haloo vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yks"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sivustaseuraaja";23238776]Millä ihmeen oikeudella sä alat taas nimittelemään muita?
Turha sitten on vikistä kun sua nimitellään ties miksikä kun oma käytös on mitä on...[/QUOTE]

No kattoppas minkälaasta viestiä mä kommentoin ja mieti sitten miksi vastasin samalla mitalla takaasin.

Noh, tosiasiassa minulla ei ole oikeutta päättää 16-vuotiaan seksiasioista. Toki olen yrittänyt vaikuttaa asiaan asianmukaisella tiedolla, mutta estää en voi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23238796:
Noh, tosiasiassa minulla ei ole oikeutta päättää 16-vuotiaan seksiasioista. Toki olen yrittänyt vaikuttaa asiaan asianmukaisella tiedolla, mutta estää en voi.

No näinhän se menee. Mä en ymmärrä miten nämä jotkut luulee estävänsä tuollaasen asian. Eihän siihen tarvitte mitään yökyläälyjä vaan seksiä voi harrastaa keskellä päivää kun lintsaa koulusta.

Eiköhän se parempi antaa valistusta eikä yrittää kieltää asiaa mikä tulee eteen väistämättä jossakin vaiheessa, ainakin suurimmalla osalla.

Tuo sopeutuminen muiden joukkoon tuntuu olevan vanhempien suuri huoli ja murhe, opetetaan siinä sivussa lapselle sitä samaa.
Mitä sinä itse pelkäät? Pelkäätkä oman lapsesi tekevän mokan jota sinä joudut häpeämään?
Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos nuori päättää lopettaa koulun (otit esille) niin siinäpä lopettaa. Kun huomaa oman virheensä voi kouluun palata.

Tuon koulun lopettamisen voi toki korjata, mutta miten on esim. jonkun vakavamman sukupuolitaudin? Miten sen korjaat. Tai 16-vuotaana saadun lapsen/abortin. Miten sellaisen korjaa vanhempana??

Ja tuskin kenenkään vanhemman suurimpia pelkoja on se että, lapsen puolesta joutuu häpeämään. Ihme ajatus.
Mielestäni on ihan normaalia pelätä, että nuori tekee joitain päätöksiä ihan vain ryhmäpaineen takia tai kuuluakseen joukkoon. Muistan kyllä itse, miten lukioaoikoina juuri tuo seksin harrastaminen oli sellainen juttu, joka jakoi ihmiset selkeästi kahteen kastiin ja ympäristö kyllä toimi varsin monella "painostuksena" seksin harrastamiseen.

No näinhän se menee. Mä en ymmärrä miten nämä jotkut luulee estävänsä tuollaasen asian. Eihän siihen tarvitte mitään yökyläälyjä vaan seksiä voi harrastaa keskellä päivää kun lintsaa koulusta.

Eiköhän se parempi antaa valistusta eikä yrittää kieltää asiaa mikä tulee eteen väistämättä jossakin vaiheessa, ainakin suurimmalla osalla.
Ja nuoret kyllä mieluummin harrastavatkin seksiä silloin, kun mutsi ja faija ei ole seinän takana.

Ottaako noin koville, että sun kanssa ei olla samaa mieltä ja että jotkut todellakin tietävät 16-vuotiaana mitä haluavat tehdä ja mitä ei? Ei kaikki ole alikehittyneitä kuten sä olet vissiin ollut.

Joo ottaa. Olen niin alikehittynyt vieläkin, että tuollainen jonkun ilmeisen väärällä lääkityksellä oleva psykon haukkumiset ottaa koville, nyyh, päivä pilalla.

[QUOTE="juu";23238650]Oletteko te nyt oikeasti tosissanne??? Että kyllä 16-vuotias itse tietää parhaiten, mikä hänelle on hyväksi?!?

Jep jep. Kyllä kuulkaa 16-vuotiaana tehdään aika paljon asioita, jotka eivät todellakaan ole hyväksi tai järkeviä millään muotoa.

Ja mielestäni on aivan hölmö perustelu se, että jokin on laillista, niin silloin sitä voi hyvin tehdä. Kuten tuohon toiseen ketjuun kirjoitin, on opiskelun lopettaminen samoin 16 vuotiaana mahdollista, mutta ei se järkevää ole, vaikka monesta nuoresta niin tuntuukin.[/QUOTE]

No mut se seksin harrastaminen ja se eka kerta ei ole niin iso juttu etteikö 16 vuotias voisi siitä itse päättää.

[QUOTE="juu";23238840]Joo ottaa. Olen niin alikehittynyt vieläkin, että tuollainen jonkun ilmeisen väärällä lääkityksellä oleva psykon haukkumiset ottaa koville, nyyh, päivä pilalla.[/QUOTE]

Jos eri mieltä oleminen ja sun siitä suuttuminen tekee musta psykon, niin hoh hoh. Hanki elämääsi sisältöä niin ei ota noin koville.

16 vuotta täyttäneen seksin harjoittamista ei estä mikään laki, se on tosiasia. Vanhempana voi tietysti yrittää vaikuttaa siihen asiaan, mutta pakkokeinoja ei varsinaisesti ole, jos nuori itse päättäisi toisin.

Jos haluaisi, että 16v täyttänyt ei ehdottomasti harrastaisi seksiä missään tilanteessa, niin ainoa varma konstihan olisi sitten pitää hänet kotona 24/7 ja estää kaikki kontaktit ulkomaailmaan. Mitäs se sitten olisi?
Sellaista kutsutaan vapaudenriistoksi ja se on laissa kiellettyä.

[QUOTE="juu";23238828]Tuon koulun lopettamisen voi toki korjata, mutta miten on esim. jonkun vakavamman sukupuolitaudin? Miten sen korjaat. Tai 16-vuotaana saadun lapsen/abortin. Miten sellaisen korjaa vanhempana??

Ja tuskin kenenkään vanhemman suurimpia pelkoja on se että, lapsen puolesta joutuu häpeämään. Ihme ajatus.
Mielestäni on ihan normaalia pelätä, että nuori tekee joitain päätöksiä ihan vain ryhmäpaineen takia tai kuuluakseen joukkoon. Muistan kyllä itse, miten lukioaoikoina juuri tuo seksin harrastaminen oli sellainen juttu, joka jakoi ihmiset selkeästi kahteen kastiin ja ympäristö kyllä toimi varsin monella "painostuksena" seksin harrastamiseen.[/QUOTE]

Vanhempien tehtävä on opastaa ehkäisyasioissa. Tuon pahan sukupuolitaudin voi saada vanhempanakin jos ei huolehdi asiasta. Juuri tuon painostuksen vuoksi nuoren itsetunto pitää olla niin hyvä, että kykenee sanomaan ei. Se on myös meidän vanhempien tehtävä.

[QUOTE="vieras";23238883]Raskaus on iso juttu, samoin sukupulitaudit on iso juttu (esim. HIV) tai klamydia...[/QUOTE]
Mutta eikös noi ole isoja juttuja 18-vuotiaallekin?

Jos eri mieltä oleminen ja sun siitä suuttuminen tekee musta psykon, niin hoh hoh. Hanki elämääsi sisältöä niin ei ota noin koville.

Tuo sinun vainoharhaisuus ja toisten haukkuminen sinusta tekevät psykon...Vastasin ihan normaaliin sävyyn ensimmäiseen viestiisi tuossa toisessa ketjussa, mutta vedit siitä ihme pultit ja aloit huutelemaan hulluna jotain sitä, kuinka "aina sinua vainotaan" ja "senkin katkera lehmä" yms.... Ei kuule ihan terveeltä kuulosta.

[QUOTE="vieras";23238878]16 vuotta täyttäneen seksin harjoittamista ei estä mikään laki, se on tosiasia. Vanhempana voi tietysti yrittää vaikuttaa siihen asiaan, mutta pakkokeinoja ei varsinaisesti ole, jos nuori itse päättäisi toisin.

Jos haluaisi, että 16v täyttänyt ei ehdottomasti harrastaisi seksiä missään tilanteessa, niin ainoa varma konstihan olisi sitten pitää hänet kotona 24/7 ja estää kaikki kontaktit ulkomaailmaan. Mitäs se sitten olisi?
Sellaista kutsutaan vapaudenriistoksi ja se on laissa kiellettyä.[/QUOTE]

Nimenomaan. Vanhempien tehtävä on huolehtia et nuoria on ohjastettu tarpeeksi ja että nuoret on kykeneviä tasa-arvoiseen ja kunnioittavaan parisuhteeseen seksin osalta (eli tarkoitan nyt että molemmat tekee sitä omasta halustaan jne). Kunhan ehkäisy on kunnossa niin mitä väliä sillä on että nuoret harrastaa seksiä?

[QUOTE="vieras";23238897]Tämän palstan mukaan ne ovat täysin hallinassa jo 16 v. tai jopa nuorempana...[/QUOTE]
Mun mielestä ei ole kovinkaan suurta eroa siinä, saako sukupuolitaudin 16- vai 18-vuotiaana. Myöskin ei-toivottu raskaus taitaa olla monelle kova juttu, sillä läheskään kaikilla 18-vuotiailla ei ole vielä ammattia ja työpaikkaa vaan opinnot jäävät joka tapauksessa kesken. Hyvä itsetunto, uskallus sanoa EI ja nuoren omat tulevaisuuden suunnitelmat ovat mielestäni järkevämpi keino kuin koittaa kieltää seksin harrastaminen alaikäiseltä.

[QUOTE="juu";23238908]Tuo sinun vainoharhaisuus ja toisten haukkuminen sinusta tekevät psykon...Vastasin ihan normaaliin sävyyn ensimmäiseen viestiisi tuossa toisessa ketjussa, mutta vedit siitä ihme pultit ja aloit huutelemaan hulluna jotain sitä, kuinka "aina sinua vainotaan" ja "senkin katkera lehmä" yms.... Ei kuule ihan terveeltä kuulosta.[/QUOTE]

Aivan sama. Mene sä muualle skitso.

Jos tämä liittyy tuohon yökyläily ketjuun, niin melko kapeakatseista kuvitella, etteivät nuoret halutessaan pääse harrastamaan seksiä ilman yökyläilyäkin. Itsellänikin on aina, vielä näin kolmeakymppiä lähestyessäkin öisin tapana nukkua.

Nimenomaan. Vanhempien tehtävä on huolehtia et nuoria on ohjastettu tarpeeksi ja että nuoret on kykeneviä tasa-arvoiseen ja kunnioittavaan parisuhteeseen seksin osalta (eli tarkoitan nyt että molemmat tekee sitä omasta halustaan jne). Kunhan ehkäisy on kunnossa niin mitä väliä sillä on että nuoret harrastaa seksiä?

Peesi!

Kyllä mä olen ainakin osannut heti sanoa ei jos siltä on tuntunut enkä suostunut seksiin aivan heti seurustelun alussa vaan tarvittin vähän aikaa siihen. Kyllä siinä on menty mun ehdoolla ja itte asian päätin vaikka ikää oli se kamala 16v. :D

Vanhempien tehtävä on opastaa ehkäisyasioissa. Tuon pahan sukupuolitaudin voi saada vanhempanakin jos ei huolehdi asiasta. Juuri tuon painostuksen vuoksi nuoren itsetunto pitää olla niin hyvä, että kykenee sanomaan ei. Se on myös meidän vanhempien tehtävä.

Näinhän se on. Vanhempana sitä kuitenkin osaa a) tehdä päätöksiä itsenäisemmin, b) kohdata vastoinkäymiset järkevämmin kuin mitä nuorena. Vanhempana on myös täysin erilaiset valmiudet hoitaa sitä ongelmaa, jos sellainen tulee.

Eivätkä vanhemmatkaan ihan kaikkea yksin voi määrätä, kuten nyt tuota lapsen itsetuntoa. Teini-iässä ystävien mielipiteet vaikuttavat huomattavasti enemmän nuoren päätöksiin kuin mitä äidin ja isän puheet, ihan sama miten hyvä itsetunto nuorella on.

Mun mielestä ei mikään, kunhan toinen osapuoli on suunnilleen samaa ikäluokkaa ja tosiaan on käyty läpi ehkäisyasiat, sukupuolitaudit, sekä juteltu muutenkin seksiasioista. Että siihen liittyy myös henkinen puoli, ei se ole pelkkää fyysistä suorittamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23238927:
Mun mielestä ei ole kovinkaan suurta eroa siinä, saako sukupuolitaudin 16- vai 18-vuotiaana. Myöskin ei-toivottu raskaus taitaa olla monelle kova juttu, sillä läheskään kaikilla 18-vuotiailla ei ole vielä ammattia ja työpaikkaa vaan opinnot jäävät joka tapauksessa kesken. Hyvä itsetunto, uskallus sanoa EI ja nuoren omat tulevaisuuden suunnitelmat ovat mielestäni järkevämpi keino kuin koittaa kieltää seksin harrastaminen alaikäiseltä.

Joo, mutta mielestäni on melko suuri ero siinä, missä määrin 16 vuotias ja 18-osaavat paitsi hillitä itseään, myös huolehtia huolellisesti ehkäisystä. Ja sanoisin kyllä, että raskaus on AIVAN eri asia 16 ja 18 vuotiaana.

Mitä tulee tuohon kieltämiseen, niin en usko, että kukaan kuvittelee millään totaalikiellolla todella estävänsä lasta harrastamasta seksiä, jos tämä sitä haluaa harrastaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi kannustaa ja rohkaista seksin harrastamiseen jo 16-vuotiaana. Kai siinä välissä on jotain välimuotoja.

Yhteistyössä