Hakisinko lapselle päivähoitopaikkaa, mitä itse tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Osa-aikatyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Osa-aikatyöläinen

Vieras
Olen osapäivätyössä ja minulla on 4,5-vuotias lapsi. Hän käy leikkipuistossa useimmiten arkisin pari-kolme tuntia ja on välillä mummolassa hoidossa. Ajoittain on ollut vähän hankalaa, kun puisto on pakkasten takia ollut pidempään kiinni, muuten hoitojärjestelyt menneet ihan ok. Lapsi on jo sen verran itsenäinen, että pystyn tarvittaessa tekemään töitä vaikka hän olisi kotona, ainakin jonkun aikaa. Työni on pääasiassa kotoa käsin tehtävää etätyötä.

Nyt on mietinnässä, pitäisikö ensi syksyksi hakea kuitenkin hoitopaikka ihan päiväkodista. Leikkipuistossa lapset on suurimmaksi osaksi pienempiä, joten lapsella ei ole joka päivä omanikäistä seuraa. Eikä siellä tietenkään harjoiteta mitään kädentaitoja juurikaan, vaan leikitään vain ulkona.

Luulen, että nykyjärjestelyin lapsen hoito olisi järjestettävissä, vaikka työmääräni todennäköisesti lisääntyy lähiaikoina. Mutta olisiko lapsen etu saada ammattimaisempaa varhaiskasvatusta 5-vuotiaana vai riittääkö että menee aikanaan eskariin? Myös kaverisuhteet mietityttää, kummasta lapsi mahtaisi paremmin kavereita saada. Puistossa hänellä on pari kaveria, mutta he eivät käy siellä joka päivä, enkä tietenkään tiedä käyvätkö siellä ensi vuonna enää ollenkaan. Päiväkodissa olisi varmasti omanikäistä seuraa, mutta olisiko lapseni vaikea saada kavereita, jos on hoidossa paljon vähemmän aikaa kuin muut. Lapseni on aika ujo.

Olisi siis kiva kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden hoitojärjestelyistä tilanteissa, joissa kokopäivähoito ei ole tarpeen. :)

Tyttöni oli eskariin asti kotona, mutta hänellä oli sisarus, minulla hoitolapsia ja kävi kerhossa kahdesti viikkoon. Nyt viisi vuotiaani on hoidossa ja tykkää olla siellä just saman ikäisten kavereiden vuoksi. On askartelua, ulkoilua, kavereita, teatterimatkoja, retkiä, laululeikkejä jne.. Jos minulla on viikkovapaita niin lapsi kotona. Kyllä tuommoiselle 4-5 vuotiaalle alkaa ne kaverit olla tärkeitä. Siellä saattaisi lapsi vähän rohkaistuakkin =)

Hakisin ja hoitotilanteen kannalta hyvin samankaltaisessa tilanteessa hain lapsille hoitopaikkaa kun esikoinen oli 5v ja kuopus muutamaa kuukautta vaille 3v. Aluksi olivat hoidossa 10pv/kk, myöhemmin 15pv/kk ja esikoisen aloitettua eskarin kokopäiväisesti (keskimäärin ehkä 6 tunnin päiviä).

Niin, tiedän että kaverit on tärkeitä, mutta eihän sitä voi olla varma että päivähoidon aloitus tilannetta parantaisi, jos lapsi ei sieltä päiväkodista kavereita löytäisikään. Nyt hänellä on kuitenkin pari tuolla puistossa eikä lapsi itse kaipaa sen enempää. Ei siis iltapäivisin koskaan harmittele, että ei ole leikkikaveria, vaan leikkii itsekseen ja meidän vanhempien kanssa mielellään.

Tuo leikkipuistotoiminta on siis sellaista ihan ohjattua toimintaa, en tarkoita että itse kävisin vaan lapseni kanssa puistossa leikkimässä. Lapsia on vähintään saman verran kuin päiväkotiryhmässä, mutta ikähaitari on laajempi eikä isompia (yli 3-vuotiaita) lapsia ole yleensä paikalla kuin muutama. Puisto on auki 3,5 tuntia päivittäin, mutta näin talvella en viitsi niin pitkään lasta siellä pitää.

Mites päiväkerhot, onko niitä lähellä? Meillä 5v käy kerhossa, 2x/vk 3h kerrallaan. Mutta kotona onkin pienempi sisarus leikkikaverina. Mä luulen että sinun tilanteessasi ottaisin lapselle hoitopaikan. Koska jos teet töitä siellä kotona, on se lapselle aika tylsää ja muutenkin leikkikaverit on jo tärkeitä, ainakin meidän 5v lapselle. Täälläkin jo kavereita käy leikkimässä ja lapsi kavereillaan, nämä kerhosta löytyneet. Ensi syksynä alkaakin jo eskari.

[QUOTE="vieras.";29546304]Niin, tiedän että kaverit on tärkeitä, mutta eihän sitä voi olla varma että päivähoidon aloitus tilannetta parantaisi, jos lapsi ei sieltä päiväkodista kavereita löytäisikään. Nyt hänellä on kuitenkin pari tuolla puistossa eikä lapsi itse kaipaa sen enempää. Ei siis iltapäivisin koskaan harmittele, että ei ole leikkikaveria, vaan leikkii itsekseen ja meidän vanhempien kanssa mielellään.

Tuo leikkipuistotoiminta on siis sellaista ihan ohjattua toimintaa, en tarkoita että itse kävisin vaan lapseni kanssa puistossa leikkimässä. Lapsia on vähintään saman verran kuin päiväkotiryhmässä, mutta ikähaitari on laajempi eikä isompia (yli 3-vuotiaita) lapsia ole yleensä paikalla kuin muutama. Puisto on auki 3,5 tuntia päivittäin, mutta näin talvella en viitsi niin pitkään lasta siellä pitää.[/QUOTE]

Äh, olen aloittaja ja kirjoitin äskeisen, sekoilen nimimerkkien kanssa. :)

Jos nyt päivähoitopaikkaa haen, niin olisikohan parempi viedä lapsi hoitoon joka päivä aamupäiviksi vai täysiä hoitopäiviä vähemmän? Minulla on kerran tai kaksi kuussa työmatkoja, jolloin olisi kyllä hyvä jos lapsi voisi olla täyden päivän hoidossa. Tällä hetkellä hänet viedään mummolaan hoitoon työmatkapäivinä. Useimpina päivinä kyllä aamupäivähoito riittäisi, mutta en tiedä pystyykö näitä vaihtoehtoja "sekoittamaan". Vähän joustamattomilta on osa-aikahoitojutut meidän kunnassa tuntuneet, kun niitä vuosi sitten selvittelin.

Vähän joustamattomilta on osa-aikahoitojutut meidän kunnassa tuntuneet, kun niitä vuosi sitten selvittelin.

Sitä mahdollisuutta ei toki ollut täälläkään että osa päivistä olisi ollut maksujen puolesta kokopäiväisiä osa esim. alle neljän tunnin mukaan. Mahdollisuus päivähoitomaksujen/-hakemuksen puolesta olisi ollut olla kokopäiviä, mutta käytännössä hoitopäivien pituus vaihteli ennen eskaria 3 tunnista noin 7-8 tuntiin, aluksi ehkä enemmän siellä 3-4 tunnissa. Eskarista lähtien vähintään eskari ajan eli 4 tuntia/hoitopäivä.

Sitä mahdollisuutta ei toki ollut täälläkään että osa päivistä olisi ollut maksujen puolesta kokopäiväisiä osa esim. alle neljän tunnin mukaan. Mahdollisuus päivähoitomaksujen/-hakemuksen puolesta olisi ollut olla kokopäiviä, mutta käytännössä hoitopäivien pituus vaihteli ennen eskaria 3 tunnista noin 7-8 tuntiin, aluksi ehkä enemmän siellä 3-4 tunnissa. Eskarista lähtien vähintään eskari ajan eli 4 tuntia/hoitopäivä.

Joo, meillä oli myös sellainen rajoitus, että osa-aikahoitoon olisi pitänyt sitoutua vähintään 3 kk ja kuulemma maksualennukset oltaisiin voitu peria takaisin, jos lapsi olisi tarvinnut täysipäivähoitoa aiemmin. Vähän hankala juttu, kun kuitenkin koko ajan hakee täysipäiväistä työtä. Tosin viime aikoina en ole ollut siinä niin aktiivinen, kun näyttää että nykyisen työnantajan palveluksessa työt on lisääntymässä.

Vähän hassua, että lapsella on päivähoitopaikka, mutta silti pitää viedä mummolaan hoitoon aina kun työpäivä on tavallista pidempi. Mutta ei kyllä täyttä maksuakaan viitsi parin pidemmän päivän takia maksaa, on 264 euroa sen verran suuri lovi perheemme budjettiin. Leikkipuistotoiminta onkin tosi edullista, maksaa vaan 15-30 euroa kuussa, hoitopäivien lukumäärästä riippuen.

Mutta ei kyllä täyttä maksuakaan viitsi parin pidemmän päivän takia maksaa, on 264 euroa sen verran suuri lovi perheemme budjettiin. Leikkipuistotoiminta onkin tosi edullista, maksaa vaan 15-30 euroa kuussa, hoitopäivien lukumäärästä riippuen.

Täyttä maksuahan ei mekään missään vaiheessa maksettu koska hoitopäiviä/kk ei kuitenkaan ollut täyttämäärää. (Eskari vuonna kuopus oli jo kerhossa kahtena päivänä viikossa). Hoitopävien (10 tai 15 per kuukausi) on tosin aina ollut joustavaa sopia kun ne vain ei kuukaudessa ole ylittänyt sitä mitä maksuperusteen mukaan on sovittu.

Yhteistyössä