haloo vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yks"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yks"

Vieras
Muistakaa että lapsi on lapsi,ei aikuinen ja teillä vanhemmat on oikeus päättää lapsen asioista. Ei ainakaan 16 vuotias ole aikuinen kun joku täällä ihmettelee miksi 16 EI VOI harrastaa seksiä. EI TODELLAKAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Te vanhemmat olette lapsenne huoltajia,kasvattajia, katsokaa missä se lapsi viettää aikaansa ja kenen seurassa liikkuu! PITÄKÄÄ HUOLTA LAPSISTANNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ei laki kiellä seksin harrastamiseta 16-vuotiaalta.

Kyllä mä ainakin tiesin tuossa iässä olevani jo valmis ja miksi olisi pitänyt siirtää myöhemmäksi moralistien takia? Eiköhän tuon asian päätä itte.

Valitettavasti 16-vuotias voi jo harrastaa seksiä suomen lain mukaan. Äitinä tulen pitämään huolen, että ajoissa alan keskustelemaan seksistä, ehkäisystä yms lasteni kanssa. Näin voin itse ainakin vaikuttaa lasteni tietouteen, ja toivottavasti ehkäisemään teiniäitiyttä, seksitauteja yms.

[QUOTE="jepulis";23238591]Moni 16 vuotias voi ajatella asioista ihan yhtä kypsällä tavalla kuin 25 vuotiaskin.

Henkinen kypsyminen ei niitä ikävuosia katso.[/QUOTE]

Paitsi että sekyllä valitettavasti katsoo. Moni alle parikymppinen saattaa joissain asioissa vaikuttaa muka ikäistään kypsemmältä, mutta sitten jotkut asiat on ihan lapsentasoa niin kuin tuon ikäisellä kuuluukin vielä olla.
Aivot kehittyvät parikymppseksi asti, joten se nyt vain on mahdotonta, että sen ikäinen olisi kuitenkaan loppupeleissä niin kypsä kuin antaaisi olettaa.

kahden tytön äitinä titenkin toivon, että omilla tytöiläni olisi järkeä päässä ja harrastaisivat seksiä vasta sitten kun olisivat itse siihen valmiita.

Nuori sen parhaiten tietää onko valmis vai ei. Nuorta pitää ohjata siihen, että tietää omat oikeutensa tuossa asiassa.

Oletteko te nyt oikeasti tosissanne??? Että kyllä 16-vuotias itse tietää parhaiten, mikä hänelle on hyväksi?!?

Jep jep. Kyllä kuulkaa 16-vuotiaana tehdään aika paljon asioita, jotka eivät todellakaan ole hyväksi tai järkeviä millään muotoa.

Ja mielestäni on aivan hölmö perustelu se, että jokin on laillista, niin silloin sitä voi hyvin tehdä. Kuten tuohon toiseen ketjuun kirjoitin, on opiskelun lopettaminen samoin 16 vuotiaana mahdollista, mutta ei se järkevää ole, vaikka monesta nuoresta niin tuntuukin.

[QUOTE="juu";23238650]Oletteko te nyt oikeasti tosissanne??? Että kyllä 16-vuotias itse tietää parhaiten, mikä hänelle on hyväksi?!?

Jep jep. Kyllä kuulkaa 16-vuotiaana tehdään aika paljon asioita, jotka eivät todellakaan ole hyväksi tai järkeviä millään muotoa.

Ja mielestäni on aivan hölmö perustelu se, että jokin on laillista, niin silloin sitä voi hyvin tehdä. Kuten tuohon toiseen ketjuun kirjoitin, on opiskelun lopettaminen samoin 16 vuotiaana mahdollista, mutta ei se järkevää ole, vaikka monesta nuoresta niin tuntuukin.[/QUOTE]

No jos sä et 16-vuotiaana tuntenut olevasi valmis seksiin, niin älä oleta kaikilla olleen näin. Kyllä mä ainakin menetin neitsyyteni ihan omasta tahdosta ja selvinpäin eikä ole kaduttanut. Tilanne olis sama vaikka neitsyys olis menny vuosi pari aiemmin.

[QUOTE="juu";23238650]Oletteko te nyt oikeasti tosissanne??? Että kyllä 16-vuotias itse tietää parhaiten, mikä hänelle on hyväksi?!?

Ja mielestäni on aivan hölmö perustelu se, että jokin on laillista, niin silloin sitä voi hyvin tehdä. Kuten tuohon toiseen ketjuun kirjoitin, on opiskelun lopettaminen samoin 16 vuotiaana mahdollista, mutta ei se järkevää ole, vaikka monesta nuoresta niin tuntuukin.[/QUOTE]

Kyllä mun nuori tietää onko valmis seksiin vai ei, häntä on ohjattu ja neuvottu asiassa. Hän osaa siis myös kieltäytyä. Valitettavasti jos nuoren kanssa ei puhuta vaan vain kielletään on ongelmat vastassa. Ja on hyvä myös luottaa siihen nuoreen myös.

No jos sä et 16-vuotiaana tuntenut olevasi valmis seksiin, niin älä oleta kaikilla olleen näin. Kyllä mä ainakin menetin neitsyyteni ihan omasta tahdosta ja selvinpäin eikä ole kaduttanut. Tilanne olis sama vaikka neitsyys olis menny vuosi pari aiemmin.

Sulta meni nyt kirjoituksen pointti (yllätys yllätys) ohi..
Kyse on siis siitä, että 16-vuotiaat tekevät paljon asioita, jotka kyllä nuoresta itsestään tuntuvat järkeviltä ja oikeilta, mutta eivät sitä ole. Samoin tuon ikäiset tekevät paljon asioita ihan vain hakeakseen hyväksyntää ja tunteakseen kuuluvansa joukkoon. Ja aika usein näistä 16-vuotiaiden ei-niin-järkevistä päätöksistä seuraa ongelmia, joista tuo 16-vuotias joutuu katumaan koko loppuikänsä.

[QUOTE="juu";23238692]Sulta meni nyt kirjoituksen pointti (yllätys yllätys) ohi..
Kyse on siis siitä, että 16-vuotiaat tekevät paljon asioita, jotka kyllä nuoresta itsestään tuntuvat järkeviltä ja oikeilta, mutta eivät sitä ole. Samoin tuon ikäiset tekevät paljon asioita ihan vain hakeakseen hyväksyntää ja tunteakseen kuuluvansa joukkoon. Ja aika usein näistä 16-vuotiaiden ei-niin-järkevistä päätöksistä seuraa ongelmia, joista tuo 16-vuotias joutuu katumaan koko loppuikänsä.[/QUOTE]

Ei mennyt lainkaan ohitte, mutta sulla taisi mennä ohitte mun pointti.

Kyllä mun nuori tietää onko valmis seksiin vai ei, häntä on ohjattu ja neuvottu asiassa. Hän osaa siis myös kieltäytyä. Valitettavasti jos nuoren kanssa ei puhuta vaan vain kielletään on ongelmat vastassa. Ja on hyvä myös luottaa siihen nuoreen myös.

Ihmeen suuri luottamus teillä on nuoriin ja heidän kykyynsä tarkastella asioita järkevästi. Valitettavasti aika moni tuon ikäinen painii aikamoisissa paineissa, kun pitäisi sopeutua joukkoon, olla jo melkein nainen ja saada hyväksyntää muiden silmissä. Tuolloin niitä päätöksiä tekee aika moni ihan muilla perusteilla kuin järjellä. Edelleen tuon ikäisten nuorten käsitys seksistä ja seksuaalisuudesta on vielä aika pitkälti hakoteillä, vaikka nuori itse muuta kuvittelisikin.

Ja mielestäni se, että ei kannusta nuorta harrastamaan seksiä 16-vuotiaana ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö siitä voisi ja kannattaisi puhua tuon nuoren kanssa. Päinvastoin.

Paitsi että sekyllä valitettavasti katsoo. Moni alle parikymppinen saattaa joissain asioissa vaikuttaa muka ikäistään kypsemmältä, mutta sitten jotkut asiat on ihan lapsentasoa niin kuin tuon ikäisellä kuuluukin vielä olla.
Aivot kehittyvät parikymppseksi asti, joten se nyt vain on mahdotonta, että sen ikäinen olisi kuitenkaan loppupeleissä niin kypsä kuin antaaisi olettaa.

kahden tytön äitinä titenkin toivon, että omilla tytöiläni olisi järkeä päässä ja harrastaisivat seksiä vasta sitten kun olisivat itse siihen valmiita.

Niin mä tarkoitinkin myös tolla aikaisemmin kirjoittamalla, että se 25v voi olla myös yhtä pentu kuin se 16 v. Ilmeisesti sen 25v aivot kypsyy sitten paljon hitaammin.

Ja se nuori 16v kyllä osaa tehdä ja tekeekin ratkaisunsa itse ja oppia kantapään kautta samalla virheiden kautta. Kokemuksethan ne ihmistä muokkaavat. Toiset niistä viisastuu ja toiset eivät.

[QUOTE="juu";23238720]Ehkä näin kävi. Kuulosti vähän siltä, kuin sellaista ärsyttävää itikan ininää olisi kuulunut korvissa... viuhahdus vain kävi.[/QUOTE]

Ottaako noin koville, että sun kanssa ei olla samaa mieltä ja että jotkut todellakin tietävät 16-vuotiaana mitä haluavat tehdä ja mitä ei? Ei kaikki ole alikehittyneitä kuten sä olet vissiin ollut.

18.It is illegal for an American citizen or resident to have sex in another country with someone aged under 16, unless the age difference is less than 4 years, in which case the minimum age is 12.
Jenkit repäsee oikein kunnolla rajan alle.

[QUOTE="juu";23238708]Ihmeen suuri luottamus teillä on nuoriin ja heidän kykyynsä tarkastella asioita järkevästi. Valitettavasti aika moni tuon ikäinen painii aikamoisissa paineissa, kun pitäisi sopeutua joukkoon, olla jo melkein nainen ja saada hyväksyntää muiden silmissä. Tuolloin niitä päätöksiä tekee aika moni ihan muilla perusteilla kuin järjellä. Edelleen tuon ikäisten nuorten käsitys seksistä ja seksuaalisuudesta on vielä aika pitkälti hakoteillä, vaikka nuori itse muuta kuvittelisikin.

Ja mielestäni se, että ei kannusta nuorta harrastamaan seksiä 16-vuotiaana ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö siitä voisi ja kannattaisi puhua tuon nuoren kanssa. Päinvastoin.[/QUOTE]

Tuo sopeutuminen muiden joukkoon tuntuu olevan vanhempien suuri huoli ja murhe, opetetaan siinä sivussa lapselle sitä samaa.
Mitä sinä itse pelkäät? Pelkäätkä oman lapsesi tekevän mokan jota sinä joudut häpeämään?
Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos nuori päättää lopettaa koulun (otit esille) niin siinäpä lopettaa. Kun huomaa oman virheensä voi kouluun palata.

[QUOTE="jepulis";23238716]
Ja se nuori 16v kyllä osaa tehdä ja tekeekin ratkaisunsa itse ja oppia kantapään kautta samalla virheiden kautta. Kokemuksethan ne ihmistä muokkaavat. Toiset niistä viisastuu ja toiset eivät.[/QUOTE]

Tässä olen aivan samaa mieltä. Ja lisään tähän sen, että aina voi muuttaa elämänsä kulkua. Koskaan ei ole liian vanha kääntääkseen uutta sivua.

Mie toivon, että saan paukutettua omien lasten päähän, että seksiä on valmis harrastamaan sitten kun on valmis kantamaan vastuun ehkäisystä JA siitä että se voi pettää. Kun ovat valmiita kantamaan vastuun mahdollisesta raskaudesta ja lapsesta, saavat minun puolestani vapaasti harrastaa seksiä.

[QUOTE="jepulis";23238591]Moni 16 vuotias voi ajatella asioista ihan yhtä kypsällä tavalla kuin 25 vuotiaskin.

Henkinen kypsyminen ei niitä ikävuosia katso.[/QUOTE]

Yhtä kypsästi hän toki huolehtii ehhkäisystä ja huomioi sen, että kondomi voi mennä rikki ja lapsi voi saada alkunsa.

Ja sitten ihmetellään mihin kypsä seksikumppani katosi ja mihin ystävät katosivat...

Yhteistyössä