Haluaisin niin kovasti itselleni hyvän ammatin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
musta vaan tuntuu ettei se ole enää mahdollista.. :( peruskoulun jälkeen opiskelin, aloin yllätykseksi odottaa vauvaa, lopetin koulun koska se ei vain tuntunut omalta jutulta. Saimme ihanan vauvan, olin lapsen kans kotona ja vauvan ollessa 8kk tulin uudestaan raskaaksi. Nyt meillä on 1,5v ja 3kk ikäiset tytöt. Olen 21v, lähes kaikki ikäiseni ovat valmistuneet ammattiin tai opiskelevat. Haluaisin kouluttautua ja saada hyvän ammatin mutta tuntuu että on jo liian myöhäistä! Nyt on paljon isompi kynnys lähteä kouluun kun on nuo lapset.. Kertokaa miten teillä muilla on onnistunut opiskelu pienten lasten kans? Onkohan etäopiskeluun mitään mahdollisuuksia kun ei ole mitään aiempaa koulutusta. Mies on yrittäjä eli ei pysty jäämään lasten kans kotiin. Ja vielä En voi hoitoonkaan viedä. Haluaisin olla kotona siihen asti että nuorempi olis 3v mutta Ei tule onnistumaan. Eikä tarvi mitään kommenttia että olisit jättänyt lapset tekemättä. Rakkaita nuo on molemmat enkä vaihtais niitä mihinkään ammattiin.

Lukion voi suorittaa etänä. Sitten sen jälkeen yliopistoon, jossa voi suorittaa suuren osan opinnoista kotoa käsin, läsnäolopakkoa ei ole juuri nimeksikään, paitsi harvoilla aloilla kuten lääkiksessä.

Mä kävin lukion kotiäitinä ollessa. Ensimmäinen lapsi oli vauva ja odotin toista. Tästä sitten yliopistoon ja lapset päiväkotiin. Kyllä sitä pystyy jos halua on :)

Varmasti saat hankittua hyvän ammatin. Opiskelu kyllä imaisee mukaansa kun pääset alkuun, ei kannata miettiä että pystynkö oppimaan kun taatusti pystyt. Joustavia opiskelumuotoja on onneksi nykyisin hyvin tarjolla jos on ajankäyttörajoitteita. Päätät vain mikä sinulle on se hyvä ammatti. Väyliä on monia eikä pidä lannistua jos toivottu paikka ei heti tärppää. Pystyt siihen mihin uskot pystyväsi. :)

[QUOTE="a.p";28865868]kauankohan tuo lukio etänä kestää? Mulla on alakin vielä ihan hukassa..[/QUOTE]

Mä kävin 1,5 vuodessa. Kaikki täysin etänä. Kertaakaan en käynyt koulussa. En mäkään tiennyt mikä musta tulee. Sitten aloin tutkimaan koulutuksia ja lukemaan mitä siellä opiskeltaisiin ja sitä kautta löysin unelmani :)

Herranen aika, 21-vuotias ehtii kouluttautua vielä mihin tahansa ammattiin ja tehdä pitkän uran. Yliopistot on pullollaan pari- kolmekymppisiä. Oletko miettinyt kaksoistutkintoa, jos joku ammatillinen koulutus kiinnostaa?

Mä tein lapset ennen ammattia, eikä harmita yhtään. Valmistuin insinööriksi kun esikoinen aloitti koulun. Nyt työelämässä on helpompaa kun lapset on isompia, eikä ole tarkoitustakaan jäädä enää äitiyslomalle :)

mahtavaa nenja!! :) iso hatun nosto sulle!!! Koitko rankaksi tuon ajan? Minkälaista tukea siihen saa? Ja paljo siellä koulussa pitää loppujen lopuksi olla? Voi vitsi, mä ihan innostun. Voisinpa joskus sanoa ite tehneeni saman!

[QUOTE="a.p";28865889]mahtavaa nenja!! :) iso hatun nosto sulle!!! Koitko rankaksi tuon ajan? Minkälaista tukea siihen saa? Ja paljo siellä koulussa pitää loppujen lopuksi olla? Voi vitsi, mä ihan innostun. Voisinpa joskus sanoa ite tehneeni saman![/QUOTE]

Rankkaa joo ja ei. Sain jotain omaa kivaa ja täytettä päivään. Sivistin itseäni ja keksin elämälleni tarkoituksen. :) Mies tuki ja hoiti lasta paljon että sain lukea kirjoituksiin ja kirjoittaa esseitä ym. Lapsi nukkui todella paljon pienenä joten käytin kaiken sen ajan opiskeluun. Rankkaa oli siinä vaiheessa kun tulin toisen kerran raskaaksi ja normaalisti opiskelin iltaisin, mutta mulla tuli iltapahoinvointia sekä uskomaton väsymys ja esikoinen alkoi nukkumaan vähemmän (lyhyemmät päiväunet, iltaisin myöhemmin nukkumaan).. Lakki motivoi painamaan eteenpäin :D

Mä tein kaiken netissä. Otavan opistolla. Eli en fyysisesti käynyt ollenkaan koulussa tai tavannut opeja. Jos vain on motivaatiota opiskella kotona niin miksei? :)

Itse olen nyt hakenut iltakoulutukseen ( koulunkäyntiavustaja ) yritän samalla saada työkokeilua jatkettua siihen samaan syssyyn. Toivottavasti onnistaa. Kun valmistun haen amk:n ja luen itseni sosionomiksi ja edelleen sen jälkeen sitten avoimessa taide alaa. Haluan toteuttaa iteäni kaikilta osin,mikä olisi pitänt tehdä jo ennen lapsia,ennen sairastumista. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä.

Niin ja olen 31 ja 4 lapsen yh.

Ihana että on muitakin jotka on opiskellu vasta lasten jälkeen! Tää ahdistus helpotti huomattavasti. :) Ollaan ostamassa muutaman vuoden päästä mun kotitilaa ja mies on sanonut koko ajan etten tarvi ammattia siellä työskentelyyn. Mutta. Kyllä minä Haluan!:) onkohan lukioon vaikea päästä nykysin? Mun peruskoulun todistus oli ihan hävettävän huono:( ylä aste oli lievästi sanottuna rankkaa aikaa, ja se kyllä näkyi numeroissa. Nyt ku on kohta pari vuotta ollut vaan kotona on opiskelu motivaatiokin eri. lukio 1,5 v Ei kuulosta pahalta! Riippuu varmasti myös siitä kuin paljon näkee vaivaa. Kaksoistutkinto ois myös vaihtoehto kun tietäisin vain mitä alaa Haluaisin lähteä opiskelemaan.. Otan heti maanantaina selvää tuosta lukiosta!:)

Kyllä pystyt siihen! :) minä olen tehnyt kaksi lasta yliopisto-opintojen ohessa. Nyt itsellä ikää 30v, lapset 1v 3kk ja 4v ja palaan taas 2 viikon päästä opintojen pariin (kauppakorkeakoulu) ja lapset menee päiväkotiin. Ykkösen ja kakkosen välissä olin sekä täyspäiväisesti alan töissä ja opiskelin, ei se helppoa ollut mutta kyllä siihen pystyy kun tahtoa on :) nyt pelkkä opiskelu tuntuu ihan lastenleikiltä kun ei tarvitse samalla käydä vielä töissä.. Tsemppiä!

Ap googleta se otavan opisto. Sinne saat varmasti opinto-oikeudet. Itse kävin lukion äitiyslomalla ja sen jälkeen iltalukiossa ja nyt opiskelen lääkäriksi. Tsemppiä!

Ei sitä turhaan aina sanota, että ensin opiskelut ja työ, joka mielellään vielä vakituinen, ja sitten vasta lapset.

Taikka lapset kolmevuotiaaksi kotona ja sitten opiskelut. Opiskellessa voi monesti paremmin joustaa ajoissa ja se käy ehkä perheelliselle paremmin kuin työ, jos rahaa ei lasketa. Sitten tuoreella tutkinnolla ja lapset jo hankittuna on hyvä hakea töitä.

Ap, ehdit opiskella vielä myöhemminkin. Moni vaihtaa alaa yli kolmekymppisenä ja onnistuu hyvin.

Yhteistyössä