Haluaisin opettaa lapselle englantia, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Poika on vasta 1 vee eikä puhu vielä mutta jossain vaiheessa haluaisin alkaa opettaa englantia. Täällä ei ole mitään kerhoja tai päiväkoteja jossa opetettaisiin. Miten siis kannattaisi opettaa? Ja mistä pitäisi aloittaa? Ensin pelkkiä esineiden nimiä? Vai pitäisikö sanoa lauseita (normi arjessa siis) ensin suomeksi ja sitten englanniksi? Lisähaastetta tuo se että kumpikin meistä vanhemmista on aika hyvin unohtanut kieltä kun ei ole tarvinnut käyttää joten itsekin saadaan vähän kerrata... :D

Ja ennen kuin joku tulee syyttelemään niin:
- tämä ei ole provo
- tiedän ettei ole kiire
- tiedän että oppisi koulussakin
- jne jne
:D

Haittapuolenahan tuossa voi olla se, että jos omakin englantinne on vähän ruosteessa, niin opetatte väärin, ja sitten koulussa onkin hankalaa opetella jo opitut asiat uudelleen (esim. ääntäminen). Kielenopetuksen tavat ovat myös muuttuneet. Esim. kun itse olin koulussa 80- ja 90-luvuilla, verbit opetettiin niin että eteen laitettiin "to"-liite. Nyt tuota liitettä ei ymmärtääkseni enää käytetä.

Jos siis välttämättä haluatte opettaa kotona englantia, niin suosittelen ammattilaisten suunnittelemaa aineistoa, esim. tietokonepelejä joissa opetetaan englantia.

Kävin itse aikoinaan englantilaista leikkikoulua, ja silloin siellä taidettiin aloittaa ihan kuvilla esineistä ja asioista, joissa oli sitten alapuolella nimi englanniksi. Itse kyllä osasin lukea 4-vuotiaana, ja tuo oli siis esikoulun tilalla, joten hahmottelin niitä kirjoitettunakin, mutta suurimmalle osalle riitti se että niitä suullisesti toisteltiin. Toivottavasti teidän omat taidot eivät sitten ole aivan kuraa, ei nimittäin ole kiva jos opetatte lapselle väärin kaikki sanat ;)

Oppii itsekseen, jos saa käyttää englannin kieltä. Meillä kolmasluokkalaisen sanavarasto oli hurja jo viime keväänä, vaikka siis englannin opiskelu alkoi nyt elokuussa. Yksinkertaisesti pleikkaripeleillä on oppinut. Kovasti on sanoja ja lauseita peleistä kysellyt aluks minulta ja mieheltä ja koska pelit kiinnostaa niin ne sanat jää heti mieleen. Paras tapa oppia, kun on mukavaa. Itse en pidä tv:tä ja pleikkaria minään mörkönä, vaan kohtuuden rajoissa on hyvää ajanvietettä.

Huono asia tuo, että te olette kielen unohtaneet, joten hankala opettaakin ja mikä motiivi sinulla on saada lapsi oppimaan kieltä jo pienenä, jos et itsekään osaa?

Jos oma kielitaito on ruosteessa niin en suosittele että itse opetatte. Teette lapselle vaan karhunpalveluksen jos opetatte lausumisen tai kieliopin (esim sanajärjestys) väärin.

Laululeikeillä aloittaisin. Mutta todellakin, olkaa tarkkana omasta ääntämisestänne! sama muuten pätee suomenkieleen; hirvittää vanhemmat, jotka puhuvat lapsilleen hyvempi-hyvin, kyynerpää tms. Tai ettei lasta ohjata muuttamaan näitä oikeaan muotoon. Voin kertoa, että niitä ei ihan parissa vuodessa koulumaailmassa korjata...

Itse osaan kyllä kieliopin ihan ok ja osaan ääntää, mutta paljon sanoja on unohtunut. Uskon että ne palaa aika helpolla mieleen ja luulen kyllä että ne sanat joita lapselle opetetaan on kyllä muistissa :) Pelit varmaan ovatkin hyvä idea, varmaan ihan joitain lautapelejäkin löytyisi? Itsellä oli pienenä kirja jossa luki sanat englanniksi ja se ei kiinnostanut pätkääkään. Mutta ehkä joku yksinkertainen englanninkielinen satukirja voisi olla hyvä?

Laululeikeillä aloittaisin. Mutta todellakin, olkaa tarkkana omasta ääntämisestänne! sama muuten pätee suomenkieleen; hirvittää vanhemmat, jotka puhuvat lapsilleen hyvempi-hyvin, kyynerpää tms. Tai ettei lasta ohjata muuttamaan näitä oikeaan muotoon. Voin kertoa, että niitä ei ihan parissa vuodessa koulumaailmassa korjata...

No jestas, jollei lapselle saa puhua ihan sitä omaa murrettaan. Että oikein kieliopin mukaan pitäisi puhua. Toivottavasti tää oli huono vitsi....

Parhaan pohjan kielitaidolle annat lapsellesi kun kehität hänen äidinkieltään mahdollisimman rikkaaksi!! Omalla äidinkielellä loruilut, satuilut, laulelut jne. on ihan parasta tuon ikäiselle ja vanhemmallekin.

Mä olen itse opiskellut yliopistossa pääaineena englantia, mutta en ole lapsille sen kummemmin opettanut englantia. Ajattelisin niin, että kun emme ole kaksikielinen perhe, niin mieluummin odotan että lapsi oppii ensin Suomen kunnolla, ettei sitten sekoita kieliä keskenään. Mutta en nyt tarkoita etten sitä suosittelisi muille, jos niin haluavat tehdä.

Vanhempi lapseni on nyt 7v, ja hän usein kyselee, miten x ja y sanotaan englanniksi. Mutta ei ne vastaukset välttämättä kovin kauaa hänen päässään pysy. Välillä olen laulanut lapsille lastenlauluja englanniksi, ruotsiksi ja ranskaksi. 7-vuotiaan mielestä se on hauskaa, mutta 4 v ei oikein tykkää, kun ei ymmärrä sanoja. Ei tosin 7-vuotiaskaan ymmärrä, mutta kuuntelee mielellään.

Mun miehen vanhemmat tekivät hirveän karhunpalveluksen sillä, että jos oli yhtään vaikeampia tai vierasperäisempiä suomenkielisiä sanoja, eivät vaivautuneet itse opettelemaan niitä kunnolla vaan väänsivät mitä ihmeellisimpiin muotoihin. Siinä oli miehellä aika kova työ opetella niistä pois, kun oli kotona opetettu aina väärin - eikä se rajoittunut pelkästään sanoihin, vaan kaikkia kummallisia uskomuksia opetettiin ihan totena.

[QUOTE="vieras";27399730]Mun miehen vanhemmat tekivät hirveän karhunpalveluksen sillä, että jos oli yhtään vaikeampia tai vierasperäisempiä suomenkielisiä sanoja, eivät vaivautuneet itse opettelemaan niitä kunnolla vaan väänsivät mitä ihmeellisimpiin muotoihin. Siinä oli miehellä aika kova työ opetella niistä pois, kun oli kotona opetettu aina väärin - eikä se rajoittunut pelkästään sanoihin, vaan kaikkia kummallisia uskomuksia opetettiin ihan totena.[/QUOTE]

Mun miehen kotona on myös opetettu muun muassa rilli (grilli), rönkten, palveri, telvisio ja neekeri. Eikä se meinaa millään noista oppia eroon vaikka kuinka huomauttelen.

Juu ei. En lähtisi opettamaan lapselleni itse etukäteen englantia ollenkaan. Siinä tekee niin suuren karhunpalveluksen. Perustellumpaa se on silloin, kun jompikumpi vanhemmista on natiivi tai elinympäristö on vieraskielivoittoista. Pääasia on nyt se, että lapsi oppii oman äidinkielensä hyvin. Ja varsinkin kun on vasta yksivuotias, niin se pääpaino on todellakin silloin se oma äidinkieli - ei suinkaan se vieraskieli.

Vaikka vanhempi niin kovin sitä opettaa haluaisikin.

[QUOTE="vieras";27399680]Jos oma kielitaito on ruosteessa niin en suosittele että itse opetatte. Teette lapselle vaan karhunpalveluksen jos opetatte lausumisen tai kieliopin (esim sanajärjestys) väärin.[/QUOTE]Tämä on osin totta.

Lapset imevät ja apinoivat kielitaidon itseensä toisin kuin isommat ja aikuiset joiden pitää väkisin opetella. Interaktiivinen kielenkäyttö on paras tapa oppia mutta esim. vieraskielisistä piirretyistäkin pieni lapsi oppii jonkin verran kieltä katsomalla ja kuuntelemalla.

Joo en ole nyt heti alkamassakaan opettaa englantia vaan jossain vaiheessa kun katson ajan olevan sopiva. Ja kielioppi ja ääntäminen on hallussa, sanoja on vain unohtunut.

Mä en oo mitenkään tietoisesti halunnut opettaa englantia, mutta kun olen ladannut puhelimeen AppStoresta FisherPricen.. mitä ne nyt ois.. "kuvapelejä" niin vajaa 2 v toistelee myös niitä. Ja 5 v opettelee siitä sanoja englanniksi innoissaan (vaikka se onkin "vauvoille"). Siinä on ainakin ihan oikea englantilainen lausumassa ne niin menee oikein :)

[QUOTE="a p";27399847]Joo en ole nyt heti alkamassakaan opettaa englantia vaan jossain vaiheessa kun katson ajan olevan sopiva. Ja kielioppi ja ääntäminen on hallussa, sanoja on vain unohtunut.[/QUOTE]

Ota tuo todesta, mitä astrolabe sanoi. Jos ette ole kumpikaan natiiveja, ette puhu englantia niin hyvin, että kannattaisi alkaa opettamalla opettaa sitä lapselle. Kyllä näitä "sievisiä" on nähty.

Tuota, missä se lapsi käyttäisi sitä kieltä? Siis miksi hänen olisi tärkeä oppia sitä jo ihan pienenä.

Ehkä kannattaisi jotenkin pyrkiä rakentamaan se opetus tuon käytännön kielen puhumisen ympärille. Siis jos matkustelette tai vietätte paljon aikaa englannin kielisellä alueella tai teillä on englantia äidinkielekseen puhuvia ystäviä tai sukulaisia.

Minusta peruskoulussa mennään sen verran nopeasti eteenpäin kielen opettelussa että itse ainakaan en meinannut pysyä perässä. Eikä mieskään. Jos ymmärtäisi sanoja valmiiksi niin voisi keskittyä koulussa paremmin kielioppiin. Siinä syy miksi haluamme opettaa englantia aiemmin.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan