Halpaa, vai onko sittenkään?

...vai onko se reissu tärkein? :) Ainakin itse olen tehnyt sen halpisreissun ihan reissun takia.

Tuttu kävi poimimassa lasten kanssa mansikoita mansikkatilalta. Siihen kahvilan antimet päälle ja polttoainemaksu, niin mansikoista tuli kalliimpia kuin marketissa.

Kaljanhakureissu Tallinnasta. Kuinka paljon sieltä pitää tuoda viinaa että se peittoaisi laivalipun ja syömisen hinnan?

Jotkut käy Lapissa lakkasoilla etelämpää. Ennen kuin ovat edes Oulun liepeille ehtineet niin on naposteltu eväitä parin lakkalitran hinnan verran.
 
Mä ajattelisin niin, että keräämällä/ostamalla saa ikäänkuin osan matkan hinnasta takaisin. Ja joo, en todella lähtisi esim. Tallinnaan pelkästään halvan viinan takia. Enkä kyl niitä mansikoitakaan keräämän mutta vaikkapa sienten perässä voin tuhlata useammankin diesel-litran.
 
vierailija
...vai onko se reissu tärkein? :) Ainakin itse olen tehnyt sen halpisreissun ihan reissun takia.

Tuttu kävi poimimassa lasten kanssa mansikoita mansikkatilalta. Siihen kahvilan antimet päälle ja polttoainemaksu, niin mansikoista tuli kalliimpia kuin marketissa.

Kaljanhakureissu Tallinnasta. Kuinka paljon sieltä pitää tuoda viinaa että se peittoaisi laivalipun ja syömisen hinnan?

Jotkut käy Lapissa lakkasoilla etelämpää. Ennen kuin ovat edes Oulun liepeille ehtineet niin on naposteltu eväitä parin lakkalitran hinnan verran.
Me ei poimita hilloja, eikä käydä kahviloissa ollenkaan. Termari mukaan, mun tietääkseni ne ikivanhat teräksiset toimii hyvin vieläkin. Tallinnassa en ole koskaan käynyt, mutta hillan hintaa ei moni tiedä - ja sehän on painava marja, jossa on monta "kiveä" sisällä:
http://yle.fi/uutiset/hillan_osto_alkoi_rovaniemella_12_euron_kilohintaan/8189474
 
vierailija
Halpuus ei ole yksiselitteistä ja onhan tuossa huomioitava kaikki elementit, joita saa eikä vain sitä ostamisen kohdetta. Kalleimmat mansikat olemme ostaneet marketista. Ne olivat niin pahoja, että ne jäivät syömättä. Onneksi niitä oli vain pari rasiaa.
 
Jotenkin se tuntuu unohtuvan, että pitäähän sitä normi päivänäkin syödä. Ei se ole "ylimääräinen" kustannus reissun päälle.

Marjanpoimintareissuissa on pääasia se että voi poimia just ne hyvät marjat ja tietää mistä ne on poimittu. Ja on ne niin paljon parempia vaikka olisivatkin kalliimpia
 
vierailija
Jotenkin se tuntuu unohtuvan, että pitäähän sitä normi päivänäkin syödä. Ei se ole "ylimääräinen" kustannus reissun päälle.

Marjanpoimintareissuissa on pääasia se että voi poimia just ne hyvät marjat ja tietää mistä ne on poimittu. Ja on ne niin paljon parempia vaikka olisivatkin kalliimpia
Nyt muuten on hajusteeton hyttysmyrkky tosi petollinen, kun se ei tosiaan haise, mutta myrkky se silti on! Moni ei tuota huomaa, jos tuli kipeeksi suoretkellä:-(
http://yle.fi/uutiset/viestintavirasto_sevettijarvelaisten_112_kilometrin_postimatka_on_kohtuullinen/9021686
Onhan asiat aikalailla suhteellisia muutenkin. Toinen ei voi kahvia juoda ilman pullaa, toisella jää kuntosalikortti käyttämättä --- miten senkin laskee--- kallishan sekin on:)
 
vierailija
Halpuus ei ole yksiselitteistä ja onhan tuossa huomioitava kaikki elementit, joita saa eikä vain sitä ostamisen kohdetta. Kalleimmat mansikat olemme ostaneet marketista. Ne olivat niin pahoja, että ne jäivät syömättä. Onneksi niitä oli vain pari rasiaa.
Mullekin on sattunut kauan sitten sellainen 1 pieni rasia, jonks torilta ostin, et vaikka yhtään homeista ei ollut eikä huonon näköistä, oksensin kaiken pois aika pian. Meni totaalisesti luotto kaupan mansikoihin enkä osta muuta kuin luomua, jos ei ole muuta tarjolla, en mitään. Mutta tosiaan, eihän niistä muista koskaan tiedä, mitä sisältävät:
http://yle.fi/uutiset/osa_ruiskuttaa_mansikoihin_kemiallisia_aineita__luomuviljelija_kayttaa_mehilaisia_perunaa_ja_imuria/9010530
 
...vai onko se reissu tärkein? :) Ainakin itse olen tehnyt sen halpisreissun ihan reissun takia.

Tuttu kävi poimimassa lasten kanssa mansikoita mansikkatilalta. Siihen kahvilan antimet päälle ja polttoainemaksu, niin mansikoista tuli kalliimpia kuin marketissa.

Kaljanhakureissu Tallinnasta. Kuinka paljon sieltä pitää tuoda viinaa että se peittoaisi laivalipun ja syömisen hinnan?

Jotkut käy Lapissa lakkasoilla etelämpää. Ennen kuin ovat edes Oulun liepeille ehtineet niin on naposteltu eväitä parin lakkalitran hinnan verran.
Syödä pitää kuitenkin. Tallinnasta viinaa pitää ostaa kerrallaan 500 euron edestä, että reissu kannattaa hyvin. Lisäksi pitää huollattaa ja tankata auto.
Silloin jää plussalle n. 300 - 400 euroa. Ostamalla lihaa säästää lisää.

Latvian rajalla säästö n. 60 euroa suurempi.
 
Vieläköhän itärajan yli on bensanhakureissuja? Passin lisäksi pitää maksaa viisumi, mutta taitavat silti jäädä voiton puolelle jos usein käyvät?

Kyllä mäkin lähtisin vaikka Lapin lakkasoille, jos olisi joku tuttu opastamassa ja varmuus siitä että lakkaa löytyy. Vaikka jäisin rahallisesti miinuksen puolelle. :)
 
vierailija
Vieläköhän itärajan yli on bensanhakureissuja? Passin lisäksi pitää maksaa viisumi, mutta taitavat silti jäädä voiton puolelle jos usein käyvät?

Kyllä mäkin lähtisin vaikka Lapin lakkasoille, jos olisi joku tuttu opastamassa ja varmuus siitä että lakkaa löytyy. Vaikka jäisin rahallisesti miinuksen puolelle. :)
Rajan pinnassa asuvilla on yleensä vuosiviisumit. Esim kuusamossa asuva kaveri tankkaa aina autonsa Venäjällä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija102
Mä olen käynyt kaksi kertaa Tallinnassa enkä todellakaan käynyt siellä halvan viinan takia vaan sen kaupungin takia. Asutaan sen verran kaukana Helsingistä, että jo pelkästään se automatka vie aikaa ja rahaa. Eikä Ruotsin laivoillekaan mennä halvan viinan perässä vaan ihan vain lomalle ja viettämään vapaa-aikaa. Viimeksi oltiin päivä Tukholmassa-risteilyllä.

En mä lomaille sen takia, että sieltä jostakin saa halvalla jotakin vaan mä lomailen sen takia, että pääsen näkemään sen paikan mihin mennään. Siellä kierrellään katselemassa paikkoja. Rooma oli aivan mahtava paikka ja siellä tuli käveltyä paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mä olen käynyt kaksi kertaa Tallinnassa enkä todellakaan käynyt siellä halvan viinan takia vaan sen kaupungin takia. Asutaan sen verran kaukana Helsingistä, että jo pelkästään se automatka vie aikaa ja rahaa. Eikä Ruotsin laivoillekaan mennä halvan viinan perässä vaan ihan vain lomalle ja viettämään vapaa-aikaa. Viimeksi oltiin päivä Tukholmassa-risteilyllä.

En mä lomaille sen takia, että sieltä jostakin saa halvalla jotakin vaan mä lomailen sen takia, että pääsen näkemään sen paikan mihin mennään. Siellä kierrellään katselemassa paikkoja. Rooma oli aivan mahtava paikka ja siellä tuli käveltyä paljon.
Moni taas äänestää jaloillaan Suomen tolkutonta verotusta vastaan. Minä käyn Tallinnassa, koska mm. puhun sujuvaa viroa.
 
Mä olen käynyt kaksi kertaa Tallinnassa enkä todellakaan käynyt siellä halvan viinan takia vaan sen kaupungin takia. Asutaan sen verran kaukana Helsingistä, että jo pelkästään se automatka vie aikaa ja rahaa. Eikä Ruotsin laivoillekaan mennä halvan viinan perässä vaan ihan vain lomalle ja viettämään vapaa-aikaa. Viimeksi oltiin päivä Tukholmassa-risteilyllä.

En mä lomaille sen takia, että sieltä jostakin saa halvalla jotakin vaan mä lomailen sen takia, että pääsen näkemään sen paikan mihin mennään. Siellä kierrellään katselemassa paikkoja. Rooma oli aivan mahtava paikka ja siellä tuli käveltyä paljon.
No tuosta syystähän suurin osa matkailee ja hyvä niin.
Mutta tarkoitin aloitusviestissäni sitä että haetaan joku tuote Tallinnasta ja kehutaan että sen takia mentiin kun sai sen tuotteen niin halvalla.
 
vierailija
Jos asuu pk-seudulla, niin Tallinnaan pääsee halvimmillaan talvella Viikkarilla noin 3€ edestakainen lippu.

Viinaa en osta, syömässä siellä käyn. Söisin minä päivän aikana Suomessakin. Kaupungissa tulee käveltyä, siinä se reissu menee.
 
vierailija102
No tuosta syystähän suurin osa matkailee ja hyvä niin.
Mutta tarkoitin aloitusviestissäni sitä että haetaan joku tuote Tallinnasta ja kehutaan että sen takia mentiin kun sai sen tuotteen niin halvalla.
No jos asuu Helsingissä ja saa laivamatkan naurettavan halpaan hintaan niin ehkä se sitten kannattaa jos ostaa paljon jotakin halpaa, mutta jos asuu yli 300 kilsan päässä Helsingistä kuten me niin eipä paljon kannata. :D Toki jos ostaa paljon halpaa viinaa ja myy voitolla kuten jotkut tekee. Sitten on kusessa jos jää kiinni.
 
~Anne~
Vieläköhän itärajan yli on bensanhakureissuja? Passin lisäksi pitää maksaa viisumi, mutta taitavat silti jäädä voiton puolelle jos usein käyvät?

Kyllä mäkin lähtisin vaikka Lapin lakkasoille, jos olisi joku tuttu opastamassa ja varmuus siitä että lakkaa löytyy. Vaikka jäisin rahallisesti miinuksen puolelle. :)
Viisumi 125€, bensa Suomessa 1,5€/L, Venäjällä jotain 0,6€/L jos sitäkään. Bensaa menee 50L/vko melkein vuoden ympäri. 2600L = Suomessa 3900€, Venäjällä 1560€ -> säästöä 2340€
 
vierailija
Kuka käy poimimassa mansikoita hinnan takia tilalta? Ei niiitä sieltä yleensä sen halvemmalla saa kuin marketista. Itsepoimien saa tuoreita, vetistymättömiä ja sopivan kypsiä marjoja eli laadun takia ne sieltä käydään. Jos ne saa vielä kerätä puhtaina ilman kantoja, niin ne voi kotona kipata suoraan pakkaseen ilman mitään lisäkäsittelyjä, jolloin ne pysyvät paremmassa kunnossa muhjuuntomattomina.
 
Viisumi 125€, bensa Suomessa 1,5€/L, Venäjällä jotain 0,6€/L jos sitäkään. Bensaa menee 50L/vko melkein vuoden ympäri. 2600L = Suomessa 3900€, Venäjällä 1560€ -> säästöä 2340€
Toi on jo semmoinen säästö, että homma kannattaa vaikka ei ihan itärajan tuntumassa asuisikaan.
Kauempana asuvilla vaan aika ei riitä.
*käyn tankkaamassa auton - palaan huomenna*
 
vierailija
Koko perhe pakataan autoon ja mansikkatilalle, eväät mukaan (reissumiestä ja pannaria), parissa tunnissa kerätty talven mansikat =) Kivaa on, ja kyllä halvemmaksi tulee kuin ostaa valmiit. Ja joka päivä pitää kuitenkin syödä oli missä hyvänsä.

No viinaa ja lakkoja me ei haeta, mutta eiköhän sitä enemmänkin reissun takia sitä tehdä. Sitäpaitsi viina tulee aina kalliiksi!
 
vierailija
Kuka käy poimimassa mansikoita hinnan takia tilalta? Ei niiitä sieltä yleensä sen halvemmalla saa kuin marketista. Itsepoimien saa tuoreita, vetistymättömiä ja sopivan kypsiä marjoja eli laadun takia ne sieltä käydään. Jos ne saa vielä kerätä puhtaina ilman kantoja, niin ne voi kotona kipata suoraan pakkaseen ilman mitään lisäkäsittelyjä, jolloin ne pysyvät paremmassa kunnossa muhjuuntomattomina.
On ne vähän halvempia.
 
vierailija
Ei tallinnan reissu oikein mitään anna. Mä tunnen sellasia jotka ramppaa siellä ja ne on ihan rappiolla. Ne myy eteenpäin mutta ne on ite niin hirveitä dokaamaan että ei ne ainakaan rahaa siitä saa. Viinal ei elä ja mun kaveri on törkeesti turvonnut ja mä häpeän sitä koska se on ihan doku. Nuorina tehtiin kaikkea kivaa ja nyt se on tollanen ja vituttaa kun ihmiset laittaa mut samaan porukkaan kun se tulee mulle juttelemaan tai oikeestaan pummaamaan. Samaa sanoo muutkin.
 

Yhteistyössä