Haluaisin koiran, mutta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuumeinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuumeinen

Vieras
en uskalla ottaa.
Tarkoitan, että minä en ota eläintä huvikseni, eli jos ottaisin koiran, niin se kans sitten pysyy (allergiat erikseen) mutta en uskalla ottaa siksi, että minulla ei ole kokemuksia koirista =( En siis osaisi kouluttaa, ainakaan mitenkään järkevästi ja johdonmukaisesti, pelkään että meillä olisi sitten riiviökoira, jonka kanssa olen jumissa, omaa osaamattomuuttani. Ja en sitten tiedä, että onko minulla väärät motiivit, kun idea lähti ja oikeastaan on melko suurena syynä, että olisi lenkkikaverina. Ja sisäsiisteys, koska koira olisi sisäkoirana, en minä semmoisiakaan osaisi opettaa. Kertokaahan kokeneemmat, että olenko ihan järjetön kun vain toivon ja toivon, että saisi koiran, mutta aina tulee ne epäilykset kaikesta ja unohdan asian, mutta aina se ajatus hiipii esille.

sisäsiisiksi on helppo opettaa, samoin joka kylältä löytyy pentukouluja, missä opetellaan ohjaajan avustuksella juttuja.
Eikä koirankoulutus nyt niin vaikeeta, vaikeempaa tuntuu olevan saada lapsille menemään asioita jakeluun ku koiralle.
Toki riippuu koiran luonteesta, ei kannata ensimmäisenä ottaa mitään vaativaa rotua, tosin mun kokemukset rotukoirista rajottuu kavereitten koiriin ku ite tykkään noista savimaan seisojista ku ne ei näytä kaikki samalta..

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
sisäsiisiksi on helppo opettaa, samoin joka kylältä löytyy pentukouluja, missä opetellaan ohjaajan avustuksella juttuja.
Eikä koirankoulutus nyt niin vaikeeta, vaikeempaa tuntuu olevan saada lapsille menemään asioita jakeluun ku koiralle.
Toki riippuu koiran luonteesta, ei kannata ensimmäisenä ottaa mitään vaativaa rotua, tosin mun kokemukset rotukoirista rajottuu kavereitten koiriin ku ite tykkään noista savimaan seisojista ku ne ei näytä kaikki samalta..

Minä en ajatellut rotukoiraa, koska hinnat on aivan älyttömät ja koska sille puhtaudelle ei ole mitään tarkoitusta. Ajattelin jonkun verran kuitenkin katsoa, että koirassa ei ole ajavaa tai haukkuvaa rotua, ovat mielestäni liian viettisiä, jokin noutava, ei välttämättä älyttömällä suojelusvietillä.

Meillä tuossa on ilmeisesti sileekarvastanoutajaa, belgiä ja sit jotain mettäkoiraa, ainaki se ajaa hirveä ja jänistä sekä haukkuu linnut..
Mut koulutettavuus on sitä luokkaa et 5-10min ja se oppii siinä ajassa uuden tempun, tottelevainen ja lauhkea ku lammas, kunnes joku uhkaa lapsia.

Olen vain miettinyt, että pitäisikö odottaa, että kaikki ne "entä jos" ajatukset on selvillä (mahdollisuus, ettei koskaan) ja sitten kun ei enää epäile, niin ottaa. Katselen tässä vielä ainakin kuukausia, että mitä ne ajatukset sanoo. Olisipa helpompaa.

No tuohon koulutus puoleen voisin sanoa et jos viitsit ja haluat niin varmasti se koulutus uppoaa lopulta sinne koiraan ja koirakoulu on hyvä paikka opetella tekniikka miten se oppi saadaan sinne koiran päähän menemään. Se miten paljon sinulla olisi sille koiralle lopulta aikaa olisi se mitä varmaan pitää miettiä. Asutko niin että koira voisi välillä olla omatoimisesti hetkiä ulkona vai täytyykö joka kerta ulkoilutus tehdä lenkkeillen. Päivässä saa aikamonta lenkkiä juosta jos asuu kerrostalossa ja sattuu todella energinen tapaus.

Kertokaahan hieman tuosta koirakoulusta, tai linkki?

Kotona emme ole päivisin (työt), joten yksin oloa on se n. 8h. Rivitalo, jossa takapiha, joten ulospääsy ei ole ongelma.

Koita valita joku helposti koulutettavissa oleva koirarotu/seropi. Lähes joka paikkakunnalla toimii jonkun sorttinen koulutusrinki, sinne vaan mukaan. Ja kirjoja kannattaa lueskella ja netistä selata koulutukseen liittyviä 'jippoja'.

Mitenkähän minä selittäisin koirakoulun. Ryhmä kokoontuu noin kerran viikossa ja tekee ohjaajan ohjeiden mukaan harjoituksia. Saat koirasi kanssa samalla totuttautua muihin koiriin. Siellä ei tarvitse pelätä jos joku ei heti onnistu mutta saat samalla ihan kädestä pitäen neuvoja tarvittaessa ja näet miten tulisi tehdä. Samoilla ohjeilla voit harjoitella koiran kanssa kotioloissa.

Juoksuaika on no juoksuaika. Nartun voi opettaa jo pienenä pitämään housuja mutta ei siitä kauheeta sotkua ole tullut vaikkei ole ollutkaan. Täytyy vaan pitää erossa uroksista sinä aikana. Urokset taas on juoksussa niin sanotusti 12 kk vuodessa. En tiedä et mitä tarkalleen haet tuolla kysymyksellä mutta omasta kokemuksesta se on urokselle hankalampaa aikaa sillä se on valmis tekemään kaikkea tyhmää päästäkseen nartun luo.

Alkuperäinen kirjoittaja kuumeinen:
en uskalla ottaa.
Tarkoitan, että minä en ota eläintä huvikseni, eli jos ottaisin koiran, niin se kans sitten pysyy (allergiat erikseen) mutta en uskalla ottaa siksi, että minulla ei ole kokemuksia koirista =( En siis osaisi kouluttaa, ainakaan mitenkään järkevästi ja johdonmukaisesti, pelkään että meillä olisi sitten riiviökoira, jonka kanssa olen jumissa, omaa osaamattomuuttani. Ja en sitten tiedä, että onko minulla väärät motiivit, kun idea lähti ja oikeastaan on melko suurena syynä, että olisi lenkkikaverina. Ja sisäsiisteys, koska koira olisi sisäkoirana, en minä semmoisiakaan osaisi opettaa. Kertokaahan kokeneemmat, että olenko ihan järjetön kun vain toivon ja toivon, että saisi koiran, mutta aina tulee ne epäilykset kaikesta ja unohdan asian, mutta aina se ajatus hiipii esille.

Hei! Olen Nora 10v.Olen allerginen koirille. Mutta haluaisin koiran silti! Allergia oireet eivät ole niin pahat enää ettenkö voisi olla koirien kanssa. Isälläni on koira Milli. Se oli siellä mutta ei ole enää koska en saa olla koirien kanssa puuhaamassa vaikka haluaisin. Se on tyhmää! Haluaisin Jackrusselinpennun tai jonkun muun pikkukoiran joka mahtuu kassiin mukaan jos menemme jonnekkin vaikka Isoon omenaan shoppailemaan. Voisimme ostaa sille vaatteita ja tossut. Olen lukenut koira kirjoja ja tiedän aika paljon koirista.Ne on söpöjä kun ne kasvavat pennusta aikuiseksi. Kyllä minä viihtyisin paljon enemmän kun olen yksin kotona jos minulla olisi koira. T: Nora eläinten ystävä

Ei mullakaan ollut koiraa ikinä pienenä isän allergian takia. Aikuisena otettiin sekarotuinen coctaili. Oli halpa ostaa, mutta kun niiden roduista ei aina tiedä varmaksi. Saati sitten terveydestä tai luonteesta.

Eka koira (uros) oli ihan kiva sinänsä, käytiin koirakoulut yms. Koiralla oli paha vehnäallergia. Leikattiin vuoden vanhana, että ei enää ollut vaaraa naapureiden juoksuista tms. Viihtyi ulkona tosi paljon, ei juuri sisällä (paitsi kovien pakkasten aikaan). Oli siitä silti seuraa ja oli se silti aivan ihana.

Jos haluaa jonkun "halvan" koiran, niin kannattaa katsella mieluiten jotain värivirheellisiä tms rotukoiria. Itse tykkään tuosta meidän toisesta koirasta, joka on paimenkoira. Tosi tottelevainen ja helppo hoitoinen (paitsi turkki on vähän turhan pitkä) . Se on värivirheellinen.

En minäkään mitään koiran koulutuksesta tiennyt ottaessani tuon koiran, valitsin helposti koulutettavan noutajan ja nartun, jotta koulutuksella olisi paremmat mahdollisuudet onnistua. Menin sen kanssa heti kun oli pentuiän rokotukset saanut, koulutuskentälle, ja sain sieltä paljon hyviä neuvoja. Koirakirjoja kannattaa lukea myös ahkerasti. Hyvin on mennyt, ei koiran koulutus mitään korkeampaa tiedettä ole, moninverroin helpompaa kuin lastenkasvatus!

Minäkin pidän koirista.Ja haluaisin koiran mutta allergian takia en saa. Moni vuotias olet? Nimittäin me voitaisiin kirjoitella toisillemme täällä paikassa. Minulla on tietsikka päivät Tiistaina ja Torstaina.Ja hei en tiedä mikä se coctail rotu on minun mielestä se teidän koira on varmaan collie jos sillä on pitkä turkki. Mun iskällä on collie ja sen nimi on Milli mut me sanotaan sitä miltsuks ja miletsuks. TOIVOTTAVASTI KIRJOITAT MULLE TAKASIN

Pidän koirista koska ne on niin söpöjä. Saatan saada jonkun pikku koiran jolle antaisin uuden kodin.Koska pidän koirista haluaisin antaa kaikille kodin!!!!!!!!!!! T:Nora

Yhteistyössä