haluaisin tietää?? vastatkaa!

Olen itsekkin vm-87 oleva äiti ja haluaisin nyt tietää että pitääkö oikeasti paikkaa että nuoret äidit eivät imetä kaikista sen terveys vaikutteista huolimatta?

Eli todistetaan asia vääräksi ja pinotaan tähän kaikki ikä, lapsiluku ja kuinka pitkään imetitte?

Itse imetin esikoista 9kk ja kuopusta 1v
 
Imetin esikoista 9kk.. sitten oli "pakko" lopettaa, kun ei kuulunu eikä näkyny menkoja ja haluttiin yrittää toista lasta.. kuopusta imetin 8kk.. neiti lopetti itse imemisen.. korvat kiusasivat niin paljon, ettei saanut imettyä.. tuttipullokaan ei kelvannut.. lapset ovat nyt 3v1kk ja 1v3kk.. ite täytän pian 21v..
 
olen vuosimallia -88 äippä ja mulla on 3kk ikäinen lapsi. lapsi on ollut täysimetyksellä n. 2kk ikään mutta maidon tulo alkaa loppua (en varmaankaan aina juo tarpeeksi itse) joten imetän aina kun maitoa on ja muuten annan korviketta. joten imetän ja annan korviketta päivittäin. mielelläni imettäisin pelkästään mutta näin on asia ny. että semmosta.
 
Vuosimallia -89 äippä täällä.. Ite imetin täysimetyksellä 2 kk ja sit vielä osittain kaks viikkoo.. sen jälkeen oli pakko lopettaa kun neiti ei oikein enää huolinut rintaa ja rinnat tulehtu niin pahasti et oli mätämisen vaara :(

Jos olisin voinut ja pystynyt imettäny olisin ainakin puoleen vuoteen ikään saakka... Pidemmällekin ehkä..
 
Olen 17-vuotias äiti. Tyttöni on kohta 8kk. Imetin häntä reilut 1,5 kk, mutta sitten loppui maito.

Tarkoituksenani oli imettää ainakin vuosi, mutta maidon loppuminen yllätti minut täysin kun imettäminen lähti jo sairaalassa melko hyvin käyntiin. Kyllähän minulla oli rintatulehdus kun tyttö oli vajaan viikon ikäinen, mutta siitä päästiin yli. :ashamed:
 
Esikoista imeti 1v1kk lopetin koska toisen laskettuun aikaan oli kuukausi. Toinen tytär vieroitettiin juuri, eli 1v9kk tissitteli..Mun kohdalla en voi kuvitella sellasta että maito loppuis koska ei mulla esikoisen synnyttyään juolahtanu mieleenkään rueta pullosta syöttämään..Eli luottaisin ekaks siihen että sitä maitoa tulee kun vaan päättää imettää. Sitten jos on jotain ihan terveydellistä juttua niin kai se sit jos loppuu niin loppuu, mutta on se pitkälti siitäkin kiinni miten itse suhtautuu.
 
Siitä että toki lapsen synnyttyä maidon tulo ei ole joka päivä samaa, mutta jos päättää imettää, niin mun mielestä ei pulloa sitten kannata antaa, koska mitä enempi maitoa annetaan pullosta, sitä vähemmän rinnat tuottaa maitoa, mutta jos näyttää että maitoa ei toivottua määrää tule, niin eikun enemmän ja enemmän imettää vaan...
 
Mulla 3,5kk poika ja imetys loppus 2viikkoo sitte, kun mulla ei tullut tarpeeksi maitoa, sitten annettiin lisämaitoa, ja sitten poika rupes hylkimään rintaa. Harmittaa kyllä, koska äidinmaidosta vauva saa niin paljon vastustuskykyä.!
 
Olen 20vee ja vauva 8kk ja imetän edelleen eikä aikomustakaan lopettaa! Maitoa tulee vaikka muille jakaa.

Itsekin olen miettinyt miten se maidon tulo voi vain loppua jos jaksaa imettää...? Mutta kaippa se voi... Eri asia jos maito ei nouse ollenkaan.

No enivei kukanenkin tekee niinku tahtoo ja minusta on tyhmää syyllistää jos ei imetä! Minusta imettäminen on vain niin kätevä juttu kun menee esim vieraille niin vauvalle on aina ruokaa mukana ilman että tarvii muistaa mitään purkkeja ym ottaa mukaan. Ja äidinmaidosta vauva saa tärkeimmät ravintoaineet.
 
Olin itse 17 kun esikoinen syntyi, sain imetettyä häntä 3kk kunnes maito tosiaankin loppui, monta iltaa poika huusi nälkää ja sitten siirryin osittaiseen pulloon. Kiukutti vain kun kukaan ei vaivaantunut minulle silloin kertomaan että monilla maito loppuu 2-3kk jälkeen ja alkaa jälleen muodostua kun vaan malttaa jatkaa vaikka toinen huutaa. Mielestäni tärkeämpää on kannustaa KAIKKIA äitejä imetykseen eikä naljailla kuinka teini äipät ei halua imettää!
Ja toisekseen jos joku (teini tai harppu) ei halua imettää se olkoon heidän asiansa, ei mielestäni kuulu teille eikä minulle.

Onnea teille kaikille äipille tasapuolisesti :hug:
 
Olen 20 ja tyttäreni 9kk vanha. Hän syntyi hätäsektiolla ennen aikaisena eikä ikinä oppinut imemään rintaa. Hän sai ensimmäiset maitotippansa pullosta isältään kun olin itse heräämössä. Imetystä yritin heti heräämöstä tultuani mutta se ei onnistunut kuin silloin jos sairaanhoitaja asetteli hänet rinnaleni ja tuki tyynyillä, koska en itse pystynyt liikkumaan...lisäksi tyttäreni oli niin pieni että nänni ei yksinkertaisesti mahtunut suuhun, rintakumia kokeilin mutta sekin oli aivan llian suuri. Vauvelini joi maitoa pelkästään erikoispullosto, jossa on pieni ja kapea tutti-osa, hän joi vain 20 ml kerralla :'( Pumppasin maitoa hänelle 2kk, pumppasin valmiiks jääkaappiin ja aina syötön jälkeen ettei maito loppuisi, mutta maito loppui sitten kumminkin kun en saanut nukuttua kuin 45min. kerallaan enkä ehtinyt syödä tai juoda päivällä..ja sain vielä jännetupen tulehduksen ranteeseeni jatkuvasta pumppaamisesta!
Vasta 4 kuukauden iässä hän hoksas imetyksen tarkoituksen kun vielä kokeilin. Neuvolasta neuvottiin antaa tyhjää rintaa aina ennen syöttöä, niin maito voisi nousta uudelleen...maito voi nousta uudelleen kuulemma jopa puoli vuotta synnytyksen jälkeen.´Mutta eipähän noussut :)
Mun mielestäni on turhaa syyttäää nuoria (tai vanhoja!) äitejä siitä ettei imetä, se on jokaisen oma päätös imettääkö vai ei. Itseäni harmittaa ihan hirveesti etten pystynyt imettää, jä varmaan monta muutakin, enkä jaksais aina selittää miksi en imetä!
 
mä olis esikoisen aikana 17v ja imetin 3kk.
typeryyksissä aloin antamaan pullosta korviketta ku tuntui ettei poika saa tarpeeksi rinnasta.alkoi kiukuttelemaan ja huutamaan.
sit toisen aikana olin 21v ja imetin 6kk.lopetus tuli tytön ekan hampaan takia millä puri rinnan pään rikki.
nyt olen 23v ja imetän 4kk ikäistä poikaa vielä täysin.ja imetän sinne asti ku hampaita tuloo ja jos puroo rinnan rikki.jos hampaista huolimatta sujuu imetys hyvin niin haluaisin imettää 10kk.
 
Aika yleinen selitys siihen, ettei imetä on tuo "maito loppui". Myönnän itsekin käyttäneeni sitä, kun lopetin imetyksen lapsen ollessa kaksiviikkoinen. Todellinen syy imetyksen lopettamiseen oli oma kärsimättömyyteni ja tietämättömyys. Miksi kukaan ei kertonut, että vastasyntynyt saattaa viettää lähes koko päivän rinnalla? Miksi en itse tajunnut ottaa asioista selvää? Nyt myöhemmin harmittaa, etten malttanut keskittyä imetyksen opetteluun rauhassa.

Tiedänpä joskus sitten, jos saan toisen lapsen, miten kannattaa toimia, että saa maidon "riittämään".
 

Yhteistyössä