vaatetus) eli onko hän edelleen romani vai ei?

[QUOTE="Eräs";27513947]Itse olen puoliksi romani mutta en ole saanut kuitenkaan romanikasvatusta, koska olen kasvanut muualla kuin romaniperheessä. Tutustuin erääseen romaninaiseen, ja hän tietää että minussa on "romaniverta", itseäni ihmetytti kyläillessäni heillä että hän kysyi minulta haittaako minua jos hänellä ei ole kotonaan hametta päällä. Että voiko hän minun edessään olla ilman hametta, vastasin että tottakai voit jos haluat. Mietin että minkä takia hän kysyi noin?

Toinen asia mikä mietityttää mutta en voi sitä oikein kysyä keltään on: kun menen vierailulle sukulaisteni luo, miksi he odottavat että tulen säädyllisesti pukeutuneena (musta pitkä hame, pitkä paita) enkä saa mennä esimerkiksi housut jalassa? Koen itse sen hieman oudoksi koska minua ei ole kasvatettu romanikulttuuriin.[/QUOTE]

Onko nainen tiennyt että et ole kasvanut romanikulttuurissa? Tai jospa nainen on ajatellut, ettet vain mene puhumaan muille hänen vaatetuksestaan... :)

On kyllä kumma, että odottavat sinulta "oikeaa" pukeutumista jos tietävät, mikä on kasvatustaustasi. Jotkut ajattelevat, että kaikkien romanien tulee pukeutua tietyllä tavalla (olivatpa kasvaneet romaniyhteisössä tai ei).

Millä tavalla tuo seurustelu & avioituminen teidän kulttuurissanne toimii? Olen kuullut, että seurustelu on tavallaan kiellettyä. Liittyykö sitoutumiseen aina tuo karkaaminen ja missä vaiheessa tytön vanhemmat hyväksyvät liiton tapahtuneeksi? Menevätkö parit vihille kirkossa/maistraatissa vai solmivatko keskinäisen sopimuksen/kihlauksen?

Saako raskaus näkyä, tai onko soveliasta kertoa vauvan tulosta esim. isovanhemmille tai muille sukulaisille? Saako selkeästi raskaana oleva nainen käydä vieraisilla?

Miten koulutukseen ja opiskeluun suhtaudutaan tänä päivänä? Onko nuoren romanitytön soveliasta muuttaa opintojen perässä yksin asumaan toiselle paikkakunnalle (monella pienellä paikkakunnalla kun ei kunnollisia opiskelumahdollisuuksia ole)? Onko edelleen olemassa eri romanisukujen välillä vanhoja veririitoja? Voiko siis tänäkin päivänä olla tilanteita, että tietyn romanisuvun edustaja ei voi mennä tiettyyn kaupunkiin vanhan riidan tai verityön vuoksi?

Kysymyksiäni en tarkoittanut loukkaaviksi, toivottavasti ne eivät siltä tunnu!

[QUOTE="jaahas";27514025]ohoh, ompas mielenkiintoisia sääntöjä. pidetäänkö äidinmaitoa jotenkin saastaisena vai miksi? Miksi imetetty lapsi ei saa olla toisten sylissä? tekeekö imetys lapsesta epäpuhtaan? Ilmeisesti tekee ainakin naisesta?[/QUOTE]

Pidetään joo, ja syynä on nimenomaan se, mistä se maito tulee. Jos se tulisi esimerkiksi poskesta, niin ei se mitään haittaisi :D Imetys tavallaan tekee sekä naisesta että lapsesta saastaisen, jonka vuoksi imetys jatkuukin usein ihan vähän aikaa..

Miten erityisesti vanhemmat ihmiset suhtautuvat siihen, etta kerrot tavoista ja kulttuurista? Mina pidan asiaa todella hyvana ja hienona, silla ennakkoluulothan perustuvat juuri luuloihin.

raskauden hoitoon ja synnytykseen liittyen.. tai ylipäänsä vaikka sairauksien sairaalahoitoon liittyen. Onko ok, että romani pukeutuu sairaalan asuun ja entäs gynekologisten tutkimusten teko? pitääkö olla naislääkäri ? voiko isä tulla ultraan mukaan? tai synnytykseen?

Pidetään joo, ja syynä on nimenomaan se, mistä se maito tulee. Jos se tulisi esimerkiksi poskesta, niin ei se mitään haittaisi :D Imetys tavallaan tekee sekä naisesta että lapsesta saastaisen, jonka vuoksi imetys jatkuukin usein ihan vähän aikaa..

teille siis kulttuuri on tärkeämpää kuin vauvan hyvinvointi?Eikö neuvolassa uskalleta tarttua tuohon? Kyseessähän on iso ongelma, jos heimonne jättää lapset systemaattisesti imettämättä. Tulee mieleen, että liittyykö romanilasten ylipainoisuus juuri siitä.

Onko nämä teidän oudot tavat sen tosiasian peittämistä, että kulttuurinne on kadonnut? Jäljellähän on vain tavat, jotka ovat vaikeita tai kielteisiä.

[QUOTE="Anne";27514053]Oletko sä uskovainen? Mulla on tuttavana muutama uskovainen romani ja haluisin tutustua heihin paremmin, mutta vähän "pelottaa" pyytää kylään kun en tunne teidän sääntöjä. Onko teillä ruokasääntöjä ja miten ne puhtaussäännöt, voitteko syödä kylässä? Tai edes tulla kylään muille kuin romaneille? Vai pitäisikö mun unohtaa kutsuminen?[/QUOTE]

Uskon, mutta en elä/ole varsinaisesti uskossa.

Voimme totta kai syödä kylässä, pannassa ovat ne paikat joissa asuu henkilö, jonka tiedetään antaneen suuseksiä romanille, mutta sitä ei tässä ilmeisesti tarvitse ajatella :)

Kutsu vain heitä kylään, omassa kodissasi voit tehdä ihan omalla tavallasi kuten aina ennenkin :)

Yhteistyössä