Hain lapsen eilen päiväkodista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huvittaa nämä jotka sanovat, että vilustumisoireet eivät johdu vilustumisesta. Elimistön tehot menevät itsensä lämmittämiseen, ei kykene enää puolustautumaan virusta vastaan, joten virus iskee.

Miksi ihmeessä se räkätauti iskee usein itsensä kastelemisen tai kylmettämisen jälkeen... ihme juttu. Toki se virus on joskus niin voimakas, että iskee muutenkin ja joskus on niin hyvä tilanne, että mikään virus ei vaani vaikka itsensä kylmettäisikin. Mutta kyllä vanha kansa on oikeassa, että nuha tulee, jos jalkansa talvisäällä kastelee.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Huvittaa nämä jotka sanovat, että vilustumisoireet eivät johdu vilustumisesta. Elimistön tehot menevät itsensä lämmittämiseen, ei kykene enää puolustautumaan virusta vastaan, joten virus iskee.

Miksi ihmeessä se räkätauti iskee usein itsensä kastelemisen tai kylmettämisen jälkeen... ihme juttu. Toki se virus on joskus niin voimakas, että iskee muutenkin ja joskus on niin hyvä tilanne, että mikään virus ei vaani vaikka itsensä kylmettäisikin. Mutta kyllä vanha kansa on oikeassa, että nuha tulee, jos jalkansa talvisäällä kastelee.

Toki kylmettyminen lisää sairastumisriskiä, mutta jos elimistössä ei ole virusta tai muuta taudinaiheuttajaa ei pelkästä kylmästä sairastu, siihen tarvitaan myös se virus/bakteeri.
Eli periaatteessa kylmä ei sairastuta, se vain altistaa virukseen/muuhun sairastumiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Toki kylmettyminen lisää sairastumisriskiä, mutta jos elimistössä ei ole virusta tai muuta taudinaiheuttajaa ei pelkästä kylmästä sairastu, siihen tarvitaan myös se virus/bakteeri.
Eli periaatteessa kylmä ei sairastuta, se vain altistaa virukseen/muuhun sairastumiseen.

Vaatii vaatii viruksen, mutta miksi ehdoin tahdoin riskeerata varsinkin näin keväällä, kun on paljon viruksia liikenteessä. Ei kai kukaan kävele tahallaan avojaloin ruosteisten rautanaulojenkaan päältä... eihän niistäkään välttämättä jäykkäkouristusta saa. Vaikka nyt flunssa onkin pienempi paha... mutta silti riski mikä riski, ja itse pidän enemmin normaalin lämpimän vaatetuksen, kuin palellutan itseni tai lapseni. Ja se normaali vaatetus katsotaan lämpömittarin, tuulen ja maan kosteuden/lumisuuden mukaan. Ei kalenterista tai pelkästä lämpömittarista. Useinpa on lapsillani ollut vielä vappuna talvikamppeet päällä, kun on ollut pirun kylmää. Asutaan tosin pohjoisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Vaatii vaatii viruksen, mutta miksi ehdoin tahdoin riskeerata varsinkin näin keväällä, kun on paljon viruksia liikenteessä. Ei kai kukaan kävele tahallaan avojaloin ruosteisten rautanaulojenkaan päältä... eihän niistäkään välttämättä jäykkäkouristusta saa. Vaikka nyt flunssa onkin pienempi paha... mutta silti riski mikä riski, ja itse pidän enemmin normaalin lämpimän vaatetuksen, kuin palellutan itseni tai lapseni. Ja se normaali vaatetus katsotaan lämpömittarin, tuulen ja maan kosteuden/lumisuuden mukaan. Ei kalenterista tai pelkästä lämpömittarista. Useinpa on lapsillani ollut vielä vappuna talvikamppeet päällä, kun on ollut pirun kylmää. Asutaan tosin pohjoisessa.

No se lämpimästipukeutuminenkin on suhteellista, mutta ei kai nyt kukaan tahallaan halua paleltua/paahtua ulkona. Jotkut tarkenevat vähemmissäkin vaatteissa, jotkut kulkevat kesälläkin pitkähihaisissa.
Totta helvatissä pukeutuminen katsotaan lämpämittarin, tuulen ym. mukaan, mutta se että joku kulkee vähemmissä vaatteissa kuin sinä tai joku muu saattaakin tarkoittaa sitä että kyseinen henkilö pärjää niissä vaatteissa.

Vilustumisen vaikutus on todella pieni.
Meillä on nähtävästi geeneissä hyvä vastustuskyky eli lapset 1,3 ja 3v ei ole koskaan olleet vielä kipeinä rokotuskuumeita lukuunottamatta ja itse ei sairastella koskaan.

Mulla on aina ollut periaattteena että hanskat saa ottaa pois vaikka 20 asteen pakkasella, kyllä ne äkkiä takaisin päälle menee jos sormia paleltaa. Kylmät sormet tai varpaat ei ole sama asia kuin se että sormia paleltaisi. Kyllähän itsekin hikilenkillä heitän hanskat pois pakkasellakin kun veri kiertää niin hyvin.

Samoin meillä kyllä lentää hatut aika aikaisin mäkeen ja vaihtuu vk- haalarit päälle ensimmäisten joukossa. Ei ollut tänäänkään ulkona pienemmällä hanskoja kun ei niitä halunnut pitää. Helpompi tutkia kiviä, käpyjä ja hiekkaa kun ei ole hanskoja. Ei ole tullut flunssia siltikään.

Kyllä se flunssa taitaa helpommin iskeä juuri sillä tavalla että on LIIKAA päällä ja hiki ja sitten jossain vaiheessa tulee kylmä kun on niska märkänä vaikka olis kuinka paljon päällä vain. Itse välttelen liikaa pukemista enemmän kuin liian vähän koska lapsi äkkiä ilmoittaa vilusta, muttei aina välttämättä kuumuudesta ja siitä johtuva vilu tulee niin salakavalasti ettei siitä pääsekään eroon pelkällä pukemisella. Tietäähän sen itsekin jos hikoilulenkin jälkeen ei mene het suihkuun niin johan alkaa palella sisälläkin vaikka olis kunnolla päällä.

Yhteistyössä