Haiseva pesukone.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "moikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"moikka"

Vieras
Tästä on ollut kysymyksiä ennekin, ja olen googlella etsinyt tietoa mitä tehdä kun pesukone haisee. Mutta minun ongelmaani ei ole löytynyt ratkaisua. Eli varsinaisesti itse pesukone ei haise. Jos työntää pään koneen sisälle, ei se haise mitenkään erityisen pahalle. Mutta pesty pyykki haisee kuin märälle koiralle, todella kuvottavalle.
Olen pessyt koneesta kaikki irto-osat, pyyhkinyt tiivisteet (jotka näyttävät siisteiltä), pessyt säännöllisesti nukkasihdin, pessyt koneen sitruunahapolla 95 asteessa jne. Mitä muita pestäviä/irrotettavia osia koneessa voisi enää olla? Olen pessyt koneen läpi myös ruokasoodalla. Käytän herkälle iholle tarkoitettuja pyykkipulvereita joissa ei ole zeoliittia eikä fosfaattia.
Mikä kumma koneessa voi tehdä hajun? Se on ostettu vuonna 2003, on sivusta täytettävä Whirpool. Hajuongelma on ollut noin vuoden verran. Haju hälvenee kun pyykki on kuivanut ja poistuu kokonaan ulkonatuuletuksen jälkeen. Pyykki ei kuitenkaan koskaan tuoksu sille ihanan puhtaalle ja raikkaalle kuten pestyn pyykin kuuluisi tuoksua.

Olisiko kyse siitä, että pyykki pestään liian matalassa lämpötilassa? Todellisuudessa puuvilla ei puhdistu neljässäkympissä, vaan vaatii kuudenkympin pesun, vaikka pesumerkintä sanoisi mitä. Kaikki puuvillavaatteet voi huoletta pestä korkeammassa lämpötilassa.

Niin, tuota en ole ajatellut. Yleensä kyllä noudatan pesuohjeita, mutta niin olen noudattanut koko ikäni, ja ongelma alkoi tosiaan vasta noin vuosi sitten... Olen myös noudattanut pesukoneen ohjeistusta pyykkimäärästä, eli pyrkinyt välttämään ylitäytettyä konetta.

Olen pessyt monilla eri merkeillä ja laaduilla, pulverilla ja nestemäisellä, ja nyt vaihdoin viimeksi tuohon LV fosfaatittomaan ja zeoliitittömään aineeseen. Sitä ennen pyöritin koneen läpi sitruunahapolla...
Hitto, kai tässä joutuu ostamaan uuden pesukoneen kohta!!

Mulla oli myös aivan vastaava ongelma, joka pari viikkoa sitten hävisi reimukseni aivan odottamatta. Syyksi en keksi mitään muuta kuin sen että korkkasin uuden pullon Comfortin sinistä huuhteluainetta, samaa, jota olen käyttänyt aikojen alusta ja samalla maltillisella annostuksella. Nyt kaikki (myös tummat puuvillaiset, joissa ongelma oli pahin) tuoksuvat ihanan raikkailta eikä ollenkaan "huuhteluainemaiselta". Ihmeiden aika ei taidakaan olla ohi :)

Sama ongelma. Mutta ainoastaan tiettyjen vaatteiden kohdalla, eikä koskaan 60 asteen pyykeissä. Eli meillä haisee verkkarit, miehen t-paidat, jotkut esikoisen vaatteet. Ja tosiaan jos nostan suoraan koneesta telineelle ja ulos päiväksi tai yöksi ja sitten sisään kuivumaan, ei hajuja ole.
Ja jos pesen nuo ko vaatteet 60 ohjelmalla, ei hajuongelmaa ole :/

Yhteistyössä