Hälyttääkö yhdistelmä seula aina jos on ikää 35v?

Tällaista luin yhdeltä palstalta. Että riskiluku on automaattisesti se 1:250 jos ikää on 35v.

Miten tuo voi olla mahdollista? Sehän olisi ihan älytöntä että kaikki 35+ joutuisivat aina hälytykseen vaikka muu olisikin kunnossa.

:/
 
Iänmukainen riski ja oma, veriarvoihin ja niskaturvotukseen perustuva riski, ovat kaksi eri asiaa.. eli sanoisinpa, että ei se iän mukaan hälyytä automaattisesti, nostaa toki mahdollisuuksia että hälyyttää, koska kromosomipoikkeavuuksien riski kasvaa iän myötä.
 
Tuo asia on mielestäni juurikin niin, että riskiä nostaa ikä, mutta se, että seula hälyttää, tarvitaan sitten muutakin.
Toki 35v ja siitä ylöspäin riskiluku nousee ainavain, jolloin veriseulassa ei tarvitse olla suuriakaan poikkeamia, niin hälytys tulee.

Mutta PELKKÄ ikä ei saa seulaa hälyttämään :hug:
 
Olen 40 vuotias ja kävin tuossa seulassa muutama viikko sitten. Minulla oli kaikki kunnossa :)

Minulle perinnöllisyyslääkäri selitti, että seula hälyttää iäkkäämmille normaalista poikkeavaa herkemmin kuin nuorille, koska ikä on yksi arvo, joka siihen lasketaan. Muut arvot pitää olla tosi hyvät, jotta tulos näyttää normaalia. Niitä tekijöitä, joita arvioidaan on neljä. Ikä, niskapoimun koko, sitten verestä sellainen kuin PAPP-A sekä beta-HCG.
Tämä lääkäri selitti minulle, että se seula on nelikymppiselle "pessimistinen", nuorille optimisti ja noin 35 vuotiaille aika realisti.
 

Yhteistyössä