häävinkkejä/-kokemuksia!

Tähän voisitte kertoilla omia hääkokemuksia ja oisin iloinen jos siten saisin vinkkejä omiin häihinikin (en oo koskaa ollu kenenkää häissä ja nääkin siis luonnollisesti ekat :D), ois mukava jos sais vinkkejä mitä erityisesti pitää muistaa/ottaa huomioon ja mitä kaikenmoiset jutut o maksanu yms. Kiitos vinkeistä jo etukäteen!
 
hääyö kannattaa viettää vasta seuraavana yönä.
jos varaa vaikka hotellihuoneen niin päivä on sen verran ohjelma rikas että unea ei tarvitse hääpäivän jälkeen odotella...
ja ei saa stressata hääpäivänä, sen saa kuulemma jättää muille...
nimimerkillä pariskunta joka nukkui hotellissa ja morsian joka stressin takia ei osannut nauttia juhlastaan.
 
Vaimo
Kun varaatte hääpaikkaa (olette varmaan jo varanneet..) niin laittakaa kaikki mitä sovitte paikan vuokraajan kanssa paperille ja pyytäkää siihen hänen allekirjoituksensa, koska vuokraajilla on tapana "unohtaa" mitä on sovittu. Meille kävi näin sekä häissä että ristiäisissä. Esim. häitämme edeltävänä päivänä kun juttelin paikan omistajan kanssa hän oli unohtanut erinäisiä hintoja mitä olimme sopineet ja yritti kiskoa meiltä enemmän rahaa. Ristiäisissä paikan pitäjä väitti, että emme olleet ollenkaan sopineet tietyistä asioista vaikka tosiasiassa olimme ja yritti näin peitellä sitä, että itse ei ollut jaksanut/ehtinyt tehdä kaikkea.
 
ja vielä ei ole paikkaa varattu (tosin tiedusteltu on kovasti ja paikkoja on viel muutamana aikana vapaina! :) Tul suht äkkiä tää hääjärjestely eli spontaanisti päätettiin et mennäänki tänä vuonna ni sen vuoks vähä viime tinkaan menee :p
 
Bongasin sut jo tuolta esikoista haaveilevien pinosta, ja mieli teki kirjoittaa hääjuttuja sinne, mutta hyvä kun teit tän aloituksen, kun en ole pinossa muuten kirjoitellut.

Meillä oli häät viime kesänä ja ne oli meidän näköiset ja aivan ihanat. Luulen, että häiden onnistumiseen vaikutti se, ettemme stressanneet liikaa. Päätimme siis, että kaiken ei tarvitse mennä käsikirjoituksen mukaan emmekä myöskään etsineet päiväkausia lautasliinoihin sopivia lasinalusia tai muuta sellaista, mitä ihan oikeasti jossain hääpalstoilla ihmiset näyttivät tekevän. Askartelin paljon koristeita ja muita juttuja itse, koska tykkään näpertää käsillä, ja esim. hääpuku löytyi alta puolessa tunnissa edellisvuoden alennusmallistosta.

Hääpaikaksi saatiin ihana vanha pappila, jossa nykyisin järjestetään kaikenlaisia juhlia, kursseja ja muuta vastaavaa. Paikassa oli myös majoitustilat, missä vieraat saattoivat yöpyä. Kaikki jäivätkin yöksi, ja oli jotenkin ihanaa, että sai olla vielä aamulla yhdessä kaikkien kanssa. Illalla varsinaisten juhlien jälkeen grillailimme porukalla hääpaikan rannassa ja saunoimme.

Meillä oli aika pienet häät, eli vieraita oli suunnilleen 25-30. Lisäksi asumme pienellä paikkakunnalla, jossa esim. juhlapaikkojen hinnat on huomattavasti alempana kuin jossain pääkaupunkiseudulla. Mutta joka tapauksessa hääbudjetti oli suunnilleen 1300. Sillä saatiin siis molempien vaatteet, hääpaikka, ruoat ja tarjoilu, meidän majoitus hääpaikan "sviitissä", kaikki askartelutarvikkeet sun muut, kukat ja mitä kaikkea siinä nyt oli. Ainut asia, joka jäi harmittamaan, oli se, ettemme ottaneet ammattikuvaajaa vaan luotimme siihen, että miehen veli osaa ottaa ihan kelvollisia kuvia. No, eihän se osannut, ja hääpäivä on kuitenkin sellainen, että sen haluaisi muistaa aina jokaista yksityiskohtaa myöten. Tuo kuva-asia harmittaa vieläkin...

Hääkirjoista saa hyviä vinkkejä häiden suunnitteluun, eli kannattaa käydä kirjastossa katsastamassa valikoimaa. Suosittelen ainakin näitä:
  • Marja Ylönen: Meillä on häät : opas häiden suunnitteluun
    Pia Jokela: Unohtumaton hääjuhla : leikkien ja ideoiden kirja
    Kirsti Koivula: Hääleikkien helmiä
Kannattaa kysyä kirjastosta myös häämusiikkia (sekä häävalsseja että kirkkoon sopivaa).
 
lapsivieraita tulossa noin 4 (iät 2-4v) ja vieraita yhteensä tulossa noin 50 (siinä paikkeilla, listaa vieraista kun ei olla viel tehty, itse oon vapaalla koko kesän ni on aikaa suunnitella, kuten on myös varmaan kaasokin :))

Kiitos vinkeistä Andala, tulivat tarpeeseen! :) Itsekin kyl miettiny et tehään niist meidän näköset ja semmoset suht rennot et kaiken ei tarvitse olla tip top ja kaikenmoiset kommellukset on vaa hauska lisä häihin :)
 
vieras
Jos isoin osa lahjoista tulee paketteina juhlapaikalle (eikä esimerkiksi toivota rahaa tilille jotain isompaa juttua varten), niin lahjan ja kortin voi merkitä vaikka numerotarroilla. Kortit kun eivät aina ole kiinni lahjassa, ja sitten kun niitä katsellaan, niin eipä sitä seuraavana päivänä muista keneltä mikäkin lahja oli, kun kortit ovat iloisesti sekaisin.

Kertakäyttökamerat pöydissä ovat kivoja, jos tykkää valokuvista.
 
Sellaista pitää muute kysästä myös et miten ilmoittaa kohteliaasti kutsukortissa se, että haluis lahjat esim rahana? En oo tosin viel siitä varma halutaanko siten, mut tääkin on käyny mielessä. Ni miten sen vois ilmaista sit sillai et se ei ois tökeröä eikä töykeää?
 
Tuli vielä mieleen, että hauskan muiston häistä saa, kun ottaa hääpaikalle vieraskirjan ja pyytää kaikkia kirjoittamaan siihen jotain. Vieraskirjan ensimmäiselle sivulle kannattaa laittaa vinkkejä siitä, mitä kirjaan voi kirjoittaa, esim. yhteisiä muistoja, vitsejä, terveisiä hääparille, mieleenpainuneita hetkiä juhlasta jne. Silloin vieraskirjaan saa muutakin tekstiä kuin listan tätien nimistä.

Meillä oli hääpaikalla paitsi vieraskirja myös "Hääparin kirja", joka on siis juuri tuonniminen ja toimii samalla periaatteella kuin täytettävät vauvakirjat. Myös siellä oli omat sivunsa vieraiden tervehdyksille. Meillä vieraat kirjoittivat ahkerasti ja saimme molempiin kirjoihin ihania muistoja.

Kaikki löytämäni hääkarkkeihin yleensä laitettavat runonpätkät ja ajatelmat olivat minusta niin tylsiä, että sain idean laittaa hääkarkkirunoiksi Eppu Nuotion hää- ja rakkausaiheisia lastenrunoja kirjasta "Ollaan ananas ja kookos". Muuta teemaa meillä ei häissä ollut, mutta noita runoja meillä oli sitten hääkarkkien lisäksi kutsu- ja kiitoskorteissa, käsiohjelmissa ja kaikkialla, missä nyt runoja vaan voi käyttää. Kannattaa tsekata tuo kirja, on minusta ihana!

Tuo rahalahja-asia on kyllä kieltämättä hankala. Menisiköhän tieto vieraille, jos sanoisitte esim. molempien vanhemmille, että tahdotte mieluiten rahaa? Kaikki sukulaiset varmaan kuitenkin kyselee teidän vanhemmilta, mitä olette toivoneet, elleivät sitten kysy suoraan teiltä. Tai sitten kutsukorttiin voi keksiä vaikka jonkun hauskan kutsurunon, jossa jossain sivulauseessa sanoo, että vieraiden ei kannata vaivata lahjalla turhaa päätään. Siis että jos eivät muuta keksi, niin raha on oikein kiva ja toivottu lahja.
 
No kehittävä juttu, mutta kaikissa häissä missä oon ollut, loppuu hääkakku kesken... :/

En tiiä onko meijen sukulaiset ja tuttavat NIIN rohmuja, vai mistä johtuu.
Omissamme tilattiin ylimääräinen kakkukin, vaikka leipomo väitti että se tilattu riittää ja silti loppui.

Ja kannattaa pitää oma pää, ettei harmita jälkikäteen, jos joku käy vaikka vinkuu hääpuvusta niin otat sen mitä ite haluat, nimimerkillä mies ja äiti käänsi pään ja harmittaa.

Riisin heittely tekee kipeää.

Joku luotettava ihminen ottaa vastaan rahalahjat. Vaikka kuinka olis sukuu/ystävii, ei ikinä tiedä.

Mitäs muuta... :D
 
mä en ainakaan osaa noilta sivuilta löytää mitään järkevää...

Onko kellään vinkkejä, että miten siitä ruokailupuolesta selviäisi mahd. edullisesti? Jollain oli täällä ollut koko häät 1300e, kiinnostaisi kuulla, mitä siellä sitten tarjottiin?

Tajuun kyllä, että itse tekemällä säästäis, mitä ruokaa siis kannattaisi tehä?
 
Paras ystäväni kun meni naimisiin, niin askarreltiin (tai pikemminkin koristeltiin valmis kirja)hänen kanssaan etukäteen sellainen kirja, kovakantinen, paksuhkot valkoiset sivut. Siihen sai sitten häävieraat hääpäivän aikana kirjoittaa hääparille jotakin elämänohjetta ja sen sellaista. Ja sitten jälkikäteen siihen lisäiltiin valokuvia. Se on tosi ihana ja kaunis muisto ystävälläni!
 
Palkkaa valokuvaajaksi ammattilainen! Se on asia, jota kadunkadunkadun varmaan loppuelämäni. Meidän häistä muistona 700 räpsyä, ei ainuttakaan kunnon kuvaa!! Häistä jo kolme vuotta aikaa, enkä ole vieläkään noita otoksia viitsinyt albumiin laittaa, niin paljon ottaa päähän.

Lisäksi kannattaa järjestää ihmiset istumaan niin, et morsiamen suku yhteen paikkaan ja sulhasen yhteen paikkaan, JOS suvun ihmiset eivät ole hirveästi olleet keskenään tekemisissä.
Meillä oli näin ja illan mittaan alkoivat sitten mennä tutustumaan myös uuteen sukuun.
Olen ollut häissä, jossa jopa minut ja mieheni oli laitettu eri pöytiin! Istuimme kumpikin aivan ventovieraiden ihmisten joukossa. Itse olin tuolloin 18v ja pöytäseurueeni yli 50v hienostoväkeä, joiden puheenaiheet liikkuvat jossain ihan muualla kuin omani. :eek:

jostain kumman syystä sieltä häistä lähdettiin heti syönnin jälkeen kotiinpäin...

Meidän häät maksoi 50 hengelle 750euroa. Hinta sisälsi paikan, pitopalvelun, ruoat, juomat, leivät ja kakut ja kahvit.

Ruokana oli perunat, palapaisti, 3 eri salaattiia, kylmä lihaleikkele, 2 eri kalaa, porkkanalaatikkoa, kotijuustoa, 3 eri leipää, maito/vesi/kotikalja juomana.

Tuohon päälle maksettiin itse viinat. Meillä oli kuningatarboolia ja olutta. Noihin meni muistaakseni joku 250e. Kokonaiskulut olivat noin 2000euroa.

Mun hääpuku oli 250
miehen puku dressmannilta alemyynnistä 100e (ovh350)
kummankin kengät noin 60e ja ostettiin sellaiset, joita käytetään muutenkin.
sormus oli jotain 170 (enkä edes käytä, kun se sattuu sormeen). en ole muutenkaan koruihminen, joten olis ollut parempi jättää väliin.

Kutsut tehtiin itse. Ostin tiimarista ison kartongin, josta leikkasin kutsut, samasta kartongista tehtiin hääkarkkirasiat.

Pöytäkoristeet hankittiin luonnosta.

kimppuni maksoi 100e
häämeikki ja kampaus koejuttuineen 100e yhteensä

askarteluille ja karkeille en hintaa tiedä, mut heitettään noin 50e
 
ja ihmiset ei tykkää leikeistä, mut silti valittavat jälkikäteen jollei mitään ohjelmaa ollut. Siksipä meillä oli ennen ruokailua tietovisa meistä ja loppuillasta kun syöminen ja häätanssi oli tanssittu ja ihmiset iloisia ja vapautuneita aloitettiin leikit.
Oltiin miehen kanssa kaikissa mukana ja melkeinpä vedettiin ne kaikki. Moni leikki oli myös sellainen, et otettiin kaikki vieraat mukaan. ketään ei nolattu ja kaikilla oli kivaa.

Jos te olette rentoa porukkaa, teille ei voi tulla jäykät häät! Mä olisin ollut ihmeissäni jos meidän häissä oltais istuttu kuin tatit tuoleilla.

Mäkin jammailin loppuillan villasukissa, kun korkkareihin tottumattomana jalat alkoi särkeä. :LOL:
 

Yhteistyössä