haiskahtava pesukone!!

täällä taisi olla vähän aikaa sitten avaus samasta asiasta - eli mitä tehdä kun pesukone haiskahtaa!
lähinnä on semmonen tunkkainen ja pyykitkin haisee.
sitruunahaposta ainakin puhuttiin mutta en muista miten sitä käytetään - kuinka paljon ja miten ja kuinka kauan jne?

valaiskaa mua :wave:
 
mä oon ymmärtänyt että meidän koneessa (indesit) ei ole nukkasihtiä...
[/quote]

Meillä myös indesit, vajaan vuoden vanha. Nukkasihti, tai sen tapainen puhdistettava osa löytyy koneen etuosasta alhaalta, koneen levynen paneeli, sen kun irrottaa niin sieltä löytyy. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2005 klo 21:34 äiti kirjoitti:
mä oon ymmärtänyt että meidän koneessa (indesit) ei ole nukkasihtiä...


Meillä myös indesit, vajaan vuoden vanha. Nukkasihti, tai sen tapainen puhdistettava osa löytyy koneen etuosasta alhaalta, koneen levynen paneeli, sen kun irrottaa niin sieltä löytyy. :D

[/quote]

miten ihmeessä saat sen panelin irti??
ja miten se irtoo, kokonaan, sivusta taivutetaav alas vai...??
semmonen paneeli löytyy kyllä mutta ei irtoa!!
pelkään vaan että menee rikki...
 
joo mä yritin täältä kysellä mitä teen pesukoneen tiivisteen homeelle mut kukaan ei kai osannu auttaa. mä sit jynssäsin sellasen metallisykkyrän kans niitä ja osa lähti. nyt taidan vielä tehdä ton etikkatempun etikkahan homeeseen auttaa en vaan muistanu sitä. voi mitä teimmekään ennen näitä keskustelupalstoja....
 
miten ihmeessä saat sen panelin irti??
ja miten se irtoo, kokonaan, sivusta taivutetaav alas vai...??
semmonen paneeli löytyy kyllä mutta ei irtoa!!
pelkään vaan että menee rikki...
[/quote]

Kyllähän se paneeli tiukassa näytti olevan, mies sen otti irti. Käytti ruuvimeisseliä apuna. Siinä on kuulemma saumassa molemminpuolin jotku kolot joista vääntää. Oli kyllä typerästi tehty ku on niin vaikea avata...
 
no niin, appivanhemmat riensi apuun ja saatiin se paneeli irtoomaan.
mä en ollut uskaltanut tarpeeksi kovaa yrittää...
muta ei siellä paljon mitään ollut, eli en usko että haju siitä johtui...
kone sai eilen sitruunahappo kylvyn 90 asteessa ja vähän raikkaamalta tuoksuu vaikka ei niin sitruunalle kun luulin että tuoksuisi.
mutta kai se tästä!

eli kiitokset kaikille vastanneille! :wave:
 
Fly
meilläkin on tuo indesit pesukone ja mietin että minkänäköinen se nukkasihti on?
tuolla alhaalla on vaan semmonen pyöreä pieni nuppi minkä avasin ja viimeeksi sieltä ainakin tuli vettä aika reilusti, mutta ei mitään "sihtiä" näkynyt... :/

pitää kai hakea sitä sitruunahappoa apteekista... laitettiinko sitä ihan siihen pesuaine luukkuun? ettei huuhteluaine lokeroon?
 
ulkoilija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2005 klo 11:38 Fly kirjoitti:
pitää kai hakea sitä sitruunahappoa apteekista... laitettiinko sitä ihan siihen pesuaine luukkuun? ettei huuhteluaine lokeroon?
Sitruunahappo laitetaan suoraan rumpuun (ainakin päältätäytettävään koneeseen). Jostain luin että 100 g olisi sopiva määrä, minulle apteekin täti antoi 50 g:n pussin, kun pyysin sitruunahappoa pesukoneen puhdistamiseen. Kyllä se kone silläkin määrällä raikastui. Ensin käsittelyä tosin hinkkasin kaikki pesuaine- ja huuhteluainelokerot vanhalla hammasharjalla, ja niistä lähtikin mielenkiintoisia kerrostumia liikkeelle...

Kun ohjelma oli jo pyörinyt loppuun, tuli mieleeni että olisin voinut ohjelmoida linkoukset pois, kun eihän siellä koneessa ollut mitään lingottavaa :whistle:
 
Miehen tie
Home lähtee tiivisteistä Kloriiitilla. Ensin liotetaan tai vaikka pensselillä pidetään kosteana ja sit jollain karhunkielellä hankaus. Mut se haiskahtaa. Koitan etikkaa.
 
Meillä vaihdettiin pesuaineeksi allegro www.allegrosuomi.com ja sen mukana tuli koneenpuhdistusaine jolla kone pestiin 90asteessa ennen allegron käyttöönottoa. KOne on raikas ja pyykki ei haise milleen,enää aen laita koneeseen mitään muuta pesuainetta kuin tuota allegroa!!

Käykääpä lukee lisää, kokeilu siitä on ilmainen ja pesuainekin verrattain edullista! Suosittelen kyllä todella lämpimästi! JA meillä plussaa on se kun tuo käy kaikille kestovaipoillekin niin ei tarttee enää käyttää monia pesuaineita.

Tuon hajun aiheuttaja koneeseen on yleensä zeoliitti jota on pesuaineissa ja se kertyy koneeseen. :/
 
varikkomummi
Sitruunahappopesu tulee tehdä koneille vähintään kerran vuodessa, se irrottaa pesuainejäämät koneen poistoletkustakin. Tällä toimenpiteellä vältetään ikävät huolto-ongelmat, jotka johtuvat vesitason mittauksen toimimattomuudesta.

Sitruunahappoa saa apteekista, sitä laitetaan koneen varsinaiseen pesuainelokeroon 100 grammaa ja pestään pyykeistä tyhjällä koneella kuumimmalla mahdollisella ohjelmalla. Vesi siis normaalisti mukaan.

Laitteen valmistajan neuvontapalvelut auttavat myös näissä ohjeissa.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2006 klo 18:48 varikkomummi kirjoitti:
Sitruunahappopesu tulee tehdä koneille vähintään kerran vuodessa, se irrottaa pesuainejäämät koneen poistoletkustakin. Tällä toimenpiteellä vältetään ikävät huolto-ongelmat, jotka johtuvat vesitason mittauksen toimimattomuudesta.

Sitruunahappoa saa apteekista, sitä laitetaan koneen varsinaiseen pesuainelokeroon 100 grammaa ja pestään pyykeistä tyhjällä koneella kuumimmalla mahdollisella ohjelmalla. Vesi siis normaalisti mukaan.

Laitteen valmistajan neuvontapalvelut auttavat myös näissä ohjeissa.
Peisn eilen koneeni sitruunahapolla, mutta sinne jäi ihme lietettä ja tuumasin että olisikohan syytä pestä uudestaan samalla reseptillä????
Kone kun on kohta 7v. vanha eikä sille oo ikinä tehty mitään.
 
Joo, varmaan kantsii uusia tämä pesu =))

Mutta käyttäkää pesuaineita jotka eivät sisällä zeoliittia. Niitä on aika paljon kun rupeaa hakemaan LV on, nestemäinen omo, joku tämmönen ku KW. Löytyy siivousliikkeistä. Ja sittenhän on nämä ihan ekot, eli ecover, elokuu, sonett joissa ei ole mitään luontoa kuormittavaa ja minäkin olen kokeillut vaikka epäilin...ja pyykki on puhdasta. Ja kone on puhdas, varmasti!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 18:09 äitee kirjoitti:
Joo, varmaan kantsii uusia tämä pesu =))

Mutta käyttäkää pesuaineita jotka eivät sisällä zeoliittia. Niitä on aika paljon kun rupeaa hakemaan LV on, nestemäinen omo, joku tämmönen ku KW. Löytyy siivousliikkeistä. Ja sittenhän on nämä ihan ekot, eli ecover, elokuu, sonett joissa ei ole mitään luontoa kuormittavaa ja minäkin olen kokeillut vaikka epäilin...ja pyykki on puhdasta. Ja kone on puhdas, varmasti!
Juu, pesin, mut ei kaikki lähtenyt vieläkään...tosin haju hävis...
 
kaikki liete ei koskaan lähekään. Jos koneesi on noin vanha eikä koskaan ole putsattu. Mut älä huoli, vielä ehtii aloittaa =)
Pese vähän aikaa ja putsaa taas. Hyvää tekee välillä myös jos peset vaik valkeet lakanat 90 asteessa. Se puhdistaa hyvin myös ja jos lorautat huuhteluaineeks etikkaa niin sekin on jees...
Minun vanha koneeni juuri lasahti ja ostin uuden. Josta aion pitää sitten huolta.....
 

Yhteistyössä