Hain lapsen eilen päiväkodista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.....

Vieras
1,5-v, ilman hanskoja ja välikausipuvun vetskari kokonaan auki, body alla.. Oli kuulemma niin lämmin että piti vähentää vaatetta.. Okei, oli +11 ja aurinko paisto, mutta kyllä mun mielestä hanskat olis voinut kädessä pitää ja puku kiinni..Maa kuitenkin vielä kylmä..
Kaippa mä sitten olen nipo kun toi pisti silmään..mitä mieltä muut on?
Mutta tänään oli lapsi tosi, tosi flunssasen olonen...

Itsekkin hain eilen lapseni, tosin eivät olleet vielä pihalla joten en tiedä missä vaatetuksessa kulkee pihalla. Mutta kun oltiin lähdössä ja isompien ryhmä oli jo pihalla. Yks lapsista huusi; mulla on kuuma, hoitaja; ota hanskat pois, ainakin neljä muuta lasta huusi; mullakin on kuuma, hoitaja; hanskat saa ottaa pois. Ihmettelin suuresti asiaa, meillä on vielä näillä keleillä pipo ja hanskat tiukasti kädesäs ja päässä.

Meillä tarhan tädit oli kauhuissaan kun mies vei aamulla lapsen pelkkä takki ja verkkahousut päällä tarhaan (ulkohousut ja villahaalari oli kassissa mukana, päivittelivät siellä oikein laumassa naulakoilla että kai tuolla lapsella nyt on muitakin vaatteita mukana?!?! ja Iltapäivällä oli jo auringossa +20C. Meillä päin lapsen vaatetus otetaan tosissaan :D

Eka lapsi, joten ei kaikkea vielä tiedä, ja 2kk sairastelu-kuumeiluputki takana. Viimesin oli viime viikolla kun poika 40 asteen kuumeessa joten arvatenkin kummastelin vähäistä vaatetusta..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja muistakaa hyvät mammat että itse kylmyys ei aiheuta flunssaa vaan tarvitaan se virus jotta flunssa tulee. Kylmä vain alentaa vastustuskykyä, ei siis sairastuta.

Näin juuri. Ihme, ettei tätä vieläkään oikein moni tahdo ymmärtää... :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eka lapsi, joten ei kaikkea vielä tiedä, ja 2kk sairastelu-kuumeiluputki takana. Viimesin oli viime viikolla kun poika 40 asteen kuumeessa joten arvatenkin kummastelin vähäistä vaatetusta..

Niin no puolikuntoisena toki hyvä pitää riittävästi vaatetta päällä. Mutta ei kumminkaan liikaa. Hanskat musta on hyvä olla, omalla 6-vuotiaallani on kädet ihan kuivat ja iho melkein rikki, kun on ollut ilman hanskoja pihalla.

Kylmää oli aikuisellakin, vaikka mittari näytti sen +11 varjossa, paljain käsin ei tarennut.
On ollut virhearvio hoitajilta, koska noin pieni kaiken lisäksi on maassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja muistakaa hyvät mammat että itse kylmyys ei aiheuta flunssaa vaan tarvitaan se virus jotta flunssa tulee. Kylmä vain alentaa vastustuskykyä, ei siis sairastuta.

Ei kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta jos virus on (itse asiassa ihmisessä on aina viruksia :D ), niin kylmyys on altistanut sairastumiselle.

virus + alentunut vastustuskyky -> flunssa

meillä täällä etelämmässä päiväkodissa on oltu ihan tyytyväisiä että lapsilla vielä toppahaalarit, aamupäivisin on maa kylmä ja alle ei ole tarvinnut kuin paidat ja sukkikset. tänään laitettiin sitten välikausivaatteet (pienemmälle vielä fleecevuoriset)...käsineillä ja hatuilla voi asustusta keventää helpostikin mutta varsinkin meillä lapset tarvitsevat vielä kaulurit ja kunnon rukkaset, muuten itkevät itse että kylmää...

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja vainiin:
Hikisormisenako olisi lapsen kivempi ollut olla? Tuo flunssa ei kyllä johdu siitä, ettei lapsella ollut liikaa päällä.

No aika varmasti johtuu.

Flunssan aiheuttaa virus tai bakteeri, ei kylmettyminen. Tää on sitten ihan fakta, turha väittää vastaan.

Mää hain kerrran lapseni päiväkodista (toissa vuonna) ja oli 20lämmintä iltapäivästä.. Lapsella oli villahaalari, välikausihaalari, alla aluspaita pitkähihanen ja sukkikset ja sisähousutkin vielävillahaalarin alla. Ja tietysti pipo ja hanskat.. Huh, ei ihme että lapsi oli kiukkuinen ja huonovointinen.. ja hikinen.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Hikisormisenako olisi lapsen kivempi ollut olla? Tuo flunssa ei kyllä johdu siitä, ettei lapsella ollut liikaa päällä.

No aika varmasti johtuu.

Flunssan aiheuttaa virus tai bakteeri, ei kylmettyminen. Tää on sitten ihan fakta, turha väittää vastaan.

Ei ole väärin yksinkertaistaa asioita arkikielessä. Kylmettyminen heikentää vastustuskykyä ja silloin virukset ja bakteerit sairastuttavat helpommin. Se on ihan fakta, turha väittää vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mää hain kerrran lapseni päiväkodista (toissa vuonna) ja oli 20lämmintä iltapäivästä.. Lapsella oli villahaalari, välikausihaalari, alla aluspaita pitkähihanen ja sukkikset ja sisähousutkin vielävillahaalarin alla. Ja tietysti pipo ja hanskat.. Huh, ei ihme että lapsi oli kiukkuinen ja huonovointinen.. ja hikinen.

Voi raukkaa! Itse oon kerran joutunut käyttämään aurinkoisena kevätpäivänä toppatakkia ja pipoa, kun hoitajan omat lapset ovat olleet hihattomat päällä. Äitini oli sanonut, että pitää olla takki päällä, mutta olisi hoitaja voinut käyttää hieman omaa järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:

No aika varmasti johtuu.

Eikö flunssa ole aina just viruksen aiheuttama, eikä bakteerin. Bakteeri voi aiheuttaa kyllä poskiontelotulehduksen jne. mutta tietääkseni flunssa on aina viruksen aiheuttama. Ja voihan se flunssa johtua siitä, ettei ole tarpeeksi vaatetta päällä, kun vastustuskyky on silloin alempi ja viruksen helpompi päästä jylläämään.

Yhteistyössä