Haluaisin opettaa lapselle englantia, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";27399944]Minusta peruskoulussa mennään sen verran nopeasti eteenpäin kielen opettelussa että itse ainakaan en meinannut pysyä perässä. Eikä mieskään. Jos ymmärtäisi sanoja valmiiksi niin voisi keskittyä koulussa paremmin kielioppiin. Siinä syy miksi haluamme opettaa englantia aiemmin.[/QUOTE]

Olisko hyvä, että opettelisitte sitten yhdessä lapsen kanssa?

Jos haluatte etukäteen alkaa harjoitella, niin nuo englanninkieliset piirretyt ja pelit olisivat varmaankin paras vaihtoehto. Kuten joku sanoikin, vaikka kuinka hyvin osaisi ääntää, natiivi on kuitenkin natiivi. Itsekin äännän kauniisti englantia, mutta ei minua kukaan natiiviksi erehtyisi luulemaan :) Siinä voi todellakin tehdä yllättävän suuren karhunpalveluksen lapselle.

Uskoisin, että teidän asenteenne on se ratkaiseva asia. Jos olette itse innostuneita kielestä ja sen opiskelusta, innostuu lapsikin. Ihan silloin kouluiässä. Kun silloin huolehditte läksyjen teosta ja hankitte vaikka englanninkielisiä lastenkanavia, tuette lapsen oppimista. Samoin kun lapsi oppii lukemaan, voitte vaikka yhdessä laittaa lapuilla kotiin asioiden nimiä englanniksi. Itse tein noin kun opettelin ranskaa.

Lisäksi vielä on sanottava, että lapsi voi oppia todella hyvin kieltä, vaikkette häntä preppaisikaan millään tavalla! Asenne ja kouluviihtyvyys ovat kaikkein tärkeimmät.

Haluaisit opettaa....tuossa on riskinsä ja muutamia isoja mietinnän paikkoja..jollette ole kaksikielisiä , jolloin se on lapsen toinen luonnollinen kieli, niin voi olla haittaa tuosta "opettamisesta"

Siinä olen samaa mieltä, että sanojen opettelu on kielioppia tärkeämpää. Kun alkaa ymmärtää sanoja ja sitä kautta lukemaansa ja kuulemaansa, tarttuu kielioppikin helpommin. Kielioppi tulee kuitenkin viime kädessä parhaiten kielikorvan varasta, eikä mekaanisesti ulkoa opeteltuna.

Miksi ihmeessä haluat suomenkielisenä opettaa pienelle lapsellesi englantia? Ihan kuin se bluen ja yellow'n oppiminen olisi niin tärkeää jollekin taaperolle...

Sen sijaan panosta äidinkieleen, koska se on tärkeintä mitä voit pienelle lapselle opettaa ja mikä luo pohjan KAIKELLE oppimiselle vanhempana! Äidinkieltäkään ei opita ns. itsekseen, vaan sitä täytyy kehittää ja rikastaa lukemalla paljon, tutustumalla eri sanoihin, synonyymeihin, murteisiin, sanontoihin ja arvoituksiin, runoihin jne.

[QUOTE="vieras";27399713]Parhaan pohjan kielitaidolle annat lapsellesi kun kehität hänen äidinkieltään mahdollisimman rikkaaksi!! Omalla äidinkielellä loruilut, satuilut, laulelut jne. on ihan parasta tuon ikäiselle ja vanhemmallekin.[/QUOTE]

Oletteko koskaan tavanneet kielellisesti lahjakasta ihmistä, joka puhuisi sujuvasti vieraita kieliä, mutta jonka äidinkielen ilmaisutaito olisi heikko? Juuri niin, ei sellaista olekaan...

(Ja ei, en tarkoita että englannin opettelulla pilataan taaperon suomen kielen oppiminen... en vain pidä tuollaista kovinkaan tarpeellisena.)

• Tykkää
Reactions: Mehukatti
Kuten joku sanoikin, vaikka kuinka hyvin osaisi ääntää, natiivi on kuitenkin natiivi. Itsekin äännän kauniisti englantia, mutta ei minua kukaan natiiviksi erehtyisi luulemaan :)

Tuli tästä mieleen eräs muisto... kerran eräs brittimies luuli mua skottilaiseksi ääntämiseni perusteella :D

Ap:lle sanoisin, että miksei... mutta ensin äidinkieli haltuun ja sitten sanaston avulla enkkua opettelemaan.

[QUOTE="a p";27399847]Joo en ole nyt heti alkamassakaan opettaa englantia vaan jossain vaiheessa kun katson ajan olevan sopiva. Ja kielioppi ja ääntäminen on hallussa, sanoja on vain unohtunut.[/QUOTE]

Kaksikielisyyden opettaminen aloitetaan jo vastasyntyneelle. Ei ole olemassa mitään myöhemmin tulevaa "sopivaa aikaa", jolloin vieras kieli alkaisi tarttua sujuvasti häiritsemättä toista kieltä.

Mielestäni aloittajan idea on jotenkin tosi onneton. Miksi et luota siihen, että lapsi kiinnostuu itse aikanaan vieraista kielistä ja hankki hyvän kielitaidon? Parhaiten voit siinä auttaa luomalla lapselle hyvän pohjan omalla äidinkielellä ja lukemalla, lukemalla ja lukemalla lapselle kyllästymiseen asti.

Musta on kyllä hassua että joku ajattelee että toinen kieli sulkisi toisen pois... Tietenkin äidinkielen oppii kun sitä käytetää 99 % ajasta. Ei se 1 % englannin kieltä voi sitä pilata.

Ja en myöskään pääse ihan perille siitä että miksi englantia pitäisi osata puhua kuin natiivi? Eikö se riitä että sitä osaa ja sen muut ymmärtävät hyvin? Onhan se plussaa että osaa täydellisesti mutta kyllä niitä aksentteja saa olla.

Kaksikielisyyden opettaminen aloitetaan jo vastasyntyneelle. Ei ole olemassa mitään myöhemmin tulevaa "sopivaa aikaa", jolloin vieras kieli alkaisi tarttua sujuvasti häiritsemättä toista kieltä.

Mielestäni aloittajan idea on jotenkin tosi onneton. Miksi et luota siihen, että lapsi kiinnostuu itse aikanaan vieraista kielistä ja hankki hyvän kielitaidon? Parhaiten voit siinä auttaa luomalla lapselle hyvän pohjan omalla äidinkielellä ja lukemalla, lukemalla ja lukemalla lapselle kyllästymiseen asti.

En ole missään vaiheessa puhunut 2-kielisyydestä. Sori mutta niin pöljä kommentti että en viitsi muuhun edes vastata.

[QUOTE="a p";27400188]Musta on kyllä hassua että joku ajattelee että toinen kieli sulkisi toisen pois... Tietenkin äidinkielen oppii kun sitä käytetää 99 % ajasta. Ei se 1 % englannin kieltä voi sitä pilata.

Ja en myöskään pääse ihan perille siitä että miksi englantia pitäisi osata puhua kuin natiivi? Eikö se riitä että sitä osaa ja sen muut ymmärtävät hyvin? Onhan se plussaa että osaa täydellisesti mutta kyllä niitä aksentteja saa olla.[/QUOTE]

Suomessahan on se ongelma kielten opiskelussa, että se katsotaan lähestulkoon koulun yksinoikeudeksi, jossa käytetään iso määrä tunteja melko tehottomaan opiskeluun.

Ihanteellistahan olisi se, että lapset saisivat vieraaseen kieleen tuntumaa jo pieninä. Jos ja kun vieraan kielen oppiminen kerran katsotaan tärkeäksi.

Mikäli vieras kieli "tuhoaisi" äidinkielen lyhyiden tuokioiden myötä, niin miten käy lapsille, jotka muuttavat vanhempiensa kanssa ulkomaille vanhempien työn perässä? Varmaan eivät puhu mitään palatessaan Suomeen ja joutuvat tukioppilaiksi ja puheterapeuteille...

[QUOTE="a p";27400217]En ole missään vaiheessa puhunut 2-kielisyydestä. Sori mutta niin pöljä kommentti että en viitsi muuhun edes vastata.[/QUOTE]

No sittenhän sä puhut ihan perustason osaamisesta, jollaisen lapsi hommaa peruskoulussakin. Vai haluatko vain saada kiksit siitä, että lapsi huutaa 5-vuotiaana puistossa muiden kuullen, että "kato äiti, a big tree!"

No joo, voihan kielen opistelu olla harrastus siinä missä jumppakin. Kumpaakin voi opettaa amatöörikin ja silti voi olla ihan hauskaa...

No sittenhän sä puhut ihan perustason osaamisesta, jollaisen lapsi hommaa peruskoulussakin. Vai haluatko vain saada kiksit siitä, että lapsi huutaa 5-vuotiaana puistossa muiden kuullen, että "kato äiti, a big tree!"

No joo, voihan kielen opistelu olla harrastus siinä missä jumppakin. Kumpaakin voi opettaa amatöörikin ja silti voi olla ihan hauskaa...

Mulle ja miehelleni on englannin opiskelu ollut vaikeaa ja asiat opetettu niin nopeaan tahtiin että hyvä kun on perässä pysynyt. Ja minä sentään olin hyvä koulussa ja äidinkieli aina 10. Mulle olisi ollut apua siitä jos olisin osannut paljon sanoja valmiiksi, jolloin ei olisi tarvinnut enää keskittyä niihin vaan olisi saanut opetella kunnolla sitä kielioppia. Ääntämisen olen oppinut helposti.

Ja siis mitä pahaa on perustason osaamisessa, kysynphän vaan??

Suomessahan on se ongelma kielten opiskelussa, että se katsotaan lähestulkoon koulun yksinoikeudeksi, jossa käytetään iso määrä tunteja melko tehottomaan opiskeluun.

Ihanteellistahan olisi se, että lapset saisivat vieraaseen kieleen tuntumaa jo pieninä. Jos ja kun vieraan kielen oppiminen kerran katsotaan tärkeäksi.

Mikäli vieras kieli "tuhoaisi" äidinkielen lyhyiden tuokioiden myötä, niin miten käy lapsille, jotka muuttavat vanhempiensa kanssa ulkomaille vanhempien työn perässä? Varmaan eivät puhu mitään palatessaan Suomeen ja joutuvat tukioppilaiksi ja puheterapeuteille...

Niinpä, ihme logiikkaa.

Siis eikö lapsi saisi osata hyvin englantia tai muuta vierasta kieltä? :)

Tuloksena voi olla kielipuolia lapsia, valitettavasti. Mä tiedän yhden perheen, jonka lapset ovat aloittaneet koulun ulkomailla ja muuttaneet nyt kolmanteen maahan lasten ollessa murrosiässä. Ovat jokaisen asuinmaan kielen oppineet nopeasti niin hyvin, että pärjäävät arjessa hyvin ja suomeakin puhuvat aika sujuvasti, joskin suppeahkolla sanavarastolla. Mut kirjoittaminen on jotain ihan kamalaa. Jos he joskus Suomeen muuttavat ja aikovat täällä kirjoittaa yhtään mitään, on lasten pakko opetella kirjoittamaan jotta tulevat ymmärretyiksi.

Tuloksena voi olla kielipuolia lapsia, valitettavasti. Mä tiedän yhden perheen, jonka lapset ovat aloittaneet koulun ulkomailla ja muuttaneet nyt kolmanteen maahan lasten ollessa murrosiässä. Ovat jokaisen asuinmaan kielen oppineet nopeasti niin hyvin, että pärjäävät arjessa hyvin ja suomeakin puhuvat aika sujuvasti, joskin suppeahkolla sanavarastolla. Mut kirjoittaminen on jotain ihan kamalaa. Jos he joskus Suomeen muuttavat ja aikovat täällä kirjoittaa yhtään mitään, on lasten pakko opetella kirjoittamaan jotta tulevat ymmärretyiksi.

Niiden lasten äidinkieli ei varmaan ole suomi?

Tarkoitin lyhyehköä vuoden-parin asumista ulkomailla. Tunnen Amerikassa vuoden asuneen perheen. Lapsille tuo aika oli aivan loistava kielen oppimisen kannalta.

Ap:n tapauksessa on kuitenkin kyse ihan toisesta asiasta. Kielen harrastamisesta pienestä pitäen. Eihän siinä - hyvänen aika sentään! - voi olla mitään ongelmaa! Kielikylpypäiväkodit ja kieliluokat olisi kyllä aikaa sitten kielletty haittavaikutuksiensa vuoksi.

Ai niin, esikoisemme on kieliluokalla. Nuoremmat eivät pääse, joten yritämme pitää englantia mukana kotona muutoin. Eli muutaman minuutin päovässä peluutamme lapsilla brainpop-pelejä.

Omat koulumuistoni englannin tuntien osalta ovat karmeat. Pelkäsin tunteja hirveästi. Kuitenkin vasta nuorena aikuisena tajusin, että minulla onkin kielipäätä. Mikäli minulla olisi ollut ennen englannin opetuksen alkua edes jonkinlaista kosketusta englannin kieleen, niin englanninopiskeluni ei varmasti olisi mennyt niin pahoin pieleen.

Ei kieltä voi silpoa osiin kuin teuraseläimen ruhoa. Ei sanojen apinointi etukäteen auta siinä kielen oppimisessa.

Ei pidä paikkaansa. Minä muistan kuinka lapsena minulle opetettiin englantia, aakkoset, numerot, peruslauseet, esineitä, ruokia. Ja tottakai olin etevä englannissa koulussa!
Meillä on opetettu samalla tavalla vanhimmalle lapselle sanoja ja lauseita. Hyvin luonnistuu I'm sorry ja I love you ;) (siis nuo nyt oli ihan ekat mistä lähdettiin).
Elviksen biisit osaa laulaa ja hänelle on ihan pitänyt suomentaa lause lauseelta mitä tarkoittaa. Taatusti oppii.
Eihän tuolla sinun periaatteella kannata yhtään mitään opettaa osittain. Vaikkapa ruuanlaitto, sitäkin opetellaan pikkuhiljaa ja se laajenee, syventyy ja monipuolistuu.

sanokaapas site viisaat, kuinka meillä pitäis edetä? vaimoni on Filippiiniläinen ja kotikieli englanti, minulla puhdas suomi. Mitä kieltä pitäis opettaa, kun vaimo ei puhu oikein hyvää suomea? Vauva ei ole vielä syntynyt, mutta laskettu aika on lähellä. joten kertokaa nyt millä kielellä puhutaan lapselle kun syntyy?

Meillä on ihan pienestä lähtien laulettu lastenlauluja englanniksi. Youtubesta löytyy hurjasti ihania lastenlauluja ja kivoja musiikkivideoita. Lausuminen on myös jotenkin helpompaa, kun sanan laulaa ja sitä myötä myös itse kehittyy lausujana. Myös englanninkieliset lastenohjelmat on hyvä tapa (ei tietysti liika telkkarin kattomista pienelle). Suosittelen lämpimästi selllaista lastenohjelmaa kuin Roly Mo, Dvd:tä saa tilattua mm. amazonilta ja ebaysta :) Ja lapsi ei muuten oikeasti välitä vaikka vanhemmat laulaisivat kamalalla variksen äänellä :D Meillä on 1v9kk ja ymmärtää jo paljon eläimiä ja numeroita englanniksi juuri laulamisen ansiosta ja itsekin on saanut hurjasti kaiveltua englannintaitoaan. kun se tuppaa vähän ruostumaan, jos ei tule käytettyä aikoihin.

Meillä sikäli eri tilanne et pojan isän äidinkieli on englanti, mutta koska ollaan erottu ja poika näkee isäänsä tällä haavaa 1-2 kertaa viikossa niin esimerkiks kaikki lasten dvd-leffat ja ohjelmat katotaan englanniksi (jos mahollista), kuunnellaan paljon englanninkielisiä lastenlauluja (esim. youtube), netistä löytyy myös paljon satuja, lauluja, pelejä yms. kielenoppimistarkoitukseen esim. LearnEnglish Kids | British Council | (tuolla on myös pienille lapsille toi oma osa). Ja paljon muitakin sivuja googlettamalla löytyy.

Ite en rupeis enempiä sönkkäämään englantia, vaikka olen opiskellut Irlannissa ja asunut 5 vuotta irkun kanssa puhuen päivittäin englantia. Silti ei toi ääntämys ole sama kun natiivin.

[QUOTE="Jussi";27468467]sanokaapas site viisaat, kuinka meillä pitäis edetä? vaimoni on Filippiiniläinen ja kotikieli englanti, minulla puhdas suomi. Mitä kieltä pitäis opettaa, kun vaimo ei puhu oikein hyvää suomea? Vauva ei ole vielä syntynyt, mutta laskettu aika on lähellä. joten kertokaa nyt millä kielellä puhutaan lapselle kun syntyy?[/QUOTE]

suosittelen että puhutte omaa äidinkieltänne lapselle.Lapsi oppii sivussa englannin kun seuraa teidän keskusteluanne. Meillä isä puhuu pelkkää englantia ja minä suomea emmekä sekoita kieliä keskenämme (esim.alkaisin itse puhua eng.lapselle etc.) Näin lapsi saa parhaimmat eväät kieliin. Lopulta lapsi oppii yhdistämään kielen ihmiseen ja ryhmäkeskusteluun joka olisi esim.englantia. :) toivottavasti pikkasen auttoi ajatusta eteenpäin!

suosittelen että puhutte omaa äidinkieltänne lapselle.Lapsi oppii sivussa englannin kun seuraa teidän keskusteluanne. Meillä isä puhuu pelkkää englantia ja minä suomea emmekä sekoita kieliä keskenämme (esim.alkaisin itse puhua eng.lapselle etc.) Näin lapsi saa parhaimmat eväät kieliin. Lopulta lapsi oppii yhdistämään kielen ihmiseen ja ryhmäkeskusteluun joka olisi esim.englantia. :) toivottavasti pikkasen auttoi ajatusta eteenpäin!

Juuri näin. Molemmat puhuvat lapselle omaa äidinkieltään.