HALUAISIN PIENIMUOTOISESTI MYYDÄ LEIPOMUKSIA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Esim. tilauksesta kakkuja jne..., mutta miten se käytännössä onnistuu tai onko edes laillista kotona käsin valmistaa ja myydä ruokaa/leivonnaisia. Pitääkö olla joku lupa? Entäs verot niistä tuloista jne. Onko tälläinen toiminta edes mahdollista virallisesti, niin että uskaltais jossain jopa mainostaa.

On se laillista. sulla pitää olla hygieaniapassi ja asianmukaiset tilat (lue normaali siisti keittiö) ja verottajalle pitää ilmoittaa niin saat y tunnuksen ja laskevat sulle ennakkoverot yms.

Mä olen miettinyt ihan samaa :flower:
Ja just nämä samat kysymykset kiinnostaa. Laitetaanko yhteinen kotileipomo pystyyn :D
Luulisin että joku hyg tarkastaja ainakin kävis tarkistamassa tilat ja jonkinlainen toiminimi pitäis perustaa....

mistäs pirusta tätä kaikea lähtee selvittää? mihin ottaa yhteyttä, onko jossain jotain sivustoa jossa olis kaikki seikat mitä pitää hoitaa jne... hygieniapassi mulla jo onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Mä olen miettinyt ihan samaa :flower:
Ja just nämä samat kysymykset kiinnostaa. Laitetaanko yhteinen kotileipomo pystyyn :D
Luulisin että joku hyg tarkastaja ainakin kävis tarkistamassa tilat ja jonkinlainen toiminimi pitäis perustaa....

Missäspäin vaikutat? itse asun pääkaupunkiseudulla :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mistäs pirusta tätä kaikea lähtee selvittää? mihin ottaa yhteyttä, onko jossain jotain sivustoa jossa olis kaikki seikat mitä pitää hoitaa jne... hygieniapassi mulla jo onkin.

googleta toiminimen perustaminen, sieltä saat aika paljon tietoa siitä puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

googleta toiminimen perustaminen, sieltä saat aika paljon tietoa siitä puolesta.

Kiitos, eipä tuo sanamuoto tullut mieleen

Välillä pitää viedä mm. salmonella näyteet eli omaa paskaa purkissa sekä viedä tuotteita elintarvikevirastoon missä niille tehdään testejä. Sit etiketteihin pitää kirjata ihan kaikki aineet mitä tuotteeseen on pistetty, lisäaineet yms. Tietty kirjanpitoa pitää tehdä.

Välillä pitää viedä mm. salmonella näyteet eli omaa paskaa purkissa sekä viedä tuotteita elintarvikevirastoon missä niille tehdään testejä. Sit etiketteihin pitää kirjata ihan kaikki aineet mitä tuotteeseen on pistetty, lisäaineet yms. Tietty kirjanpitoa pitää tehdä.

Tätä olen miettinyt että miten noi kauppojen eteisissä olevat ulkomaalaiset torttukauppiaat toimivat? Piiraat siinä vaan pöydällä lämpimässä ja missäköhän ne tehdään? onkohan tervtarkastaja hyväksynyt tilat ja tekijät

Omassa kodissa ei saa leipoa myyntiin tuotteita. Kyselin myös asiaa joskus asiaa.

Ai jaa, no se siitä sitten :/ Täytyy varmaan vaan tehdä niinkuin ennenkin eli tuttujen tutuille puskaradion kautta mainostaa ja myydä. Olis vaan ollu kiva jos olis vähän saanu laajennettua toimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:

Tätä olen miettinyt että miten noi kauppojen eteisissä olevat ulkomaalaiset torttukauppiaat toimivat? Piiraat siinä vaan pöydällä lämpimässä ja missäköhän ne tehdään? onkohan tervtarkastaja hyväksynyt tilat ja tekijät

Siis mä en tiedä. Mun vanhemmilla on leipomo joten vastasin sen pohjalta. Tosiaan nykyisin on paljon erilaisia määräyksiä minkä vuoksi useat jo ennen toimineet leipomot ovat joutuneet lopettamaan toimintansa puuteellisuuksista johtuen. Ensimmäisinä vuosina terveystarkastajat tekevät valvontoja 2-4 kertaa vuodessa. Nykyisin enää kerran vuodessa. On todella tarkkaa miten tuotteet pakataan, miten etiketit tehdään, millaiset tilat, missä lämpötiloissa säilytetään, miten tuote kuljetetaan yms.

No kyllähän voit kotona leipoa,höh!Kumma vieras! Tiedän parikin pitopalvelua, joilla ei erikseen tiloja ole,eli siis laittavat tarjottavat kotona.Missäs muualla? Toinen on nimenomaan pitopalvelu/kotileipomo.Ota työkkäriin yhteyttä, sieltä opastavat alkuun.

Yhteistyössä