Haluaisin aloittaa Roaccutan -kuurin aknen hoitoon. Mihin ottaa yhteyttä? Entä julkiselle vai yksityiselle lääkärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aknenaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aknenaama

Vieras
Kokeilu on kaupan ja apteekkien hoitosarjoja, ja jopa Diane Nova e-pillereitä, mutta mikään ei ole auttanut.

Haluaisin huomenna ottaa yhteyttä lääkäriin. Pitääkö sinne varata aika, mennä päivystykseen vai millai? Vai pitäisikö mun turvautua yksityiseen ihotautilääkäriin (sekin lysti maksaa), mutta hoituisiko asia nopeammin sen kautta?

Onko kellään kokemuksia kuurista?

Yksityiselle ihotautilääkärille. Ennen maksoi enemmän koko hoitokin, mutta nykyisin Roaccututaniakin saa geneerisenä valmisteena, niin tulee halvemmaksi kuin ennen. Kovin montaa käyntiä ei tarvitse välttämättä.

Oma kokemus viidentoista vuoden takaa on, että todella kannatti (söin kaksi kuuria).

Yksityiselle. Se kuurin saanti on tiukentunut kovasti, täytyy olla varma ehkäisy päällä (pillerit, kierukka) että sen saa, sanoi mulle lääkäri.

Ok, täytyy sinne ottaa yhteyttä. Kai siitä yksityisestä saa jotain kelakorvausta (ei ole ollut koskaan [onneksi] tarvetta lääkärille, niin ei ole tietoa näistä asioista)?

Ja mulla oli Diane Novat, eli e-pillerit 6kk käytössä, mutta masennuin pillerien aikana, että totesin olevan parempi lopettaa niiden kiskominen kuin alkaa syömään masennuslääkettä. Ja e-pillerien jälkeen olo paranikin huimasti.

[QUOTE="vieras";24290745]Maksakokeet voi otattaa julkisella puolella. Ja ehkäisy piti olla kunnossa jo viisitoista vuotta sitten, että ei ole mitenkään entisestään tiukentunut.[/QUOTE]

Hyvä että ne luonnistuvat sentään sitten julkisella puolella, säästää siinä sitten edes muutaman euron.

Onko mun pakko alkaa taas syömään e-pillereitä? Mulla ei koskaan ole ollut petikumppaneita (olen siis neitsyt), ja jos tulee, niin käytän kumia. (en ajatellut raskautua kuurin aikana.)

Paikallisella yksityisellä pääsee aikaisintaan 28.8 lääkärin kanssa juttusille. Veikkaisin jopa että julkiselle pääsisi nopeammin. Eli onko sen PAKKO olla yksityinen?

Mene yksityiselle ihotauteihin erikoistuneelle lääkärille.

Minä söin tänä keväänä sen minimi annoksen eli 300 tablettia. Auttoi, kaikki finnit lähtivät. Sivuoireita oli ne yleisimmät : iho, limakalvot ja huulet kuivuivat todella paljon ja silmätippoja jouti käyttään kun silmät kuivui ja vuotivat koko ajan. Joudun vieläkin käyttämään.
Kuurin lopetuksesta on n. 4kk. Kesällä sitä ei määrätä yleensä, koska silloin ei saa olla auringossa ollenkaan, iho palaa herkästi.

Kuuri oli sika kallis, mutta hintansa väärti! Yksityislääkärikäynnit oli siis kalliimpia kuin itse lääke. Kela- korvauksen jälkeen jäi maksettavaksi n.35€/100tablettia. Sitä määrätään naisille vani kuukaudeksi kerrallaan, eli 3 kertaa piti käydä hakemassa. Ehkäisy pitää olla kunnossa, ohjeissa oli jopa kaksinkertaisesta ehkäisystä. Lääke aiheuttaa vakavia sikiövaurioita.

Niin ja aluksi piti käydä tarkastuttaan maksa-arvot, jotta lääke voitiin edes määrätä. Kuukauden kun olin syönyt, niin piti mennä uudestaan. Arvot oli sillpoin pikkuisen kohonneet, muttei hälyttävästi, joten kuuria jatkettiin.

Kyllä sä julkiseltakin hoidon saat. Halvemmallakin. Mutta aikaa toki voi viedä tovin enemmän kuin yksityisellä. Yksityisellä lääkärillä kun käyntitaksat taitaa lähteä jostain 60e kieppeiltä... Ja kela korvaa tosi pienen osan koko summasta.

Tk-lääkärit ei sitä määrää vaan vain ihotautilääkärit! Ja yksityisen kautta on aina nopeinta!

No sillä sanoinkin että aikaa voipi vierähtää enemmän kuin yksityisellä. Kyllä julkisellakin puolella on ihotautilääkäreitä, ne vaan on siellä sairaaloissa ja sinne pääsee ihan lähetteellä. Jonohan on erikoissairaanhoidon ekalle käynnille max sen 6kk jos sairaanhoitopiirissä pidetään noista hoitoonpääsyajoista kiinni. Tai jos jättää lähetteen jälkeen polille tiedon et kelpaa peruutusajat, voi päästä hyvinkin nopeasti.

mulle sanottiin että vain erikoislääkäri vois tota nykyisin määrätä. olenko saanu väärää infoa. onko paikkakuntakohtaista, terveysasemakohtaista vai mitenhän....

[QUOTE="vieras";24290858]Mene yksityiselle ihotauteihin erikoistuneelle lääkärille.

Minä söin tänä keväänä sen minimi annoksen eli 300 tablettia. Auttoi, kaikki finnit lähtivät. Sivuoireita oli ne yleisimmät : iho, limakalvot ja huulet kuivuivat todella paljon ja silmätippoja jouti käyttään kun silmät kuivui ja vuotivat koko ajan. Joudun vieläkin käyttämään.
Kuurin lopetuksesta on n. 4kk. Kesällä sitä ei määrätä yleensä, koska silloin ei saa olla auringossa ollenkaan, iho palaa herkästi.

Kuuri oli sika kallis, mutta hintansa väärti! Yksityislääkärikäynnit oli siis kalliimpia kuin itse lääke. Kela- korvauksen jälkeen jäi maksettavaksi n.35€/100tablettia. Sitä määrätään naisille vani kuukaudeksi kerrallaan, eli 3 kertaa piti käydä hakemassa. Ehkäisy pitää olla kunnossa, ohjeissa oli jopa kaksinkertaisesta ehkäisystä. Lääke aiheuttaa vakavia sikiövaurioita.

Niin ja aluksi piti käydä tarkastuttaan maksa-arvot, jotta lääke voitiin edes määrätä. Kuukauden kun olin syönyt, niin piti mennä uudestaan. Arvot oli sillpoin pikkuisen kohonneet, muttei hälyttävästi, joten kuuria jatkettiin.[/QUOTE]

Kiitos tästä infosta! Kai mun on pakko alkaa syömään niitä e-pillereitä, vaikka tiedän että masennus pukkaa päälle. Ja kai tässä täytyy olla kärsivällinen kun lääkärinkin saa vasta kuukauden päähän.

Noh, saanpa ainakin aikaa kerätä rahaa sitäkin reissua varten.

Nyt pikkasen offtopickkia, eli löytyykö Terveystalosta tai Mehiläisestä tuollaista ihotautilääkäriä mille voisi mennä puhumaan asiasta?

[QUOTE="nyyti";24290907]yksityiselle,tai sitten tk lääkäri antaa lähetteen ihot.lääkärille,mutta siinä joudut odottelemaan varmaan useamman kuukauden.[/QUOTE]

Eli odottelen yhden kuukauden että pääsen lääkärille yksityisellä puolella.

Btw, onko sillä merkitystä mille ihotauti lääkärille menee? Täällä on 3 lääkäriä (kaikki nyt lomalla) mutta max 10min ajasta yks ottaa 70e, toinen 40e ja kolmas 80e

Eli onko ton "halvemman" todistus yhtä pätevä?

[QUOTE="aapee";24290947]Eli odottelen yhden kuukauden että pääsen lääkärille yksityisellä puolella.

Btw, onko sillä merkitystä mille ihotauti lääkärille menee? Täällä on 3 lääkäriä (kaikki nyt lomalla) mutta max 10min ajasta yks ottaa 70e, toinen 40e ja kolmas 80e

Eli onko ton "halvemman" todistus yhtä pätevä?[/QUOTE]

yksityisellä pääsee parhaimmassa tapauksessa jo vaikka lähipäivinä lääkäriin.Julkisen puolen ihotautilääkärille saa jonottaa.Yleensä aknen hoito aloitetaan tetrasykliineillä,se on sellainen lievä antibiootti+joku paikallishoito.Jos se ei tehoa,aloitetaan Roaccutan kuuri.Niillä ne viimeistään lähtevät.

[QUOTE="niina";24290894]mulle sanottiin että vain erikoislääkäri vois tota nykyisin määrätä. olenko saanu väärää infoa. onko paikkakuntakohtaista, terveysasemakohtaista vai mitenhän....[/QUOTE]

Joo hei, apteekissa työskentelevänä pakko kommentoida; lääkkeessä on rajoitus: sitä saa määrätä VAIN ihotautien erikoislääkärit, hedelmällisessä iässä olevilla naisilla resepti on voimassa kirjottamispäivästä vain viikon (eli sun pitää hakea lääkkeet apteekista viikon sisällä ku saat reseptin kouraan), sitä määrätään vain 4 viikon annos kerrallaan (eli maksakontrollien välinen annos) ja sitä ehkäisyä ois hyvä olla kaksi kappaletta päällekäin, joista toisen on hyvä olla kondomi.
Eli vaikka menis rankumaan julkiselle puolelle reseptiä, ne ei sitä kirjota, koska ne ei voi.

[QUOTE="nyyti";24290995]yksityisellä pääsee parhaimmassa tapauksessa jo vaikka lähipäivinä lääkäriin.Julkisen puolen ihotautilääkärille saa jonottaa.Yleensä aknen hoito aloitetaan tetrasykliineillä,se on sellainen lievä antibiootti+joku paikallishoito.Jos se ei tehoa,aloitetaan Roaccutan kuuri.Niillä ne viimeistään lähtevät.[/QUOTE]

Oon joskus 4 vuotta sitten syönyt antibioottikuurin, eikä auttanut silloin.

Ja täällä on toi yksi paikallinen lääkäriasema, mutta sen ajanvarausjärjestelmän mukaan ensimmäinen vapaa aika on 28.8, eli ei sinne lähipäivinä pääse, ja netissä on teksti että ne on lomilla. Soitan sinne ja varmistan asian, mutta epäilen kuitenkin.

[QUOTE="aapee";24290947]Eli odottelen yhden kuukauden että pääsen lääkärille yksityisellä puolella.

Eli onko ton "halvemman" todistus yhtä pätevä?[/QUOTE]

On tuon halvimmankin todistus ihan yhtä pätevä, ei vain ole tehnyt ehkä yhtä montaa työvuotta vielä TAI ei halua periä niin suurta taksaa.

Ja joku ketjussa jo sanoi ettei kesällä määrätä, niin voisit kuitenkin joutua odottamaan lääkekuurin alkua tuonne syksyyn.

Onhan tässä kolmaskin vaihtoehto, aloitat hoidot yksityisellä, mutta yrität samalla päästä julkisen kautta sinne sairaalan ihotautilääkärille.

On tuon halvimmankin todistus ihan yhtä pätevä, ei vain ole tehnyt ehkä yhtä montaa työvuotta vielä TAI ei halua periä niin suurta taksaa.

Ja joku ketjussa jo sanoi ettei kesällä määrätä, niin voisit kuitenkin joutua odottamaan lääkekuurin alkua tuonne syksyyn.

Onhan tässä kolmaskin vaihtoehto, aloitat hoidot yksityisellä, mutta yrität samalla päästä julkisen kautta sinne sairaalan ihotautilääkärille.

Tuonne yksityiselle olen kokoajan menossa. Ja hyvä ettei sen lääkärin taksalla ole väliä, menen sitten sille halvimmalle heti kun sille saa ajan (eli menee kuukauden päähän).

Sinun niitä e-pillereitä tarvitse alkaa ottamaan, jos ehkäisylle ei muutenkaan ole tarvetta tilanteessasi. Otat reseptin vastaan, sillä sitä tod.näk. tarjoavat ilman sen kummempia puheita.

Sinun niitä e-pillereitä tarvitse alkaa ottamaan, jos ehkäisylle ei muutenkaan ole tarvetta tilanteessasi. Otat reseptin vastaan, sillä sitä tod.näk. tarjoavat ilman sen kummempia puheita.

Ja ne ei tarkista syönkö oikeasti niitä vai en? Se olisi kyllä hyvä jos niitä ei tarvitsisi alkaa syömään. Kyllä aikuisena ihmisenä osaan hoitaa ehkäisyn. Se on oma asiani jos en sellaista itseselvyyttä tajua.

[QUOTE="aapee";24291257]Ja ne ei tarkista syönkö oikeasti niitä vai en? Se olisi kyllä hyvä jos niitä ei tarvitsisi alkaa syömään. Kyllä aikuisena ihmisenä osaan hoitaa ehkäisyn. Se on oma asiani jos en sellaista itseselvyyttä tajua.[/QUOTE]

Tottakai tarkistavat, lääkäri tekee kotikäynnin joka aamu ja seisoo vieressä, kun nappaat pillerin :D

Yhteistyössä