haluaisin pelkosektion, mutta en tiedä saanko:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

--

Vieras
synnytys, mun painajainen. pelkopolilla olen käynyt juttelemassa tästä asiasta ja jotenkin tuli vielä aikaistakin huonommat fiilikset ja ajatukset synnytyksestä. tyly lääkäri setä ei sanonut juuta eikä jaata asian päätökseen. ei antanut edes kertoa pelostani, sanoi vaan "et sinä synnytä, kohtusi synnyttää" autoppa tosi paljon. synnytyksessä pelkään yli kaiken kipua ja että joudun vielä yksin menemään synnyttämään. ja nyt sain pelkopolilta kaiken lisäksi sellaisen käsityksen että ne pakottaisivat synnyttämään alateitse. "tule viikolla 38 uudestaan niin katsotaan vauvan tilanne" entäs minä.. tässä ollaan sitten seuraavat 3 viikkoa nukkumatta ja itkiessä kun pelottaa:( pelkkä ajatus synnytyksestä saa tärinän ja itkun aikaan. tietääkö kukaan onko se tosiaan pakko synnyttää alateitse jos ei ole lääketieteellistä syytä sektioon:/

Tota....jos kipua pelkäät en suosittele sektiota.

Muut pelot kyllä ymmärrän mutta kipua on sektion jälkeen yleensä enemmän kuin alatiesynnytyksessä sen aikana.

Itse pelkäsin alatiesynnytystä todella paljon (esikoinen syntyi sektiolla) mutta kun juttelin siitä lääkäreiden kanssa, pelko hävisi ja olen tyytyväinen etten saanut sektiota :)

mä oon kyllä saanu käsityksen että sektion jälkeen sitä vasta kipee voi ollakin,mä ainakin olin elämäni kunnossa heti alatiesynnytyksen jälkeen ,ja se kipu kyllä on toisarvoista siinä kun lastasi saatat maailmaan. sen kestää kyllä,älä turhaa mieti kipua etukäteen. toisilla synnytys on paljon kivuttomampi kuin toisilla. ja voithan saada kaiken mahdollisen puudutteen.. :) nyt kun oot maalaillut ties mitä kauhukuvia siitä kivusta,niin luulenpa että se synnytys ei oiskaan niin kauhee kokemus !

kyllä sä saat sektion jos vaadit. minäkin kävin "turhaan"pelkopolilla lukuisia kertoja mutta sitten lopulta viimeisessä lääkärissä jossa vieläkin yritettiin käännyttää alatiesynnytykseen, itkin ja sanoin että mä haluan sektion sanokaa mitä sanotte. sitten lääkäri teki lähetteen sektioon ja muuttui kyllä todella pirulliseksi sen jälkeen.mut ei sen väliä, ei sitä enää tarvinnut sen jälkeen nähdä.

joo ei se oo oikein et pakotetaan jotain mikä oikeesti pelottaa.. joten eiköhän sen pelkosektion tosiaan saa,jos haluaa :)

Sekin varmaan riippuu ihan sairaalasta. Esim. meidän keskussairaalassa mä en ainakaan saanut, vaikka pelkäsin ihan hirveästi. Oli jo toinen lapsi kyseessä, joten tiesin tasan tarkkaan mitä pelkäsin, en mä esikoisen synnytystä osannut pelätä kun en tiennyt millaista se on. Mutta kun täällä pelo ei ole mikään syy sektioon.

Ja muutenkin täälläpäin on tapana aina lähteä yrittämään alakautta, sitten jos lapsi ei kertakaikkiaan tule ulos niin leikataan. Hoitajatkin on välillä sanoneet, miksei täällä leikata useammin...

Mutta jos ap asuu vaikka pääkaupunkiseudulla tai muussa isommassa paikassa, luulisi niiden suhtautuvan hieman toisella tapaa. Onko sulla ap esikoinen kyseessä? Voihan olla, että kaikki sujuu oikein hyvin ja saat kunnon puudutteet eikä synnytys olekaan mikään kamala kokemus. Ei mullakaan sitten kuopuksen synnyttäminen ollut kamalaa, vaikka etukäteen pelkäsinkin. Ja olin ihan hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen, se helpottaa tosi paljon vauvanhoidossa ja muutenkin. Tsemppiä vaan!

Mulla on kans tuttu joka on pakotettu alatiesynnytykseen, eikä siinä sitten hyvin käynyt. Jäivät sentään eloon molemmat. Toinen tuttu pakotettiin synnyttämään perätilalapsi alakautta... onneksi näistä on aikaa ja luulin että suomessa olis jo parempi meno!! Mutta oikeesti jos se lääkäri alkaa vielä piruilemaan sektiopäätösen kirjoitettamaan niin minä kyllä kysyisin että omasta pussistaanko se sen maksaa??? Onpa todella ammattimaista käytöstä.

Itse olen kokenut sekä sektion, että alatiesynnytyksen. Itse olin siinä mielessä outo, että tuo sektio pelotti mua ainakin 1000krt enemmän kuin synnytys. Alatiesynnytys esikoisesta ja sektio toisen lapsen kohdalla. Itse en saanut synnyttää alakautta, syynä jalka-perätilatarjonta. Käännösyritykset ja kaikki tehtiin, mutta ei niin ei.

Minusta nämä toimenpiteet eroaa toisistaan seuraavasti: Itse sektio on toimenpiteenä äärimmäisen helppo potilaan kannalta. Kestää n. 30-45minuuttia kaikkinensa. Tosin huonovointisuutta voi tulla leikkauksen aikana yms. ja itse joudun odottamaan leikkaussalissa 20minuuttia, että "varaveret" ehtii paikalle, kun oli jotain vasta-aineita, liittyen rh-veriryhmään, käännösyrityksiin ja johonkin vasta-ainerokotukseen. Eipä synnytyksessä kätilö sano, ettei voida vielä aloittaa kun lääkäri ei suostu leikkaamaan ennenkuin varaveret on tulleet paikalle. PELOTTI!

Eihän tuo toimenpide sattunut. Ainut mikä oli inhottavaa oli puudutuksen laitto. Siitä sitten heräämöön ilman vauvaa, salissa kerkes just vauvan nähdä, kun ne sitä vilautti. Vauva ja isä lähti osastolle. Tosi kurjaa maata siellä heräämössä ilman vauvaa. Siellä olo vielä ihan ok. Mutta kyllä ne kivut sieltä sitten tuli. 3krt päivässä panadol, buranaannos+2 muuta särkylääkettä ja lopulta jotain huumausaineeksi luokiteltavaa, mistä olinkin niin sekaisin, että kieltäydyin niitä ottamasta enää yhtään. 24h et pääse sängystä ylös, makaat sängyssä katetrissa...ei kivaa. Hoitajat nostaa vauvan sun rinnalle ja hoitavat sen tai sitten vauvan isä, jos sairaalassa pystyy olemaan. 2vk vedin panadol+burana 3krt päivässä. Vatsalihaksia ei pystynyt käyttämään ikuisuuksiin ja yhä 2v sektiosta kohta, niin ei paikat tunnu täysin omilta. Hankala selittää. Välillä tulee hassuja tuntemuksia, ei niinkään kipuja. Lääkärissäkin käyty, eikä mitään erikoista löydy. Ottaa aikansa että paranee. Lisäksi on riskit seuraavissa raskauksissa ja synnytyksissä. Ja mieti millaista on nousta noin 3viikkoa ainakin sängystä, niin ettet käytä vatsalihaksia, sillä nehän revitään myös kaikki auki. Se oli kamalaa. Kävely ja kaikki.

No synnytys. Kyllähän se kipeää teki. Mutta siihen on hyviä kivunlievityksiä. Itsestäni synnytyksessä ponnistusvaiheen viimeinen ehkä 3minuuttia oli kamalaa ja totesinkin, et tää oli tässä en pysty mihinkään. Tehkää mitä teette. Kätilöt ja mies tsemppas ja vauva oli maailmassa. Se on se hetki, kun se synnytys on kamalaa. Eppari tuli, mut voin sanoa, et sen kivut ei olleet mitään verrattuna sektiokipuun. Jos joku ois silloin kertonut paljonko niitä särkylääkenappeja saa vetää siihen kipuun, niin ei ois varmaan tuntunut missään. Kurjaa oli käydä vessassa, mut sitäkään ei kauaa kestänyt. Itse valitsisin alatiesynnytyksen.

Sektion jälkeen ainakin mun huonekaverit olivat kaikki mua paljon parempivointisia, jotka siis olivat alateitse synnyttäneet kuin minä. Särkylääkkeitä meni ihan eri määriä heillä (paljon vähemmän).
Anteeksi vuodatukseni, vissiin sektiosta jäänyt jotain traumoja itselleni. Tarttis kai käydä jossain puhumasssa ja mulla tuo sektiokokemus estää sen, että vielä haluaisin lapsia :(

Onhan sektiossa se, että sen yleensä tietää kuinka se homma etenee. Synnytyksessä voi tulla eteen mitä vaan. Mutta tosiaan jos kipua pelkäät, niin ei sektiota.

sektion jälkeen on paljon pahemmat kivut!en olisi ikinä halunnut sektiota jos olisin tiennyt että kamala juttu siitäkin tulee...
isokokoinen oli vauva ja potkas aina niin että tuli virtsat housuun ja en jaksanut odottaa.siis vauva oli perätilassakin.
MULLA tulehtu leikkaushaava ja kudosnestettä valui koko ajan ja joutu koko ajan vaihtamaan housuja..ei ollu kiva.ja mulla kun tehtiin vielä viilto pystypäin niin näyttää kuin mahassa oisi "pylly"joten pelon takia ei kantsi haluta sektiota!

Hei vain sinä ketjun aloittaja!
Jos todellakin pelkäät synnytystä noin paljon on sinulla lääketieteellinen syy sektioon. Toisaalta kehoittaisin sinua vielä kertaan jos toiseenkin harkitsemaan asiaa. Jos kipu on asia jota pelkäät synnytyksessä niin sektion ei ole ratkaisu asiaan vaan se, että saat ajoissa riittävät puudutteet synnytyksen aikana. Itselläni käynyt niin, että kesken sektion puudutus lakkasi ja voin kertoa että se jos mikä tekee kipeää kun koko maha on revitty auki!! Lisäksi sektion jälkeiset jälkisupistukset tuntuvat aivan sietämättömän kipeiltä kun kohu on leikattu auki ja kursittu sitten kokoon. Itse olin kipeä noin 1,5 kuukautta sektion jälkeen kun taas ensimmäisen alatiesynnytykseni jälkeen kävelin ja hoitelin vauvaa heti pari tuntia synnytyksestä. Sektion jälkeen meni 3 päivää ennen kun pääsin edes vuoteesta (liian iso verenhukka ja sain verta useita yksiköitä).

Parhaalle ystävälleni opn tehty pelkosektio ja hänen mukaansa sen sai myös kokea vuodeosastolla lapsen syntymän jälkeen. Kohtelu oli todella ilkeää niin lääkäreiden kuin hoitajien puolella. Siellähän vuoron alussa käydään aina potilaat läpi ja kerrotaan sektiolle syy. Näin ollen jokainen siellä tietää että sinut on sektioitu juurikin pelon takia. ystävlläni oli todella kurja kokemus koko sektio. Vielä leikkausaamunakin lääkäri ja kätilö yrittivät käännyttää ja leikkaava lääkärikin kysyi vielä että oletkos nyt ihan varma... :(

[QUOTE="vieras";24930919]sektion jälkeen on paljon pahemmat kivut!en olisi ikinä halunnut sektiota jos olisin tiennyt että kamala juttu siitäkin tulee...
isokokoinen oli vauva ja potkas aina niin että tuli virtsat housuun ja en jaksanut odottaa.siis vauva oli perätilassakin.
MULLA tulehtu leikkaushaava ja kudosnestettä valui koko ajan ja joutu koko ajan vaihtamaan housuja..ei ollu kiva.ja mulla kun tehtiin vielä viilto pystypäin niin näyttää kuin mahassa oisi "pylly"joten pelon takia ei kantsi haluta sektiota![/QUOTE]

No siis suunnitellut sektiot tehdään nykyään vaakaviiltoina. Alatiesynnytyksessä voi tulla tilanne, että joudutaan hätäsektioon ja silloin saatetaan se kamala pystyviilto tehdä.

Monilla tulehtuu ja repeää myös ne alapään haavat ja tikkaukset, joten ei sekään nyt niin kovin yksiselitteistä ole. Mä olen kokenut molemmat synnytystavat ja molemmat onnistuivat hyvin ja olivat helppoja. Kaikilla ei kuitenkaan ole niin hyvä tuuri ja molemmat synnytystavat voivat aiheuttaa kamalaa kipua ja vammoja. Turha kumpaakaan tapaa on herjata. Synnärillä mun huoneessa oli nainen, joka oli ekassa synnytyksessa revennyt peffaan asti ja invalidisoitunut. Tokan synnytyksen sai sitten sektiolla ja on kuulemma miljoona kertaa kivempi haava mahassa kuin koko alapää halki. Eli ihan yksilökohataisia nuo tilanteet.

Miten voi pelätä noin hurjasti jotain jota ei ole koskaan kokenut?
Olettaen siis että kyseessä esikoisesi. Ymmärrän täysin sen että ensimmäisessä synnytyksessä kaikki ei ole mennyt nappiin (esimä päätynyt häräsektioon) ja silloin uusi synnytys pelottaa. Näin on valitettavasti hoitohenkilökunnan kanssakin. Paremmin ymmärtävät niitä pelkoäitejä joilla taustalla hankala/traumaattinen synnytys ja sen perusteella "hakevat" sektiota.

Mutta että ensisynnyttäjänä?? Pyydä vain tyttö rohkeasti kipulääkettä. Nykyään synnytykseen on olemassa loistavat kivunlievitykset. Tsemppiä!!

Jos kipu on se mitä synnytyksessä eniten pelkäät, ei sektio ole ratkaisu!
Sektio on kivualista ja riskialtista touhua eikä sitä missään nimessä kannata tehdä ilman kunnollisia perusteita.
Tiedän että tästä tuskin on apua, mutta on olemassa paljon pahempaakin kipua kuin synnytyskipu.
Synnytyskipu vie eteenpäin, siihen on olemassa kivunlievitykset ja tiedät että kipu jossakin vaiheessa lakkaa kokonaan.

Ilman muuta vaadit sektion. en ymmärrä tätä sektio vastaisuutta ja usein vielä ihmisiltä ketkä ei ole sektiota kokenut. Niin kuin alatiesynnytys olisi joku ainoa oikea vaihtoehto. itse molemmat kokeneena en suostu mistään hinnasta alatiesynnytykseen enää koskaan. Olin tuhat kertaa paremmassa kunnossa niin fyysisesti kun henkisesti sektion jälkeen. Joo ja haava voi tulehtua, mutta otan haavan mielummin vatsaani kun alapäähäni, on meinaan pikkasen eri jos on tulehtunut haava alapäässä kun mahassa. Joten jos olet sitä mieltä että haluat sektion niin vaadit vaan niin kyllä sen saa. Ja älä välitä lääkäreiden nihkeydestä tai täydellisten äitien sektio pelotteluista, ei siitä alatiesynnytyksestä mitään kruunua saa.

Pitää vaatia. Jos vaatii, niin sen on pakko saada. Sinä myönnyit tuohon, kun painostettiin. Ota sinne uudestaan yhteys ja mene käymään. Jos sinulla on hyvä neuvolaterkka, niin puhu siellä.

[QUOTE="vieras";24931130]Pitää vaatia. Jos vaatii, niin sen on pakko saada. Sinä myönnyit tuohon, kun painostettiin. Ota sinne uudestaan yhteys ja mene käymään. Jos sinulla on hyvä neuvolaterkka, niin puhu siellä.[/QUOTE]
Ja ota joku tukihenkilöksi, joku ystävä vaikka, jos tuntuu tosi pahalta. Yksin on niin avuton, jos kohdellaan huonosti.

[QUOTE="vieras";24931139]Ja ota joku tukihenkilöksi, joku ystävä vaikka, jos tuntuu tosi pahalta. Yksin on niin avuton, jos kohdellaan huonosti.[/QUOTE]
Tai isä tietysti mieluummin, mutta jos se ei ole mahdolista.

[QUOTE="vieras";24931048]Jos kipu on se mitä synnytyksessä eniten pelkäät, ei sektio ole ratkaisu!
Sektio on kivualista ja riskialtista touhua eikä sitä missään nimessä kannata tehdä ilman kunnollisia perusteita.
Tiedän että tästä tuskin on apua, mutta on olemassa paljon pahempaakin kipua kuin synnytyskipu.
Synnytyskipu vie eteenpäin, siihen on olemassa kivunlievitykset ja tiedät että kipu jossakin vaiheessa lakkaa kokonaan.[/QUOTE]

Täysi peesi. Mulla esikoinen syntyi alatietä ja se oli miljoona kertaa helpompaa kuin sektio, jolla kuopus leikattiin 11 pvää sitten.

Mä en ole vieläkään täysin kunnossa, sänkyyn pääsen ja sieltä pois jo suht normaalisti mutta kyljeltä toiselle vaihtaminen ei onnistu ilman puhaltelua, vatsallaan nukkumisesta tuskin tarvitsee haaveilla vielä viikkokausiin. Vasta eilen uskalsin ja sain nostaa vauvan itse rinnalle ja sain pukeuduttua aamulla kotona ennen sairaalaan lähtöä (vauva syntyi ennenaikaisesti ja on vielä kauan hoidossa ennen kun saadaan hänet kotiin) samalla normireippaudella kuten ennen sektiota.

Tänään olisi sitten ompeleiden poisto edessä ja ai että miten nautin kun tiedän että taas saa karjua kivusta... :x

Yhteistyössä