Haluaisin neuloa itselleni villasukat, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Björn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Björn

Aktiivinen jäsen
15.03.2009
17 686
5
36
En osaa! En ole eläissäni kutonut mitään käyttökelpoista, mutta nyt vähän hivelisi. Mistä aloitan? Millaisesta langasta kannattaisi neuloa? Onko jossain ohjeita miten sukat tehdään?

Ainakin Novitan langat on hyviä ja sukkiin sopii hyvin Novitan Seitsemän Veljestä-lanka. Usein lankakerän vyötteessäkin on muuten villasukkien ohje sisäpuolella :) Mutta eiköhän ainakin netistä tai käsityölehdistä löydy ohje.

http://www.novita.fi/public/File/sukkaohje.pdf

Tuossa on hyvä ja selkee sukkaohje kuvien kera. Lankana käytetty Novitan 7 -veljestä.

Ja tuo Käspaikka on sellanen mihin kannattaa kans tutustua, siellä on monenlaisia vinkkejä.

tee ensin lasten sukat, hoksaat miten tehhään. naisten sukkiin 13-14 silmää puikolle, suosittelen ostaa puu puikot, ovat mielyttävemmät kutoa. 7 veljes on paras sukkalanka, raitasiaki löytyy ettei tarvi yksvärisiä tehä. nalle on ohkasempi lanka, vaikka värit on usein paremmat.

Sukat on aloittelijan työnä vaikeammasta päästä, mutta ei mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan. Nalle sopii mielestäni paksuudeltaan paremmin sukkiin kuin 7 veljestä, mutta paksummasta tulee tietty nopeammin valmista...

Minäkin ehdottaisin vaaleaa lankaa. Siitä on hyvä tutkailla silmukoiden rakenteita ja korjata, jos (kun) jotain tippuu.

kantapää: ota kahen puikon silmät yhelle puikolle, neulo oikealla puolen työtä kaikki oikein, nurjalla nosta ekapuikolla ja neuloseuraava, toista,toista ja toista puikon loppuun. kantalapun ollessa "neliö" jaa silmät kolmeen osaan, keskimäiselle puikolle jäävät ovat jääviä silmukoita reunoilla olevilta "poistetaan" eli keskimmäisen puikon lopussa ota reunapuikolta silmä ja neulo yhteen keskimmäisen puikon viimisen kans ( keskellä olevat silmät eivät vähene) toista niin kauvan että jälljellä on vain keskimmäisen puikon silmät. poimi kantalapun reunasta silmukat ja ala tehkheen kuopa valmiiksi, muista keventaa ettei tule liian leveä.

haluutko ehdottomasti tehdä sukat vai ehdottomasti neuloa?

Mä en, vaikka paljon käsitöitä teenkin, voi koskaan tehdä sukkia tai lapasia. :D Mulla ei riitä hermo tehdä enää toista samanlaista, pitää enemmin saada tehdä uutta. =) Eli jos et välttämättä tahdo just sukkia, kokeile ensin tehdä jotain, mitä tulee vain yksi (ei vaadi paria).

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:

Mä en, vaikka paljon käsitöitä teenkin, voi koskaan tehdä sukkia tai lapasia. :D Mulla ei riitä hermo tehdä enää toista samanlaista, pitää enemmin saada tehdä uutta. =) Eli jos et välttämättä tahdo just sukkia, kokeile ensin tehdä jotain, mitä tulee vain yksi (ei vaadi paria).

Jaa niinku villatakki? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:

Jaa niinku villatakki? :D

No jaa, siin on toinen huono. :D Ota joku pikkujuttu ekaks. :D

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
kantapää: ota kahen puikon silmät yhelle puikolle, neulo oikealla puolen työtä kaikki oikein, nurjalla nosta ekapuikolla ja neuloseuraava, toista,toista ja toista puikon loppuun. kantalapun ollessa "neliö" jaa silmät kolmeen osaan, keskimäiselle puikolle jäävät ovat jääviä silmukoita reunoilla olevilta "poistetaan" eli keskimmäisen puikon lopussa ota reunapuikolta silmä ja neulo yhteen keskimmäisen puikon viimisen kans ( keskellä olevat silmät eivät vähene) toista niin kauvan että jälljellä on vain keskimmäisen puikon silmät. poimi kantalapun reunasta silmukat ja ala tehkheen kuopa valmiiksi, muista keventaa ettei tule liian leveä.

Mie teen toiste perin tuon kantalapun, eli oikealla puolella joka toinen neulotaan ja nurjalla kaikki.

Mä teen just ekaa kertaa elämässäni villasukkia. Mies sellaiset halusi, kun vanhat alkavat olla puhki. :D Ja just Novitan nettisivujen kuvallisen ohjeen mukaan olen tehnyt, helppoa on ainakin tähän asti ollut (eka sukka kohta kärkikavennuksia vaille valmis...) ja ihan käyttökelpoiselta sukalta näyttää.

Minäkin innostuin juuri neulomaan villasukkia, kyselin tyhmänä täältä ohjeitakin toissapäivänä. Löysin netistä sivun neulonta A&O ja siellä tosi hyvät ohjeet. Ja nyt on toinen sukka valmis! Jos minä tumpelo osaan ohjeiden mukaan sukan neuloa niin siihen pystyy kyllä sitten ihan kuka vaan! Älä lannistu Björn, siitä vaan aloittamaan! Tolla sivulla on ohjeet silmukoiden luomisesta lähtien.